Typetyksestä
OINONEN JUKKA
28.04.2010 08:11
Onkos kukaan jo typettänyt, ja onko siitä mitään havaittavaa hyötyä.
PALIN MATTI
28.04.2010 08:14
SUOMI SEPPO
28.04.2010 08:48
Paliinille: Jottei oma tietämättömyys niin paistaisi niin voi käyttää myös kuukkelin hakukonetta. Kirjoita vaikka sinne "renkaan täyttö typellä" niin siellä kerrotaan minkä ja millä. Näinhän tällä palstalla opetetaan helposti noviiseja. Eiköhän vanhakin oppisi samalla tavalla.
@seppo
PALIN MATTI
28.04.2010 10:00
Voin kertoa, että usiaman typetyksen oon elläissäni teheny, mutta en koskaan autonrenkaaseen. Lentokonneenrenkaita kyllä ja kaikenlaisia säiliöitä, mitä on pitäny hitsata. Ja hydrauliputkia kymmeniä kilometrejä on tullu typetettyä nuita tehtaita rakenettaesa.
Anteeksi siis tietämättömyyteni, että auton renkaatki vaatis joisaki kriittisisä olosuhteisa inerttikaasutäytteen.
Täässä taas kerran liian laaja tietämys asiasta koitui kohtalokseni. Olen syvästi pahoillani.
PALIN MATTI
28.04.2010 10:03
Niin, tuosta Sepon kommentoinnistani unohtui se varsinainen knoppi: Aloittaja ei maininnut mitään renkaan typetyksestä. Kysyi ainoastaan "typetyksestä". Miten siis olisin voinut kuukkelista alkaa suoralta kädeltä etsimään termillä "renkaan täyttö typellä"?
SOHLBERG JUHA
28.04.2010 10:46
En näe mitää järkeä laittaa typpeä katuautoon renkaisiin. Kilpa-autoissa sitä olen käyttänyt, mutta silloin haetaan eri juttuja rengaspaineiden kanssa. Ei ole kiva lähteä kisaan kun sliksissä on 1,3 bar painetta kylmänä...
Jossain euroopassa kun on matkassa ja rengas onkin vajonnut niin ilmaahan sinne pitäisi työntää. Tietysti jos oma pullo on matkassa niin tietääpähän aina, että gummiin laitettu 4,5 bar on 4,5 bar...
ja typellä ei ole mitään tekemistä liikkuvien massojen keventämisen kanssa. Jos halutaan oikein hifistellä niin löytyy kevyitäkin aluvanteita raskaille massoille. Hinta taas on sitä luokkaa, että ei niitä rahoja ikinä kuitata kertyneillä diisselin säästöillä.
Juha
VALKAMA MARKKU
28.04.2010 10:49
Kun esiintyy tyhmenpänä kuin onkaan, luulevat toiset viisammaksi kuin oikeasti on.
yks. typerys
AHJOS TIMO
28.04.2010 11:04
Tähän tapaan sitä rengasliikkeet tarjoavat:
"Perinteisen paineilman sijasta käytettävän typen etuja ovat esimerkiksi:
Typpi säilyttää rengaspaineet 3-4 kertaa pidempään kuin paineilma.
Typpi ei heikennä renkaan kumiseoksen ominaisuuksia, ruostuta tai
hapeta vanteita."
Lähde: www.gummisepat.com
PALIN MATTI
28.04.2010 11:21
Kuinkahan kauan niitten rengaspaineitten pitäs sitte säilyä? Mulla on piirongisa talavirenkkaat ollu nyt vuojesta 2004 ja koskaan ei oo tarvinu lisätä ilimaa. Nyt olit paineet kylymänä tasa 5 bar jokkaisesa.
Kesärenkkaisa on ollu samat ilimat vuojesta 2005. Vähentäny olen kerran 5 barista 4,5 bariin.
Jos nuot ajat vielä nelinkertaistettas, ni loppushan siinä jo ihimisikäki.
OINONEN JUKKA
28.04.2010 11:50
En kyllä meinaa itsekkään typettää, mutta esim. Euromaster sitä jatkuvasti mainostaa. Toissa päivänä kun auton otin talvisäilöstä,tarkistin paineet ja hyvin oli pysyneet vaikka edellisestä tarkastuksesta oli vuosi.Sorry vaan,että kysäsin,näköjään tääkin kysymys ärsytti jotakin "typerys" typetys.
SOHLBERG JUHA
28.04.2010 21:52
Kysymyksen asettelussa ei ollut mitään vikaa. Vastauksien laatu taas monasti on juuri sitä ja tätä. Pieni osa vastaa asiaan ja puolet ohi...osa sinnepäin. Kuitenkin yleensä olen itse saanut aina apuja kyselyille. Tämäkin asia on "aikaansa edellä" vaikka tuolla toisella harrasterintamalla ihan normijuttu.
Mutta jos haluaa olla aina 100% varma rengaspaineistaan niin typpeä kehiin, mutta jos sitä ei ole tähän päivään asti ongelmaksi nähnyt niin ei sitä kaipaa jatkossakaan. kokeilemalla löytää sopivat paineet kun seuraa renkaan kulumaa ja viimeistään seuraavalle kesälle korjaa kun jotain eroa kulutuspinnassa voi havaita (luokkaa sen millin). Typellä paine ei juurikaan muutu kylmästä kuumaan renkaaseen ja itse käytän sitä n. 80-95 asteisilla renkailla. Tällöin ero on huomattava kylmillä ja käyttölämpöisillä renkailla, mutta kadulla ei renkaan pintalämpö liene kuin 40-50 asteen luokkaa.
Juha
VALKAMA MARKKU
29.04.2010 07:32
".....Sorry vaan,että kysäsin,näköjään tääkin kysymys ärsytti jotakin "typerys" typetys. "
Ärsytti kyllä, mutta ei kysymys vaan eräs vastaus.
Uskoisin että typestä oikeasti olisi hyötyä ainakin takarenkaissa noille järjettömillä peräylityksillä varustetuille etuvetorottosille, lämpeävät ihan kivasti jo ihan muutaman sadan kilometrin ajorupeamalla ja kun painetta pitää olla jo kylmänäkin kaikki mitä rengasvalmistaja sallii niin paukkuuhan ne renkaat, varsinkin jos ovat vähääkään vanhemmat. (kokemusta on)
Toisaalta auttaa sekin jos vaihtaa ne kasikankaiset kymppikankasisiin, tulee ajotuntumakin vakaammaksi kun ei se donitsi liiaksi lötkyile.
M Arkku
NYYSSÖNEN KAJ
29.04.2010 09:43
Engelsmanni taasen kysyi minulta "oletkos vaahdottanut eturenkkaasi?" no empä ole mutta kysyin että miksi?
Jos rengas puhkeaa tai räjähtää kun kulutuspinta repeää pois, niin rengas ei tyhjene kokonaan vaan jää rullaamaan vaahdon ansiosta. Tämä sopii korkeapainerenkaille joissa yli 5 baaria painetta.
SOHLBERG JUHA
29.04.2010 10:50
Hohhohoijaaa...
".....Sorry vaan,että kysäsin,näköjään tääkin kysymys ärsytti jotakin "typerys" typetys. "
Ärsytti kyllä, mutta ei kysymys vaan eräs vastaus.
Nettisaitilla vastauksista ärsyyntyminen kuvaa aika kivasti ajatuksien juoksun logiikkaa... Tämä tällä kertaa...ja vastaukset ei ärsyttäneet...
Juha
AATOLA PEKKA
29.04.2010 11:08
Typpitäyttö toista kesää ja rengasäänet paljon pinemmät samoin
polttoaineen kulutus pinempää,eikä muutu rengaspaineet eli
ihan myönteinen kokemus.
AHOLA JARI
29.04.2010 11:13
Säästöäkö karavaanarille - uskoo ne tahtoo;
http://www.rengastyppi.fi/www/
PALIN MATTI
29.04.2010 14:58
Tämä vaikuttaa ihan nuitten viherpipertäjitten touhulta. Ihimisiltä nyhettään vaan rahhaa kaikellaisen
"ympäristöystävällisyyen" varjola.
AHJOS TIMO
29.04.2010 18:39
Voiko typellä täytettyyn vuotavaan renkaaseen käyttää tavallista renkaanpaikkausaerosolia ja täydentää puuttuvan paineen ilmalla?
NYYSSÖNEN KAJ
29.04.2010 19:02
tässä ratkaisuja varsinkin etutenkaisiin.
http://www.juniorkumi.fi/index.phtml/art/4947/t/articles1
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article42307.ece
tässä toinen malli asiasta
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tyhjalla-renkaalla
Tässä on rauhallisen liikkujan asiallisempi ratkaisu. Minua kiinostaa erityisesti se että ohjattavuus säilyy koska etuakselipainoni on 6000kg.