Ducaton kojelaudan outo merkkivalo

KUKONLEHTO JORMA 22.05.2010 19:47

Tietääkö joku sanoa mikä merkivalo on oheisessa kuvassa Ducaton ohjauspylvään vasemmalla puolella ajovalojen korkeussäätöpyörän alapuolella. Ohjekirja ei näytä sellaista missään kuvassaan olevan, eikä se käy ilmi mistään ohjekirjan tekstistäkään. Auto on vm 2003 Ducato Dethleffs 2.3 JTd eli 15- sarjaa.

tietoa odottaa kiittäen Jomppe

JANHONEN MATTI 22.05.2010 19:47

Olisko sähkörapun merkkivalo?

KUKONLEHTO JORMA 22.05.2010 19:56

Kiitokset Matille. Sehän se tosiaan on( kokeilin käytännössä ). Varoitussummerin olen joskus liikkeelle lähdettäessä kuullut, mutta näinkin pitkäselkäisenäkin kun olen ( 1,9 m )niin enhän minä koskaan ole huomannut että siellä tosiaan vielä syttyy punainen varoitusvalokin. No nyt tiedän.

Jomppe

AHJOS TIMO 22.05.2010 23:04

Vastaus kysymykseesi tuli alle minuutissa! Se saattaa olla foorumin ennätys.

Tuota samaa on täällä ennenkin kysytty. Joku väitti kerran, että kaikki merkkivalot on muka selitetty Fiatin käsikirjassa, mutta eihän siellä tuota ole. Omassa autossani sähkörapun merkkivalo on isompi, ylempänä ja ratin toisella puolella hyvin näkyvällä paikalla. Autoa ostaessani kysyin autoliikkeen myyjältä ja autoni tutkineelta autotohtorilta, mikä valo se on. Kumpikaan ei tiennyt. Lopulta asia selvisi minulle, kun porras unohtui kerran ulos ja merkkivalo syttyi sen sisäänvedon ajaksi.

KÄNSÄLÄ JUHA 23.05.2010 08:16

Tosi nopea vastaus ottaen huomioon , kun toisinaan ei tule mitään vastausta !!

Ihmettelen vieläkin millä periaatteella henkilöt vastaa tiedusteluihin , koska meikäläinen harvoin täällä käyneenä ei saa vastausta kysymykseen .

Tuo sähköportaan merkkivalo näyttää olevan sattuman varainen varuste , tosi helppo itse laittaa.

HALMEENMÄKI JUHANI 23.05.2010 21:55

"Tosi nopea vastaus ottaen huomioon , kun toisinaan ei tule mitään vastausta !! Ihmettelen vieläkin millä periaatteella henkilöt vastaa tiedusteluihin, koska meikäläinen harvoin täällä käyneenä ei saa vastausta kysymykseen."

Johtunee varmaan siitä, että tämä on harrastusperiaatteella toimiva forum. Kaikkeen ei tiedetä vastausta. Mutta jos tiedetään niin se yleensä myös annetaan. Tai joskus yritetään antaa. Joskus jää yrittämiseksi kun alkutiedotkin ovat jo vajaat. Ja on niitä muitakin satunnaisia kävijöitä, kuten itse. Välillä joka ilta, välillä muutama päivä taukoa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.05.2010 10:56

Nyt on Juhani pakko asian ulkopuolelta kysyä sulta autotekniikan asiantuntijalta apua, koska en ole sitä saanut merkkikorjaamosta enkä neljästä muusta korjaamosta tämän kevään aikana.

Auto on MB 180C Sport Coupe, vm. 2005, aut. ja ongelmana pitkät starttausajat (autom. startilla jopa 3-4 jaksoa loppuun). Vikakoodia ei tule millään mahdollisella ohjelmalla ja kaikki liikkuvat osat on vaihdettu: starttireleet, suodattimet, tulpat, kampi- ja nokka-akselien asentotunnistimet, sulakkeet yms. kontaktit on yksitellen läpikäyty, maadoitukset, kaikki!

Merkkiliike (meillä AutoBest) on hoomoilasena, tekee kallista valohoitoa yritys-erehdys -pohjalta, mistä olen tietysti reklamoinut Vehoa, mikä tietysti palautti asian merkkiliikkeeseen - voi ittu tätä pompottelua.

Kysymykseni sinulle Juhani kuuluu: Mitä tällaisessa tilanteessa asiakas voi tehdä, rahaa on palanut tuhansia ja alkuperäinen vika on edelleenkin olemassa, siis on laskutettu tyhjästä ja se pikkuvika ei ole vieläkään poistunut. Mitä teen tänäpäivänä, muuta kuin ajan Mersun lunastukseen, jos satun sen saamaan käyntiin (niin autolla on ajettu 38 000 km).

HALMEENMÄKI JUHANI 24.05.2010 17:33

Mersun takuuhan on vain kaksi vuotta, ja ilmeisesti vika tullut vasta tuon jälkeen? Toisaalta nyt on kyse jo sellaisesta viasta ja ajokilometreistä, että virhevastuukin astuu mukaan. On yleistä, että oudomman vian korjaaminen tehdään empiiristä ja siitä laskutetaan asiakasta, mutta tapauksesi vaikuttaa jo kohtuuttomalta. Takuuasiassa veloitusta ei tietystikään kuulu tulla asiakkaalle. Eipä taida olla muuta tehtävissä kuin yrittää päästä Veholla mahdollisimman korkealla pallilla takuuasioita ja korjausta käsittelevän henkilön kanssa juttusille. Jos se ei auta niin edessä on pitkä ja hankala tie kuluttajansuojan kautta. Mutta se neuvo, että kun asioi reklamaatioasioissa niin ensin pari rauhoittavaa. Siinä vaiheessa kun menee maltti ja antaa sen kuulua on paljon menetetty asian käsittelyssä.

JUNTUNEN TEIJO 24.05.2010 17:48

Itse olen huomannut, että mitä kovaäänisempi on niissä reklamaatio asioissa, niin paremmin menee jakeluun.

HALMEENMÄKI JUHANI 24.05.2010 19:50

Niin metsä vastaa kuin huudetaan, sitä saa mitä tilaa. Asiattomaan käytökseen vastataan samalla mitalla. Kovaäänisyys voi tepsiä marketin infossa, ei sen pidemmällä.

JOKINIEMI PETRI 24.05.2010 19:55

vanha sanonta on.se huutaa joka pelkää.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.05.2010 21:32

No kiitos, Juhani, vaikkakin tuo kaikki oli mulle tuttua.

Tässä epätoivossani olen miettinyt kaikkea mahdollista julkisuutta siitä kuinka Veho pompottelee, aiemmin mersulla oli sentään tarve pitää kiinni tahrattomasta maineesta. Tänä päivänä noilla kaiken maailman Janeilla ja Mikoilla ei nähtävästi ole hajuakaan, minkä merkin palveluksessa he ovat.

Tekniikan maailman tai Tuulilasin innokkaat pojat saattaisivat löytää vian purettuaan ensin auton palasiksi, tarjoan seuraavaksi heille harjoituskappaleeksi, perkele!

Kuudenteen pajaan on aika varattuna 1.6. korjaustoivomuksella: auto käynnistyy erittäin vaivalloisesti, välillä ei ollenkaan. Työnjohto arveli vian löytyvän polttoaineensyötöstä, jotta puretaan puoli autoa ja kustannusarvio 1000€. Minkään muun (n.30 kpl) auton kohdalla mua ei ole kusetettu näin raskaasti, katselinkin jo nettiautosta josko vielä olisi Ladoja myynnissä.

PULKKI MARTTI 24.05.2010 21:50

Onko käyntiinlähtö yhtä vaikeeta kesällä kuin talvellakin, entä kylmänä tai kuumana, kuivalla tai kostealla, vai takkuaako aina?

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.05.2010 22:31

Ongelmat alkoivat normaalihuollon jälkeen, sama kylmänä ja kuumana, mutta heti ajosta tullessa, sammutus ja startti, ei mitään murheita, mutta ei tarvitse kuin käydä kahvilla, sahuttaa välillä puoli minuuttia, välillä pari minuuttia ja pelkona on jatkuvasti, milloin tulee se kerta, jolloin ei käynnisty olleenkaan (kerran jo ollut hinurin lavallakin tuosta syystä).

Oireet ovat selkeät, ei vaan ole löytynyt tietäjää vian korjaamiseen. Olen joutunut itse pähkäilemään, jotta olisiko huollossa käynyt niin, jotta polttoaine suodatin olisi lipsahtanut väärinpäin, jolloin mahdollinen takaisinvalumisen estävä venttiili ei toimisikaan ja vaatii siitä syystä pitkän imuttamisen tankilta asti. Mutta kun yksikään näistä kalliista ja viisaista mekaanikoista ei ole asiaa ottanut puheeksi minkäänlaisena mahdollisuutena, edetään jatkossakin yritys-erehdys -linjalla ja vaihdellaan ehjiä osia ehjiin, kunnes vika jossain vaiheessa korjaantuu. Kallista rallia, mutta mitäs sen on väliä, kun pappa betalar. Mutta takaan, perästä kuuluu!

JANHONEN MATTI 24.05.2010 22:40

Martin kysymykset on hyvin olleellisia vikapäättelyn kannalta. Nuo testerit kun ei kaikkea kerro - kuten yleisesti luullaan. Mainitun käynnistysongelman kun voi aiheuttaa niinkin yksinkertaiset asiat kun viallinen moottorin lämpötilan anturi, tai ilmamassamittarissa oleva viallinen lämpötilan anturi.

Mainitut anturiviat voi aiheuttaa esim. sen, että moottori "luulee" olevansa kuumana palmun alla ja box:si säätää seoksen niin laihaksi ettei jaksa kylmänä käynnistyä.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 24.05.2010 22:52

Näinhän se Matti tietennii on, mutta on se niin väärin, jotta täysin anturitonta Ladaa etsiskelen nettiautosta!

JANHONEN MATTI 24.05.2010 23:33

V-P kysymystäydennyksen jälkeen tuntuu siltä, että auton polttoainejärjestelmästä häviää seisotuksen jälkeen polttoaineen paine, jolloin auton suuttimet ei saa startatessa polttoainetta. (yhteispaine) Tähän voi olla moniakin syitä mm. venttiilivuoto pumpussa jolloin järjestelmän paine tauon aikana karkaa. Mikäli polttoainenpumpulla on vielä auton käynnistysvaiheessa syystä tai toisesta kännistysongelmia, kuvaamasi ongelma on heti valmis. Ruiskulla varustettu auto ei käynnisty kun suutimilla ei ole painetta.

Polttoainepumppu on tankin päässä ja täyttää normaalisti järjestelmän heti kun virta laitetaan päälle. (kuuluu hiljainen tykyttävä ääni hetken aikaa.) On autoja joita ei saa/ei kannata startata ennen kun sähköisen polttoainepumpun ääni virran päällelaiton jälkeen on lakannut = polttoaineen paine noussut säädettyyn arvoon.

Erityinen säätöventtiili säätää polttoaineen paineen vakioksi. Hyvällä korjaamolla on mittari jolla polttoaineen paine voidaan mitata ennen starttausta ja käynnin aikaan.

Joissakin autoissa on ollut käynnistysongelmia myös siitä syystä, että ajonestolaitevika estää virran kytkeytymisen polttoainepumpun releen käämille ja pumppu ei käynnisty = ei nosta painetta.

Vian etsinnässä on oltava tietty logiikka. Vaihtoehtoja on liian paljon jos vianetsintää tekee vain yritys-erehdys - tyylillä. Toivon, että saat avun ilman jatkuvaa lompsan levitystä.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 25.05.2010 10:39

Kiitos Matti jälleen oikeanlaisesta diagnoosista. Sen sähköpumpun hurinan olen kuunnellut aina loppuun asti, pari kolme sekuntia. Tuo järjestelmän paineenmittaus lienee seuraava operaatio 1.6. Järjestelmä ei kyllä ymmärtääkseni vuoda, koska bensa ei haise konetilassa eikä muuallakaan auton ulkopuolella. Et ottanut kantaa tuohon polttoaineen paluuventtiiliin, oisko mahdollista, että polttoainesuodattimessa olisi kyseinen venttiili ja suodatin olisi asennettu väärinpäin. Suodattimen hinnasta (60€ Motonet, mersulla tuplasti) päättelin, että voisi sisältää muutakin kuin pahvitötterön. No asia selvinnee ensi viikolla tai sitten ei.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.