matkailu auton pohjalevyn käsittely?
RASIMUS TAPANI
09.08.2010 13:34
moi. millä aineella kannattaa/voi käsitellä matkailu auton pohjalevyn? joka on vaneeria
KUNNAS TAPANI
09.08.2010 14:01
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?E26555M=5&x26555=72242076
VIRTA URPO
09.08.2010 23:17
Pellavaöly ja vernissa sekoitus 50/50 yhdessä myös hyvä vaihtoehto. Sekä saa myös haju hermot "nannaa". pari kertaa olen jo vedellyt. Metallisosat normaali alusta aineilla.
RUOTSALAINEN JUKKA
11.08.2010 21:23
Hei,
vastailen tähän kysymykseen, vaikka itse kysyin samaa asiaa viikon verran taaksepäin.
Kun kysyin miten pohja kannattaa käsitellä, sain vastaukseksi, että pellavaöljyllä. Päädyin pellavaoljyyn. Ostin K-rautakaupasta venekäyttöön tehtyä pellavaöljyä, johon lisäsin pellavaöljypurkissa olleen ohjeen mukaan peruskyllästettä 30 %. Ohjeen mukaan oheisella coctaililla saadaan mukaan jonkinlainen homeenestosuojaus. Lisäksi ostin patteripensselin.
Sen jälkeen alkoikin mielyttävä työvaihe. Nimittäin viime lauantaina käsittelin koko pohjan ulkolämpötilan ollessa 30 astetta. Kun varusteena oli koko haalari ja lippalakki sekä suojalasit, niin auton alla makaaminen, ryöminen ym. mahdolliset kuviot olivat lämmintä puuhaa. Mutta lopputulos ja tekeminen kannatti. Ennen käsittely harjasin pohjan teräsharjalla kevysti. Aine imeytyi melko hyvin, joka kertoi mielestäni sitä, että käsittely oli tarpeen. Pellavaöljyä meni hivenen vajaa 1 litra.
Lisäksi tuon esiin huomion, jonka joku jo aikaisemmin kirjoitti - roiskeläpät. Ne ovat tarpeelliset autoon välittömästi, kun auto ajetaan kaupasta ulos. Itse laitoin ne heti ja tulos näkyi siten, että nyt 7 vuoden jälkeen pohja oli lähes uuden puhdas ja mitään roiskeita/kivenhakkaamisen jälkiä ei näkynyt pohjassa.
Vielä sellainen huomio, että alusta kannattaa suojata, sillä pellavaöljyä tippuu väkisin myös maahan /alaspäin. Itse laitoin muovin alle ja pensseliin heti sutiosan jälkeen kangasrievun joka imi alaspäin valuvat öljyt.
Kesän jatkoa kaikille
SUOMI SEPPO
11.08.2010 21:53
Muistakaa jos käsittelette pellavaöljyä, niin polttakaa tai kastelkaa rievut ja laittakaa muovipussiin tms. käytön jälkeen etteivät vaan syty palamaan itsekseen.
@seppo
AHJOS TIMO
11.08.2010 23:08
Kertoisitko vielä tarkemmin, miten pääsit auton alle työskentelemään. Matkailuautot kun ovat tyypillisesti isoja ja raskaita ja niissä on usein vain pieni maavara. Monttupaikka tai sitä vastaava lujatekoinen maanpäällinen rakennelma olisi varmaankin kätevin ja turvallisin. Kaupunkilaisella ei ole sellaiseen muuta mahdollisuutta kuin vuokrata paikka huoltoasemalta tuntiveloituksella.
RUOTSALAINEN JUKKA
12.08.2010 18:46
Hei,
tiedusteltiin miten mahduin auton alle tekemään pellavaöljykäsittelyn.
Käytännössä ajoin auton tasaiselle alustalle (pihan kivetys) ja sitten vain ryömimään alle. Autossani on takana jäykistetyt takajouset, joten perä ei laahaa ja alla on tilaa. Ahdasta siellä oli, erityisesti heti ohjaamokopin jälkeen,kun korkeutta pienensi vielä pakoputki.
Pohdin auton ajamista jonnekin luiskalle tai muualla, mutta minulla ei ollut sitä mahdollisuutta, joten ähräsin 3 tuntia auton alla ja homma oli hoidettu. Tämä toteutustapa vaatii hivenen kestävyyttä ja taisteluhenkeä, mutta tehtävissä.
Korosta vielä alustan ja silmien suojaamista sillä coctail on juoksevaa ja sitä tippuu varmasti, vaikka kuinka huolellinen yrittää olla.
Tsemppiä.
JANHONEN MATTI
12.08.2010 19:07
Yksi konsti työtilan saamiseksi on ajaa toisen puolen etu- ja takapöyrä oikaisukiilojen päälle. Se antaa tilaa lisää n.15 senttiä ja jousitus antaa auton kallistuessa vielä pari senttiä lisää. Peräpään ajo kiilojen päälle antaa perän ylityksestä johtuen tilaa jopa 30 senttiä lisää.
KÄRKKÄINEN HANNU
14.08.2010 18:58
Puuveneet on käsitelty ammoisista ajoista lähtien pellavaöljyseoksella. Valmiita pellavaöljysoksia saa hyvin varustelluista veneliikkeistä. Valmiita seoksia saa eri kokoisissa stioissa alkaen 0.8 ltr. Tuotemerkki Hemppel.
Hinta voi tuntua kohtuuttoman kalliilta, mielestäni se ei sitä kuitenkaan ole.
Toinen vaihtoehto on ostaa kylmäpuristettua pellavaöljyä, sekoittaa siihen, suhteessa hieman yli puolet puutärpättiä. Missään tapauksessa sekaan ei saa laittaa lakkabensiiniä tai muita vastaavia öljystä jalostettuja tuotteita.
Sen lisäksi sekoitukseen pitää lisätä erikseen homeenestoainetta, jota saa hyvin varustelluista maalikaupoista.
Yksi resepti oli jossa laitettiin pellavaöljyä 1/3 osa tärpättiä 1/3 osa ja jotain muuta "kamaa" 1/3 osa.
Mikäli homeenestoainetta ei laiteta sekaan on varaana että pinnat homehtuu, eli missään tapauksessa ei kannata laittaa pelkkää pellavaöljyä, tai muita litkuja....
Litkua pitää levittää, märkää märälle periaatteella, niin kauan kuin puu imee sitä ainetta. Jos työskentely katkaistaan pitemmäksi ajaksi, sulkeutuvat puun syyt ja aine ei enää imeydy, eli siihen syntyy este ettei kylläste immeydy, kuin ainoastaan pintaan.
Litkun voi ohuena suihkuttaa vaikka Biltemasta saatavalla puutarharuiskulla, toimii vallattoman hyvin.
Tietoni pohjautuu puuvene kokemukseen ja kun olen kyllästänyt veneeni kyseisellä aineella, jota kuluu yleensä minulla 80 - 140 ltr. Työstä ja sen lajuudesta riippuen, miten vedän aineen, vedänkö koko veneeseen, vai osittain. Vedän täyskyllästyksen kolmen vuoden välein.
Hinta arvio perustuu myös tähän tietoon, eli jatkossa ostan valmista Hemppelin tuotetta.
Luulenpa että auton pohjan suojaus on vielä ihan hupi hommaa, siihen verrattuna kun menee konttaamaan veneen sisään, eri onkaloihin, maski, pipo päässä ja haalatit sun muut suojavarusteet päällä.
Toivottavasti vihjeistä on apua jollekkin..
VIRTA URPO
14.08.2010 23:16
Terva / pellava öljy seos minulla ainakin mennyt ruiskulla hienosti ja olen kyllä saanut peri litraa meneen joka kerta puuosiin. Kunnon kerros ( jopa hieman ns. aaltoilee imeytymis vaiheessa ) , jotta on mitä imeytyy / kuivuu alle. Tiputtaa jonkin aikaa alussa. Kun uusii niin paksummat kerrokset pehmenee uudelleen.
Metalliosat ja palkit niihin soveltuvin ainein. Tuo home kaukaa haettu juttu. Eipä olen havaintoja siitä. Tuo terva kyllää tappaa pöpöt jos niitä on.Aikoinaan lyijy hoiti sen. Itse en sotkisi homeenestoa noihin aineisiin.
KÄRKKÄINEN HANNU
15.08.2010 00:47
Enpä osaa sanoa tervan ja pellavaöljyn vaikutusta,niitä kun ei käytetä puuveneiden kyllästeenä.
Pellavaöljy aiheuttaa homehtumista, jos siihen ei lisätä homeenestoaineita. Yksi homeenestoaine on puutärpätti, joka toimii myös ohentimena, mutta ei riitä pelkästään homeenestoon.
Miksi perinteiset puuveneen käyttäjät eivät sitten käytä tervaseoksia johtuu siitä ettei tervaseoksien päällä pysy maalit, eikä lakat.
Suomessa on pitkä puuvene perinne ja siellä käytetään kyllästeenä esittämääni seosta. Tuolla samaisella seoksella olen käsitellyt pihakalusteet ja niissäkin se toimii. Kyllästeen ideahan on täyttää puuhuokoset ja estää niihin veden pääsy. Puu tarvitsee tietyn kosteuden sisäänsä kestääkseensä ja pysyäkseen käyttö ja elinkelpoisena. Se että jos puun pintaan laitetaan paksu kalvo jotain ainetta ei aja samaa asiaa.
Eli olen edelleen sitä mieltä että hyvin tehty kyllästys, kyllästys aineella on toimiva ratkaisu.
Itselläni on 11 m pitkä ja 4 m leveä rimapuuvene, on mukava katsella puun väristä, lakattua venettä, jota ei ole maalilla tai tervalla käsitelty venellä ikää vasta 28 vuotta.
"kuuklettamalla" puuveneneen kyllästys saa varmaan minua parempaa tietoa. Jos se on toiminut iät ajat puuveneissä, niin miksi se ei toimi muualla?
PALIN MATTI
15.08.2010 08:32
Ainakin oman piironkini pohja on valmistettu paksusta vanerista, joten en ymmärrä miksi sitä pitäisi vuosittain kyllästää jollakin pellavaöljyllä. Eihän vaneriveneillekään niin tehdä.
Ilmeisesti tämä kyllästyskeskustelu koskeekin vain ponttilaudasta tehtyjä piironginpohjia.
Vanerissahan kosteus voi tunkeutua rakenteeseen ainoastaan levyn päätypinnoista, joten niiden kunnosta on huolehdittava joka tapauksessa.
SUOMI SEPPO
15.08.2010 10:14
Jos sinne jotakin haluaa laittaa niin tokkopa tästä on ainakaan haittaa: Biltema tuote 36-2452 tai 36-2423
Tuota olen joskus käyttänyt, kun olen rakentanut tavaran säilytykseen helmakoteloita vanerista.
@seppo
KUNNAS TAPANI
15.08.2010 15:04
Meillä on noin 45 vuotta vanha puuvene, joka on käsitelty (ja säännöllisin välein käsitellään uudelleen) samalla seoksella kuin kesämökin seinät: tervaa, pellavaöljyä ja puutärpättiä sopivassa suhteessa, sivellään lämpimänä. Matkailuajoneuvon pohjaan tätä ei ole tullut kokeiltua, varmaan tervan haju tuossa tunkisi liian voimakkaasti ajoneuvon sisään.
En siis sen kummemmin suosittele tätä soppaa kysyttyyn tarkoitukseen, mutta en malttanut olla kirjoittamatta, kun sopivasti aiheen viereen pääsin :)