Alkovi-mallisen matkailun katon kestävyys

JORMALAINEN JUHA 16.05.2010 13:57

Näin kauniina alkukesän päivänä tuli mieleen pesasta vähän omaa piironkia. Ja katto oli aika törkyisessä kunnossa. Tikkaiden ja pitkän harjan avulla sain sen jonkinlaiseen kuntoon. Tuli vain samalla mieleen, että onnistuisiko katon pesu auton katolta käsin? Olisi helpomampaa ja saisi paremman lopputuloksen. Olen itse yrittänyt välttää katolle nousua viimeiseen asti, kun olen ymmärtänyt, että ei välttämättä katto kestä , eikä ainakaan tykkää hyvää.

Eli asiasta enemmän tietävät, kestääkö matkailuauton katto normaalipainoista miestä sen pesun ajan? Ei ole tarkoitus todellakaan yrittää testata sitä trampoliinina :D

TORKKO JUHANI 16.05.2010 14:21

Eipä kannata kokeilla! Pikävartinen harja ja tikkaat. Niillä se hoituu.

PALIN MATTI 16.05.2010 15:46

Mie olen aina pessy piirongin katon käsin kattoluukuista käsin. Heleppo homma ja tullee samala puhistettua net luukkujen reunuksekki, mikkä muuten jäis harjan ulottumattomiin.

MIKKONEN MATTI 16.05.2010 15:59

Ennen tehtiin kaikki toisin. Matkaajan oppaassa sanotaan, että se on kattoterassi, tehty oleskelua varten. Liukastumisenestotarratkin ovat koko tasaisen katon osalla.

Mutta ohkaisethan ne kattoparrut ovat.

UUSIKYLÄ PENTTI 16.05.2010 19:15

Sinne katolle vaan, tyroslövy jalkojen alle, jakaa kivasti painoa laajalle alueelle

HAAPANEN TIMO 16.05.2010 19:44

Ja yhden räsähdyken jälkeen on auto käytännössä lunastuskunnossa.

Voi se kestääkkin, en minä sillä, mutta paha on korjata ellei kuitenkaan kestä. Kuvittelisin hajoamisen tapahtuvan lähes varoittamatta, liimauksen petettyä.

Ylimpänä 0,1mm alumiinipelti, keskellä n.25mm styroksia, alimmaisena n.3mm levy. Pysyy läjässä ainoastaan yhteenliimattuna. @timppa

JORMALAINEN JUHA 16.05.2010 19:53

ja kun kyseessä Eura-Mobil, se katto vaikutti enemmänkin muovipleksiltä. Tuota Palinin kattoluukku pesua kokeilin kanssa, tosin siinä kanssa käsien pituus tuli nopeasti rajana vastaan.

OLLIKKALA PENTTI 16.05.2010 21:38

Onko nyky karavanaaarit arkajaloiksi tulleet jos eivät uskalla asuntoautonkatolle kattoa pesemään mennä. Miten te luulette että sinne voi mennä asentamaan tv anteenia tai kuljetusboksia tai muita tekniikoita asentamaan tai korjaamaan.Tehtaat näyttävät suosittelevan max painoista persoonaa katto duunariksi 100 kg,joka on sinänsä rääpäle, niin kuin isot miehet sanovat näistä riisitautisista. Mutta asiaan kyllä se katto kestää pesemässä käynnin, nimimerkillä kokemusta on 8 asuntovaunua ja 1 piironki, eikä vieläkään jalka ole katosta läpi mennyt.

JANHONEN MATTI 16.05.2010 21:59

Miks sinne katolle ylipäätään pesun vuoksi tarvitsee mennä. Noudata Juhanin neuvoa ja homma hoituu.

KNAAPI JUHA 16.05.2010 22:51

Onneksi ei tarvitse koppikansan tietämättömyyden pimeydessä vaeltaa.

Ollikkalan asiantuntemuksella asia on siis ratkaistu. Katto kestää ja sinne vaan kävelemään. Se on Ollikkalan toteama ja todistama asia. Varmaan kantaa miehen lailla myös vastuun neuvomisistaan?

LAHTI ANTTI 17.05.2010 00:08

Mahtaako myös koskea vaunuja tämä Ollikkalan ohje? Voisin sitten kävellä rauhassa vaunun katolla, ja Ollikkala vastaa. Kaikki lommot oikaistaan ko. vastaajan laskuun.

Mutta asiaan, vaunu puolella en ole tavannut kuin Cabbyn, jossa voi todella kävellä rauhassa katolla missä vain, kunhan ei astu kattoluukuille. Muissa vaunuissa/autoissa on yleensä 0,5 mm alumiinipelti ulkopinnan suojana, enkä suosittele sen päälle menemistä millään tavalla, en styrokslevyn enkä mikään muunkaan avulla. Jos joku siellä käy, niin suosittelen katsomaan niitä painautumia katossa sen jälkeen.

JOKINEN MIRA 17.05.2010 09:29

Moro Itse kyllä olen pessyt ja vahannut ihan katolla istuen styroksi levy piste kuormaa tasaamassa . Ainakin vm-99 euramobilin katto kesti. Ja vahaajalla painoa on 100 kg (grilli kautena ehkä vähän reilu sata). Kyllä toki tikkailta voi pestä mutta vahaus on tietysti hankalaa varsinkin niitten luukkujen alta. EN ota vastuuta katolle menemisistä, jokainen tyylillään . Nyt pitäis ton uuden auton katto vahata mutta tyyli on vielä auki.

Jussi

PUUMALA RAIMO 17.05.2010 10:22

Muitaakseni Dethleffsin ohjekirjassa lukee että katolle ei saa mennä.Minulla oli ennen LMC sen katto kyllä kesti ja oli luvallista mennä.Oli liimattu liukuesteitä ja kattotikkaiden kohdalla iso alumiinilevy..Mutta kun katto on kantamassa vain 35 mm puulistat ja nekin on aika harvassa niin kannata olla vain väliseinin kodalla.Ja sieläkin syntyy varmasti helposti lommoja.Eri merkkien autoja on rakannettu eri tavalla,kannata kysyä myyjäliikkestä .Tuumi Raimo

OLLIKKALA PENTTI 17.05.2010 19:31

Knaappi juha tietysti katon pesun vastuu kuuluu lukijalle,mutta jos otta korkokengät pois jalasta ja laittaa vaikka tennarit jalkaanja laittaa jalkojensa alle vaikka 8 mm fanerin, kooltaan noin 08 m2 ja sen viereen samankokoisen toisen faneri niin varmaan kestaää alle satakiloisen pesusuorituksen oma autoni on kestänyt ,mutta rautatiealikulkutunnelia se ei kestänyt.Mutta uusi alkovinkatto sinne asennettiin takaisin katon kautta Vaunuista puheen ollen miknulla on ollut 8 cäppioä,mutta nehän onkin asuntovaunuja eikä mitään vaunukkeita kuten esim, lohjalaiset vaunut. Muuten oletteko nähneet miten asuntovaunu liikkeissä pestään autojen ja vaunujen katot?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.