Auton virta-avaimen kiinni jääminen lukkoon
TUOVINEN PENTTI
08.06.2010 14:32
Olimme kotimatkalla Saksassa Ruotsin kautta,niin pysäytyksen jälkeen ei virta-avain suostunut irtoamaan missään virtalukon asennossa.
Auto on 2.8 Dukato ja vaihde automaatti,vm.2006.Menimme Fiat huoltoon Köpenhaminaan ja asentaja hoiti avaimen irti hetkessä ja laittoi virtalukossa olevan "rajakatkaisijan" ympäri nippusitojan ja kehoitti menemään Suomessa huoltoon.Nyt auto toimii ja avain lähtee pois,mutta en ole korjauttanut "rajakatkaisijaa".
Huolto sanoi korjaksen maksavan yli 800e.Vaihtavat virtalukon ja vika korjaantuu.Onko samaa vikaa olut muilla ja mikä tarkoitus rajakatkaisijalla on? Huolto ei Herttoniemessä osannut sanoa mikä tarkoitus sillä on-ei kai viitsinyt asiaa selvittää.
PALIN MATTI
08.06.2010 17:49
Mainitsemaasi "rajakatkaisinta" painaessasi voit kiertää yhden ylimääräisen pykälän avainta takaisinpäin ja poistaa sen sitten. Tässä asennossa voit jättää seisontavalot palamaan jättäessäsi autosi johonkin, missä niiden käyttö on tarpeen.
Muuten eivät seisontavalot jää palamaan poistettaessa avain virtalukosta.
TUOVINEN PENTTI
08.06.2010 19:44
Matti, toivottavasti et ymmärtänyt tarkoittamaani "rajakatkaisijaa" väärin.En tarkoittanut mustaa nappia, joka on näkyvillä avainpesän ympärillä,vaan se rajakatkaisin on piilossa kotelon sisällä.Saan edelleekin pysäköintivalot toimimaan niin tarvittaessa.
PALIN MATTI
08.06.2010 21:11
Kyllä Pentti, ymmärsin täysin väärin tuon sinun "rajakatkaisijasi".
KATAJISTO VESA
08.06.2010 23:50
Meillä vastaava tapahtui noin lähes uudessa Mersussa - myös automaatti. Virta-avain jumittui virtalukkoon ja kun Mersussa vielä menee hälyttimet päälle automaattisesti hetken kuluttua, niin olipa sivustakatsojilla hauskaa...
Syy "vikaan" oli seuraava: eurooppalainen automaattivaihteinen auto (aiemmat 10 vuotta alla oli jenkki) edellyttää, että autoa käynnistettäessä on jarrupoljinta painettava (syy on ?, mutta lienee varotoimenpide, ettei lähdetä oitis liikkeelle, siis vaihteenvalitsin oltava joko parkki- tai vapaa-asennossa). Auton käynnistyttyä saa jarrun vapauttaa.
No, enpä tullut painaneeksi jarrupoljinta käynnistäessäni ja niinpä automaatin valitsinvipu ensin "jumiutui" P-asentoon... vähän voimaa peliin ja siirtyihän se ajoasentoon... Seuraus: seuraavalla pysähdyksellä vaihdevipu kyllä meni parkkiasentoon, mutta enää ei virta-avain lähtenyt virtalukosta, vaihdevipu ei liikahtanutkaan ja minuutin päästä meni hälyt päälle. Auto ei enää käynnistynytkään - ja avain jumissa virtalukossa.
Ehkä Fiatissa on kuitenkin eri logiikka, mutta jos sama kuin Mersussa, niin olitko aina käynnistäessä painanut jarrupoljinta? Minulla MB:n tiepalvelu saapui paikalle ja avain oli irti 5 minuutissa. "Rajakatkaisija" korjattiin muistaakseni takuuna seuraavassa huollossa.
Mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen - muistan nimittäin oikean käynnistyssyklin nyt aika hyvin... : )
TUOVINEN PENTTI
09.06.2010 11:27
Nyt asia selvisi.Huollosta soitti työnjohtaja ja kertoi seuraavaa;rajakatkaisin on sitävarten ettei avain lähde pois D-asennossa, kun auton moottori on pysähdyksissä.D-asennossa auto voi lähteä liikkeelle jos käsijarrukaan ei ole päällä.Katkaisin ei liity virtalukkoon.Siis turvatoimenpide.Itse olen laittanut vaihteen P-asentoon ennen moottorin pysäyttämistä.
PALIN MATTI
09.06.2010 15:46
Hienoa Pentti, että asia selevisi. Vähän jo mieki ihimettelin tuomosta virtalukon "rajakatkaisijaa".
AHJOS TIMO
09.06.2010 15:57
Se on siis samantapainen turvajärjestely kuin oli Saabissani, jossa ei saanut avainta pois virtalukosta ennen kuin laittoi peruutusvaihteen päälle.
KATAJISTO VESA
09.06.2010 18:31
Ja samat turvatoimet on Mersussa eli virta-avain ei irtoa eikä auta saa käynnistettyä, jos valitsin on D-asennossa. Mutta tämähän ei olekaan vika eikä vaadi sen kummempia toimia kuin siirtää vaihteenvalitsin P-asentoon (Mersussa taitaa myös käynnistyä N-asennossa).
HJELM ARTO-VEIKKO
12.06.2010 12:04
Meillä on työautona ducato 2005 noin 190000 ajettu.
Virtalukko takelteli ja auton käynnistäminen oli vaikeaa,
vika oli kuluneessa avaimessa,varaavaimen käyttöönotto
korjasi tilanteen