Laakeri AL-KO- alustassa.
HALTTUNEN TEUVO
30.06.2010 21:35
Takapyörien laakerit lämpiävät kättä polttavksi.
Laakeri kireällä, täynnä rasvaa vai sittenkin jarrut?
VIRTA URPO
30.06.2010 23:06
Jarrupalat / satulat jumissa? Milloin putsattu huollettu ? Mahdollinen paniikkijarrutus -> tuo.
Jos tosiaan laakerit ei kummatkin yhtä aikaa ?
Tunkkaa ylös ja pyörittele käsin !
Noita kokeile alkuun ja maalais ajattelua mukaan !
HALTTUNEN TEUVO
01.07.2010 14:27
Yksi pyörä tunkattu. Pyörii herkästi, ei välyksiä, juuri tämä takapyöristä lämpiää enemmän. Auto pysäytetty vähäisellä loppujarrutuksella, joka ei lämpöjä nostanut.
Etulaakerit lämp. vähemmän, mutta selvästi levypyöriä lämmittäen. Auto uusi, ajettu 400 km.
Pieni välys ei olisi pahitteeksi laakerissa?
GRONOW JUHANI
08.07.2010 22:39
Moron!Mulla on al-ko alustainen ja lämpiää takapyörät (teli) käsijarrun kengät on liian lähellä, muuten ei pysy paikallaan,täsmällistä syytä ei kuitenkaan ole löydetty,miksi kengät pitää olla niin lähellä
HALTTUNEN TEUVO
09.07.2010 16:04
Jarru purettuna navan laipasta pyörittäen on selvä nihkeys havaittavissa. Voi kuulemma johtua monista tiivistehuulista yms. ja on alkukankeutta (ajettu n.550 km). Tuhannella lisäkilometrillä pitäisi herkistyä ja kuumentumisen loppua.
Ihmeellistä. Juuri, kun vaativamman mekaniikan osalta (moottori) sisäänajotarpeet ovat vähentyneet niin pyörännavat vaativatkin sisäänajoa.
AL-KO- alustassa laakerit ja jarrut ovat Fiatilta. (Tätä ei "Valtuutetut" Fiat- korjaamot tunnu tietävän.) Jarruvaijerit AL-KO:lta, luultavasti myös vaijereiden käysipyörät ja vipuvälitykset AL-KO:lta.
Käsijarru ottaa kiinni kuin kuminauhasta vetäisi ja auton on oltava pusähdyksissä käsijarrua käytettäessä muuten jarrukengät irtoavat. Katsastusmiestäkin on syytä varoittaa käsijarrun - pitänee sanoa - alimitoituksesta.
Ellei käsijarrua saa pitämään muuten kuin kenkäsäädöllä esikiristämällä, on mekanismissä suunnitteluvirhe. Esim. jäykkä vaijeri, liikaa köysipyöriä, kahvan liike rajoitettu...