HymerCamp64/FiatDucatoMaxi läpiviennit ja kulmatuet

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 21.05.2010 11:10

Moikka.Kyl maar täällä keskustellaan uusien autojen ongelmista.Ei kait niin ole että uudet on heikompia ku vanhat ;) Elikkä tervehdys Pohjois-Pohjanmaalta Oulusta upouudelta karavaanarilta.Heikkona hetkenäni menin ja ostin vanhahkon vm. 1992 Hymer Campin joka on lähes alkuperäisessä kunnossa eli siihen ei ole tehty muita "virityksiä" kuin porattu reikä kattoon antennijohdolle ja asennettu markiisi ja pyöräteline.No..koska auto on aikas pitkä ajattelin että sitä pitää pikkusen varustaa ja mulla on hankittuna jo peruutuskamera (peruutustutkan laitan myöhemmin).Kysyisinkin nyt mitä kautta/mistä minun kannattaa tuoda kameran johdot autoon sisälle? Koska kameroita on kaksi on kaapeleitakin kaksi ja liitin kaapelin päässää on ishoko, luokkaa 12mm. Enkä kaipaa viisaita kommentteja niinku esim. olisit laittanu johdottomat jne...tarvii ne virtaa johdottomatki ja nettikirjotteluitten perusteella toimivuus on vielä sitä sun tätä. Sit kulmatuet taakse laitan kanssa.Varmaan joku tietää mihin kohtaan ne kannattaa kiinnittää ja valmiita reikiäkin siellä takapalkissa on. Toiset on tarkoittettu ilmeisesti vetokoukulle (ihan takana) ja toisissa on kiinni jonkinlaiset hinauslenkit (n. takajousen takapään kohdalla). Jos laitan noihin takimmaisiin reikiin ei jalka yllä maahan vaan väliin on laitettava lankunpätkää tms. Etummaisista rei'istä jalka yltää maahan ilman puutavaraa.Siis kumpaan kannattaa laittaa? Muista härpäkkeistä kyselen sitte myöhemmin...

RAIMESALO RAIMO 22.05.2010 14:42

En ota kantaa siihen, että haluat asentaa autoosi "seksijalat" eli kulmatuet. Niiden tarpeellisuus on kiistaton! Kerron vain omat kokemukseni näistä laitteista. Poistin ne omastani ja käytän nyt irtotunkkeja! Autoni kulmatuet olivat Y-kirjaimen malliset (merkkiä en nyt muista) ja painavat. Ne avattiin veivillä ja kun kierreosat olivat paljaina, kertyi niihin aina hiekkaa ja kuraa, jolloin kierteet tukkeutuivat vaikeuttaen tukien avaamista. Jouduin jopa uusimaan yhden jalan vastamutterin (muovia tai vastaavaa),kun se hajosi em. syystä. Tunkkien käyttäminen ei ole suuri vaiva, kun vastapuolella on niiden varma toiminta ja pieni helpotus takapään painoon.

LAUKKANEN MAURI 22.05.2010 19:19

Sexsi tuet on ikä rasismia!

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 26.05.2010 20:45

Siis eikö kenelläkään ole 1992 Ducato Maxi alustassa kiinteitä kulmatukia että saisi vähän vikkiä mihin kohtaan sen voisi asentaa????

MIKKONEN MATTI 27.05.2010 11:42

Vm -90 Ducato Maxi Matkaajassa takakulmatuet on kiinnitetty tehdasalustaan lisätyssä jatkorungossa olevaan, lattiavaneria altapäin kannattavaan poikittaispalkkiin. Takaseinästä n. puoli metriä eteenpäin.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 31.05.2010 09:06

Kiitos vastauksesta.Hymerissä ei ko. poikkipalkkia tainnut näkyä joten eilenillalla riipasin pelkääjän puolelle kokeeksi toisen ja siihen pitkittäispalkkiin. Hyvin tarttu ja tuntuu kestävälle.Melkein se jalka jaksaa nostaa kulman ylös kiintolenkkiavaimella väännettynä mutta se toki ei liene tarkoitus. Suunnittelin tuohon jo "tyhmänmiehen/naisen" kytkentää siltä varalta että yrittää lähteä liikkeelle jalka alhaalla. Eli kytkimet molempiin jalkoihin ja jos kumpikaan jaloista on alhaalla startti ei toimi.Tähän tietty ohitusnappi siltä varalta että jompikumpi tunnistimista menee sököksi. Edelleen kaipaisin tietoa mihin on auton takapäässä paras tehdä reikää läpiviennille kameran ja peruutustutkan johtoja varten.Mitekään auton pohja?

JOKINEN MIRA 31.05.2010 19:38

Moro

Ei ole juuri kyseistä auto tyyppiä mutta peruutuskameran asensin kyllä meidän entiseen autoon. Laitoin sen ulkopuolelle mieleiseen kohtaan, tietysti katsoin sisältä mihin se reikä osuu. Muista kunnon tiivistys. Katkaisin johdon koska olisi täytynyt porata isoreikä mistä olisi liitin mennyt. Sisälle nätti "namurasia"(missä liitos), johtolistalla kaikki näkyvä ja loput vedin piilossa kaappien sisällä. Sen verran olen noita Viatin sähköjä pöyhinyt, että en missään nimessä sotkisi startti piiriä takatassuihin. Kunnollinen summeri, valo tai molemmat ilmottamaan unohduksesta. Jos kamerassa lämmitys niin laita virta (lämmitykselle) silleen, että tulee vasta kun auto käy,ettei ole niinkuin entisellä miehellä, startti akku tyhjä, mutta kamera oli lämmin. Jussi

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 01.06.2010 11:06

Kiitti vinkeistä. Mulla pitääkin vetää kaksi kaapelia (tuplakamera) ja molemmissa 12mm liitin...pitää sit joko katkaista kaapelit tai tehdä 2kpl tuon kokoisia reikiä perään..kumpikaan ei oikein houkuttele mutta pakko mikä pakko.Lujasti sikaflexiä kehiin vaan. Kameroitten lämmityksestä en tiedä, ei ole mainittu manuaalissa.Merkki on Sony ja tyyppi CCD.

JOKINEN MIRA 01.06.2010 17:16

Moro Sen verran tuli mieleen vielä, että saatko purettua liitintä? Näkisi millaista johtoa on, että pystyykö millään jatkamaan jos katkaisee piuhan. Itse jatkoin sokerinpalasessa ja johtoihin holkit päälle.

Jussi

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 09.06.2010 10:27

En sitten purkanut liittimä tai katkaissut johtimia. Porasin raakasti 22mm reiän mistä sain kaapelit liittimineen ujutettua sisälle. Sit vain valkosta sikaflexiä tukkeeksi. Pidetään peukkuja että tuli tarpeeksi tiivis.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.