Ducato tärisee nimismiehen kiharoissa ?
JUNTUNEN KAUKO
07.08.2010 21:33
Voisko Ducaton omistajat kertoa kokemuksista kyseisestä taudista? Olisko iskunvaimentimet syynä ? Katsastuksessa ei mitään huomauttamista iskareissa. Samalla tien pätkällä ei henkilöautolla ongelmia.
PALIN MATTI
08.08.2010 07:57
Kaikki matkailuautot tärisevät "nimismiehen kiharoissa". Haitanneeko tuo mittään?
RAUDASKOSKI MIKKO
08.08.2010 10:24
Hei, ei kaikki matkailuautot tärise nimismiehenkiharoissa. Citroen ei tärise.
MAJAVA HANNU
08.08.2010 12:08
Kyllä Ducatolla sorateillä ajaminen on kärsimystä.
Mökille mentäessä parikymmentä kilometriä soratietä
ja myös niitä nimismiehen kiharoita. Sanoisin, että
jos haluat etoon tärinöistä niin joudut vaihtamaan
menopeliä...
VALTONEN MARTTI
08.08.2010 13:28
Eikös se ole ihan fysiikan lakien mukaista,että tärisee kun on niin suuret jousittamattomat massat.On samaa vikaa ollut joissain henkilöautoissakin.Ja mitä kovemmat renkaat ja paineet sitä enemmän tuntuu.
AHJOS TIMO
08.08.2010 13:39
"ei kaikki matkailuautot tärise nimismiehenkiharoissa. Citroen ei tärise."
Minkälainen Citroen?
JOKINIEMI PETRI
08.08.2010 13:59
ei semmosta sitikkaa olekkaan matkailuautona mikä ei tärisis.
VALTONEN MARTTI
08.08.2010 14:12
Jos jokin ei tärise,niin se on rakennettu MB Sprinterin päälle.Ainakin pitkänä pakuna kulkee kauniisti,kiharoissa en ole kyllä kokeillut itse.
KÄLKÄINEN AHTI
08.08.2010 14:23
-08 Ducato tärisee kuin iskareita ei oliskaan.Tuntuu että kaapit tippuu seiniltä,kun ajaa vähänkin ns.nimismiehen kiharaisella tiellä.Kylläkai jotain hyötyä jousitukselakin pitäis olla,vaikka koppi on rakennettukin Fiatin omalle alustalle.
NYYSSÖNEN RISTO
08.08.2010 15:16
Minulla on nyt Rapido Mersun alustalla ja aikaisemmin Rimor myös Mersun alustalla. Kyllä todella tärisevät nimismiehen kiharoissa. Koen sen lähes päivittäin.
KOIVUPURO PEKKA
08.08.2010 17:12
Oman kokemuksen mukaan ainakin Ducatossa etujouset ovat "lintassa" kovan painon takia ja siksi tien katkokset ja nimismiehen kiharat siirtyvät liki suoraan koriin! Pariin Ducatoon olen vaihtanut eteen kaasuiskarit ja Goldsmithin vihreät etujouset ja tilanne parani oleellisesti ! Kyseessä oli molemmilla kerroilla iso integroitu auto, jossa keula painaa suhteellisen paljon, normaali Fiatin keulaiseen riittää Goldsmithin keltainenkin jousi ihan hyvin ! Keltaisessa jousessa on yksi kierros enemmän ja langan vahvuus on muistaakseni 2mm enemmän ja vihreässä on kaksi kierrosta enemmän ja jousen langan vahvuus on 4 mm enemmän kuin alkuperäisessä, joka on armotta alimitoitettu matkailuauto käyttöön !
Nykyään ajan Mersualustaisella integroidulla ja siinä on ollut ongelmana "tuutiminen" eli auto keinui pitkään esim. katukiveyksen yli ajettaessa. Ongelma pieneni huomattavan paljon ja muutenkin ominaisuudet parani kun taakse laitettiin reilusti tehokkaammat kaksitoimiset iskarit ja eteen polyuretaanista tehty pohjaanlyönti kumi, joka on alkuperäistä noin 20mm korkeampi ! Lisäksi tarkoitus on laittaa taakse lisäksi ilmajouset omalla kompuralla, jotta säätäminen ajonkin aikana onnistuu! Muuten Mersu on ollut todella yllättävän hyvä, vaikka ne eivät enään osaakkkaan tehdä henkilöautoja niin tuo Sprinter 2.7 CDI:nä on tosi hyvä ajettava ja kärryn veturi : Moottorin kulutus on selvästi Fiattia pienempi ja tehoalue tuntuu ajossa tosi hyvältä!
LIIMATAINEN HANNU
09.08.2010 17:31
Muistanpa miekii tärisseeni kun muudan vallesmanni asenteli minulle uusia kiharoita nokialaisella. Olin muistaakseni jottain 17-18 toistias. Ei se hyvältä tuntunut. Kasvatti kyllä luonnetta mukavasti. Sittemmin mie kihartelin nimismiehen kaljun, luuvitosella. Rumasta tuli vielä rumempi. ;-)))
Liekö tuo Hiivatin tärinät samanlainen juttu?
KNAAPI JUHA
09.08.2010 20:41
Tässähän tuo nähdään! Laktritsipuun oksa on oiva väline kaikenlaisille nuorisoanarkisteille. Mitähän olisi kunnon Liimiksestäkään tullu ilman tuota Nokian nuorisonkasvattajaa. Oliskohan tulos olut parempi vai pahempi. En taida uskaltaa arvailla...
Puhutaas Lievestuoreen vallesmannille, jos vieläkin pitäis koettaa tuota Liimistä parannella!
LIIMATAINEN HANNU
09.08.2010 21:07
Elä helevissä ennää Juha, soon jo vanhentunut juttu! Valdesmannikin, senaikainen, mullitettu.
Ehkäpä se nokialainen jotakin oikaisi minunkin tulevan nettihäirikön kieroutuneessa luonteessa, tiijä kuinka paha tapaus minusta olisi kehkeytynyt ilman 'kasvatusta'?
Pahimmillaan vaikka juristiksi olisin pahentunut? Onneksi jäin vain tällaiseksi turistiksi. Taivaanrannan maalariksi!
VALKAMA MARKKU
10.08.2010 07:33
Ottamatta ollenkaan kantaa siihen tosiasiaan että dukato/j5/c25 jne alustoissa ei ole jousia ja iskareina on umpiterästangot (tai vastaavat, pirunkalliit iskarin näköiset härpäkkeet), toisin kun mesessä ja transussa, joissa kummassakin on jouset, totean että saa vapaasti valita, joko vaappuu tai tärisee.
Vaappumton ja tärinätön ei mahdu samaan pakettiin, ei vaikka olis millaiset kallistuksenvakaajat.
Kokemusta sekä transusta (matkaaja) että dukaateista (LMC ja Detfless); Transu ei tärise mutta hieman vaappuu, tukaatti rämiseetäriseekolisee, vaan vaappuminen on melko olematonta.
Ja väite suuresta jousittamattomasta massasta voidaan unohtaa, sitä tulee verrata kokonaismassaan jolloin huomaamme että parhaatkaan erillisripustetut urheiluautoalustat eivät saa samaa suhdelukua. (jousittamatonmassa/kokonaismassa)
M Arkku
LEINONEN JUKKA
10.08.2010 08:19
Ajeltiin Etuniemestä Leivonmäkeä kohti, siellä oli 8km soratien
pätkä (poikkitie) joka oli läpeensä pyykkilautaa, ei ollut nähnyt vuosiin karhua. Nopeus 20km/h ettei hampaat olis tippuneet suusta. Surkein pätkä mitä koskaan olen ajanut.
HALTTUNEN TEUVO
10.08.2010 15:53
Markun mainitsemat "joustavat" rakenteet ovat AL-KO- alustassa erityiskovaa karkaistua terästä.
HALTTUNEN TEUVO
11.08.2010 20:19
Oli tilaisuus kokea modernin sora-auton käyttäytyminen kiharoissa ja kuopissa.
Sora-auto meni tasaisemmin kuin useimmat henkilöautot niin täydessä lastissa kuin tyhjänäkin, huojuminenkin minimaalista.
Matkailuautoa ei tarvitse tehdä kunnolliseksi, kauppa käy muutenkin.
VALKAMA MARKKU
12.08.2010 07:31
"Matkailuautoa ei tarvitse tehdä kunnolliseksi, kauppa käy muutenkin."
Ylläoleva tulee lukea ;" Matkailuautoa ei voi tehdä kunnolliseksi, yli 3500 kg kalustolle ei riitä B-kortti."
M Arkku
HALTTUNEN TEUVO
12.08.2010 08:01
Eikö yli 3,5 tonnin m- auto tärise?
VALKAMA MARKKU
12.08.2010 08:50
Alkuperäinen viesti:
Eikö yli 3,5 tonnin m- auto tärise?
Voi se täristä ja usein täriseekin mutta alle 3500000gramman
vehkeisiin ei saa laitettua samanlaisia jousitus härpäkkeitä kuin siinä sorarekassa on.
Jo pelkkä 32 tonnin massahitaus tekee siitä sorarekasta tärinättömän/mämmän nimismiehen kiharassa.
(mutta kunnon routaheittoon sekään ei auta)
VALTONEN MARTTI
14.08.2010 17:22
Mihinkäs unohtui se suuren pyöräkoon kulkua tasoittava vaikutus sora-tai missä vaan kuorm-autossa.
HALTTUNEN TEUVO
15.08.2010 21:32
Ei isompi pyörä kielletty liene koska on kuorma-autossakin? Ducaton etulokasuojassa ainakin olisi tilaa isollekin pyörälle. Mutta kun on laitettu pieni pyörä ja sitten kärry menee turvallaan ja nopeusmittari liioittelee. Mitä jos laittaisi isommat etupyörät?
PYLKKÖ RAIMO
15.08.2010 23:20
Taitavat kaikki "kuorma-autot" tärissä kiharoissa.oikeasti ne ovat kyllä tiemestarin kiharoita (sopisi paremmin).Kiharoiden jälkeen tunne,että taas joku ruuvi on kaapista tippunut lattialle.Silloin-tällöin muistettava kiristää ne kaappien ym.kiinnitysruuvit.
VALKAMA MARKKU
16.08.2010 07:19
Kyllä ne on (oli)nimismiehen kiharoita.
Vaikkakin tiemestari (myöskin entisajan keksintö kuten tuo nimismieskin) hunolla tienpidolla ne sai aikaan, niin nimismiestä ne työllisti kun piti käydä laskemassa metsään menneet ajokit ja raadot.
M Arkku