Dethleffsin vilkut

KUNNAALA KARI 15.05.2010 08:06

Minulla oli viimekesänä ongelma vilkkujen kanssa. Niiden vilkkumistaajuus oli hyvin nopea. Kiersin autoa ja kaikki vilkkupolttimot vilkkuivat. Kun tuli talvi ja pakkaset (en tiedä onko syy-yhteyttä) taajuus muuttui normaaliksi. Nyt taas ongelma on uusiutunut. Reilun viikon verran on taas vilkuteltu tiheällä taajuudella. Aluksi jarrun painaminen auttoi, mutta ei enää. Hätävilkut toimii normaalisti. Onko tällainen ongelma kenellekään toiselle tuttu? Löytyykö korjauskeinoa?

Autossa on vetokoukku, jonka valokytkennät tuntuu toimivan.

Kurkistin auton alle ja siellä oli perässä yksi tavallinen iso jakorasia, jonka sisällä oli "musta laatikko" eli jonkinlainen rele, jossa oli hirmuinen määrä johtoja ja merkinnät olivat osin tuttuja perävaunun pistorasiasta. Muuten siellä oli kaikki hyvin, mutta vettä siellä oli. Kuva liitteenä

Niin, kyseessä on Dethleffs T5841 -06 Fiat 2,3 JTD.

LAUKKANEN MAURI 15.05.2010 18:07

Oisko tuo laatikko ns.väylä laatikko,elikkä siinä se auton tietokone ohjaa tuon purkin välityksellä niitä perävaunun valoja. Ja jos siellä oli vettä se riitää selitykseksi sille nopealle vilkkumiselelle,koska laite seuraa vilkkuvalojen ottamaa virtaa,jos se poikeaa normaalista niin se esintyy ed,mainitulla tavalla,esim yksi vilkkuvalon poltin on palanut,tai muu vika.

KAARNA PAULI 16.05.2010 20:51

Ongelmaan on yksinkertainen ratkaisu,tiivistä rasia täysin vesitiiviiksi tai tee 4-5 mm reikä rasian alapuolelle alimpaan kohtaan.Itse olen käyttänyt tuota reikä konstia hyvällä menestyksellä muunmuassa venetrailerissa ei jää vesi seisomaan vaikka se käy upoksissa

KUNNAALA KARI 17.05.2010 07:26

Otin auki tuon purkin ja siellä oli piirilevy, jossa tosiaan oli hieman hapettumaa yhdessä reunassa. Tutkin jostain saksalaisilta sivuilta, että se liittyy jotenkin 13-napaiseen pistorasiaan ja sen muuntamiseen 7-napaiseksi. Jätin sen sitten välistä pois ja kokeilin vilkkuja, ei mainittavaa muutosta ongelmaan. Se ei vielä mielestäni sulje pois sitä, etteikö se vika sittenkin löytyisi tuosta boxisista. Taidanpa paneutua siihen, kunhan tässä kerkiän.

KUNNAALA KARI 17.05.2010 07:34

Vielä Paulille kommentti. Olen harkinnut sitä reiän tekoa jakorasiaan, mutta se piirilevy pitäisi mielestäni olla kuivassa tilassa, eikä sielä takapyörön takana ihan kurasuihkun linjalla. Minä muuten käyttäisin venetrailerin rasiassa vaseliinia. Eli jakorasia vaan täyteen rasvaa, niin on varma peli. Enstolla on sellaista sähkömiesten vaseliinia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.