Ducaton ilmastoinnin tukos?
KASKI TOMI
31.05.2010 15:25
Knaus vm. 2004 Ducato 2.8 JTD ilmastointi ei viilennä ja ongelmaa ei ole saatu ratkaistua. Vuosi sitten ilmastoininnin kompura hajosi ja se vaihdettiin Kirkkonummella Masalan autossa. Ilmastointi toimi sen jälkeen, mutta ei ihan yhtä tehokkaasti. Käytin samassa huollossa uudestaan, kaverit tarkistivat järjestelmän (vuodot, aineet, yms) ilmaiseksi, mitään ei ollut vialla. Syksyä vasten ja talvella oli vaikea arvioida ilmastoinnin toimivuutta. Käytin autoa ja ilmastointia päällä koko talven n. kk välein. Nyt säiden lämmittyä ei toimi. Vein uudestaan Masalan autoon, ja kaverit epäilevät tukosta järjestelmässä. Kompura kuulemma toimii ja vuotoja ei ole. Kokeilivat paineistaa järjestelmää ja kompuran varoventtiilin kuulemma pitäisi laueta jossain vaiheessa, mitä ei tapahtunut - siitä epäilevät tukosta jossain, ehkä kennostossa. Eivät ole kuitenkaan purkaneet ennen Ducaton ilmastointia sitä myöten ja nyt pitäisi vaan selvitellä ja purkaa lisää. Masalan autosta minulla on aiemmista huolloista pelkästään hyviä kokemuksia, mutta nyt mietin, että pitäisikö kokeilla muualla, vai löytyisikö muilta vinkkejä, mitä tehdä seuraavaksi? Muutama kysymys:
mitä kautta pääsee parhaiten käsiksi kennostoon ? (ohjaamon kautta?)
onko tukos ongelmia ollut muilla? Miten voisi paikallistaa sen?
mikä muu voisi olla ongelma?
onko pääkaupunkiseudulla kokemuksia hyvästä huoltofirmasta?
HALMEENMÄKI JUHANI
31.05.2010 17:22
Pikkusen kyllä ihmetyttää että mistä suljettuun ylipaineiseen järjestelmään pääsisi tukos? Jollei jotain ole sitten mennyt lyttyyn esim kolarissa?
GRANBERG ANDERS
31.05.2010 18:27
pyörivätkö jäätytimen sähkötuulitimet. minulle käynisty heti kuin ilmastoinin laitaa pääle
KASKI TOMI
31.05.2010 22:02
Tukoksen syytä itsekin ihmettelen. Ainoa selitys olisi, että kompuran hajotessa viime vuonna jotain olisi päässyt putkistoon. Kompura leikkasi kiinni joten voihan olla että huonolla tuurilla jotain pientä pääsi järjestelmään.
En ihan ymmärtänyt kysymystä jäähdyttimen tuulettimesta, liittyykö se ilmastoinnin järjestelmään?. En nyt ole expertti ilmastoinnin suhteen, mutta eikös se ole suljettu järjestelmä, jota kompura pyörittää lauhduttimen (kaasu nesteytyy) ja höyrystimen (kaasu höyrystyy) kautta, ja kaasun höyrystyminen vaatii lämpöä, joka otetaan ympäröivästä ilmasta ja siten ilma sitten jäähtyy ja joka puhalletaan auton sisälle.
ASIKAINEN MATTI
01.06.2010 10:18
Ilmastoinnin lauhdutinta täytyy jäähdyttää ja sitä varten jäähdyttimen tuuletin käynnistyy kohta kompressorin käynnistyttyä. Ajossa sitä ei varmaan tapahdu, koska ajoviima hoitaa homman, mutta esim. liikennevaloihin pysähtyessä tai muuten vain pitempään seisoessa puhallin käynnistyy ajoittain.
KASKI TOMI
01.06.2010 23:01
Osaatteko sanoa, mitä kautta höyrystimeen pääsee parhaiten käsiksi? Ongelma on todennäköisimmin nyt paikallisetettu hyörystimen kennostoon. Tarviiko mennä ohjaamon kautta ja purkaa repsikan puolelta kojetaulua?