Peugeot J5 Puhti poissa

KORO JUKKA-PEKKA 04.08.2010 22:36

Pösö puutuu ilmeisesti turbon puutteessa. Silloin tällöin 4. vaihteella tuntuis tehoa löytyvän hetkellisesti. Mahtaako löytyä järkihintaista korjaamoa tämän ikäiselle autolle eteläsuomesta? Niin, siis kyllä siinä alunperin on turbo joka varmaan on toiminutkin.

KNUTARS MARTTI 05.08.2010 09:39

Oli ittellä joskus -88 mallin j-5 Pösö. Kerran matkalla puhti hävisi ja veto hiipui. Kaverin kanssa sitä alettin tutkimaan mitähän sieltä pellin alta löytisi. Huomasimme turboon liittyvän ilmanottoputken(letkun), en muista niin tarkkaan, irronnee. Klemmari kiristettiin kiinni ja matka jatkui ilman ongelmia. Voiskohan olla sellä sama vika??

KORO JUKKA-PEKKA 05.08.2010 17:32

Joo, multakin oli sama putki irti, mutta ei auttanut kiinnitys ongelmaan. Kiitos kuitenkin vastauksesta!

KOSKINEN JANI 06.08.2010 20:02

Ihan ensin lähtisin tutkimaan että ahtaako lainkaan. Eli hae jostakin tarvikeliikkesta ahtopainemittari, maksanee 20 euron paikkeilla.

Kone on varmaan tuon näköinen: http://homepage.mac.com/heiho/Sites/WoMo/Images/4.jpg Ja muistaakseni tuo koneen päällä olevassa t-haaraletkussa on ahtopaine. Tarkista että lähteekö se ahtopuolelta turbosta, tarkista että nuo letkujen haarat on kunnossa. Jos ahtaa niin sitten vika on polttoaineen syöttöpuolella. Kannattaa ensin koittaa kaksitahtiöljyä jos vaikka olisi jotakin vain jumissa, toisaalta jos se kulkee jotenkin niin tuosta ei välttämättä liene apuja. Millään en muista että oliko tuossa ahtopaineen mukainen syötön lisäys, melko varmasti. Ja jos se ei pelaa niin kulkukin on kateissa.

Mutta jos ei ahda niin kannattaa tarkistaa että onko hukkaportin ja painekellon välinen vipu paikallaan, näkyvät kuvassa imusarjan ja imuputken alapuolella. Myös turbolta imusarjaan menevä letkun kunto jne. Jos nuo paikallaan eikä ahda niin turbossahan se häikkä sitten on.

Voin katella vastaavastan konehuonetta oikein ajatuksella kun vaan sellasen vieressä käyn jossakin vaiheessa.

MALEN TAPIO 06.08.2010 22:13

Tervehdys. Vaihda polttoainesuodatin. Tankissa voi olla sihti tukossa. Työnnä ilmaa polttoaineputkesta tankkiin, korkki auki.

KORO JUKKA-PEKKA 09.08.2010 19:37

Moi taas! Hieman olen saanut tutkittua asiaa: Painemittarilla varustettuna pihassa ryntäytin konetta jonkun kerran, ja mittari näytti max. 0,5 bar. Kuullostaako ok? Jos kokeilen 2t öljyä, onko annostelu ohjetta? Paineenmukainen syötön lisäys, onko itse tehtävissä mitään? Paineilmaa tankkiin en ole päässyt kokeilemaan, ja suodatinkin tosiaan olis hyvä vaihtaa. Kiitos avusta !!

HAAPANEN TIMO 09.08.2010 20:22

Takavuosina mulla transu jumitteli pumppuaan ensimmäiset 50 000km. Litra kaksitahtia tankilliseen avasi sen aika äkkiä, ja tehosi muutaman tuhatta kilsaa. @timppa

PAAVILAINEN JUSSI 12.08.2010 13:21

pösöstä ei kokemusta, mutta vm 90 ducato otti vakio vireisenä paikallaan ryntäyksessä juuri tuon 0,5 bar, eli näyttäs melko normaalilta. ryntäys ei vaan juurikaan kerro toimiiko ahdon alainen syöttö oikein, sellainen autossa varmaankin on, eli toden näköisesti imusarjasta lähtee letku syöttöpumpun päällä sijaitsevaan painerasiaan, rasian sisällä on kalvo ja jousi kuormitteinen kara joka "rikastaa" syöttöä ahtopaineen mukaan. (näin ainakin fiatissa) nyt pitäis tarkistaa että letku ja kalvo ovat ehjiä, jos saisit esim. sen letkun imusarjasta irti ja imaisemalla kokeiltua pitääkö se alipaineen. toki karakin voi olla jumissa mutta melko harvinaista.

PAAVILAINEN JUSSI 12.08.2010 13:40

tässä viellä vähän lisää ahdonalaisesta syötöstä...http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/ahdonalaisen-syoetoen-lisaeys.php

KORO JUKKA-PEKKA 12.08.2010 21:43

Moi! Vähän päivitystä:Ilmansuodatin vaihdettu, ahtopainemittari asennettu, naftasuodatin vaihdettu, ilmaa painettu pa-putkeen. Kulku on parantunut, mutta "perstuntuma" ei kerro onko jo kaikki tehot tallella. Ruiskutuspumppu mulla on Lucas cav- merkkinen, ja aivan eri näköinen kuin Jussi P:n neuvomissa kuvissa. Paineletku sukeltaa jonnekin pumpun taakse näkymättömiin. Tällainen "tumpelomekaanikko" ei oikeen tiedä uskaltaako ruveta säätelemään vielä muuta. Sitä 2t-öljyä aion kokeilla huomenna/vkl. Jos vielä jotain tulee mieleen, kertokaa ihmeessä! Kiitos tähänastisista vinkeistä!!

TIENHAARA ERKKI 12.08.2010 23:03

Ettei kierroslukusäädin tappele ahtosäädintä vastaan.

LEHTOMÄKI SIMO 13.08.2010 11:11

Minulla vaihdettiin Sprinterissä nokka-akselin kierroslukuanturi ja samainen vika hävisi sillä. Samalla vaihdettiin vielä painesäätimen tiiviste tukirenkaineen. Koko homma osineen ja töineen 80,-. Nyt on mukava ajella kun ei tehot häviä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.