Jäähdytyksen puhaltimien pakko-ohjaus

LEHTONEN VEIKKO 15.08.2010 08:32

Kun kesä on ollut aika kuuma, on Ducaton moottori käynyt kohtuulisen lämpimänä. Autossani on kaksi flektiä ja niiden käynnistys lämpötiloissa muutaman asteen ero. Nyt kuitenkin heräsi ajatus laittaa ainakin toiseen flektiin pakko-ohjaus kojelaudasta kytkimellä. Antakaapa neuvoa, miten se pitäisi kytkeä?

PALIN MATTI 15.08.2010 09:07

En tiedä mitä lämpötilaa tarkoitat, mutta moottorille on vain hyväksi, että se käy kohtuullisen lämpimänä.

REINI SEPPO 15.08.2010 09:43

MATIN kanssa samaamieltä ,ajellut koko kesän maskin peitto osittain päällä ja lämpö ei edes normaalissa( viisari vaaka suorassa vasemmalle) Ja talvella ei toivoakaa saada lämpöiseksi(Normaali) t.se

JANHONEN MATTI 15.08.2010 17:48

Kannattaisi ensin selvittää ulkopuolisella tarkalla mittarilla mikä se puhaltimien kytkeytymislämpötila on todellisuudessa. Fiatin lämpömittari kun on vähän "semmonen".

Mitä järjestelmän ohituskytkentään tulee niin systeemihän toimii niin, että siellä kaksi ei lämpötilassa kytkeytyvää tuulettajan termostaattikatkaisijaa, jotka ohjaa tuulettimien releitä joista virta meneen tuulettimen moottoreille. Ohituskytkennän voi tehdä monellakin tavalla, mutta ilmeisesti pienimmällä vaivalla pääsee kun pakko-ohjaa tuota termostaattikatkaisijalta releelle menevää virtaa. Kun nuo ohjausvirrat on 12V virtoja niin eihän se rele tiedä mistä se ohjausvirta tulee. Tarkasta nyt vielä ne todelliset lämpötilat niin et tee/teetä turhaa työtä.

Kannataa myös tarkistaa mikä lämpötilassa termostaatti avautuu. Jos termostaatti ei avaudu kunnolla niin ei siinä silloin mitkään puhaltimet auta.

LEHTONEN VEIKKO 15.08.2010 18:19

Termostaatti on kunnossa ja samoin puhaltimien ohjauksen anturi. Ajatukseni ei ole käyttää tuota kuin ääritilanteissa. Ajattelen jo ensi kesän suunnitelmiani ja suunnitellulle matkareitille tulee osuuksia joissa moottori on todella kovilla ja lämmöt saattavat nousta. Eihän vara venettä kaada.

PALIN MATTI 15.08.2010 18:30

Ei kaada se lämmönnousukaan, ellei mene yli 120 astetta ja keitä koko systeemi.

HAAPANEN TIMO 15.08.2010 19:01

Minä kuvittelisin termostaattiohjauksen hoitavan homman niin hyvin kuin on mahdollista. Auttaako mitään jos muutamaa hetkeä ennen kuin puhallin käynnistyisi, käynnistät sen itse.

Onko autossa moottorin alla pohjalevy, heitä se kesäksi tallin nurkkaan, auttaa varmasti. @timppa

REINI SEPPO 15.08.2010 20:20

Minä kun yritin selvittää , että seuraavaksi käärin villa paaliin ,että saan lämpötilan normaaliksi kesällä!! On pohjapanssari kiinni kesällä ja nokka peitto puoliksi ! Mitä ihmettä te puhutte? Joutaahan se puhallin toimia ,mutta termostaatti ohjauksella!! t.se

HALMEENMÄKI JUHANI 15.08.2010 22:14

Ja maantienopeuksissa sähkötuulettimen ei muutenkaan kuulu toimia. Se kun on ajoviimaa heikompi puhaltaja. Lisäksi tuuletin ei todellakaan pidä siitä, että siihen kohdistuu ajoviima sen pyöriessä. Tuplaflektien idis on yleensä se, että toinen on ilmastointia varten. Ja tosiaan, nykyautojen lämpömittarit on usein jopa tahallisesti huijaavia: lämpötieto otetaan moottorin ohjaukselta eikä suoraan moottorin anturilta. Näin kuljettaja saa vain tiedon "normaalista lämpötilasta" ilman muka turhia heittoja.

KOSKINEN JANI 17.08.2010 19:24

Jos Reinin auto on 230 ducato niin mittaristo näyttää useasti alakanttiin, on aivan yleistä ja taitaa olla 244 mallissakin. Meidän pakussakin noin näyttää ja lohkon kyljestä mitattuna on normilämmössä. Eli jos pidät keulaa ummessa niin flektit huutaa jatkuvasti ja parin kesän jälkeen ne lopettaa toimintansa kun on kuluneet loppuun.

Mulla on tuossa vanhassa ducato 280 asuntoautossa toinen flekti katkaisijalla mahdollista pistää päälle. Nyt kun kesän helteillä ajelimme tuolla keskisen/läntisen euroopan alueella niin iso vaikutus oli lämpjen nousuun flektin etukäteen käytöllä. Siellä kun on isojakin mäkiä ja jotka kestää vähän pidempäänkin. Aika monta mäkeä tuli koitettua ja tekevät aika vakiojyrkkyydellä niitä, eli tuo meidän peli jaksoi mennä nelosella 80 km/h. Ja jos laittoi mäen alla flektin päälle niin lämmöt nousi normaalista vain 5-10 astetta, jos taas flekti meni omia aikojaan päälle niin lämpojen nousu 25-20 astetta johtuen flektien anturoinnista koneessa. Ja koneet on kuitenkin suunniteltu normilämpöön niin ihan kannattavaa tuota on käyttää. Ja se suurin riski koneen lämpiämisessä ei ole vesijärjestelmässä vaan öljyjen lämpiämisessä, suurimmassa osassa kun öljyjä jäähdytetään jäähdytysvedellä ja jos veden lämpö on reilut 100 astetta niin öljyjen on vielä enemmän. Ja ne kun lämpenee tuosta reilusti yli niin sillon ollaan aikamoisella riskillä liikenteessä.

HAAPANEN TIMO 17.08.2010 20:05

Mun neuvoni jyrkkien ja pitkien mäkien ajamiseen on se ettei aja koskaan kaasu pohjassa. Aina pienempi vaihde kun poljin lähestyy lattiaa, eiköhän lopulta jaksa mennä puolikaasulla.

@timppa

LEHTONEN VEIKKO 17.08.2010 20:15

On näköjään joku, joka ymmärtää aatokseni. Jani, voisitko kertoa, miten sinulla on kytketty toi flektin pakko-ohjaus?

REINI SEPPO 17.08.2010 22:32

nii.... kyllä kai kirjoitin että osittain peitettynä! En noista numeroista tiedä ,varmaan pienin ,niin kun aina pienin tulo,vero,auto,puhelin, pienin ...... jäsennumero j.n.e Puhallin EI toimi edes pitkän maantie ajon jälkeen kun turboa jäähdyttelen 2-3 min. Ja tähän astiset nousutkaan ei lämpömittaria heiluta! Kuinka muilla sittn tekee?? t.se

KOSKINEN JANI 18.08.2010 09:36

Veikko: Minkä ikäinen sun auto on? Jos 280 eli ykkösducato niin siitä releet löytyy hansikaslokerosta. Ehkä relerivin kuskinpuoleisimmat, kuitenkin toisesta releestä lähtee paksu vaaleanpunainen ja toisesta paksu violetti johto. Illemmalla voin käydä tarkistamassa mitkä releet on puhaltimille. Eli olen vain laittanut katkaisijan sen releen alkuperäisen ohjauksen rinnalle, muistaakseni se oli maadoittava kytkentä eli katkaisijan toinen johto maihin ja toinen siihen releen ohjaukseen.

Mutta jos on uudempi korimalli niin siitä en tiedä, saan kylläkin tuosta pakusta senkin tarkastettua.

Mitä taas tulee kaasun käyttöön niin kaasu pohjassa aina, sitä varten sinne konehuoneeseen on jälkikäteen laitettu turbo+välijäähdytin että olisi enemmän voimaa. Ja hyvin tuntuu jopa tuollanen vanha vaparidiesel kestävän turbotuksen, kun ottaa vain sen verran voimaa mitä vastaavassa turbokoneessakin on. Kokeiltu on että enemmänkin saa...

Tuota keulan tukkimista kesällä en käsitä, jos moottori ei oikeasti lämpene normaaliin lämpöön niin termostaatti on rikki. Kai se puolisuoja on varmuudeksi vielä välijäähdyttimen päällä että varmasti haet niitä moottorin keston rajoja esille...

TAPANINEN JORMA 18.08.2010 10:56

Ainakin-99 dugatossa releet oli siellä flektin yhteydessä.Siellä on erilliset releet kummallekin flektille.Sieltä anturille menevistä navoista rosvous erillisillä johdoilla kojelautaan,kaksi kytkintä,tai kaksoiskytkin,ja maihin. Toimi ja jäähtyi. .t. jorma

LEHTONEN VEIKKO 18.08.2010 14:56

Mulla on Ducato I vuosimalli -92. Täytyypä tutkia hieman sähkökaaviota. Jani: Tuo ratkaisumallisi tuntuu todella järkeen käyvältä. KIITOKSIA.

HAAPANEN TIMO 18.08.2010 20:50

Edelleen. Mun käsityksen mukaan flektien käynnistymislämpötila on moottorin normaalin lämpötilan alueella. Mun mielestäni on hyödytöntä pidätellä hetki sitä lämmönnousua käsiohjauksella.

Mun autossani mittarin neula laskee heti kun vedätys loppuu, eikä koskaan jatka nousuaan sen jälkeen kun puhaltimet ovat käynnistyneet. Auto toimii aivan kuten pitääkin.

Transporterissa mittarin neula jäköttää aivan paikallaan olosuhteista huolimatta. Flekti hurisee välillä, siinä kaikki. Jos Ducaton mittari käyttäytyisi noin ette huomaisi olla huolissanne.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 18.08.2010 21:38

Jossain on vikaa, jos flekti lyö päälle maantienopeuksissa. Flektin teho on pienempi kuin ajoviiman jäähdytys.

KOSKINEN JANI 18.08.2010 21:52

Ajoviima ei todellakaan ole suurempi kuin puhaltimen nopeus, varsinkaan 280 ducatoissa missä maski on liian umpinainen... Ja sitten on se toinenkin vaihtoehto että sitä nopeutta ei vaan ole että ajoviimaa tulisi. Ja kun näkee jo etukäteen että vauhti loppuu niin jää ne ylimääräiset lämpöpiikit pois.

Kesän reissulla kun ajelin niin koneen lämpö oli tasaisellakin hiukan reilu 10 astetta normia enemmän ilman flektiä. Ja kun flektin laittoi päälle niin lämpö tippui pikkuhiljaa normaaliin. Flekti kun tekee niin suuren virtauksen jäähdyttäjän yhteen kohtaan niin se jäähdyttää ajoviimaa enemmän. Lisäksi jos liikenteessä joutuu menemään jonossa niin ilmavirtaus on todella heikko, varsinkin saksassa motarilla missä ei käy tuulenvire korkeiden aitojen takia ja missä rekkajono pistää ilman liikkumaan ajosuuntaan. Ja varsinkin kun ducatossa vielä käyttää sitä flektiä mikä on jäähdyttäjän vasemmassa reunassa eli mistä jäähdytettävä vesikin tulee niin tottahan se vaikuttaa.

Omat flektitarpeet kun on tuolta soraränneistä niin kyllä sielläkin vaan puhallin pitää kesäkuumalla olla koko ajan päällä ettei kone lämpene, vaikka ajonopeudet jatkuvasti pitkästi yli 100 km/h.

Lisäksi tuo lämpeneminen molempien flektien lämpörajalle asti lisää kannen halkeamisvaaraa huomattavasti kun lämpötila soutaa ylös alas mäkien mukaan. Ja jos tuolla saa edes sitä riskiä hitusenkin laskettua niin eikö se silloin kannata, varsinkin kun noiden vanhojen ducatoiden ehjät kannet on jo vaikeasti saatavilla.

PALIN MATTI 18.08.2010 22:43

Kokkeileppa paikallaan ollessa (esim. jarrupenkissä) ottaa moottorista samoja tehoja kuin moottoritienopeuksissa, niin heikoksi käy se pelkkä oma fläkti. Ajoviima jäähdyttää koko syylärin alalta, fläkti vain pienen pläntin siinä. Samalla ajoviima jäähdyttää myös öljypohjaa ja vaihteistoa siinä moottorikokonaisuudessa. Fläkti ei.

LEHTONEN VEIKKO 18.08.2010 23:02

Lisää faktaa peliin. Ducaton flektien anturi toimii eka puhallin 88 astetta ja toinen 92 astetta. Termostaatti vakiona on 82 asteinen. Nämä ovat normaalioloissa ihan jees ja noilla se toimii. Ajatus onkin varautua poikkeamiin, erittäin kuumat olosuhteet ja/tai rankat tieosuudet.

PAAVILAINEN JUSSI 19.08.2010 08:31

mulla on toinen flekti kytketty katkaisijan kautta, mutta toimii myös anturin ohjaamana. anturi on maadoitus puolella joten kytkentä todella helppo tehdä. (vm 90 ducato) enkä näe siinä mitään väärää, jos flektin saa myös pakko ohjauksella päälle.

HALMEENMÄKI JUHANI 19.08.2010 19:15

Isossa osassa Ducato-malleja jäähdytys ei menekään maskin kautta, vaan puskurin aukon kautta. Omassa henkilöautossanikaan ei ole maskissa kuin postilaatikon kokoinen rako; jäähdytys toimii puskurin helmassa olevista isoista aukoista. Itse asiassa paremminkin kuin viiston keulan yläosan kautta.

HAAPANEN TIMO 26.08.2010 20:48

Pojat yllytti. Mulla oli autossa ohjaamossa valmiina maadoittava katkaisija sekä johto roikkumassa konehuoneessa, lykkäsin sen toisen flektin releeseen.

Ensi kesänä saatte uusia kommentteja.

Kumman puolen rooppeli käynnistyy termarilla ensin? Johdon laitoin kuskin puolelle. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2010 19:25

Palliinin tueksi kuva dynon flektistä, tuollainen kahdella potkurilla ja metrin halkaisijaltaan oli pajalla jossa kesällä kävin. Ja kyllä muuten kävi puhuri, ei paljoa mitään kuullut eikä saanut olla kevyttä irtonaista tavaraa pajassa. Sataaneljääkymppiä päästeltiin paikallaan, eikä ilmajäähdytteinen kuljin kuumennut sen kummemmin. Vaikka ei ollut pakko-ohjausta kun ei ole omaa flektiäkään...

HAAPANEN TIMO 06.09.2010 20:39

Kuva unohtui, Jussi. Se onkin apumiehen puoleinen flekti joka termostaatilla käynnistyy viimeiseksi, siirsin katkaisijan sen puoleiseen releeseen.

Yritetään nyt sitten ensi kesänä pitää se kone niin kylmänä ettei ensimmäinen flekti lähde termostaatilla koskaan. Yhtään en usko tähän hommaan mutta kun kytkentä on viiden minuutin työ niin menköön. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2010 23:09

Jokohan se nyt tämä mystinen maailmanlaajuinen verkko suostuu napsamaan kuvan mukaan?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.