Tärisee

SEILO JUHANI 12.07.2010 15:24

Mistähän mahtaa johtua, kun Dukato-08 ajettu 25 tuhat. Tärisee 60 - 80 nopeuksilla, on sellainen tuntuma että tulee takapäästä. Tasapainotin renkaat, sekä pystyheitto saatiin pienennettyä,tärisee vieläkin. Oikean puolen taka iskari vuotaa, kokeilen jos takuu korvaisi, on kuukauden yli takuuajan.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 12.07.2010 18:03

Kerrothan sitten, miten kävi sen iskarin kanssa. Itse tappelin pari kuukautta eri sortin pellejen kanssa aina Saksaa myöten, mutku Fiiussa kaikki viat tuntuvat olevan ominaisuuksia, ei kuluttajatakuun (on tuotteen keskmääräiseksi arvioitu elinikä) mukaisia valmistusvirheitä.

Noh, empä sure, oppirahat on maksettava tässäkin harrastuksessa, ostin kerralla kaksi Fiiua, ensimmäisen ja viimeisen. Pari Mersua tuossa pihalla tuntuu toimivan niinkuin olen tottunut, että autot pelaa.

Mutta kerro kuitenkin onnistuitko saamaan uudet iskarit jo valmiiksi susien tilalle.

KÄLKÄINEN AHTI 12.07.2010 19:04

08-Fiatti ja kilometrejä 22000:tta.Takapää on kuin iskareita ei oliskaan, kolokohdissa jysähtelee terävästi.Autolla on ajeltu vain omalla painolla.Ei kuormitettuna.

JOKINIEMI PETRI 12.07.2010 21:23

sehän on ihan normaalia fiiua.ei sitä omaa alustaa saakkaan kulkeen ilman kolahduksia.osta auto jossa on AL-KO alusta.

SIIRILÄ VEIKKO 12.07.2010 22:39

Kyseinen tärinä saattaa johtua renkaasta. Vaihda ensin toinen takarengas vararenkaan kanssa ja aja lenkki ja samoin toisen takarenkaan kanssa. Itselläni samaa vikaa edellisessä autossa, vika paikantui tällä tavalla renkaaseen.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.07.2010 22:52

Vaikuttaa nuo alkuperäiset takaiskarit olevan sekä huonolaatuisia että alimitoitettuja näissä uudemmissa Ducatoissa.

SEILO JUHANI 13.07.2010 16:18

Renkaita vaihdettiin puolelta toiselle, sekä välillä vararengas,pystyheittoa saatiin toisesta pois vähäsen, muuttamalla renkaan paikkaa vanteella (taitaa olla vannekin soikea) Fiatin pultit ei näköjään keskitä vannetta. Huomasin sen jo uutena vasemmassa etupyörässä. Nyt keskitin takapyörätkin. Veli-Pekalle tiedoksi, sekä muille, kyseessä oli Raision Autokeskus. Tuli Italiasta päätös yhdessä päivässä, että takuu ei ole enää voimassa (kuukauden yli)Pelle oli tämäkin kaveri, sillä oli ruokatunti, kun jauhoi ahkerasti purkkaa mustaksi värjätty tukka pystyssä.Eli pullamössöllä ruokittu.Totesin hänelle, on viimeinen Fiat minulla. No eihän se markkinoita heilauta. Pyysi iskarista 163€ kappale, asennettuna 250€. Onko kellään vinkkiä antaa mistä saisi iskareita edullisemmin? Periaatteessa en osta Autokeskuksesta.

PALIN MATTI 13.07.2010 16:35

Iskareita voit ostaa autotarvikeliikkeistä.

SEILO JUHANI 13.07.2010 18:13

Kyllä iskareita voi ostaa autotarvikeliikkeistä, mutta on kysytty kolmesta liikkeestä eikä ole löytynyt sellaisia mitkä sopisivat tähän autoon,Autokeskuksessa on maahantuojalla yksi kappale

LAHTI ANTTI 13.07.2010 18:27

Kysy vaikka tuolta niitä. Soittamalla selviää moni asia.

http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww.nsf/sp2?open&cid=Content80E34&koinf=Fin\Tuotteet\Henkil%C3%B6-%20ja%20pakettiautojen%20varaosat\Iskunvaimentimet&koinfa=o

MERIKALLIO VELI-PEKKA 13.07.2010 21:00

Minä ostin laatuiskarit, Sachsit, Motonetista, 100€/kpl, vaihtotyö ammattilaisella kesti puolisen tuntia puheineen päivineen. Ja kyllä meidän ostavien asiakkaiden mielipiteillä on merkitystä, jokainen ostettu VW ja Mersu on pois Fiiun myynnistä, ja se paha kello..........

HYTÖNEN RAIMO 14.07.2010 00:11

Ei paljon tärise, ainakaan pakettiautopuolella. Tämän vuoden viiden ensimmäisen kuukauden aikana Suomeen on rekisteröity peräti yhdeksän (9) Fiat -merkkistä pakettiautoa. Kertoo TM ajoneuvohallintokeskuksen tietoihin tukeutuen.

HYTÖNEN RAIMO 14.07.2010 08:12

Korjataan hieman noita edellä mainittuja lukuja. Muistin näemmä väärin, sillä se yhdeksän oli sijoitusluku. Todellisuudessa Fiat pakettiautoja on rekisteröity 1.5.2010 mennessä 143 kpl, mikä sekin kertoo selvästi, että Fiat on menettänyt merkittävästi markkinaosuuttaan. Epäilemättä tähän on osasyynä maahantuojan vaihtuminen, mutta taustalta on luettavissa myös se, että pelkkä kasvojenkohotus ei riitä, jos entiset ongelmat jäävät korjaamatta ja tilalle tulee vielä tukku uusia.

Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Fiatin huono polttoainetalous: samaan konstruktioon perustuvat, mutta Ford-PSA moottoreilla varustetut Citroen (230 kpl) ja Peugeot (168 kpl) ovat menestyneet paremmin lähinnä niiden huomattavasti paremman polttoainetalouden johdosta (ero matkailuautokoreilla jopa 2 l sadalla kilometrillä Ford-PSA moottorin eduksi).

Vertailun vuoksi mainittakoon, että tilaston kärki, Volkswagen (957), Toyota (867) ja Ford (767) on jättänyt muut selvästi taakseen.

VALLIUS MARTTI 14.07.2010 08:51

En yhdy tuohon edelisen komentiin täydelisesti.Fiatin viat täytyy suhteutaa siihen valtavaan fiatijen määrään niitä kun on paljon niin myös monella satuu joitakin ongelmia.Stten kun nämä toiset merkit MB ,Rellu ja Fort savutaa yhtä paljon autoja likenteseen niin on monellaista valitusta näistäkin merkeistä vikoja ja putteita löytyy kaikista.Ei kanatta lähteä mollamaan mitään merkejä erityisen tarkaan.Mutta jokaisella saa olla oma mielipitensä mutta faktat ja suhteutus ovat paikalaan

HALMEENMÄKI JUHANI 14.07.2010 20:39

Ducato 2007- ei tosiaan ole vielä helppo saada tarvikeiskareita. Vain Monroe tuntee ja takapäähän. Mutta niitä onkin sitten kolmea eri mittaista...

Fiatin ja PSA'laisten moottoreista ainoastaan 2,3 on vain Fiatissa. 2,2 ja 3,0 ovat samoja kolmikossa, ensinmainittu PSA-Ford ja jälkimmäinen Sofim.

LAITINEN TAPANI 14.07.2010 20:47

Tässä tietoa mootoreiden polttoainetaloudesta kun autot ovat samanlaisia:

PSA 100 CO2 214 PSA 120 CO2 246 Fiat 120 CO2 218 Fiat 157 ( 160) CO2 241

SEILO JUHANI 14.07.2010 21:53

Kiitokset Veli-Pekalle ja Antille iskari vinkeistä, Koivuselta ei löytynyt sellaisia ja Motonettiin en ole vielä ottanut yhteyttä. Aamulla soitin AD varaosiin ja kuinka ollakaan myyjällä on ollut itsellä yli 7m as auto, homma alkoi luistamaan, siellä on tosiaan kolmea eri pituista, loppuviikolla otan iskarin pois malliksi, saavat mitata minkälainen sopii. Tärinä on vähentynyt renkaiden "mulkkaamisen" myötä.

SEILO JUHANI 21.07.2010 18:41

No nyt ne on vaihdettu,nimittäin taka iskarit. aikaa meni n. 10min.Ad-tä ostin maksoi 99 eur. kappale. Jos olisin odotellut kolme viikkoa, olisin saanut 66 eur.kpl.Mutta kun auto lähti Norjaan,ei viallista voinut päästää meneen.Niin as 0 eur. Muistin virkistämiseksi seuraavaa: Autokeskuksessa olisi maksanut yksi iskari 165eur, paikalleen as.100eur.Tällä matikalla olisi molemmat vaidettuna maksanut 530 euroa. Takuuhan ei korvannut, kun oli kuukauden ylitys takuu ajasta.

VALKAMA MARKKU 22.07.2010 07:36

Se on niin että nykyisin peltivanteilla olevat renkaat tärisee lähes poikkeuksetta. Ovat rengasliikkeet opetelleet pahan tavan, tasapainoittavat renkaan keskireiästä eivätkä pulttikehästä. Alumiini vanteille se sopii koska keskitys napaan on keskireiästä. Peltivanteet kuitenkin keskittyy pulttikehästä ja keskireikä usein prässinjäljiltä vain vähän sinne päin.

Olen usein tapellut aiheesta rengasliikkeissä ja "ongelmarenkaille" on käynyt niin että kun olen vaatinut tasapainoituksen pulttikehästä on tärinät kadonneet.

M Arkku

SEILO JUHANI 22.07.2010 10:22

Aijemmin jo kerroin, että ei ne pyöränkään pultit keskitä pyörää navalle. Ainakin minulla on ongelma vasemmassa etupyörässä.Kyllä ne pelti vanteet ovat sinne sun tänne vinksallaan.

VALKAMA MARKKU 26.07.2010 07:32

"Aijemmin jo kerroin, että ei ne pyöränkään pultit keskitä pyörää navalle. Ainakin minulla on ongelma vasemmassa etupyörässä.Kyllä ne pelti vanteet ovat sinne sun tänne vinksallaan."

Jos on oikeat pultit ja autoon sopiva vanne ja osataan laittaa vanne oikein kiinni, niin kyllä se on se pulttikehä joka keskittää vanteen. Voi vanne toki silti olla soikea esim. rotvalliin ajon jäljiltä. Silloin se pannann hylkyyn ja otetaan uusi käyttöön. (alumiinivanne olisi silloin mennyt pirstaleiksi) Nyt jos sitten "tasapaoinoitetaan" vanne keskireiästä ja sitten pistetään se paikoilleen pulttikehän keskittämänä, on vallan todennäköistä että täristää.

M Arkku

HAAPANEN TIMO 26.07.2010 17:18

Mun käsityksen mukaan juuri nimenomaan keskireikä keskittää ja jopa käytännössä kantaa kuorman. Pyöräänhän täytyy joskus oikein potkaista vaikka pultit on auki. Miksi muuten keskireiän koko ilmoitettaisiin niin tarkasti vanteen tietojen mukana?. @timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 26.07.2010 17:41

Keskireikä on se joka keskittää.

VALKAMA MARKKU 26.07.2010 18:43

"Keskireikä on se joka keskittää."

joo, jotkin alumiinivanteista.

Mutta!!!! Kaikilla peltivanteilla, ja niillä alumiinivanteilla joissa on kartiopultit, vanne keskittyy pulttikehällä!

Esimerkiksi jos hankit nissanin "kingcappiin" uudet pikkusen ylileveät peltivanteet saat sellaiset jotka sopii myös Patroliin, vaikka navan keskiö on patrolissa isompi. Ja vilkaiseppa Micran orginaalipeltivanteita, keskireikä on lähes neliö eikä ainakaan minun lelussani miltään osin ylety napaan.

Ne kyselee sitä keskireijän kokoa peltivanteissa ihan siksi että ei tule liian pienellä reiällä, sellaisia ei saa paikoilleen.

Itse aloittelin renkaiden vaihtoleikin aikoinaan Moskvitch Elitellä, siinä oli vanteen keskireikä napaa isompi ja pultinreiät ja pultit melko isot. Oli osattava laittaa vanne oikein että pultit todellakin saivat vaneen keskitetyksi.

M Arkku

SEILO JUHANI 26.07.2010 20:02

Vielä kerran, ei minun fiatin vanteen keskireikä ainakaan keskitä. Nimittäin kun asentaa renkaan paikoilleen, niin jos yläpuolella on navassa kiinni, niin alapuolella on millin tyhjää.

VALKAMA MARKKU 26.07.2010 21:03

"Vielä kerran, ei minun fiatin vanteen keskireikä ainakaan keskitä. Nimittäin kun asentaa renkaan paikoilleen, niin jos yläpuolella on navassa kiinni, niin alapuolella on millin tyhjää."

Ja on siis kyseessä peltivanne ja kartiopultit on kiristetty?

On nimittäin ihan normaalia Fiiatin orginaalivanteilla tuo että vanne on kuvailemallasi tavalla ennen pulttien oikeaoppista kiristämistä, pultit siten pakottavat vanteen keskitetyksi. Ja silloinkin voi olla että se keskireikä on epäkeskisesti navam kanssa. Ja taas; jos se rengas on tasapainoitettu sen keskireiän mukaan niin "vituiks män"

M Arkku

ILTANEN KARI 26.07.2010 22:38

...... tarkat ja heikkoranteiset bmw miehet, aina valittivat et täristää ja veholle tuli sellainen "mopo" eli alla tasapainottava laite se varmaan auttaa tässäkin asiassa, eli etsikää sellainen paja jossa on tälläinen laite, sen jälkeen vaan pitää vanne merkitä keskiöön, että tulee samaan asentoon irroituksen jälkeenkin, sillä meinaan saa jarrulevytkin samalla painoitetuksi

VALKAMA MARKKU 28.07.2010 13:21

"Keskireikä on se joka keskittää"

Ihan vain että asia tulisi selväksi:

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.