Jakorasia sivu- ja äärivaloille

AARNIO JUKKA 21.05.2010 17:41

Challengerissa sivu- ja äärivalojen sähköjen jako on toteutettu piirilevyn avulla, johon eri valopisteistä tulevat johdot on liitetty kaksinapaisilla pistokeliittimillä. Koska rasia suojaus on ala-arvoinen (johtimien läpivienneissä ei tiivisteitä) ja rasia sijaitsee auton pohjassa heti takapyörän takana, voi vaan arvata seuraukset. Koko piirilevy on hapettunut piloille. Onko kellään kokemuksia vastaavasta ongelmasta ja parhaasta korjaustavasta? Saako jostain tähän tarkoitettuja jakorasioita, vai pitääkö viritellä perinteinen riviliitinrasia? Löytyykö hyviä ideoita, miten tuo rasia voitaisiin parhaiten suojata, kun sitä ei johtimien pituuden vuoksi voi kovin kauaksi siirtää?

PALIN MATTI 21.05.2010 20:39

Mitä tuossa tekee se piirilevy ja mitä komponentteja siinä on? En usko, että ainakaan CAN-väylätoteutus olisi kyseessä tuollaisessa piironkisähköistyksessä.

YLINEN MATTI 21.05.2010 22:01

Samaisen merkin korjaus tapahtui viikko sitten että pääsin katsastukseen.Edellisen kerran vuosi sitten sama paikka eri puoli,ekan korjasin laittamalla reijän pohjan läpi ja uusi rasia sisäpuolelle nyt tein laittamalla arkun kiinni (omaiset ovat nähneet)tosin tein piirilevyihin hyppylankaliitokset ja homma pela,kuitenkin aikomukseni on seuraavan kerran etelään mennessä tai tullessa käydä kyseisen merkin tehdaspajassa kysymässä uusia osia????Työ auton alla on inhottavaa vaikka kuinka hyvin suojalaseja käyttää,multa meni pimeiksi möys taka parkki,rek.kilven toinen puoli eli molemmat vuoron perään möys takasumuvalo!! terv.masa

AARNIO JUKKA 21.05.2010 23:55

Ei siinä piirilevyllä onneksi ole mitään elektroniikkaa, vaan se on puhtaasti jakaja, jonka avulla valojen jännite jaetaan eri paikkoihin menevien johtojen liittimille. Minä tein juuri nuo samat hommat kuraisen auton alla viime syksynä ennen katsastusta ja sain myös hyppylankoja juottamalla valot pelaamaan alustavasti. Tuo paikkaus on vaan valitettavasti väliaikainen, kun rasia vuotaa kuin seula ja on hyvin pahassa paikassa kurastumisen suhteen. Valmistaja on tehnyt tällaisen ratkaisun aivan varmasti sen vuoksi, että kokoonpano on hyvin helppoa ja nopeaa; sen kun tökit johtojen liittimet piirilevylle ja ruuvaat koko hoidon auton pohjaan. Onko tietoa, miten tämä jako on toteutettu muissa merkeissä ja millaisilla komponenteilla?

IPATTI VEIKKO 22.05.2010 15:08

Laita kohteeseen tavallinen kalvotiivis jakorasia ja kytke ne johdot siinä ja silikoonirasvaan rasiaan, niin taatusti on vestiivis.

AARNIO ARI 22.05.2010 16:31

Jep kyllä tuo kalvorasia toimii alustassa. Johdot vaan rimaliittimellä l. sokeripalaliittimellä kiinni. Tätä on käytetty tavarankuljetus perävaunujen valojen korjauksessa kautta aikain.

AARNIO JUKKA 23.05.2010 23:09

Kiitokset tähänastisista neuvoista. Tuo silikonirasvaan upotettu riviliitin kuulostaa hyvältä korjaustavalta. Kertoisitteko vielä, mikä on tuo kalvorasia? Onko kyseessä joku autotekniikassa käytettävä purkki vai tavallinen "paksusähkörasia", jossa nuo läpiviennit ovat pehmeää muovia? Mistä kyseisiä purkkeja kannattaa käydä kyselemässä?

ÄIMÄNEN AIMO 24.05.2010 18:47

Mene lähimpään sähkötarvikemyymälään ja pyydä kalvorasiaa, niin kyllä löytyy.

LAUKKANEN MAURI 24.05.2010 21:24

Luulo ei ole tiedon väärti; EI mitään kalvorasioita auton alle!. Mene autosähköliikeeseen ja osta kunollinen sitä varten tehty rasia,oisko tuo IP:65,siis kestää upotaa veteen. Olen ollet autosähkö hommissa ja raskaassa liinkenteessä ei kalvorasioita kunnon asentaja asenna. Kunnon rasiassa on "kunnon" läpiviennit,kiristettävät ja kansi on tiivisteellä varustettu.http://www.jaoy.com/misc/monark_jako.pdf Tuossa YKSI VAIHTOEHTO!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.