Ducaton laturi

SEPPÄ-LASSILA TUURE 21.06.2010 22:38

Fiat Adria täytti 5 vuotta ja samana päivänä laturi hajosi. Kilometrejä on noin 65000. Onko muilla kokemuksia noin tuoreen laturin hajoamisesta?

Paikka missä laturi hajosi, oli aika haasteellinen: Norjassa 50 km ennen Altaa. Fiatin palvelunumero 00800 3428 1111 kertoi, että lähin Fiat huolto Norjassa on Lakselvissä, noin 300 km ja Suomen puolella Rovaniemellä, noin 500 km Altasta. Yritin saada aikaa Rovaniemen huoltoon, mutta eihän se tietenkään onnistu, kun on kuulemma niin paljon töitä jo jonossa. Lähdin kuitenkin ajamaan Suomeen sähköä säästäen. Enontekiössä auto parin tunnin lataukseen: autossa on 2/4 A ylläpitolaturi. Siellä kuitenkin selvisi, että Muoniossa on Autosähkö Kosti Pasma. Suunta seuraavaksi hänen luokseen. Hän olisi jopa korjannut laturin, jos olisi ollut Marelli, mutta laturi olikin Valeo 120A. Hän tilasi uuden laturin Helsingistä ja tulihan se sitten 3 päivän jälkeen Muonioon... Samana päivänä Kosti asensi sen Ducatoon ja matka pääsi jatkumaan ja jatkuu.. Nyt Pudasjärvellä, huomenna vähän etelämmässä...

PALIN MATTI 22.06.2010 08:23

Voitko kertoa tarkemmin viasta, sillä tuo "laturi hajosi" on vähän turhan laaja käsite. Räjähtikö se siis ihan kappaleiksi vai lopettiko vain lataamisen? Ja miksi?

SEPPÄ-LASSILA TUURE 22.06.2010 10:23

Oireet olivat seuraavat: punainen merkkivalo kojelaudassa syttyi ja samalla asunto-osan akun lataus loppui. Se näkyy asunto-osan paneelista. Mekkivalo sammui ja lataus alkoi uudelleen. Tätä se teki noin puolitusinaa kertaa: valo syttyi, sammui kunnes arvonta päättyi siihen, että punainen valo jäi palamaan. Sammutin autosta ajovalot välittömästi ja myöhemmin myös tuulettimen, jotta sähköä säästyi. Ajo jatkui normaalisti muuten. Altassa leirintään ja sähköön kiinni, jotta saatiin akku täyteen. Samalla alkoi selvittely, mitan saada auto huoltoon. Aamulla selvittely jatkui. Vakuutusyhtiö lupasi hoitaa hinauksen esim Rovaniemelle, jos auto hyytyy matkalle. Muoniossa Kosti Pasma totesi, että laturi on rikki eikä hanellä tuohon malliin ole varasosia, joten hän tilasi uuden laturin. Posti hieman töpeksi pikapaketin kanssa: normaalisti tulee Muonioon kahdessa päivässä, nyt meni kolme. Vanha laturi oli päältä päin normaalin näköinen, ainakin laakerit kunnossa, mutta vikaa ei sen tarkemmin tutkittu. Vanha laturi lähti vaihdossa takaisin uuden laturin toimittajalle.

Sähkön säästön lisäksi käytin kikka 6:sta starttiakun sähkön riittämisen parantamiseksi: autossa on invertteri lähinnä PC:n käyttöä varten. Kytkin Enontekiössä tuon stattiakun ylläpitolaturin invertterin perään, jolloin hupiakusta siirtyi noin 4A virtaa stattiakkkuun ajon aikana. Lisäksi asiaa auttoi se, että starttiakku oli lähes uusi, alle kuukauden käytössä ollut.

Ajoin autolla yli 350 km laturin rikkoutumisen jälkeen ongelmitta. No jotkut vastaantulijat vilkuttelivat valoja jostain syystä...

Tuo Fiatin euroopan laajuinen tukinumero kannattaa laittaa muistiin. Sama numero toimii koko Euroopassa. Tukea saa eri kielillä, mm suomeksi. 00800 3428 1111

HALMEENMÄKI JUHANI 27.06.2010 23:42

Ilmeisesti hiilet loppu, hieman siltä haiskahtaa? 65 tkm on hiilille pieni lukema, jollei sitten laturi ole ollut usein täystyöllistetty. Eli ladannut myös isoja tyhjiä hupiakkuja, jolloin tuo 65 tkm onkin voinut vastata jopa 150 tkm normaalimpaa käyttöä. Joka taasen on jo ihan sallittava hiilien käyttöikä useilla eurooppalaisilla laturivalmistajilla.

KUUTTI MARKKU 28.06.2010 08:21

Tuo, että laturin valo sammuu ja syttyy uudelleen, viittaa hiilien loppuunkulumiseen. Fiatin henkilöautoista on vastaavia kokemuksia, ja varaosina em latureihin ei merkkiliikkeestä eikä tarvikeliikkeistä hiiliä yleensä löydy. Asian voi kuitenkin ratkaista irroittamalla hiilet laturista, ja ostamalla lähimmästä autotarvikeliikkeestä vastaavat, mutta hieman isommat jonkun toisen laturinvalmistajan hiilet. Samoista kaupoista saa arkin hienoa hiomapaperia, jota vasten hiilet hioo parissa minuutissa oikeaan kokoon (hiilet ovat pehmeitä, joten hionta on suoritettava varovasti). Oikeaan kokoon hiotut "vieraat" hiilet vain laturiin, ja matka jatkuu ilman ongelmia. Samalla tavoin voi korjata myös lämmityslaitteiden hiiliongelmat, jos oikeankokoisia hiiliä ei löydy. PS ensimmäisellä kerralla voi ostaa kahdet hiilet (maksaa yleensä noin 10€), jos sattuu ensimmäisellä hiontakerra tulemaan susiyksilö.

HAAPANEN TIMO 28.06.2010 16:18

Jos moottorin ollessa käynnissä on kahvinkeitin tms. isolla invertterillä pelittämässä, laturi on aika kovilla.

Testipenkissä kuormitusta reilusti lisättäessä laturi on hetkessä tulikuuma, siis kertakaikkiaan kokonaan niin kuuma ettei voi käsin koskea. Voi kuvitella ettei se pitkään sellaista kestä.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 28.06.2010 21:01

Minkäköhän merkkinen laturi? Valeolaisissa on yleensä yhdet ja samat hiilet viimeiset 20 vuotta. Mutta liukurenkaat eli kollektori kuluu hiilien parina vaihtokuntoon samassa ajassa ja sitä harva vaihtaa kotikonstein... Boschilla samoin hiilet sopivat vuosikymmeniä, mutta vaihto on usein hankalaa, hiiliä kun ei ole juotettu tavanomaisella tinalla. Ja usein säädin saa siipeensä kun hiilet loppuu, tosin helppo vaihtaa paketiina kun hiilet on kiinni säätimessä. Marelli on sitten se hankala, johon osia saa metsästää.

AHJOS TIMO 28.06.2010 22:39

Magneti Marelli S.p.A. on Fiatin ja Marellin vuonna 1919 perustama yhteisyritys, joka kuuluu nykyisin Fiat-konserniin. Enpä ihmettelisi, jos Ducaton laturi olisi heidän tuotantoaan.

SEPPÄ-LASSILA TUURE 13.07.2010 18:12

Laturin kuormitus on aika "normaali" eli laturi lataa 100 AH:n auton akkua, 85 AH:n geeli hupiakkua sekä usein myös jääkaappi on ajon aikana 12V:lla. Hupiakun perässä on invertteri, joka syöttää sähkön PC:lle, noin 4-5A. Turhan aikaisin Valeo sanoi sopimuksen irti, luultavasti hiilet menivät...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.