Matkailuauton vaneripohja.
PYLKKÖ RAIMO
13.06.2010 22:40
Oletteko muistaneet kurkistella autonne alle?.Joskus löytyy yllätyksiä pohjavanerin pinnasta.Pinta saattaa olla osittain kuoriintunut pois ja vesi pääsee vanerin sisälle lahottamaan puuta.
Käsittelin osittain puuöljyllä vaneria,toivottavasti kestää hieman paremmin kuraroiskeita ja vesisumua?.
Onneksi nykyään se vararenkaan paikka taitaa olla useimmissa autoissa sisätilassa.
JANHONEN MATTI
13.06.2010 22:46
Eikä oli pahitteeksi samalla vilkaista niiden pohjalevyn läpi vietyjen putkien ja johtojen reikien tiiviyttää.
ASIKAINEN MATTI
14.06.2010 18:05
Vuosittaisessa Dethleffsin kosteustarkastuksessa suihkutetaan pohjaan D:n omaa ainetta, jonka loppupullon saa mukaan. Voi sitten täydentää suihkutusta myöhemmin. On kyllä niin jytyä tavaraa, että "Sikakyösti" on tarpeen, ettei turmele keuhkojaan.
BRAITHWAITE WILLIAM
17.06.2010 15:28
Terve! Kyllä kannattaa välillä tarkkailla auton pohjaa, että ei tulisi ikäviä yllätyksiä. Ainakin vanhemmissa Dethleffs autoissa (varmaan muissakin merkeissä?) vm 95- eteenpäin on takaseinä alareunasta kiinnitetty auton pohjalevyyn ruuveilla ja nämä ruuvit ruostuvat ajan mittaan, jolloin vesi pääsee vapaasti menemään alustaan sisään. Minulle kävi näin, mutta onneksi huomasin asian ajoissa ja pääsin suhteellisen vähillä korjaustoimenpiteillä asiassa. Kannattaa ottaa pieni peili käteen ja työntää se alta päin takapuskurin ja seinän väliin ja katsoa onko ruuvit syöpyneet (siis vanhempien autojen omistajat) Ruuvien päälle kannattaisi varmaan vetää vähän jotain tivistemassaa suojaksi.
HALTTUNEN TEUVO
17.06.2010 19:49
Kuka veisi Saksaan tiedon, että on keksitty ruostumaton teräs ja siitä tehty jo ruuveja?
NIIPPA RAIMO
17.06.2010 20:25
Meille kävi viime kesänä Unkarin kaatosateessa niin, että takatallin sisäpuoliset reunalistat kasvoivat sientä, eli vaunun takapää oli kokonaan märkä. Miksi? Ilman takaroiskeläppiä sateessa homma toimi kuten painepesuri eli ruiskutti tallin takaosaan paineella ajaessa sadevettä joka painui vanerirakenteisiin. Huolto ihmetteli, miksi ei ole asennettu roiskeläppiä! Nyt on, laittakaa omiin vehkeisiinne! Mm. Adria on tämän huomioinut niin, että takatallin ulkopuoli on vuorattu lasikuitulevyllä! Nyt on muuten minullakin,tsau 77675
BRAITHWAITE WILLIAM
17.06.2010 22:29
Aina ei ole ruostumattomasta teräksestä apua, jos jalo ja epäjalompi metalli kohtaa liitoskohdassaan, silloin voi tulla sähkökemiallinen korroosio ja ruuvi voi "mädäntyä" patarautaakin nopemmin.
PYLKKÖ RAIMO
18.06.2010 09:11
Kiitos asiallisista kommenteista.
Mietin joskus,miksi ei lattiaa voisi rakentaa ns.maatilavanerista??.ainakin kosteutta kestäisi eri tavalla.
Läpivientien tiiviys on tietysti aina toinen juttu.
Olisiko taka roiskeläpistä hyötyä,saako niitä pitää nykyään?.
Olen nähnyt joissakin autoissa koko alustan levyisiä roiskeläppiä.
BRAITHWAITE WILLIAM
18.06.2010 09:35
Ne koko auton levyiset roiskeläpät ovat käsittääkseni pölyn tuottamisen estoon tarkoitetut, mutta varmaan estää myös veden roiskumisen. Vielä siitä kosteusvaurio asiasta sen verran, että
juttelin kerran asiantuntija/korjaajan kanssa joka työkseen korjaa matkailuajoneuvoja. Hän kertoi, että puualustaan ei saa laittaa mitään tiivistä massaa, joka estäisi pohjalevyn "hengittämisen". Hän kertoi myös, että alustan kosteusvauriot johtuvat aina siitä, että sisään rakenteisiin on päässyt jostain reijästä tai muusta paikasta suoraan vettä.Vaikka alustassa ei olisi mitään suoja-ainetta siihen ei tue kosteusvauriota koska se hengittää ja aina kuivaa. Siinä kai syy miksi ei käytetä mitään vesivanereita yms levyjä. Eli läpiviennit ja ruuvien reijät yms. ovat ne ongelmakohdat. T. William
JANHONEN MATTI
18.06.2010 09:37
Hämmästyttävän huonosta fanerista nuo lattia alapinta näyttää rakennetun.
Kyllähän roiskeläpät hieman auttaa, mutta kelillä jossa sataa kaatamalla ja ajourat on täynnä vettä niin kyllähän se alusta on kauttaaltaan märkä oli kuraläppiä tai ei.
Ilman pyörteet kuljettaa sen vesisumun joka paikkaan.
Oleellista on se, että alusta pääsee välillä kuivumaan, ei se, että se välillä kastuu.
Vaunua ja autoa seisottaminen nurmikon päällä - joskus pitkänkin - varmistaa sen, että alapinta ei pääse kuivumaan.
BRAITHWAITE WILLIAM
18.06.2010 09:44