Kokemuksia tehobokseista?

KANTOLA TIMO 06.07.2010 18:20

Noista tehobokseista näyttää olleen jo montakin keskustelua, mutta kertokaas TE, joilla sellaisia on ollut, että onko kaikki yhtä hyviä? Mikä laite toimii ja mikä ei? Onko vastaan tullut nettimaailman huijauksia?

Oma auto on Transit TDCI moottorilla.

JOKINIEMI PETRI 06.07.2010 18:55

luulen että tuolta saisit aivan oikeeta ja varma tietoo asiaasi.harinen tuning valkeakoskella.

KOIVISTO ESA 07.07.2010 07:53

Minulla oli pari vuotta käytössä Fiat 2,3 JTD moottorissa tuommoinen irrotettava boxi-tyyppinen lastu. Ajelin sillä noin 18.000 km. Ei mitään pahaa sanottavaa, ei ongelmia, ei toimintahäiriöitä, katsastukset OK ja muutos oli tuntuva. Auton vaihdon takia jäi käyttämättömäksi. Lastu oli teholastu.comista ostettu.

RUOTSALAINEN JUKKA 07.07.2010 20:33

Hei,

ajattelin jakaa omat kokemukset "tehottamasta" autosta ja pitkästä viitosesta. Autona 6,8 metrinen 2,8 JTD alkovimalli. Auton kokonaispaino noin 3.500 kg. Autolla ajettu noin 30.000 km - kaikki ajo lähinnä euroopan teillä.

Jo alussa huomasin, että auto on suuren kokonsa ja painonsa vuoksi kovin herkkä mm. vastatuulille. Samoin pitkä ylämäet olivat aivan myrkkyä: alamäessä mentiin rekkojen ohitse ja ylämäessä rekat meinasivat tulla perästä sisään, kun auto hyytyi ylämäkiin. Haasteena oli myös viitosvaihteen pituus.

Ajattelin ratkaista teho-ongelmaa laittamalla pitkän vitosen sijaan tiheämmän vitosen. Näin tein: hommasin 25 tiheämmän vitosen, jolloin aikaisemmin noin 2.000 kierrosta ja 90 km/h muuttui noin 2.000 kierrosta ja noin 80- 83 km/h. Tämä auttoi siinä mielessä, että vitosellä pystyi ajelemaan noin 75- 90 km/h nopeuksia hyvin, eikä nelosta tarvinnut kaivaa jatkuvasti. Yksi ongelma kuitenkin jäi: tehoja puuttui ja sen huomasi selvästi pitkissä ylämäissä ja kovilla vastatuulilla.

Viime vuonna hommasin tehoboxin. Sen suhteen ei ole kovin paljon kilometrejä takana, mutta riittävästi todetakseni tehon lisäys on selvästi tuntuva. Käytännössä tehoa tulee selvästi esiin, kun kaasua painaan reiluummin. Pienellä pintakaasulla tehon lisäystä ei juurikaan huomaa. Mutta heti kun poljinta alkaa painamaan, niin tehoa kyllä löytyy ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Se näkyy siten, että auto kiihtyy ohituksissa ja myös mäissä tehoa löytyy.

Jos nyt jälkeen päin olisin samassa tilanteessa, niin laittasin pidemmän vitosen sijaan 15 %:a tiheämmät rattaat ja tehoboxin. Toisaalta jos haluaa ajella tarkasti noin 80-90 km/h, niin silloin 25 % tiheämpi vitonen on ok. Sen sijaan, jos haluu europaan paanoilla painella vähän kovempaa, niin silloin 15 % tiheämpi on parempi tai jopa niin, että jättää pitkän vitosen. Nämä ovat makuasioita, joista jokaisella on oma mielipide.

Olen nykyratkaisuun tyytyväinen, varsinkin ottaa ajamisen rauhallisesti ja tyytyy noin 80-90 km / h nopeuksiin (ei näissä hommissa kannata liikaa ryntäillä). Tosin kokeilin Juhannuksena ja polkaisen pedaalia vähän syvemmälle, niin yhtääkkiä mittarissa oli 130 km/h: nopeus, jota pitkällä vitosella ei olisi saanut.

Tällaisia kokemuksia tällä kertaa ja hyvää kesää kaikille.

KANTOLA TIMO 12.08.2010 23:28

Tehoboksi laitettu autoon, eikä hintakaan ollut paha 109 Euroa. Oikea töpseli löytyi helposti ja nyt ajellaan toista tankillista. En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu paremmalta ja tehokkaammalta, eikä polttoainekulutuskaan ole kasvanut.

JOKINEN MIRA 13.08.2010 15:54

Moro

Tossa jo kirjoittelin jonnekkin aikaisemmin aiheesta mutta kerrataan. Meillä kanssa painava Euramobil, 7m pitkä. Oli rauhallinen ja lähinnä juuri vääntö oli kateissa. Ostin TL finn automotive (vai mikä se oli) poksin, minkä hän asensi ja käytiin testaamassa. Hyvin on toiminut nyt ajettu 4500 km ja kilometriäkän en vaihtais pois. Meni piiiitkät Kaselin mäet komeasti. Naftan kulutus laski 0,8 litraa sadalle. Vitonen on lyhyt.

Jussi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.