Lisäilmajouset
VIRTANEN HANNU
19.08.2010 19:31
Nyt on sitten 3000km ajettu Fordin alustalla lisäilmajousien kanssa. Normaalistihan taka-akseli lepää jo ilman kuormausta "tyynyjen" varassa. Lisäilmajouset tuovat tukevuutta, huojunta loppuu. Paineen lisäys 1 bar nostaa perää 1 cm eli 5 bar perä nousee 5cm. Kompuran laitoin sisätilaan penkin alle ja käyttöpanelin apumiehen penkin viereen. Hintaahan noilla on mutta "elämä on".
JOKINIEMI PETRI
19.08.2010 20:00
Nyt on ajettu 9000km matkailuautolla jossa on jo tehtaalta tullessa alusta sellanen ettei tarvinnu kikkailla jousten kanssa.AL-KO. Hintaahan tollasella AL-KO alustaisella autolla on. Mutta elämä on
KOSKINEN JANI
20.08.2010 12:16
Onko fordissa kuorman tunnistava jarrupaineensäädin? Jos niin miten tuon säätö on tehty että se jarruttaa myös kun perää on nostettua ja muutatko säätöä aina kun muutat painetta ilmapusseissa?
RAUTAVUORI JORMA
20.08.2010 14:18
Otsikko oli "Lisäilmajouset". Ei heti meinaa ymmärtää miten AL-KO liittyy siihen!
HARJULAMPI JUKKA
20.08.2010 18:18
Alko on hyvä juttu, mutta tuotteet kalliita - elämä on.
Eli joskus tuntuu kuin esim. tämä alko olisi noussut tiukasti sinne p..hän.
Varmasti on hyvä, mutta en usko , että ihan noin hyvä ja erinomainen.
Anteeksi vaan, että uskallan erittää eriävänsuuntaisen mielipiteeni.
JANHONEN MATTI
20.08.2010 18:58
Kokemuksesta voin sanoa, että ei se AL-KO -alusta mikään ihmeiden tekijä ole. Edellisessä autossani oli AL-KO -alusta ja kyllä se osasi täristä nimismiehenkiharoissa sekin.
Toki tärisi vähän eri tavalla erillisjousituksesta johtuen, mutta tärisi kuitenkin. Joskus jopa tuntui, että jousitus resonoi jolloin se alkoi itse voimistamaan tärinää.
Nykyisessä autossani on jäykkä vetävä taka-akseli lehtijousilla ja lisäjousina kahteen piiriin paineistetut ilmajouset. Pidän ratkaisua pelkkää AL-KO -alustaa parempana. Tokihan AL-KO paranee kun sinne laittaa lisäjousiksi ilmajouset, jolloin jousitusta voi säätää kuormituksen mukaan.
VIRTANEN HANNU
21.08.2010 10:29
Ei ole Fordissa ainakaan mitään korkeuden tunnistavaa jarrusäädintä, joten sen suhteen ei ongelmia.
Kaikilla ei ole AL-KO alustaa kuten Petrillä, joten pitää koettaa parantaa näiden muiden ajo-ominaisuuksia. Ja tämä jousijuttu on kuitenkin halvempi kuin vaihtaa AL-KOon.
JANHONEN MATTI
21.08.2010 11:09
Noista ABL-venttiileistä on jotkut autonvalmistajat luopuneet.
Näillä vanhoilla ABL-venttiileillä on se heikkous, että ne säätää jarruvoimaa vaan akselikohtaisesti eikä pyöräkohtaisesti.
ABS taas estää lukkiutumisen pyöräkohtaisesti
Uusimmat systeemit osaa tunnistaa auton kulloisenkin kuormituksen ja sen aiheuttaman auton painopisteen muutoksen ja säätävät pyörien jarruvoimaa sen mukaan.
AHJOS TIMO
21.08.2010 11:28
"Ei ole Fordissa ainakaan mitään korkeuden tunnistavaa jarrusäädintä, joten sen suhteen ei ongelmia."
Siitähän se ongelma juuri tulee!
JANHONEN MATTI
21.08.2010 11:39
Niin mikä ongelma?
Siinähän on ABS jarrut ja takapään jarruvoimaa on alennettu jo jarrujen mitoituksella.
NYYSSÖNEN KAJ
21.08.2010 14:10
Automaattisesti säätyvillä ilmajousilla varustetussa autossa ei tarvitse olla ajovalon korkeuden säätölaitetta lainkaan.
Silloin pitää olla kaikki pyörät ilmajousitettuja ja metalliset jouset pois.
Näin on Volvo alustaisessa matkailuautossa
PITKÄAHO JUKKA
21.08.2010 15:53
ei noin ruttuset pussit mitään kanna.
JANHONEN MATTI
21.08.2010 16:12
Kaj antaakin niille Viagraa ennen kun lähtee liikenteeseen.
PITKÄAHO JUKKA
21.08.2010 17:49
niin varmaankin tuo tarttee jo sen venäläisten tubelesrenkaan asennuskonstin ,kupillinen bensaa ja tulta perään.
PALIN MATTI
21.08.2010 18:18
Siis häh? Mihin net pensat pannaan?
HÄNNINEN JUKKA
21.08.2010 19:58
Nii ja onneevaan alkoalustan ja ekstrajousitusten omistajille.
Mulla on ollut jokunen Fiat ja nyt pari Fordia ja kaikki on kuopissa notkahdellu, nimiskiheröissä täräjänny ja kaarteissa kallistellu. Ja jos on ollu takana liikaa lastia niin etupyörät ei oo aina kääntyny tai sitten ne on sutinu.
Mutta mukava niillä on ollut ajella kun aina on muutamat ensimetrit muistanu hakea sitä perstuntumaa..
NYYSSÖNEN KAJ
21.08.2010 21:11
Kappas vaan tuli sellainen kuva uudesta ilmapussista jossa olen rutannut sen juuri paikoilleen ihan paljain käsin. Kuvan ottoa ennen ei siihen ole laskettu kertaakaan paineilmaa.
ensin se pitää painaa kaksin kerroin tuon alalautasen päälle. Ei tahdo millään mennä mutta parin tunnin äheltämisellä se onnistuu aina vahingossa, vaatii joko Fairia tai sopivan kiertoliikkeen, jonka joka asennuskerran välissä olen unohtanut miten se tehdään. Toisessa vaiheessa se laitetaan kuvan mukaiseen paikkaan käsin taasen kasaan ruttaamalla.
8 baarin paineella tuo pussi nostaa 4 tonnia ja noita on kuusi kappaletta autossa, 2 kpl etuakselilla ja 4 kpl takaakselilla.
No nyt on kuva ennen kuin ilmapussi + ala- ja ylälautanen ja ylä tukilevy on vaihdettu uusiin samoin uusittiin kolmiotukivarsi joka pitää takaakselia paikoillaan.
KAARNA PAULI
22.08.2010 14:45
Ompa muuten aikas messevästi muhinu alusta,ehkä kuonahakku olis ollu hyvä olla mukana niin olis saanu kopistella pahimmat kerrokset pois.
AHOLA JARI
23.08.2010 11:07
Laitetaans vähän toisenlaista kuvaa Fordista, jossa vakiona sähköinen jarrupaineensäätö ABS:ää ja TCS:ää (sutimisen esto) varten per pyörä, kuormankantavat lehtijouset (varaa vielä uretaanistoppariin) ja ruosteeton alusta ;)
Osaa se Fordikin tehdä alustan..
AHOLA JARI
23.08.2010 11:09
..kyllä saa painella tällä saitilla kuvan takia :(