Kahdeksan senttiä lisää veroa diesel-litraan

SALO MARKKU 10.07.2010 21:36

Entäs sitten!!!???

HUOVINEN SIRPA 10.07.2010 21:56

Eiku menoks, periks ei anneta,sano Esko

VIERIKKO ERKKI 10.07.2010 23:06

Kyllä kansa maksaa, sano entinen politikko!

SUOKKO OIVA 11.07.2010 03:11

Eiks tää pitänyt tulla hyvityksenä jossain toissaalla

JANHONEN MATTI 11.07.2010 11:06

Ajoneuvoveron 1281/2003 11 §:n 2 mom. näyttää esityksessä olevan samansisältöinen nykyisen lakitekstin kanssa eli matkailuauton käyttövoimavero pysyy 0,9 sent/pv jokaista kokonaismassan 100 kg kohti vuodessa. Näin tuleva dieselin veronkorotus 8 senttiä/ltr + alv on käytännössä 10 sentiä/litra muuttuu suoraan lisäkuluksi.

Se nyt kuitenkin näyttää selvältä, että matkailuautolla lajia harrastavan kulut kasvaa polttoaineveron ja jo toteutetun CO2 päästöveron ja arvonlisäveron korotuksen vuoksi n. 500 eurolla/v.

Hallituksen esitys on tälläkin kertaa naamioitu pitkin sanakääntein ympäristövihreään harsovaippaan niin ettei tyhmempi heti huomaa, että kysymys on puhtaasti fiskaalisesta veronkorotuksesta.

Fiskaalisuushan on veropolitiikassa tarkoittanut viime aikoina sitä, että niiltä otetaan joilla on ja annetaan nille joilla on vielä enemmän.

LIIMATAINEN HANNU 11.07.2010 11:36

Verotuksen, kaiken verotuksen, tarkoituskaan ei ole olla oikeudenmukainen, tasapuolinen tai ketään tyydyttävä! Verotuksen ainoa tarkoitus on kerätä Valtiolle mahdollisimman paljon verotuloja, huomioimatta mitenkään loukkaako se joidenkin oikeuksia tai onko vero oikea ja perusteltu järkevästi. Kuten matkailuautojen verotuspäätös nyt on!

Mutta kun hallintovalta joka verottaa ja jakaa sitten tulojaan mihin jakaakaan, ei ole missään vastuussa toimiensa järkevyydestä, no kerran neljässä vuodessa 'punnitaan', mutta virkamiehet ovat ikuisia, niin menopuoli jatkaa ikuista kasvuaan, kenekään voimatta sille mitään. Täydellinen ikiliikkuja se on, viksu vekotin!

"Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot"!

PALIN MATTI 11.07.2010 13:34

Kyllä kansa TIETÄÄ, sano se entinen poliitikko.

LIIMATAINEN HANNU 11.07.2010 13:59

Onko KANSA viisaampi hallitsijoitaan? "Ollako vai eikö olla, siinäpä vasta pulma"?

LEINONEN JUKKA 11.07.2010 17:44

Niinpä näyttää olevan, vero laskee henkilöautojen osalta mutta matkailuautojen osalta ei. Nyt ois liiton esitettävä vastalause esityksestä.

http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20100702Lausun/20100701_HE-energiaverotus_LUONNOS_lausunnolle.pdf

Laki ajoneuvoverolain muuttamisesta Eduskunnan päätöksen mukaisesti kumotaan ajoneuvoverolain (1281/2003) 12 §:n 2 momentti sekä muutetaan 11 §:n 1 momentti seuraavasti: 1 § Käyttövoimavero. Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä, määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:

1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta; 1a) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta: ? 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö; ? 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini; ? 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy; ? 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine.

2) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka), matkailuautosta (M1-luokka) ja huoltoautosta (M1-, N1-, N2-, N3-, M1G-, N1G-, N2G- ja N3G-luokka) 0,9 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;

3) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka ja jokaiselta tämän massan ylittävältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä, jos ajoneuvossa on kaksi akselia. Vero on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä, jos ajoneuvossa on kolme akselia, X senttiä, jos ajoneuvossa on neljä akselia, ja X senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään puoliperävaunun vetoon, X senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, X senttiä, jos akseleita on kolme, X senttiä, jos akseleita on neljä, ja X senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia;

5) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään varsinaisen tai keskiakseliperävaunun vetoon, X senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on kaksi akselia, X senttiä, jos akseleita on kolme, X senttiä, jos akseleita on neljä, ja X senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia.

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011. Lain 11 §:n 1 momentin 1 a kohta ja 12 §:n 2 momentin kumoaminen tulevat kuitenkin voimaan vasta valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana. Veron päivää kohden kannettava määrä lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaisesti vielä vuodelta 2011.

PYÖRRE MARKKU 12.07.2010 10:31

Luvattu polttoaineveron kompensointi tultaneen toteuttamaan kaikilla muilla ajoneuvoryhmillä, mutta ei matkailu-, eikä pakettiautoilla. Molemmissa ryhmissä päästöveroilla jo lyötiin korville. Pakettiautoissa CO merkintä hyväksytään vasta 2008 rekisteröidyille, vaikka päästöt on jo paljon aikaisemmin tiedossa. Matkailuautoissa käytännössä ei CO päästöä hyväksytä lainkaan edes uusissa.

LOIJAS JYRKI 13.07.2010 09:27

Hei, olen jälleen kerran lähettänyt näistä veroasioista postia Kataiselle. Hän ei taida noteerata, koska edelliseenkään viestiin ei tullut edes avustajan vastausta. Lisäksi otin sähköpostitse yhteyttä autotuojien Puputtiin. Ei ole vielä kuulunut vastausta häneltäkään. Hän suitsutti, että Suomessa on Euroopan paras autoverojärjestelmä nykyisten vireillä olevien uudistusten jälkeen.

t. Jyrki

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.