ducaton puhallin

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 15.08.2010 09:47

onko kellään vinkkiä mistä aloittaa etsimään reittiä ducaton sisäilman puhaltimelle.auto vm-90,puhallin vinkaisee joskus eli laakeri kaipailee kai öljytipan,ja kun katselin niin näyttää että pitää purkaa koko kojelauta että pääsee puhaltimeen käsiksi..lieköhän näin vai onko jokin helpompi konsti olemassa...kiitos vinkistä.

INBERG KALEVI 15.08.2010 11:16

Minulla oli alkukesästä sama vika. Soita 0500-233242, niin kerron. Turhaa pitkää selitystä tehdä tähän, mutta irroitus ja korjaus on hyvin yksinkertainen.

PALIN MATTI 15.08.2010 15:59

Tänne kirjoitettu ohje auttaisi varmaan useampaakin vastaavasta taudista kärsijää.

HÄMÄLÄINEN HEIKKI 16.08.2010 19:30

hänen autonsa puhaltimen malli oli erilainen,joten vinkkejä odotellaan edelleen...

JANHONEN MATTI 16.08.2010 20:49

Vuoden 1990 mallisissa autoissa on kahden tyyppisiä lämmityslaitteita riippuen auton valmistusajankohdasta. Lämmityslaitteen malli vaihtui kesä-heinäkuun vaihteessa 1990. Mutta olipa sinulla nyt kumpi malli tahansa niin puhallin löytyy apumiehen puolen jalkatilan yläpuolelta. Irrota se kojetaulun alapuolinen apumiehen puolen verhouslevy (ruuvikiinnitys) niin saat lämmityslaitteen näkyviin. Ja sieltä samasta tilasta löytyy myös lämmityslaitteen etuvastus jos sitä tarvitsee propata. Voit joutua ennen verhouslevyn irtoamista irroittamaan radion. Lämmittimen mallista riippuen joudut irroittamaan ilmaputkia ja säätimen vipuja ja liittimiä mutta eihän se työtä kummempaa ole. Jos olet epävarma muistatko osien paikat kasausvaiheessa niin merkkaa ne vaikka värillisillä tusseilla ennen irroitusta niin tulevat sitten oikeille paikoille kasatessa. Yksi kosnsi muistin virkistämiseksi on valokuvata (pari kolme kuvaa eri suunnista) lämmityslaite ennen purkamista. Auttaa kummasti kasatessa.

Koekäytä moottori ja säätimien toiminta ennen ruuvaat verhoilulevyn kiinni. Kennoa, letkuja jne. ei tässä hommassa tarvitse irroittaa. Osat on muovisia, joten ei sitten mitään norsumaisia otteita. Kyllä se puhallin sieltä lähtee irti ihan helposti. Paikasta johtuen hyvä työvalo ei ole pahasta. Kun auto on noinkin vanha niin lämmityslaitteen moottori on on kulunut muutenkin kun laakereistaa joten suosittelen vaihtamaan koko moottorin. Mallista riippuen puhaltimessa voi olla joko roottori tai siivet. Jos uudessa moottorissa ei niitä ole niin irroita puhallinosa siitä vanhasta moottorista ja asenna uuteen. Ja jos ne siivet on muovia niin muista, että muovi haprastuu vanhetessaan, eli jälleen varovaisuutta siinä vaihtohommassa. Ota vanha moottori mukaan kun menet ostamaan uutta niin saat varmasti sopivan. (Ei ole takeita siitä, että noinkin vanhassa autossa siellä on alkuperäinen paikallaan)

TI miehen keskivaikea homma jolle tyypillistä, että juuri kun sen oppii se on ohi ja uudestaan sitä paikkaa tuskin tarvitse raplata.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.08.2010 22:06

Siipien irrottamiseen ei kannata käyttää kampeamista. Lukitusmutteri tai sokka akselin päästä irti. Siivet tuetaan alta esim peltilevyillä tai vanerin paloilla. Sitten terävä napautus akselin päähän, ja vanha moottori tippuu pois. Akselin päässä kun on joko rihlat tai kartio tai molemmat.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.