Mikä, mitkä vie akkuvirtaa auton seisoessa?

IHALAINEN VESA 11.06.2010 05:29

Onko tietoa mitkä kaikki kuluttaa virtaa auton ollessa ilman käyttöä. Talvella kun akut irti, 1 auton ja 2 asunto-osan, hyvinhän niissä virta säilyy, mutta nyt kun paikallaan, niin näyttää hupenevan ainakin näytön mukaan koko ajan muutaman viikon aikana. Radiossa on se Pioneerin säästötoiminto päällä (sehän lie menee auton akusta?). Eikä varaajan solenoidikaan ole päällä, virta mielestäni on silloin kun vesi on varaajassa, ja katkeaminen lorisuttaa vedet pois. Valot ei ole päällä yms. ???

PALIN MATTI 11.06.2010 07:24

Olet aivan oikeassa Vesa. Ne vedet pysyvät siellä lämmittimessä sähkön voimalla, sillä automaattista tyhjennysventtiiliä pidetään kiinni solenoidilla,joka kuluttaa sähköä.

TIENHAARA ERKKI 11.06.2010 10:12

Jos autossa on akkuun kytketty kello, se vie oman osansa, samoin saattaa digitaalinen ohjauskeskus syödä pienen vuotovirran.Onko autossa akkujännitteellä toimiva antennivahvistin, saattaa olla jatkuvassa virrassa? Käynnistysakun varaustilaa nakertaa, kello radio, antennivahvistin, laturin tasasuuntaussillan vuotovirta, uusimmissa tietokoneet (moottorin ohjaus).

TORKKO JUHANI 11.06.2010 11:50

olen myös etsinyt näitä "vuotokohtia" ja totesin,että esim.radion etupaneeli kannattaa irroittaa jos auto on käyttämättä jonkinaikaa. Näin säästää starttiakkua.Paneeli on jonkinsortin valmiustilassa.

ASIKAINEN MATTI 11.06.2010 13:58

Kannattaa myös muistaa, että harmaavesijärjestelmän lämmitys ja Alden lämmityslaite sekä osa sisävaloista saavat toimintavirtansa, vaikka asuntopuolen pääkytkin on auki.

HAAPANEN TIMO 11.06.2010 15:46

Mun mielestäni mun autossa on sähkörappu jonkinlaisessa valmiustilassa. Merkiltään Mapa Nuova.

Johonkin menee molemmista akuista, parin viikon välein pitää lisätä, ellei navat ole irti.

@timppa

AHOLA JARI 11.06.2010 16:10

Et maininnut merkkiä tai vuosimallia, mutta esim. mulla m-auto (Transit -07) purkaa toisen käynnistysakuista talviseisonnassa alle 1 kk, jos akkukaapeleita ei irroita..

Tuon ku se oppi tekemään, niin nyt se tekee sen n. 2 vko seisonnan jälkeen (vaikka C-Tekillä sitä on nyt erikseen talvella "hoidettu"). Huomaan, jos ajotietokoneen trippimittari on nollilla :( tai ajoneston vilkkuledi mykkä.. Siinähän noita syypäitä tuli radion lisäksi.

Lieköhän airbagitkin toiminassa vaikka auto ei käy? Kaikenlaista surinaa ja pärinää nyky autoista kuulee kun akun kaapelit irroittaa/kytkee..

Hupipuolen akku on mulla aurinkokennojen hoidossa..

HELIN JUHA 12.06.2010 12:13

Meillä ongelman aiheuttajaksi paljastui radio. Virtasyöpön etsintä on helpointa alkaa sulakerasiasta, sulake irti ja yleismittarilla katsoo paljonko virtaa kulkee läpi. Sitten vaan miettimään mitä vaikka 0,05A jatkuva kulutus loppujen lopuksi vaikuttaa. Muutama viikko parkissa ja voi olla ettei akussa enää riitä paukkuja pakkasstarttiin.

Meiltä vanha radio lähti kaaressa, uusi vie paljon vähemmän. Silti on tullut tavaksi napata radion sulake irti kun talvisaikaan tullaan reissusta kotiin.

IHALAINEN VESA 20.07.2010 15:51

Kiitos kommenteista. Totesin lopuksi että kun ei mene paria minuuttia kauemmin kun ottaa auton akun plussat irti kun ne lähtee siitä edestä kerralla, ja samaten kahden asunto-osan pikaklipsit irti, niin ei varmaan vie mikään virtaa akuista....

NÄÄTSAARI JUHANI 21.07.2010 08:19

2007 Byrstnerissä Blaupunktin radionavigaattori otti 0,5A virtaa jatkuvasti lepotilassakin joka oli tuhonnut tupla-akut jo autoa luovutettaessa. Radion takuureissu saksaan ei auttanut.Radioon laitatin välikatkaisijan ja vaiva poistui.Akut takuuseen vuoden taistelun jälkeen!

PIPPURI VEIKKO 11.08.2010 20:59

Onko autossa peruutuskamera, itselläni on kamera joka tarvitsee jatkuvan akkujännitteen pitääkseen " kurasuojan" päällä. Akku tyhjeni auton seistessä kuukaudessa, kunnes pistin kytkimen taakse koko systeemin, virta päällä vasta ajaessa, nyt akun jännitteet pysyy arvoissaan.

ANTIKAINEN ESKO 12.08.2010 20:18

Kukaan ei ole maininnut päävirtakytkintä. Sen pitäisi katkaista kaikki sähköt hupiakuista. Kytkin on virtayksikössä, joka useimmissa autoissa on sama yksikkö, mihin asuntopuolen sulakkeetkin on pantu. Siitä vain virrat pois. Joutuu tosin ajastamaan näyttöön kellon ja vuorokauden uudelleen. Jos ei näin totaalista katkaisua halua, kannattaa lyhytaikaista (muutamia vuorokausia) seisottamista varten katkaista virta ainakin näyttötaulun 12 V -kytkimestä.

HAAPANEN TIMO 12.08.2010 20:41

Aika harvassa autossa on päävirtakytkin.

VOUTILAINEN REIJO 12.08.2010 20:58

Solikka -88 mallissa on.

LAUKKANEN MAURI 12.08.2010 21:33

Vahana autosähköasentajana yritän tehdä yhteen vetoa mahdollisita vioista,aloitan todennäköisimmästä viasta= 1=Autoradio ja sen valmiustila. 2=Peruutuskamera ja siinä oleva lämmitysvastus,jos on. 3=Truma ilmalämmitin;pakkasvahti valmiustilassa. Huom ei uudemissa Combi 4 ja6 malleissa ventiili toimii mekaanisesti,pii kytkimellä. 4=Mahdolliset kaapien yms.valot. 5=Antennin vahvistin; usein kytketty suoraan sähköön. 6=Asuntoauton tietokone=älykeskus ,pois kytkettävissä kun ei olla ajossa.(Esim, Hymerissä). 7=Auton kello. 8=Mahdolliset omat lisä kytkennät suoraan akusta;jänniteen alentimet ,jätevesisäiliön lämmitin,putkien lämmitimet yms. -tässä aluksi,listaa voi korjata/muokata.

JOKINIEMI PETRI 12.08.2010 21:37

Byrsnerissä on ohjauskeskuksessa päävirta kytkin.kaikki asunto-osan sähköt menee pois päältä

HAAPANEN TIMO 13.08.2010 14:27

Onko nimenomaan päävirtakytkin, siis katkaisee tykkänään kaiken. Lataus, rappu, lämmitys ym. Tarkoittaa sitä että hupiakku kytkeytyy totaalisesti pois aivan kuin akunkenkä irroitettaisiin.

@timppa

TIENHAARA ERKKI 13.08.2010 21:49

Tuskin ohjaustaulun päävirtakytkin katkaisee kaikkia yhteyksiä, vain akulta lähtevä päävirtajohto varustettuna kytkimellä katkai- see kaiken yhteyden asunto-osan sähkölaitteisiin.

HALTTUNEN TEUVO 05.06.2012 20:25

Lämmityksen kiertovesipumppu ei pysähdy kytkemällä verkkosähkön (230 V) pois tai valitsemalla kaasunkäytön pois. Apparaatti olettaa lämpöä jostakin löytyvän ja kierrättää kylmääkin vettä.

Pumppu pysähtyy asettamalla termostaatin pyyntilämpötilan hyvin alas tai katkaisemalla virta kosketusnäytön virtakatkaisimesta. Bürstner 2010.

KOISTINEN TOIVO 05.06.2012 21:40

Jos laittaa päävirta kytkimen akkukaapeliin, Olen saanut semmosen opin, että aina miinus eli maa kaapeliin sillon se ei kipinöi kytkettäessä virran pois tai päälle. Kestää paremmin, ja on paloturvallisempi. Liekkö henkimaailmaa Toivopoika

VARIS KARI 05.06.2012 22:02

Kyllä tämä Toivon sähköoppi on tarua. Virtapiirissä kulkee sama virta katkaisetpa nyt sen mistä vaan. Mutta miinusnapa irroitetaan aina ensin turvallisuus syistä. Metallisen työ kalun livetessä ja yhdistäessä akku miinuksen ja rungon ei tapahdu valokaarta. Taas jos irroittaa ensin plus puolen ja tapahtuu vahinko niin joko akku räjähtää tai kiintoavain sulaa pahimmissa tapauksissa. Tilanne on sama kun sulkisit akun navat toisiinsa. Eli AINA MIINUS IRTI ENSIMMÄISENÄ.

KOISTINEN TOIVO 06.06.2012 06:38

Niin no työkoneisssa näkyy olevan pääkatkaisin miinuskaapelissa. Se on sikäli turvallinen koska katkaisin kiinnitetään peltiin niin vahingon sattuessa jos katkaisin vääntyy ja napa vastaa runkoon ei se kipinöi koska maajohtohan on aina runkoon kiinni. Virtajohto jos koskee runkoon avaimen tai muun takia käy niin kuin sanoit. Pirulauta kun akku räjähtää.korvat kyllä soi vaikket muuta kuule. Sanoo Toivopoika

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.