fiatin laakerin vaihto
NIININEN RAUNO
07.05.2010 14:08
Kuinka paljon voi voimaa käyttää jarru kekän pultien irotamiseen kun ei menaa aueta pienellä väki vallala
PALIN MATTI
07.05.2010 14:57
Jos vähän yksilöisit tuon sun remonttikohteen tarkemin. Ja mitkä oikeen ovat ne "jarru kekän pultit"?
NIININEN RAUNO
07.05.2010 15:26
Etupyrän laakeri pitäs vaihtaa kun pitää äntä ,niin pitäs kai ensin saada jarukengä pois tieltä
PALIN MATTI
07.05.2010 17:00
No eipä tuosta nyt lisäapua kovin ollu. Kuinkahan vanaha se Viiatti mahtaa olla, jos siinä on vielä rumpujarrut eesä? Kuuskytäluvulta jostaki...
JOKINIEMI PETRI
07.05.2010 17:06
matti.nyt taitaa mennä kengät ja palat pahasti sekasi.epäilen et on kyse jarrusatulan kiinitys pulteista
PALIN MATTI
07.05.2010 18:01
Jos näin sekasin on asiat, ni niitä satulan pultteja kyllä saapi vääntää niin luijjaa, että net aukiaa. Ei ku jatkovartta vaan kehhiin.
NIININEN RAUNO
07.05.2010 19:10
kiitos vastauksesta, kyse on jarrusatulan pultesta kun ei ole ammatti kieli hallussa auto on03 ajettu 140000km
KAAKKOLAHTI ANITA
07.05.2010 20:31
Jarrusatulan pultit ovat kyllä joskus kovassa ja olen saanut ne irti lenkki avain "jämäkästi" pultin kannale ja muskalla lyönti avaimeen.
Kyllä pitäia aueta ,(Minä ainakin olen saanut tolla konstilla).
KORHONEN ELISA
08.05.2010 09:09
Toimenpidettä edeltävä crc/wd-40 liotus auttaa myös usein.
Ja juuri tuo edellämainittu lekan napautus antaa sen irroituksen.
Tuossa laakerinvaihdossa ei aina se pahin paikka suinkaan ole nuo satulan pultit vaan myös itse laakeri.
Järeä prässikin on useasti tarpeen,tutuksi tulleella raskaan kaluston korjaamolla on käynyt useampi ducaton etunen puristettavana pienemmiltä pajoilta.
Se uuden takaisinlaittokin kannattaa tehdä maltilla,ainakin maxin laakerisatsi on niin kallis ettei harjoituskappaleita kannata tehdä.Laakereiden on mentävä aika nätisti ilman pahempaa väkivaltaa kohtisuoraan,muutoin uusikin on entinen.
TIENHAARA ERKKI
08.05.2010 14:45
Vanhan laakerin saa pois melko helposti purkamalla sisäosat
jonka jälkeen jäljelle jääneen ulkokoolin sisäpintaan hitsa-
taan puikolla ympäri sauma.Kooli kutistuu,jolloin se irtoaa
helposti.Uuden asennuksessa tarvitaan prässi,purettua ulko-
koolia voi käyttää sopivana välikappaleena.
TIENHAARA ERKKI
08.05.2010 15:02
Jos autossa on ABS-jarrut,jonka pyörimistunnitus on laakerissa
tarkista että laakeri on oikeinpäin,muutoin hyvä työ menee uu-
siksi.
KAUPPI ERKKI
12.05.2010 08:37
Laakerin vaihto kannattaa aloittaa siten että ensin löysää vetoakselin pultin silloin kun auton pyörä on vielä maassa sen jälkeen voi tunkata auton ylös pyörän irrottamisen jälkeen jarrusatula irti sitten raidetangon nivel senjälkeen iskarin neljä pulttia ja vielä alapallonivel sitten osan saa siirrettyä työpöydälle prässi on hyvä apuväline mutta saattaa laakerin vaihto onnistua ilman prässiäkin
Mitään hitsauksia en suosittele koska lämpö voi laajentaa laakeripesää jolloin uusi laakeri voikin olla väljä ja pyöriä kehällä myöskään laakerissa ei ole mitään pyörimistunnistinta vaan se on vetonivelessä.
KORHONEN ERKKI
12.05.2010 09:21
Kerro Rauno kun saat laakerin vaihdettua, kokemuksesta kuinka vaihto onnistu. Itse olen kerran vaihdattanut molemmat etupyörän laakerit pikkupajalla. Siellä oli vain 30 tonnin prässi, mutta toista laakeria ei se jaksanut painaa ulos. Jotenkin se kuitenkin saatiin pois kun käytettiin lisäapuna lekaa.
TIENHAARA ERKKI
12.05.2010 12:17
Ulkokoolin sisäpuolen hitsaussauma ei laajenna navassa olevaa
laakeripesää pysyvästi.Samaa temppua on käytetty myös kuivien
sylinteriputkien irroituksessa.Kaverin kertomus lekahoidosta
on minun mielestä riskialtista puuhaa esim.huono alasin voi ai-
heuttaa kunnon lyönnillä todellakin pysyvän muodonmuutoksen.
Ennenvanhaan kuorma-autojen,traktoreiden,metsäkoneiden kimpus-
sa häärineenä voin sanoa ettei hitsauksella kutistaminen sekä
lämmön hyväksikäyttö tuhoa osia,kuin lekalla mielettömästi ta-
kominen.Lisäksi pehmeä työtapa säästää mahdolliselta tapaturmal-
ta(osa hajoaa palat lentelee).Tällä menetelmällä vaihdettiin Fi-
at Mareaan etupyöränlaakeri,ei hajonnut mitään,vanha osa purkau-
tui helposti,uusi laakeri oli tiukka pesäänsä,l,remontti onnistui.
PALIN MATTI
12.05.2010 12:36
Olen 110 trotsenttisesti sammaa mieltä Erkin kans tuosta laakeriasennuksesta. Lekat helevettiin laakerityömailta!
Nimim. 40 vuotta ajoneuvojen teollisuuen kunnossapitotöisä mukana ollut.
KAUPPI ERKKI
12.05.2010 13:54
Molemmat konstit leka tai prässi on yhtä turvattomia konsteja prässillä kun painaa niin välissä pitää olla kaikenmoisia sovituspaloja jotka saattavat sieltä lentää vaikka minne
lekalla taasen on vaarana saada laakerin sirpale vaikka silmään.
Hitsillä laakeri entisestään laajenee lämpövaikutuksen vuoksi joten jos lämmittää niin mieluummin sitä laakeripesää eikä laakeria laakerin kutistamista voi kokeilla jäähdytys spreillä.
Toki laakeri saattaa irrota jos sitä hitsaa koska lämpölaajentuminen sitä laajentaa ja jäähtyessään se palaa alkuperäiseen mittaan mutta mitään kutistumista siinä ei tapahdu.
MIKKONEN MATTI
12.05.2010 14:40
Kyllä se kutistuu, kuten täällä veljet ovat jo todistaneet. Lämmetessään laajenee, mutta kun laakeripesä estää oikeasti laajenemisen, laajeneminen tapahtuu "sisäisesti", mutta kutistuminen sitten jäähtyessä ihan oikeasti ja laakerikooli voi jopa tipahtaa itsekseen pois.
Muuten sama asia tapahtuu esim. lämmönvaihtimen pehmeissä kupariliittimissä, jos letkut on kiristetty joustamattomilla klemmareilla. Lämmönvaihtelu kutistaa pikkuhiljaa liittimiä ja pakkasella ne rupeavat vuotamaan.
PALIN MATTI
12.05.2010 15:56
Erkki kertoi: "Toki laakeri saattaa irrota jos sitä hitsaa koska lämpölaajentuminen sitä laajentaa ja jäähtyessään se palaa alkuperäiseen mittaan mutta mitään kutistumista siinä ei tapahdu."
Voin Erkki kertoa, että kyllä kutistuu. Mitenkä muuten oiottaisiin vaikkapa teräspalkkeja tai -akseleita kuumilla?
Kun pesässä olevan laakerin ulkokoolin pintaan vedetään tolkku hitsasupalko, eli runsaasti lisää terästä, niin se jäähtyessään supistuu huomattavastikin kutistaen samalla sitä laakerikoolia. Pesän muoto ei muutu miksikään, ellei se nyt ole läkkipellistä tehty.
Irtoaminen perustuu siis siihen laakerikooliin hitsatun lisäaineen kutistumiseen.
Teräksen lämpölaajenemiskerroin on 0,000 012m/°C.
KAUPPI ERKKI
13.05.2010 17:02
Niin tässä on varmaan kyse samasta ilmiöstä kun minulle takavuosina tuli kuhmu otsaan ja menin siitä lääkärille valittamaan eihän se otsassa mitään kuhmua nähnyt minä sille sitten tokaisin että se onkin sisäpuolella ei tullut silti sairaslomaa.
PALIN MATTI
13.05.2010 17:04
Ikävä homma tuomonen, ku ei lääkäri miestä usko.
)
KORHONEN ELISA
13.05.2010 19:47
Pakko hieman tarkentaa missä sitä lekaa käyttää ja missä ei..
Kuten tuolla alussa oli,ne ilkeät pultithan ne kii olivat.
Avain ja naps pultin päähän.
Laakerin paikalleenlaittaessa ja poisottaessa se leka saa olla turvallisen kaukana,mutta noiden tiukassa momentissa olevien pulttien/mutterien irtiottamisessa se on lämmittämisen/jäähdyttämisen ohella ihan käyttökelpoinen lisä.
Iskumeisselikin on jarrurumpujen yms. korroosiokylvyssä oleville osille oiva apu.
Matti
KAAKKOLAHTI ANITA
13.05.2010 21:04
Kyllä hitsaus on vanha hyvä konsti irrottaa lakeriholkki, kyllä muuten irtoaa .Fiaatin laakeri on joskus lujassa,ei riittänyt
30 tonnia, irtosi vasta kun 60 tonnia laitettiin kehiin.
Lakeriin asennukseen on saatavana laakerin sovitin kappaleita jotka on varta vasten suunniteltu laakerien asennukseen prässillä.
35 v. työ kokemus.
TIENHAARA ERKKI
14.05.2010 15:57
Laalerikoolin irroituksessa voi käyttää "subraa" hyväksi katkai-
semalla ulkokoolin lähes poikki. Vaatii tarkkaa kättä ja rauhal-
lista mieltä, mutta on pätevä konsti. Vanhoissa kuormureissa oli
lehtijousissa suorat laakerihelat, ne sai helposti pois sahaamal-
la rautasahalla holkin lähes halki, ja sahaamalla toinen ura äs-
keisen viereen. Juuttuneen/katkenneen pultin tyngän saa yleensä
pois hitsaamalla mutterin sen päähän, jos mutteri irtoaa, ei muu-
ta kuin uusi mutteri hitsaten kiinni. Tässäkin tapauksessa läm-
pö, jäähtyminen, varovainen kierrtäminen tekee lopulta tehtävän-
sä ja tynkä irtoaa.