diesel-öljyn virtauksen keskeytyminen

KRÖGER ATTE 10.05.2010 12:05

Auto Peugeot J-5, moottori Peugeot 2500 cm3 diesel, vm 1990.Nyt vaihdettiin polttoöljysuodatin, ei vuotoja. Moottori käy hyvin vain senaikaa kun käsipumppauksella saa ainetta pumpattua moottoriin ja pian senjälkeen sammuu. Varaosaliikkeissä ei enää tunneta ko merkkiin siirtopumppua.Hyvät neuvot nyt tarpeen, auto on muuten hyvässä kunnossa, ajettu 211222 km.

KUNNAALA KARI 10.05.2010 12:22

Kysyppä apua Mynä-Diesel Oy:stä. En ole itse asioinut siellä, mutta olen kuullut huhuja.

NOUSIAINEN ASKO 10.05.2010 13:04

Kävikö myös hyvin ennen pö suodattimen vaihtoa ? Jos kävi saako ilmaa tiivisteestä ,uudella suodattimella.

HAAPANEN TIMO 10.05.2010 16:41

Mulla on ollut tuollainen. Siirtopumppu sökö, saattaa toimia pelkällä syöttöpumpulla aivan normaalisti jos tankki on täynnä ja saa käymään. Asenna sähköpumppu, helpoin ja edullisin konsti.

@timppa

KRÖGER ATTE 11.05.2010 10:30

Kiitos vastauksesta,vielä uusi suodatin tiivisteineen vaihdettiin,ei vuotoja. Käynti aikaisemmin oli ajoittain nykäisevä.

KRÖGER ATTE 11.05.2010 10:34

Kiitos Timpalle vastauksesta, Atte

MIKKONEN MATTI 11.05.2010 11:04

Fiat Ducato vm -90 dieselsiirtopummppu on Motonetin luettelossa n. 44 euroa. Kannattaisi tarkistaa sopisiko.

HAAPANEN TIMO 11.05.2010 16:24

Ei sovi, Pösön kone on aivan täysin erilainen, imu- ja pakopuolikin on eripuolilla kuin Fiatissa. Siirtopumppu on upotettu kanteen aika erikoisesti. Vikaa hämää se, että auto toimii ilman siirtopumppua jos tankki on melko täynnä. @timppa

KAARNA PAULI 11.05.2010 17:38

BILTEMAn sivuilta löytyy sähköpumppuja joista pari mallia vois olla käypäsiä, eikä maksa paljon

HAAPANEN TIMO 11.05.2010 17:46

Joissain sähköpumpuissa vaaditaan jokin tietty asennusasento= vaakaan /pystyyn. Huomioi tämä.

HIETALA PEKKA 11.05.2010 22:27

Vika voi olla myös naftan "esilämmittimessä" jos se on vielä käytössä autossasi? Eli polttoaine kulkee tankista moottori kannen vasemmpaan päähän kiinnitetyyn alumiinsta valmistettuun kappaleeseen ja tulee ulos toisesta liittimestä mennäkseen siitä pumpulle.Tähän al.kappaleeseen on letkuliitokset jotka on valmistettu messingistä vain liitetty kartioliitoksin ja ne ajan mittaan irtoavat ja alkavat vuotamaan järjestelmään ilmaa. Eli poista koko juttu käytöstä .Kuitenkin huomioitava että kappale sisältää myös takaisinlaskuventtiilin joten hommaa sellainen lähimmästä varaosaliikkeestä ja laita esilämmittimen tilalle.Itselläni kokemusta ko:n PÖSÖn koneesta n10v/300000km.

PALIN MATTI 12.05.2010 07:27

Otappa Pekka huomioon, että käsipumpulla moottori käy, mutta omallaan ei. Tuo kumoaa tuon sun ilmansaantiteorian.

HIETALA PEKKA 12.05.2010 09:10

Kuuleppas MATTI jos luit textini loppuun huomasit että on kokemusta PÖSÖSTÄ KÄYTÄNNÖSSÄ (ei teoriassa)Eli SE ESILÄMMITIN POIS (JOS EI JO OLE OTETTU)On nääs PÖSÖN/CITIKAN TYYPPIVIKA!!!

PALIN MATTI 12.05.2010 10:04

En epäillytkään sun kokemustas Pösöistä. Edelleen pitää paikkansa, mitä sanoin. Jos polttoainejärjestelmässä on imupuolella ilmavuoto, tulee se ilma sieltä järjestelmään pumpattiin sitä polttoainetta sitten käsi- tai konepumpulla.

Jos tuo vika on tullut sen polttoainesuodattimen käsittelyn yhteydessä, niin tuntuisi luonnolliselta, että se on korjattavissakin juuri siellä suodattimella, eli alusta uudelleen ja huolellisesti. Suodatinmalja täyteen polttoainetta ennen asennusta jo ja järjestelmällinen ilmaus siihen päälle, niin eiköhän lähde taas kulkemaan.

Tuntuu siis epätodennäköiseltä, että polttoaineen siirtopumppu särkyisi juuri suodattimen vaihdon yhteydessä.

Myös tuo mahdollisen esilämmitysjärjestelmän ohittaminen kannatta tehdä, kun kerta on todettu vikaherkäksi laitokseksi.

PS: Huutamisella täällä ei saa kuin rupia perseeseensä.

HAAPANEN TIMO 12.05.2010 15:20

Mutta kun se vehje (ainakin mikä mulla oli) käy ja kukkuu ilman siirtopumppua. Tankin ollessa reilusti vajaa lähtee huonosti käymään, nykii, ja sammuu joskus pitkän vedätyksen jälkeen. Siinä on vaikea arvioida koska se siirtopumppu on menettänyt liialti voimiaan. @timppa

HIETALA PEKKA 12.05.2010 17:32

Tää PÖSÖ J5/SITIKKA C25 on varustettu sellaisella naftapumpulla joka imee sen polttoaineen tankista.SIIS EI OLE ERILLISTÄ SIIRTO- PUMPPUA .Tyyppivikana myös polttoaineletkujen karojen irtoaminen polttoainesuodattimen /käsipumpun al.rungosta!Itselläni nämä ongelmat hävisivät vasta kun pa.suodattimen jalka vaihdettiin hajoittamolta hankittuun NISSANin pa.suonattimeen ja jalkaan! Ja tietysti toi esilämmitin poistettiin!Näiden toimenpiteiden jälkeen PÖSÖ kulki n250000km ilman pa ongelmia.(Mitä nyt joskus tankki oli tyhjä).

HAAPANEN TIMO 13.05.2010 12:34

No niin. Monta vuotta on vierinyt siitä kun sen kanssa pelasin, muistan kuitenkin luulleeni siirtopumpuksi sitä kannessa olevaa mököä jonka kautta letkut menivät. Sähköpumpun asennuksen jälkeen se toimi hyvin.

Ihmettelin kyllä kovin kun se kävi ilman pumppua. @timppa

PALIN MATTI 13.05.2010 15:58

Ei muuten ole vielä keksitty sellaista tiisselin ruiskutuspumppua, missä ei tarttis eri pumpulla syöttää polttoainetta varsinaisille ruiskutuselementeille. Ruiskutusprosessissa kun ei sillä varsinaisella ruiskutuselementillä ole minkäänlaista imuominaisuutta.

Aina pitää olla siirtopumppu erikseen. Se voi tosin olla integroitu sen ruiskutuspumpun yhteyteen. Mutta silti erillinen pumppu, joka syöttää polttoaineen varsinaisille ruiskutuselementeille.

Ja aivan sama oliko jakaja- tai rivipumppu.

HAAPANEN TIMO 13.05.2010 16:08

No näin tietty on. Mutta minä ajattelin ko. tapauksessa kyseessä olleen puolittaisen lappo-ilmiön. Ruiskupumppu lykkää tavaraa pois, ja kun ilmaa ei tule mistään siirtyy täydestä tankista melko helposti naftaa tilalle.

Kuitenkin mun tuli aikoinaan korjattua auton vika jo siinä sähköpumpun letkuja laittaessani, pumppu meni kaupanpäälisinä. Kymmenen vuotta meni ennen kuin tämä mulle selvisi:)) @timppa

HIETALA PEKKA 13.05.2010 21:47

Kyllä Timo on paininut saman ilmaongelman parissa ja olet tietä- mättäsi korjannut vian laittamalla sen sähköpumpun .Hyvin toden-näköistä on että autosi olisi toiminut sen jälkeen vaikka pumppu ei olisi pyörinytkään,koska se ilmaongelma olisi poistunut. Matille senverran vielä että kyllä mielestäni Pösössä ei ole siirtopumppua jos siinä ei ole kuin RUISKUTUSPUMPPU .Se mitä se pitää sisällään on taas toinen juttu!Tuli vuosien saatossa aika montakertaa purettua ja kasattua se moottori ja vaihteisto (Ker- ran Italiassa jopa leirialueella)että osaa sen jo unissaankin. Mutta loppujenlopuksi aika hyvä auto .Myytyäni mittarissa 500000 km .Ja vieläkin pelittää.

PALIN MATTI 13.05.2010 22:16

Jos olisit Pekka kerran purkanu sen ruiskutuspumpunki, ni olisit siittä löytäny sen siirtopumppuosanki. Eli siis sen toisen jutun.

Hyvässä huolenpiossa ei tuo puolimiljoonaa kilometriä ole Fiatillekkaan vielä matka eikä mikkään. Onnittelut suorituksesta.

MIKKONEN MATTI 14.05.2010 08:41

Selevitä nyt, Pekka, meille muillekin, minkälainen se Pösön polttoainejärjestelmä on. Minun piti katsoa Alfamerin kirjastakin, jossa on J-5 kuvattu, mutta kirja kiertää asian ja sanoo vain, että on olemassa järjestelmiä siirtopumpulla ja myös ilman sitä. On siis tankki, esilämmitin, suodatin, jossa on käsipumppu, ja syöttöpumppu, jossa pitäisi olla siirtopumppu itsessään.

Kun käsipumppu kerran nostaa, ei isoja ilmavuotoja lulisi olevan.

HIETALA PEKKA 14.05.2010 09:18

Kyllä olet Matti käsittänyt asian aivan oikein.Luultavasti se käsipumppu on senverran tehokkaampi kuin siinä ruiskutuspumpussa oleva koska toimii niin kuin olen selittänyt.Tietojeni mukaan ei ole koskaan ollut 2.5 litraisessa siirtopumppua erikseen (siis tässä PÖSÖN 85-93 koneessa)1.9 litraisessa kyllä ,koska oli Fiatin kone.Palinin Matille vielä sen verran että jos väität sen siirtopumpun olevan siellä niin mene ja yritä ostaa tai muuten hankkia sellainen!!Saat aina RUISKUTUSPUMPUN!! Hyvää kevään jatkoa kaikille!!

MIKKONEN MATTI 14.05.2010 10:40

Minun vm-90 Ducato 2,5 DT:ssä on ns. mekaaninen aksiaalimäntäpumppu, joka on jakajapumpun kehittyneempi malli. Jakajapumpuissa yleensäkin on nestepäässä siipipumppu, joka on tässä periaatekuvassa esitetty. Eikö Pösössä sitten muuta olisi. Kouluajoilta (70-luvulta) muistan, että tuo voi kulua ja aiheuttaa ongelmia. Ei ole kovin tehokas imemään ja siksi herkkä ilmavuodoille.

http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/syoettoepumpun-perusteet.php

KRÖGER ATTE 16.05.2010 20:08

Kiitän kaikkia osallistujia hyvistä neuvoista.Tulevalla viikolla alkaa korjaus. Kerron siitä myöhemmin. Atte

KRÖGER ATTE 21.05.2010 08:41

Vian korjaus suoritettu. Dieselmies käytti puhdistussprayta siirtopumpun moottorinpuoleisen pään ja polttoaineputkistojen puhdistukseen. Sitten hän irrotti kaasuvaijerin, polttoaine putkistonipun ja siirtopumpumpun päätylaipan.Se on 4:llä pultilla ja 4 llä kuusiokolopultilla. Laipan alla olevan lamellipumpun irroitus, tarkka puhdistus ja takaisinasennus.Tässä kaikkein tärkein. Senjälkeen laippa, putkistot ja vaijeri paikoilleen.Lopuksi moottorin ilmaus ja korjaus oli päättynyt. Moottori toimii täydellisesti. Käytin auton seuraavana päivänä katsastuksessa ja hyvät oli arvosanat. Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille ja toivottavasti tästä olisi toisillekin apua vastaavissa tilanteissa. Atte

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.