87 eurolla toimiva peruutuskamerasysteemi?

YLISUUTARI JOUNI 21.06.2010 22:11

Jos peruutuskameran hankinta asuntoautoon mietityttää, löytyy tuoreita kokemuksia eräästä edullisesta ratkaisusta osoitteesta: http://kaikkienkaveri.blogspot.com/

YLISUUTARI JOUNI 23.06.2010 06:19

Oheisesta osoitteesta löytyy nyt myös ensimmäiset kokemukset lastutuksen lisäämisestä Fiatin 2.3 moottoriin. Tehoa ja vääntöä tuntuu tulevan tällä ratkaisulla lisää helposti ja edullisesti, mutta laskeeko myös kulutuskin?

HÄNNINEN JUKKA 23.06.2010 18:11

Laskee se kulutus jonkinverran, ehkä 0,5 l/100 km, mikäli et sitten uusilla tehoillasi revittele umpeen tuota bensasäästöä. Mitkä olivat hp ja nm arvot ennen ja jälkeen lastutusta ?

HIETALA PEKKA 23.06.2010 18:50

Onko autossasi 2.3L multijet moottori? Kun ei ko:virityspoksia löytynyt saksan sivustolta .Oli mielestäni vain noihin vanhempiin koneisiin vai enkö löytänyt .

YLISUUTARI JOUNI 23.06.2010 21:59

Multijet 130 on koneen tyyppi eli tuo on silti perustyypiltään myös 2.3 JTD. Hieman ilmoittajasta riippuen sanovat siinä olevan vakiona 129-130 heppaa ja viritysfirma lupailee lastunlaiton jälkeen 163 heppaa ja 385 Nm vääntöä. Boxi, jonka tilasin, on siis: http://www.tuningkit.de/tuningkit-chiptuning/Fiat-Ducato-2-3-JTD-3223-r.html

Penkkiinhän tuo auto olisi lyötävä, jos tarkat lukemat haluaisi ennen ja jälkeen, mutta minulle riittää sekkarin kanssa mitatut parantuneet kiihtyvyyslukemat ja ajamisen "sietämätön keveys" lastutuksen jälkeen. Kumma, jos reissussa ei dieseliä kulu vähemmän, kun auto tuntuu kulkevan samalla ripeydellä paljon keveymmällä pintakaasulla verrattuna lastutusta edeltäneeseen tilanteeseen. Toki jos talla on aina pohjassa, ei säästöäkään synny. Tasanopeussäätimellä kun kuitenkin tulee vähänkin pidemmät siirtymät ajeltua, niin oma ajotapa ei tuolloin niin paljoa pääse vaikuttamaan kokonaiskulutukseen. Mutta siitä varmaan saa lisää kokemuksia lähiaikoina, kun pääsee kunnolla tien päälle.

JOKINIEMI PETRI 23.06.2010 22:17

samanen poksi antas renuun 184hv tehot.kuulostaa kyllä houkutteleva.mutta mutta jotenkin olen epä uskonen tuohon poksiin.kokemusta on mp 316 cdi.laitoin tollasen poksin ja hyvin toimi aikansa.kunnes oli vähällä hajottaa koko mootorin.sekotti pumpun enakot aivan kokonaan ja kone kilisi tosi pahasti.luulin jo et nyt tuli koneesta entinen.poistin poksin ja kone toimi ihan ok sen jälkeen.kaveri veholla raskas kaluston puolela asentajana,kysäsin siltä asiasta.vastaukseksi tuli et heitä nyt helvettiin se poksi.tämä vain yksi kokemus pokseista

HIETALA PEKKA 23.06.2010 22:20

OK! Mutta mitä on noilla kahdella paketilla eroa siis muuta kuin hinta? Ja kestikö toimitus kauan?

YLISUUTARI JOUNI 23.06.2010 22:33

Maksoin omani Paypalilla, joten rahat näkyivät heti vastaanottajalla ja seuraavana arkipäivänä tuli ilmoitus, että paketti on liikkeellä. Lähipostissa se oli reilu viikko tilauksesta. Eli kohtuu nopeaa toimintaa, kun Saksasta saakka kuitenkin tulee?

YLISUUTARI JOUNI 23.06.2010 22:46

Tämä firma, josta lastutusboxin tilasin, tarjoaa siis myös mahdollisuutta ostaa boxi moottorin lisätakuun kera, joka siis ilmeisesti korvaa mahdolliset vahingot, jotka lastutuksesta voisi aiheutua moottorille.

Noin tuplahinnalla saa siis saman boxin ja lisäksi hieman mielenrauhaa, mutta itse laskeskelin, että ei nuo ongelmat voi kovinkaan yleisiä oll, jos siitä vain satanen peritään. Muutenhan lisäturvan hinta olisi aivan toista luokkaa?

JOKINIEMI PETRI 23.06.2010 22:52

lisä turva heheee.100e.kiva rahastus konsti.mitäs sit kun se kone poikii.on siinä tekemistä että saa kyseisen netti virman saksasta ottaan kantaa moottori rikkoon.luulen että sieltä vastaus on et voi,voi

YLISUUTARI JOUNI 23.06.2010 23:11

Tottakai se on rahastusta, olipa vakuutus toimiva tai ei. Siksipä en sitä itselleni valinnutkaan. Tuurillaan ne isotkin laivat seilaa, vai mitä? Eihän kukaan vakuuta kotiaankaan tai henkeään? ;)

Vakuutusten myöntäminen yleensäkin on yksi parhaista rahastuskonsteista ja monesti bisnesidea perustuukin siihen pikkuprinttiin, millä vakuutuksen myöntäjä luistelee ulos korvausvastuista?

Joten nyt pitää hankkia lisää omia kokemuksia boxista. Lisäteho ja -vääntö ovat kiistämättömiä tosiasioita. Kestävyys ja polttoaineen säästö jää nähtäväksi, mutta lukuisten tuttujen ja puolituntemattomien kokemusten mukaan noilla boxeilla on ajeltu hurjia matkoja ilman ongelmia ja vakiotasoa pienemmillä kulutuksilla. Koneitakin hajoaa, ilman boxeja ja niiden kanssa... elämä on!

JOKINIEMI PETRI 23.06.2010 23:23

niinpä,niinkun aiemmin kirjotin renuun tulis 184hv. kyllä houkutelis mutta,panaan harkintaan.en suinkaan haukkunut poksia.kerroin vain yhen kokemuksen joka on ihan oma kohtanen.

YLISUUTARI JOUNI 24.06.2010 07:29

Jokaisen täytyy tietysti itse harkita, kannattaako yleensäkään ryhtyä lastutus- tai ohjelmointioperaatioihin. Kyseessähän on kuitenkin lisätehojen otto virittämällä moottoria (tai sen ohjausta). Ja virittämiseen liittyy aina kasvanut riski koneen lyheentyneestä käyttöiästä.

Koneen käyttöikäänhän voi vaikuttaa yllättävän paljon pelkästään jo sillä kuinka sitä käyttää ja huoltaa. Jatkuva huudattaminen tai vedättäminen väärillä vaihteilla huonosti tai harvoin huolletulla koneella on sekin melkoista myrkkyä koneelle.

Onko lastutuksen vaikutuksella koneen käyttöikään sitten tosielämässä todellista merkitystä ja tuleeko se esille moottorin normaalin käyttöiän aikana, onkin jo toinen kysymys. Joskus noilla mekaanisilla laittella tulee kuitenkin kilometrit täyteen ja siinä vaiheessa on vaikea alkaa erottelemaan olisiko se kestänyt 20.000 tai 50.000 km pidempään, jos en olisi siihen lastua laittanut? Liekö asiasta julkaistu asiallista tutkimusaineistoa? Muu kun taitaa olla meidän mutumiesten ja hevosmiesten tietotoimiston tarinaa?

KALAJAINEN PASI 28.06.2010 14:09

Terve!

Laitoin just laatikon tilauksiin. Alkoi kiinnostamaan asia suunnattomasti. En niinkään kalastele tehoja autosta vaan tuo polttoaineen säästö on ykkös juttuna. Tehon lisäyskin on ihan ok. Onhan se niin että lisääntynyt teho on suoraan verrannollinen ajonautintoon.

Kysymys kuuluukin. Tuleeko ton boxin mukana asennusohjeet ja miten hyvät ne on? Siinä lupailtiin 5 min asennusta jonka voi tehdä itse. eli pitääkö se paikkansa?

Voisitko Pistää valokuvan viestiin konetilasta ja minne se laatikko siellä tulee. Itselläni on 2.8 Jtd ja vuosi 01.

YLISUUTARI JOUNI 28.06.2010 18:11

Valitettavasti tuosta integroidun Bürstnerin konetilasta ei kyllä oikeastaan millään ilveellä saa järkevää valokuvaa siten, että tuon johdon asennus näkyisi. Asennuksen aikana olisi ehkä jollain minikameralla onnistunut, mutta nyt kun moottorin suojamuovi on taas päällä, niin pitäisi taas purkaa pois ja kun muutenkin on ahdasta, niin ei viitsi enää repiä auki.

Toisaalta 2.8 JTD on muutenkin käsittääkseni rakenteeltaan erilainen ja johto tulee siten eri paikkaan. Yleensä ottaen tuo johdon paikka on Common Rail-putken päässä ja ainakin minulla mukana tuli vihkonen, jossa oli yleinen asennusohje, jota pitää soveltaa autokohtaisesti. En tiedä, olisiko tuosta erään toisen firman asennusohjeesta apua: http://www.chiptuningdirect.com/docs/en-montvejl-cr-powerchip-low.pdf

Jos moottoritilassa on normaalisti tilaa, ei hommaan mene reilua varttia enempää aikaa. Ensin suojamuovi koneen päältä irti. Sitten johdon paikan etsintä ja irroitus. Lastutusyksikön johto alkuperäisen johdon tilalle kiinni ja alkuperäinen johto taas lastutusyksikön T-kappaleen toiseen haaraan kiinni. Sitten virtalukosta virrat päälle ilman starttaamista ja jos vihreä valo palaa, on laite oikein kytketty. Sitten testiledi irti ja lastutusboxi kiinni johtoon. Lopuksi johdot nippusiteillä turvallisesti kiinni ja boxi kiinni jonnekin suojaisaan paikkaan. Ja testiajolle.

Itse laskeskelin juhannusviikonlopun testilenkin aikana sen, että kulutus oli selvästi tipahtanut. Jos malttaa ajaa n. 80-90 km/h pääsee boxin kanssa n. 9-9,5 l/100 km lukemiin, mutta heti kun normaalia matkanopeutta nostaa 100 km/h:n tienoille, nousee kulutus ainakin sen litran sataselle eli noin 10,5 l/100 km lukemiin. Noissa lukemissa on pudotusta noin 1,2 litraa sataselle edellisiin mittaamiini lukemiin, joten jonkinmoista säästöä lienee luvassa jatkossakin. Ensi viikolla alkavalla reissulla aion pitää kohtuutarkkaa kirjanpitoa kulutuksesta, jotta purkin vaikutus kulutukseen varmasti tulee ilmi, jos on tullakseen.

KALAJAINEN PASI 29.06.2010 07:30

tosta asennusohjeesta oli apua. löysin johdon autostani. nyt vaan enää kun sais boxin kotiin. sähköpostiin oli tullut ilmoitus että tavara on lähetetty ja on postin kuljetettavana.

Juu hyvältä kuullostaa että säästöä polttoaineenkulutukseen on tiedossa.

laskeskeskelin että oma auto vie nyt sekalaisella ajolla 13.5 l/100 km.

siitä kun sais aina rapian litran pois niin hyvä olis.

FREDRIKSON HEIKKI 29.06.2010 12:07

Itse lastutin 2,3:n siten, että ajotietokoneeseen syötettiin uusi ohjelma. Tehoa tuli 20 kW lisää ja suurin vääntö on kierroslukualueella 2100-2200. Polttoaineen kulutukseen lastutus ei paljon vaikuta, ajomukavuus kyllä paranee huomattavasti. Ajonopeus (keskinopeus) kasvaa. Vakio 2,3:n ongelma on 4 ja 5-vaihteen suuri porrastus, viitonen on "yliloikkari". Jos tulee vaihteiden kanssa ongelmia, aion vaihtaa viitosen välityksen 10% pienemmäksi.

YLISUUTARI JOUNI 29.06.2010 15:28

Edellisessä autossa ollut 2.3 JTD oli tosiaan viisivaihteisella lootalla sellainen ajettava, että sai yllättävän paljon olla vaihteita vekslaamassa. Viitosella ei oikein jaksanut vähänkään suurempaa mäkeä tai vastatuulta ja nelosellakaan ei oikein pidempään olisi kehdannut ajella.

Uusi 2.3 Multijet kuusivaihteisena on paljon miellyttävämpi ajettava, varsinkin nyt lastutuksen jälkeen. Lisääntynyt vääntö helpottaa kummasti kuutosella ajettaessa ja viitosella auto liikahtaa yllättävän kevyesti moottorin silti huutamatta. Ykkönen tosin on välityksiltään aika lyhyt, mutta siihenkin on jo tottunut.

KALAJAINEN PASI 09.07.2010 07:49

Eilen sain laitetuksi boxin kiinni autoon. Totta se oli että helppohan se sinne oli heittää kiinni. Meni 10 minuuttia.

Kokemuksia: Autosta tuli tosissaan mukava ajaa. Piristi yllättävän paljon. Pers tuntumalla huomasi että auto kiihtyy paremmin ja rullailee aika pintakaasulla sen 80-90 km/t. Polttoaineen säästöstä ei vielä osaa sanoa mutta toivottavasti sitäkin tulee. Boxia en pois antaisi.

PALIN MATTI 09.07.2010 11:36

Havainto: Jouni aloitti uuden aiheen kertomalla hyvistä kokemuksistaan peruutuskamerasta, joka toimii 87 eurolla.

Se olikin sitten ainoa aihetta edes sivuava kirjoitus tässä ketjussa. Teholastut on olleet esillä jokaisessa kommentissa.

Hehheh! :)

KILLSTRÖM NIELS 09.07.2010 13:11

Tossa pöydällä on nyt tuo "lastu" ja pähkäilen annusohjeen kanssa. No täällähän näyttää olevankin riitävästi tietoa.

Kohta pihalle ja lelu sisään, sitten onkin kaikkien ajamisnautintojen hekumallinen hetki, vai mitä?

Eikä sanaakaan peruutuskamerasta?

KILLSTRÖM NIELS 09.07.2010 15:24

Sanoit menevän vain 10min asenuksessa. Onko autos 130 multijet? Jos niin kuinka otit moottorin kannenpäältä suojamuovin irti? Tuntuu istuvan tiukassa.

KILLSTRÖM NIELS 09.07.2010 15:29

Eilen sain laitetuksi boxin kiinni autoon. Totta se oli että helppohan se sinne oli heittää kiinni. Meni 10 minuuttia.

Onko autosi 130 multijet? Jos nin miten sait irti moottorin kannenpäällä olevan suojamuovin. Tuntuu olevan tiukassa, mikä on siksi millä irtoo?. Vai onko jollain toisella tietoa asiasta?.

KILLSTRÖM NIELS 09.07.2010 15:31

Tuli sen verran edelliseen kirjoitusvirheitä, että tulinkohan ymmäretyksi.

KILLSTRÖM NIELS 09.07.2010 16:58

Asennettu on ja ensivaikutelma, pestuntumalla on hyvä.

Sitkeyttä löytyy.

KALAJAINEN PASI 12.07.2010 18:05

Ei ole minun auto multijet. itselläni oli vain 4 rautaklipareella kiinni se kansi jonka alta liitin löytyi johon lastu asennettiin.

Eli pahoittelen. Ei ole tietoa multijetistä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.