- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Asuntoauton tiivisteet
Asuntoauton tiivisteet
Ajattelin kysäistä alan asiantuntioilta mielipidettä asuntoauton tiivisteiden huollosta. Eli autoni on 9 vuotta vanha ja mielessä on käynyt että minkälaista huoltoa sitä pitäisi alkaa autoon tekemään että ei kosteusongelmat yllätä. Mielessä on ollut tiivisteet esim katolla. Pitäisikö niitä jollain lailla huoltaa? Onko olemassa mitään aineita jota tiivisteisiin voisi laittaa että ne säilyttää tiiveyden?
Eli hyviä vinkkejä kaivattaisiin millä auton saisi pysymään kuivana jatkossakin.
Itsellä on tietynlainen koe meneillään Hymerin kattosaimojen suojaamisessa. Autossani on kattoon tehtyyn uraan ruuveilla kiinnitetyt kattokaiteiden kiinnityskiskot. Kiinnitysuraan kerttyi kaikenlaista töhkää ja pölystä ja vedestä muodostui pikkuhiljaa lietettä, joka tietenkin pysyi kostena valtaosan vuotta. Rakenne on sellainen, että ennemmin tai myöhemmin kattokaiteiden kiinnityspultien juuret alkaa vuotamaan.
Puhdistin urat viime kesänä ensi vesipesulla ja sen jälkeen puhalsin ne kuivaksi paineilmalla ja viimeinen puhdistuksen pinnolle tein kevyesti asetonilla. Koska kiinnityskiskoilla ei ole mitään käyttöä vedin niiden päälle autojen helmapelleissä käytettävän kirkkaan kivisuojateipin. Sitä myydään metritavarana. Teippi on nyt ollut kattosaumojen suojana noin vuoden ja nähnyt niin kuumaa kun kylmääkin, mutta edelleen se on katossa kiinni kun tauti. Aika näyttää miten kauan teippi kestää, mutta kun se kestää helmapellissä vuosia niin luulisi sen nyt katossakin kestävän.
Teippi voisi olla ratkaisu jopa vuotavien kattosaumojen tiivistämiseen tai saimojen tiiveyden varmistamiseen.
Koe jatkuu.
juuri jotain tommoista minäkin pikkuisen päässäni pyörittelin että voisiko niiden alkuperäisten tiivisteiden päälle laittaa jotkut lisätiivisteet. yhtäkkiseltään kuullostaa tuo sinun helmateippi nerokkaalta ratkaisulta.
hei laitatko tietoa mistä tollaista teippiä vois alkaa etsiin. löytyykö motonetista vai pitääkö mennä erikoisliikkeiden puoleen.oliko sitä teippiä eri väristä (valkoinen tai harmaa???)
voisiko siitä sinun kokeilusta näpätä valokuvan tai pari digikameralla ja jos voisit laittaa ne näytille tänne. olis mukava nähdä miten olet toteuttanut tiivistyksen.
Minä kallistuisin tarkan silmämääräisen tarkastuksen ja sen perusteella tehdyn siistin kittauksen kannalle. Katon puolelta maalarinteipillä rajoittaen, parin millin palko listan ja katon reunaan.
Onko alkoviauto? Alkovin ja suoran katon taitteesa -alkovin muodosta riippuen- seisoo vesi auton ollessa nokka alas. Kriittinen paikka siinä listan vieressä, myös listan päällä koska keskinauha on kuitenkin kutistunut.
Kitillä tarkoitan Sika, Würth, Soudal ym. -massoja
@timppa
tuo kittaus on pyörinyt toisena vaihtoehtona mielessä.
kolmas joka on ollut mielessä on bituminauhaa jota esim huopakattoihin saumakohtiin laitetaan. vois kuvitella että semmoinen lista jos se kestää katossa kymmeniä vuosia niin miksei asuntoautonkin katossa. ja semmoisen kun vetää kiinni kattoon niin istuis kun tauti?????
eli olisko jollain mielipidettä tosta bitumivaihtoehdosta. olisko ideaa kokeilla.
En tunnustaudu asiantuntijaksi, mutta ensiksi tulee mielee se, mitä vaunukorjaamot tiettävästi tekevät. Näkyvillä oleva vanha massa puulastalla pois, puhdistus ja uutta tilalle. Seinissä olevien aukkojen reunoille sama käsittely vaikka siellä ei taida vanhaa massaa näkyä. Mikäli jossakin on ruuveja, on kannat saumattava.
Uretaanipohjainen massa pitäisi olla liiaksi kovettuvaa ja halkeilevaa. Sen paremman massan tunnuksia en muista.
Saumamassan vaihtovälin olen kuullut olevan 7-10 vuotta.
Mikäli kosteusmittaus kiinnostaa, on tuolla jotakin tietoa: http://karavaanari.info/index.php?action=printpage;topic=4331.0
Ja Googleen hakusana piikkimittari niin tulee lisätarinaa.
Sivu 24/28: http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuotekuvasto/taulukot/ruuvit_ja_kiinnitystarvikkeet/Wurthknntysopas.pdf
Ja: http://www.jointslr.fi/products.php?id=8&catid=27
Sikan numeroa en löytänyt, jano yllättää...
@timppa
Kuten sanoin kyseessä on saumojen suojaamiskokeilu vahvalla teipillä. Vuoden kokeilun jälkeen näyttää ihan toimivalta konstilta. Noita kivensuojateippejä ja kalvoja näyttää olevan myynnissä hyvin montaa laatua ja merkkiä. Itse ostin teipin metritavarana Jyväskylän Pinta-Värin yhteydessä olevasta automaaliliikkeestä. Teippin lähtöhinta e/m oli aika kova, mutta kun kerroin tarpeeni niin hinta aleni huomattavasti.
Tässä 3M:n tuotteita netissäkin myyvän teippitalon sivut josta kyllä löytyy teippejä enemmän kun on tarpeen. http://www.taperoll.fi/scotchcal™-kiveniskuteipit-c-95.html
Valokuvaa en tekniikan puutteen vuoksi saa teille valitettavasti näkyviin. Teipin kiinnitys on varsin helppo ja nopea homma. Teipissä on suojavalvo jota poistetaan sitä mukaa kun työ edustyy ja siitä pitää huolehtia ettei teipin alle jää ilmakuplia.
Sika 221 on ihan hyvä tiivistysliimamassa autoihin ja vaunuihin. Aineen tiedot löytyy alla olevilta sikan nettisivuilta haulla 221
http://www.sika.fi/home/construction/con-tuotetietoesitteet.htm
Sika 221 on hyvä liimamassa, mutta saumoihin ei sitä kannata käyttää, ainoastaan kiinnityksiin. 221 on vahva liima, mutta jos sauma repeää ei se umpeudu. Joustavat butyylimassasaumat tarttuvat kiinni vielä usean vuoden jälkeen jos kori elää. Meillä oli edellisessä autossa näkyvissä tiivistemassaa joka oli vielä 18 vuotta vanhassa autossa joustavaa.
Tiivistin Bosticin massalla (samalla jota caravan korjaamot käyttää) kattoluukkujen ympäristöt poistamalla vahan kitin siltä osin kun sitä oli näkyvissä ja puristamalla uuden n. 5mm palon (palko) tiukasti sauman ympäri. Auttoiko, en tiedä, kun ne eivät ennenkään vuotaneet, eivätkä sen jälkeenkään.
Ostin vajaa vuosi sitten markiisin ,täkäläiseltä kauppiaalta. Mukana tuli hänen mukaansa tuubi sitä "ainoaa oikeaa massaa". Lenson akryylimassa. Muutama viikko asennuksen jälkeen jouduimme vähän isompaan sateeseen ja k.o. kitti valui pitkin auton seinää, liaten melkein koko auton. Älkää käyttäkö k.o. tököttiä !!!!!!!
Meillä myös vesiliukoinen massa markiisin kiinnityksessä. Näköjään tiiveyttä pelätään.
Paikallinen kauppias (Belgiassa) väitti että Sika 221 tuotetta ei enää ole saataavana ja tilalle suositteli Sika -FC11 kamaa. Tuotetiedoissa en huomannut eroa, joten vedin sitä markiisin ja auton väliseen rakoon. Seuraan nyt sen sauman kestävyyttä näissä oloissa, kesällä tuossa pihassa on yli 30 astetta viikkokausia. Tosin siihen markiisin ja auton väliin asensin sauman päälle vielä Fiamman kumitiivisteen, joka vain painetaan siihen markiisissa olevaan uraan kiinni. Se estää suoran auringonvalon kohdistumisen ja vesisateen siihen massaan. Minullakin on alkovi ja näin olohuoneen ikkunasta kun sateella vesi seisoi siinä katon keskivaiheilla saumassa kiinni. Otti sen verran pattiin että käänsin auton ympäri ja laitoin korokepalat auton etupyörien alle niin sain tarpeeksi kaatoa ettei vesi tee enää lammikkoa kun autoa seisotetaan pihalla parkissa. Selvä suunnitteluvirhe.. italialaiset insinöörit..
Matti sen Sika numeron muisti: http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_221.pdf Olen eri mieltä sen soveltuvuudesta listojen tiivistämiseen, joustava kitti se on, ei repeydy.
Viime syksynä korjasin auton sivuluukun, juuri kuvan mukaiseen tiivistykseen mainitsemani massat soveltuvat oikein hyvin. Kuva on läheltä otettu, kittisauman leveys n.3mm. Vesi ei auton elinaikana tuosta mene.
Ainakin mun silmääni vanhassa autossa siisteystaso on riittävä ja kestävyydestä on joissain kohteissa jo yli kymmenen vuoden seuranta. @timppa
Jaaha, Murtsi ehti väliin. Harmi jos tuttua tuotetta ei enää saa. Aika hyvin aurinkoakin massat kestävät.
Edellisestä autosta peitin katolta edellisen omistajan ruuvinreikiä, kuusi vuotta seurasin kestävyyttä, minkäänlaista muutosta ei tapahtunut.
Kesämökillä on piipunpellin ja muurauslaastin välisessä liitoksessa on seuranta ollut meneillään jo kymmenen vuotta, tylsää hommaa, mitään ei tapahdu.
Esimerkkejä olisi vaikka kuinka.
@timppa
Kyllä sika 221 on edelleen myynnissä ja ellei ole niin sika 227 on vielä hieman parempaa ainakin mitä aineen murtovenymään tulee = 600 %. Sallittu liikunta 12,5 %. Aikamoista saa korin eläminen olla ennen kun sauma aukeaa.
Nuo elastiset massat on hyviä niin kauan kun ovat. Ne saattavat tarttuvat todella jopa uudelleen kiinni, mutta vain niin kauan kun pinnat pysyy puhtaina ja kuivina. Saumaan päässyt - ja siellä pysyvä - kosteus ja hienojakoinen lika estää tehokkaasti sauman uudelleen kiinnittymisen. Päällepäin sauma voi näyttää jopa hyvältä mutta silti vesi pääsee läpi. Tähän tilaan päässyt sauma on myös oivalline kohde Herra pakkaselle ratkoa saumaa vähän lisää joka jäätymiskerralla. Ja niitä jäätyy - sulaa - jäätyy kelejähän Suomen talvessa riittää.
Minä vielä täsmennän kokemuksiani. Juuri kuvan mukaisessa tilanteessa jossa massaa ei rakenteita purkamatta saa sinne väliin, toimivat kehumani aineet liimausominaisuuksineen hyvin.
Äskettäin ulkona tarkastelin kriittisellä silmällä kuvan luukkua, kahden metrin päästä ei massa näy lainkaan. Palko on paksuudeltaan kaksi milliä,ei kolmea kuten äsken arvioin. @timppa
näyttää siltä että valtaosa keskusteluun osallistujista kallistuu tiivistemassan kannalle.
itse ajattelin nyt juttuja lukeneena että saattaisin käyttää kumpaakin tekniikkaa.
jos kattoon laittais pienet sika-saumat alle ja antais niiden kuivaa kunnolla. sen jälkeen vois vielä varmuuden lisäämiseksi teipata noi kiveniskuteipit sauman ja uuden tiivistemassan päälle. eihän siitä mitään haittaakaan luulisi olevan. teipin alla on kuitenkin pitävä tiivistesauma ja teippi on vain ylimääräisenä suojana päällä. luulis sillä yhdistelmällä taas saavan seuraavat 10 vuotta kuivana auton pysymään.
kiitokset kaikille jotka neuvoja antoi. pitää vielä seurata tuleeko keskusteluun lisää hyviä vinkkejä auton kuivana pysymiseen.
Kabusin linja-autoissa näkyy katon saumoissa olevan kirkas teippi suojana. Ei mikä tahansa teippi, vaan lienee jotain vahvaa pysyväismerkintäkalvoa, semmoisia voi kysellä esim. Taperoll Oy:stä tai Seri-Deco Oy:stä. Omasta varastostani en voi sitä tarjota myyntiin, kun täällä ei saa mainostaa :)
Asunto auton tiivistämiseen käytetään ainoastaan butyylimassa.Miten saat esimerkiksi kattoluukun irti jos se hajoa jos on kiinitetty sikafleksilla.Bitumi taas halke pakkasella ja sula auringossa.Butyylimassa ei kuiva koskaan.Kun vaihdoin kattoluukku 15 vuoden vanhan vaunun ,butylimassa oli viellä niin tuore että olis voinut käyttä uudestaan.Vaihdoin asuntoautossani kattoluukku keskellä talvea kun tuuli vei sen.Lähti hyvin irti kun vähän lämmitteli.T Raimo
Tuskinpa Tapani se niin kauhea synti olisi jos kertoisit noista teipeistä ja niiden ominaisuuksista kun niiden kanssa pelaat. Ei meistä monikaan tiedä miten hyviä teippejä teollisuuden ja ajoneuvoteollisuuden tarpeisiin on kehitetty saati, että tietäisimme mistä niitä saa. Tiedoista voisi olla monelle matkailuauto- ja vaunumiehelle hyötyä tilapäiskorjauksissa ja pysyvämpiäkin suojausratkaisuja ajatellen. Monella myös ennakkoluulot estää käyttämästä suojaukseen mitään uusia ratkaisuja.
Esim. Saksassa tietyömaiden kiertoteiden kaistamerkinnät tehdään keltasella teipillä. Monissa kiertoteiden kaarteissa teippiraidan yli jyrää rekkojen perävaunun pyörät alvariinsa ja teippi vain pysyy tiessä kun tauti. Hyvän täytyy teipin ja kiinnitysliiman olla kun sen rääkin kestää.
Juuri niin ja teippaamalla tiivistetty kuulostaa paremmalta kuin kitillä kasattu.
Omasta kokemuksestani voin sanoa että noiden "palkojen" vetäminen nurkkalistojen viereen on aika kosmeettista tiivistämistä! Hommahan pitäisi rehdä siten niissä autoissa joissa on perinteinen alumiini kulmalista siinä katon ja seinän liittymäkohdassa että otetaan se ohut nauha irti siitä alumiinilistasta ja sen alta löytyy ruuvit joilla alulista on kiinnitetty kulmassa olevaan puuhun , siinä välissä on yleensä se kattopelti, kumitiiviste ja BUTYYLIMASSAA . Eli kun ruuveja lähtee kiristämään mieluiten hyvällä käsimeisselillä niin saadaan tiukatuksi tuo kumitiiviste ja massa niin tiukalle että pahinkin mahdollinen vuoto korjaantuu, toki siinä vaiheessa voisi jopa ensin löysätä kaikki ruuvit ja pursottaa varmuudeksi vielä lisää butyylimassaa sinne kumitiivisteen ja kattopellin rakoon ja sitten vieläpä vaihtaa pykälää paksummat ruuvit tai ehkä hiukan pidemmät ainakin , koska jos rakenne on vuotanut niin ruuvit voivat olla ruosteen ohentamia tai puu on vettynyt /lahonnut ! Toki tuossa vaiheessa jos sellaista havaitsee niin kannattaa irrottaa lista pois ja avata pellin reunoja että saa rakenteen ensin kuivatetuksi ! On myös joitain valmistajia jotka eivät käytä tuota kumia listan välissä vaan luottavat vain butyylimassaan ! Itse olen vieraillut useammassa matkailuautotehtaassa ja kaikki valmistajat käyttävät butyylimassoja saumojen tiivistämiseen !
minäkin olisin valmis mielenkiinnolla saamaan lisätietoa Kunnaksen Tapanilta jolla tää teippiasia tuntuu olevan hanskassa. Mahtaako se niin suuri rikos olla jos pikkuisen vaikka mainostaisit tota teippihommaa. Tosissaan amatöörille kaikki tieto on tervetullutta ja kuten jo edellä taitavat muutkin alan harrastajat lisätietoa haluavan.
No juu, ei minullakaan toki ole mitään kattavia tietoja näistä, mutta jos itse olisin saumaa peittämässä teipin alle, niin käyttäisin 3M:n Scotchcal 100 -sarjan valkoista tai kirkasta kalvoa: http://www.taperoll.fi/mainosmerkinnat-scotchcal-100sarja-c-6_20.html
Jos sauman suojaa teipillä, niin sen pitää olla sitten liikkumaton sauma, koska teippi ei kestä liikettä. Tuo 100-sarjan teippi taipuu ja tarttuu niittaustenkin kohdalle, joten jos saumassa on vähän epätasaista massaa, niin se ei haitanne teippausta. Mutta kaunein lopputulos tulee, jos sauman ensin tasoittaa jollakin massalla ja sitten peittää koko koreuden teippisuikaleella.
Muut kuin ulkokäyttöön tarkoitetut teipit voi kutistua ajan mittaan, jolloin teipin reunoihin jää kapeat liimasuikaleet, ja niihin tarttuu lika.
Noista 3M:n materiaaleista löytyy hyvin tietoa täältä: http://www.taperoll.fi/
Kiinnityksissä voi joskus ns. selkäaineettomat 2-puoliset teipit olla hyviä, niitä on tuolla sivulla kohdassa "kaksipuoleiset liima-aineet". Ne vaan on aika kalliita.
Tuolta voi myös tilata liimanpoistoainetta, jos on tarvis teippien jälkiä poistaa.
Yksistään kiinnitysteipeissä on tuolla yli 300 nimikettä, joten noita tutkimalla saa hyvin päivän kulumaan :)
Vielä jankutan Pekalle tuota kuvani tiivistepalkoa. Listan ja alumiinipellin liitoskohdassa ei ole mitään vanhaa massaa. Sika istuu puhtaassa metallissa aika piukassa.
Lupaan syödä kaiken eristeen joka kastuu tuon sauman vuotamisen seurauksena:))
@timppa
Kun tätäkin keskustelua lukee, niin alkaa entistä enemmän hirvittää, minkälaisia riskejä käytetyn matkailuauton ostoon sisältyy. Kenelläpä ostajalla on mahdollisuus ja asiantuntemusta arvioida esim. vaneripohjan hoitamattomuus tai virheellinen hoito, vuotavat tai väärillä aineilla tiivistetyt saumat, moottorin päälle valuneen sadeveden aiheuttamat vauriot jne. Eipä taida Autotohtori-palvelukaan auttaa ostajaa näissä asioissa. Kuinkahan tarkkaan liikkeet tutkivat matkailuautot, joita ottavat vaihdossa vastaan? Kun olen henkilöautoja vaihdossa liikkeeseen antanut, yhtään kertaa ei ole pohjaa katsottu eikä paljon muutakaan kuin paperit.
Vielä kysyisin teippeihin liittyen. Mahtaako lukijoissa olla ketään itäsuomesta ja joensuunalueelta. Mikähän liike täällä joensuussa mahtais olla paras paikka alkaa etsiä noita edellä mainittuja teippejä. Hinta on metriltä niin arvokasta että ei viitsisi tilata netistä sikaa säkissä kun en asioista tiedä. Eli haluaisin mennä henkilökohtaisesti katsomaan/valitsemaan teippejä.
Viimeiseen kommentiin vois kai todeta että käytettyjen asuntoautojen osto on samanmoista arpapeliä kun minkä muunkin käytetyn tavaran osto. Hyvällä tuurilla saattaa saada hyvän. Joukossa on kai huonojakin. Silloin se olisi vissiin hyvä omata jonkinlaista ammattitaitoa mitä asioita pitää autossa tarkistaa silmämääräisesti ja mitä asioita pitää mitata (kosteusmittaukset).
Itse aloitin tään keskustelua silkasta mielenkiinnosta asiaan. Ei niinkään ollut tarkoituksena Uhkakuvia kosteudesta ja homeesta alkaa lietsomaan. Tällä hetkellä autoni on todennäköisesti vielä kuiva ja hyvässä vedossa. (en ole tehnyt mittauksia). Hyvähän se on saada kuivana pysymään jatkossakin. Ainoa minkä tiesin entuudestaan että aikaajoin saumoja pitää tarkistella ja tarpeenvaatiessa aina huoltaa ja uusia. Sain tosi hyviä vihjeitä kaikilta ja pitää tässä kesänaikana alkaa pikkuisen huolteleen noita tiivisteitä. Kuten jo edellä mainitsin niin ajattelin käyttää kahta metodia. eli teippausta ja sitä sika 221 massaa.
mutta vielä kerran kiitos kaikille vihjeistä.
mulla on vm 90 lmc 6400 ducato, ja ajattelin kokeilla kiristää kulmalistojen ruuvit. no, yllättys yllätys, mikään ruuvi ei kestänyt kiristämistä, (katolta en oo viellä kokeillu)vaan kaikki alkoi "sutimaan". ei muuta kuin etu ja sivuseinän välinen alumiinilista/kumitiiviste pois, ja mitä löytykään, etuseinän ja sivuseinän välissä noin 5mm rako, ja ruuvit osuu tietenkin rakoon, eli ohi puisesta pysty rimasta. sivuseinä on kyllä selvästi taipunut auki ajan myötä, mutta osasta ruuveja näkee että ne ei ole kyllä vetänyt koskaan, eli jonkunlainen rako ollut jo tehtaalta lähtiessä. mutta ainakin tää etukulma näytti viellä aivan terveeltä ja kuivalta, kumitiivisteen alla oli massana juuri sitä harmaata "räkää" joka ei kuivu juuri ollenkaan. "saksalaista laatutyötä"
Kannattaa ottaa yhteys tuonne Taperolliin ja kysyä, kuka heidän tuotteilla teippaa Joensuun suunnalla.
Älähän nyt Timo kauheita lupaa, on nimittäin märkä styroxi aika pahan makuista vaikka ketsupilla höystäisit! Vesi on nimittäin semmoinen menemään, että ei tartte jäädä isoakaan saumaa, kun se luikertelee sisään mitä kummallisimmasta paikasta ja sen vuotokohdan jäljittäminen voi olla tosi vaikeata! Toki tuo palko on ihan hyvä lisä ja varmistuskin, varsinkin kun ja jos pohja eli se pellin ja listan pinta on putsattu esim Ksyleenillä ja mahdollisesti vielä sievästi hiottu hiomapaperilla, jotta saadaan hyvä tarttuvuus , siis tuo hiominen ei tarkoita metallin esiin hiomista vaan kevyttä pyyhkäisyä siitä maalin päältä ja tunnetusti tuo Sika tarttuu hiukan karheaan pintaan paremmin kuin maalattuun vahattuun kiiltävään peltiin! Mutta silti suosittelen noiden ruuvien kireyden tarkistamista ja listan alle butyylillä lisätiivistämistä tarvittaessa niin ei tartte huolehtia tiiveyttä vähään aikaan! Itse tarkistelen yleensä kerta vuoteen läpi kaikki nuo ulkopuolen ruuvit ja saumaukset !
Minä ostin Heinolassa Tuota Oy:stä sopivaa teippiä saumojen peitoksi. Katsokaa tuota.fi -sivulta yhteystiedot. Pyysin heitä suikaloimaan 610 mm leveästä rullasta 40 mm suikaleita pituudeltaan 1,5 m.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.