- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Kokemuksia T.E.C T 654-matkailuautosta???
Kokemuksia T.E.C T 654-matkailuautosta???
Nyt se sitten tapahtui!!20 vuoden vaunuilun jälkeen vaihdoimme vaunun T.E.C. T 654/Ford Transit 2,2 TDC/103 Kw-matkailuautoon. Onko kellään kokemuksia kyseisestä Ford-mallista autona sekä matkailusta talviolosuhteissa T.E.C:illä?
Itselläni on reilut vuosi sitten hankittu TEC 574 Ti, muutoin kait lähes samanlainen paitsi reilut puoli metriä lyhempi ja poikittaisvuoteilla. Yleiseti ottaen olen ollut melko tyytyväinen. Koriltaan tuntuu olevan melko napakka tekoa, tiiviysmittaus keväällä oli OK,pesussa ei ole vettä tihkunut sisälle ovista tai ikkunoista vaikka painepesuria kohtuupaineilla ja riittävältä etäisyydeltä olen käyttänytkin. 15 asteen pakkasella olemme olleet yötä lämpöä on riittänyt hyvin,koko talven ajelin lähes 30 asteen pakkasissakin ohjaamon välipeitto oli paikoillaan tarkeni hyvin ajella. Liikkeele lähdettäessä mäessä kyllä pyörät sutivat sille ei mahda mitään. Moottori ja ns. autopuoli on pelannut hyvin 18000 km ajettu kulutus sievällä ajolla on olltut n. 9l/100 km.
Lähes uutuuttaan moottoriin ajettiin takuutyönä uusi tietokoneohjelma joka paransi alavääntöä jonkinverran ja vähensi sammumistaipumusta lähdettäessä. Itse laitoin lokarit (tilasin Leo Laineelta), suoritettiin alustan ruostesuojaus. Takajousitukseen laitettiin Vuolan Kaarinan pajalla lisälehti joka paransi huomattavasti ajokäyttäytymistä. Harmaavesisäilion kannattimet tei uudenlaiset kahden mutkankanssa muotoillen tankin peräosaa sain lyhennettyä pultit (kerran otti tiehen kiinni).
moi... mulla ei ole teciä, mutta transit on ...... sanoit että uutena autoon ajettiin uusi moottorin ohjelma mikä paransi moottorin käyttäytymistä.... tällä palstalla oli taannoin paljonkin juttua ko. hommasta. mulla on ajettu nyt 5500km enkä oikein vieläkään osaa sillai ajaa et ei välillä lähdössä sammu... juttelin salon automyynnin (salossa ford huolto liike ainakin 80 luvulta lähtien) huoltopojan kanssa, hän ei ollut edes kuullut moisesta ohjelman muutoksesta... hän sanoi, että tule pajalle ajetaan ohjelma uusiksi, voi vaikuttaa tai sitten ei... luulen et alusta on 2007 mallia????? kori laitettu 2008 alussa .... tietäisikö joku oikeeesti, onko trasitteihin tehty takuuna näitä ohjelma muutoksia vai ei, tai onko tehtaan alkuperäiset ohjelmat muuttuneet, oleellisesti paremmiksi ja uusilla ohjelmilla pelittäisi paremmin, automyynnin poikakin ehdotti viemään auton pajalle jossa autoon laitetaan uusi ohjelma, tehoa lisää auttaa ongelmaan, mutta se ei tapahdu takuuna,eikä siinä ole tehtaalla mitäään osuutta.. en kylläkään tiedä onko noin vanhassa takuuaika enää voimassakaan K
Mielenkiintoinen on tämä Fordin kytkimen päivitys. Mulla nappasi kiinni niin äksysti, että kone sammahteli. Päivitettiin sitten merkkihuollossa kytkin ja annettiin ohje, njotta kytkinpoljin nostetaan lainkaan kaasua painamatta. Vasta auton jonkinverran liikuttua sopii kaasupedaalia polkea. Ekassa Fordissani, 2008 mallissa ei tällaista ongelmaa vielä ollut. Päivitys ei mennyt takuuseen, mitä ihmettelen. Ylämäkeen lähdössä on kuitenkin kaasua annettava normaalisti ja vetopyörät sutaisevat väkisinkin. Muuten Fordini ovat tähänmennessä olleet moitteettomia. 140 heppaa ja teholastu kuljettavat vaivattomasti vitosellakin ylämäkeen. Kyllä kunnon vääntö on ihana asia !
Uusiin Transitteihin voi tehdä moottorinohjausjärjestelmän muutoksen jolla alavääntöä saadaan lisää. Kokonaan transun liikkeellelähtöongelmat ei silläkään poistu koska ne on syntyneet piirustuspöydällä. Liian "pitkä" ykkönen, matala alavääntö ja liian äkäisesti ottava kytkin + max. kuorma on huono yhdistelmä. Tähän kun vielä lisää ylämäkilähdön ja liukkaan kelin niin yhdistelmä on täydellinen.
Kokemusta TEC 654 TI autosta on kertynyt nyt reilun vuoden ja 15000 km matkalta. Moottorin sammumisherkkyys parani ohjelmistopäivityksellä oleellisesti, nyt kierrokset nousevat kaasupolkimeen koskemattakin 1000 paikkeille kun kytkin alkaa ottaa kiinni. Saa sen varomattomalla kytkimen nostolla toki vieläkin sammumaan, mutta parannus oli huomattava. Tehtiin ainakin minulle takuun piikkiin huollon yhteydessä. Tankkauksista seurattu kulutus koko ajalta on asettunut alle 9 l/100 km, ajotietokone on hiukan ylioptimistinen ja väittää sen olevan vain 8,3 l/100 km. Mittariston näkyvyydessä kirkkaalla auringonpaisteella olisi mielestäni parantamisen varaa, mutta kyllä sillä toimeen tulee. Kuljettajan istuin on melko korkealla, korkeussäätö on mutta siltikin se jää melko ylös. Eipähän juuri tarvitse sitten aurinkolippaa. Minulla (174 cm) ei ole vaikeuksia nähdä liikennevaloja tms. Harmaavesisäiliön sijoitus taka-akselin takana on todellakin "syvältä", on raapaissut pari kertaa suojatiekorotukseen kun ei ole ollut tarpeeksi tarkkana. Jääkaapin alatuuletusaukkojen kautta tuli heti ensimmäisellä sadekelireissulla vesi keittiökaapin alta lattialle, tuo sijoittelu heti takapyörän etupuolelle ilman mitään suojausta ajaa kyllä vesisumun auttamatta sisään. Asian voi kuitenkin suhteellisen helposti ja halvalla korjata käymällä vesijohtoliikkeestä hakemassa pari muovista viemäriputken pätkää ja tuubin liimamassaa. Putket katkaistaan sopivan mittaisiksi ja muhviosa liimataan aukkoihin altapäin siten että alapuolelle voi liittää putkista katkaistut tumpit muhvin omiin kumitiivisteisiin, ovat pysyneet siinä ilman liimaakin. Laitoin vielä metalliverkot putkiin ettei jyrsijät pääse sitä kautta sisään. Sama verkotus kannattanee tehdä myös kaasupullokotelon tuuletusaukkoon, siellä oli kyllä muovista hyttysverkkoa tehtaan jäljiltä, mutta joku oli siihen jo tehnyt hiiren? kokoisen reiän. Lieden yhden levyn liekinvarmistin alkoi keväällä keljuilla. Yllätys oli, että se toimiikin sähköllä ja korjaantui liekinsäätöventtiilille menevän abiko-liittimen heiluttelulla. Muita ongelmia ei ole ollut, ei alustassa eikä korissa.
Jäi vielä kommentoimatta tuo talvikäyttö, tosin siitä ei kovin paljon ole kokemustakaan. Lämpöä moottorista kyllä tulee riittämiin, viime talven -25 C keleilläkin moottori lämpeni normaaliin ja lämmityslaitteessa riitti puhtia 2 nopeudellakin. Autossa on jälkiasennettu moottoritilan suojapohja, suojaa myös suolapärskeiltä muuten melko avonaista alakertaa. Asuntopuolella lämmitysteho kaasulla kyllä riittää, ohjaamo-osa jää tosin viileämmäksi, lämmönjakautuminen voisi olla tasaisempikin. Asunto-osan oven vieressä olevan istuinlaatikon etupuolella olevasta ilmasuuttimesta ohjaamoon tuleva puhallus on viileää pakkasella, ilmaputki kiertää sinne alakautta ja on huonosti eristetty joten ilma ehtii jäähtyä matkalla. Lisäeristyskään ei poista ongelmaa täysin, putkiveto pitäisi viedä sisäänkäynnin ohi kynnyksen sisäpuolelta. Tuo parannus on vielä toteuttamatta. Sähköllä lämmittimen teho sensijaan on mitätön. Tuulilasi- ja ovipeitteilläkään varustettuna sähköllä ei saa sisätiloihin yli 20 asteen eroa ulkolämpötilaan. Riittää siis vain vain nollakeleille... Sähkölämmityksen tehoksi ilmoitetaan 1900 W, mutta omalla halpismittarilla mitattuna se ottaa tehoa maksimissaan vain noin 1500 W hiukan verkkojännitteestä riippuen, ja osan tuostakin lämmitin (Truma Kombi 6E) puhaltaa pakoputkensa kautta harakoille kun paloilmapuhallin pyörii koko ajan ! Pakkasten aikaan tuli vähän leikittyä lämpökamerallakin, kuvissa renkaat ja pakoputki ovat vielä vähän lämpimiä vaikka ajosta onkin jo kulunut jonkinverran aikaa.
Paljon kiitoksia vastauksista, erityisesti Siiroselle.Taidan pikapuolin soveltaa hänen patenttiaan tuuletusputkien suhteen mikäli ideaa saa lainata. Katsotaan mitä kokemuksia talvi tuo tullessaan.
Ole hyvä vaan, itsekin ajattelin lainata Karin ideaa vesisäiliön kannattimien uudelleenmuotoilusta. Ne kiinnitysraudat tulevat tosiaan turhan kauas säiliösta takapuolella ja ovat kovin alhaalla, suojatiekorotuksilta on poistuttava tosi varovasti. Takajousituksen vahvistus ja korotus lisälehdillä tai ilmatyynyillä on myös harkinnassa, sekin auttanee asiaan.
Laitanpa vielä kuvan harmmavesitankin kannattimista (pitäisi maalata uudelleen kun tuo suihkupullomaali ei näytä kestävän).
Tarmonpuuska pääsi yllättämään, ja nyt istuinlaatikon etupuolelle tuleva lämmitysputki ohittaa sisäänkäynnin kynnyksen sisäpuolelta. Talvi sitten näyttää vaikutuksen, mutta uskon parannusta asiaan tulevan. Lämpöputken eristyksenä oli valmistajan jäljiltä 75 mm muovitettu haitariletku, ei mitään muuta ! Ei ihme jos tuloilma jäähtyi matkalla. Istuinlaatikon nurkassa oli vähän ahdasta kun sieltä on viety melkoinen nippu sähköjohtoja, mutta varovasti toimien sinnekin sai tehtyä sopivan reiän hiukan litistetylle 65 mm ilmaputkelle.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.