FIATIN OHJAUS TEMPPUILEE
KLEMETTI SEPPO
08.06.2010 12:11
Ilmaantui Fiatiin outo vika. Kun kääntää rattia jompaankumpaan suuntaan, ratti ei palaudu kunnolla takaisinpäin. Samalla ohjaus jää puoltamaan sille puolelle , mille on kääntänyt. Onko simpukka/tehostin sökö vaiko pallonivelet jumittaa? Voisiko vika olla myös iskarien yläpään laakereissa? Onko tullut samanlaisia oireita kellekkään ja missä vika oli. Auto on 2,3 Ducato, vm. 06, ajettu 50.000 km.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
08.06.2010 12:25
Tässä aiheesta tarinaa:
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=53511722
KLEMETTI SEPPO
08.06.2010 17:30
Kiitos vinkistä,siellähän sitä näytti samoja oireita olleen.
Onko laakerit Deltan hyllytavaraa ja löytyykö niitä myös varaosaliikkeistä. Onko yleensä jo sama vaihtaa kumpikin puoli samalla kerralla vaiko vain se mikä on jumittunut.
Miten paljon verhoiluja pitää purkaa pois, jotta pääsee iskarin yläpäähän käsiksi. Voisi korjaamon hinta jonkin verran olla edullisempi kun tekee esityön itse.
HAAPANEN TIMO
08.06.2010 18:41
Minä kokeilisin ensin oikein "pielavetistä" temppua kuten janhosmatti lieviä kepulikonseja nimittää.
Kaada puoli desiä hydrauliöljyä sinne yläpään montuun, takuuvarmasti se sieltä ajossa hiljalleen nutkuttaa itsenä iskarin vartta siihen laakerin lautaselle.
Jos laakeri ei ole vielä tykkänään rikki voi homma toimia.
@timppa
HALMEENMÄKI JUHANI
08.06.2010 20:09
Muistaakseni tuo laakeri oli mallia kaksi muovista osaa kuorina joiden välissä kuulia, ja sinne ei kyllä ujuteta vippaskonstein tavaraa. Ja jos on jo kuiva niin kuulat syöneet muoviin kuopat...
Lisäksi tuollainen ölppä pitäisi laittaa kun auto seisoo eikä ajeta. Se kun lähte kuitenkin ajon aikana liikkeelle niin sotkee paikat. Kuten jo linkitetyssä keskustelussa todettiin.
Saa tarvikkeena, molempien vaihto samalla kertaa ei säästä työkuluja mutta omaa vaivaa.
Eikä oikein voi mitään itse tehdä esitöinä. Ainoa on tsekata iskarit, ne kun vaihtuu tuossa samalla työllä jos tarpeen.