Niinpä näyttää olevan, vero laskee henkilöautojen osalta mutta matkailuautojen osalta ei. Nyt ois liiton esitettävä vastalause esityksestä.
http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20100702Lausun/20100701_HE-energiaverotus_LUONNOS_lausunnolle.pdf
Laki ajoneuvoverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
kumotaan ajoneuvoverolain (1281/2003) 12 §:n 2 momentti sekä
muutetaan 11 §:n 1 momentti seuraavasti:
1 §
Käyttövoimavero. Ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä,
määrätään käyttövoimaveroa. Käyttövoimaveron määrä päivää kohden on:
1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka), kaksikäyttöautosta (N1-luokka) sekä ajoneuvosta, joka siihen
tehtyjen katsastamattomien muutosten johdosta vastaa käyttötarkoitukseltaan lähinnä henkilöautoa, 5,5
senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
1a) poiketen siitä, mitä 1 kohdassa säädetään, käyttövoimaveron määrä päivää kohden on jokaiselta
kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta:
? 1,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö;
? 0,5 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja moottoribensiini;
? 4,9 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on sähkö ja dieselöljy;
? 3,1 senttiä, jos ajoneuvon käyttövoima on metaanista koostuva polttoaine.
2) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka), matkailuautosta (M1-luokka) ja huoltoautosta (M1-, N1-, N2-,
N3-, M1G-, N1G-, N2G- ja N3G-luokka) 0,9 senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta;
3) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), jossa ei käytetä perävaunua, jokaiselta kokonaismassan
alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä 12 000 kilogramman kokonaismassaan saakka ja
jokaiselta tämän massan ylittävältä kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä, jos ajoneuvossa
on kaksi akselia. Vero on jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta X senttiä,
jos ajoneuvossa on kolme akselia, X senttiä, jos ajoneuvossa on neljä akselia, ja X senttiä, jos ajoneuvossa
on viisi akselia tai useampia;
4) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään puoliperävaunun
vetoon, X senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta, jos ajoneuvossa on
kaksi akselia, X senttiä, jos akseleita on kolme, X senttiä, jos akseleita on neljä, ja X senttiä, jos ajoneuvossa
on viisi akselia tai useampia;
5) kuorma-autosta (N2-, N3-, N2G- ja N3G-luokka), joka on varustettu ja jota käytetään varsinaisen tai
keskiakseliperävaunun vetoon, X senttiä jokaiselta kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta,
jos ajoneuvossa on kaksi akselia, X senttiä, jos akseleita on kolme, X senttiä, jos akseleita on neljä, ja
X senttiä, jos ajoneuvossa on viisi akselia tai useampia.
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2011. Lain 11 §:n 1 momentin 1 a kohta ja 12 §:n 2
momentin kumoaminen tulevat kuitenkin voimaan vasta valtioneuvoston asetuksella säädettävänä
ajankohtana.
Veron päivää kohden kannettava määrä lasketaan lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaisesti vielä vuodelta 2011.