auton tuonti saksasta

ARVIO MATTI 27.04.2010 09:43

Onko kellään kokemuksia kaasulaitteiden ja sähkölaitteiden muuntamisesta suomeen sopiviksi saksasta tuodulla autolla. Mitä mahdollisesti maksaa ja missä laittavat.

PALIN MATTI 27.04.2010 09:58

Kirjoitin tuon laatimasi otsikon hakuriin ja muutama vastaus varmaan löytyy heti noistakin kirjoituksista: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=auton+tuonti+saksasta&nickMid=

HAAPANEN TIMO 27.04.2010 17:15

Kerro nyt kuitenkin minkä ikäistä autoa tuot.

ARVIO MATTI 27.04.2010 17:56

Tiedän, että 1996 kesäkuussa on saksassa muututtu samoihin kaasunpaineisiin kuin suomessa, eli kyse on sitä vanhemmasta autosta.

INBERG KALEVI 27.04.2010 19:51

Vaihda se myyjän toimesta 30:seksi. Vanhemmathan ovat tosiaan Saksassa 50. Jos myyjä ei sitä tee, niin aja ennen Travemünden lauttaa Wohnwagen Völker, Reepslägerstrasse 4, 23556 Lübeck, puhelin 0451-892 639. Hän tuntee suomalaisten ongelman hyvin, tekee muutokset ja kirjoittaa Suomessa hyväksyttävät paperit. Hintaa en nyt muista, mutta ihan kohtuullinen. Kannattaa samalla vaihtaa automaattinen pullonvaihto venttiili. Vai mikä se nyt oli! Paikka sijaitsee: "Ausfahrt 24 Moislingen" vastakkaiselle puolella Autobahnia kuin Cittypark on. Sinne Cittyparkkiin sinä kuitenkin menet!

HAAPANEN TIMO 28.04.2010 16:27

Eipä kelpaa Saksan paperi täällä. Tuon ikäiselle täytyy saada täkäläisen kaasuasentajan paperi. Painemuutos onnistuu lämppärille muttei jääkaapille. Dometic on kieltänyt muutostyöt perusteena se, että kaapin on oltava tyyppikilven mukainen. Mukavampi myydä uusi kaappi kuin euron suutin. Ehkä joku asentaja silti muutostyön tekee.

Sähköissä ei tule muutoksia, paperi vain siitäkin. Sähkömieheltä alta tunnin työ, mittaus/paperi.

@timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.04.2010 16:38

Se Suomalaisen kaasuasentajan paperi kun piti saada uudemmallekin (2006) autolle vuonna 2007. Mikä lie käytäntö tänä päivänä, en tiedä, katsastuskonttorilla kyllä tietävät.

HAAPANEN TIMO 28.04.2010 16:43

Tyyppihyväksytylle ei tarvitse tehdä mitään.

JOKINIEMI PETRI 28.04.2010 16:47

herää vaan kysymys kannattako saksan maalta tuoda noinkin vanhaa autoo.

PALIN MATTI 28.04.2010 18:47

Mieki oon aina luullu, että sieltä tuuaan vain vuojen tai kahen ikäsiä autoja. Oma ensimäinen piironki oli semmonen Saksasta tuotu kaksvuotias.

LAUKKANEN MAURI 28.04.2010 18:58

Minun Saksan tuonti Hymeri meni katsatukseta heittämällä läpi helmikuussa;kun ollaan EU,ssa niin se pitääkin olla. Ainut asia oli, kun katsastuksessa mitatiin ne akselipainot,niin siinä oltiin harmaalla alueella,kun oli kysymys 3,5t autosta,ei sitä anoppia enää voi ottaa mukaan,saati sitten sitä kaljakoria,katsastusmiestä nauratti,taisi olla karvaanari.

HAKALA VESA 28.04.2010 20:28

Soommoro!

Itsekkin tänä vuonna auton Saksasta tuoneena voin hämmentää tätäkin soppaa.

Tampereella ei auta vaikka kysyy konttorilta apua, kun kahdelta eri konttorilta saa jo kaksi eri vastausta.

Hervannassa kehuttiin että maahantuonti tarkistus maksaa 170€ ja sen lisäksi tarvitaan SUOMESTA kaasujen tarkistuksista alan ammattilaisen tarkistus paperit ja lisäksi 230V sähköistä taas alan ammattilaisen tarkistus paperit.

Linnainmaan katsastus asemalla kehuttiin että hinta on 155€ ja Saksan paperit riittää, Tervetuloa! Sinne menin ja niin se homma siellä hoitu ei punnittu, painot katsottiin suoraan vaatimustenmukaisuustodistuksesta.

Näin siis 2009 malliseen autoon pari kuukautta sitten.

HAAPANEN TIMO 28.04.2010 20:43

Oliko Vesan auto tyyppihyväksytty? Aivan tuoreetkin pitää käyttää kaasutarkastuksessa jos ei ole. @timppa

HAKALA VESA 28.04.2010 21:10

Soommoro!

Jaa-a vaikee sanoo.. mistähän se selviää?

INBERG KALEVI 28.04.2010 22:15

Kun sanoin , "että saksalainen tyyppihyväksyntä hyväsytään Suomessa" tarkoitin, että TUKESin hyväksymä kaasuasennusliike tai asentaja voi siitä antaa suomalaisen todistuksen ilman mitään muutoksia. Suomi on hyväksynyt EU:n mukaisen ekvalentius määritelmän yhdenmukaisuudesta ja Saksassa on mahdollisuus tehdä muutos vanhemmille autoille. - Sähkölaitteiston hyväksyntää helpottaa Suomessa, jos huoltokirjan yhteydessä valmiit sähkökaaviot autosta niin 12 V ja 230V asennuksista. Tästä on myös hankittava suomalaisen asennusliikkeen todistus. - Näin olen toiminut ja mielestä säästänyt pitkän sentin euroja. Kaikki katsastusviranomaiset eivät tunne näitä säännöksiä, mutta itse "opiskelin" asiat kantapään kautta.

LEHTONEN TIMO 29.04.2010 07:23

Jälleen on tuontiautoista keskustelu alkanut. Olen tuonnut useamman auton Saksasta 2000 luvulla. Ensimmäisiä tuodessani vaadittiin kaasu sekä sähkö todistukset asennusoikeudet omaavalta henkilöltä, sekä vaatimustenmukaisuustodistus. Ja ei muuta kun katsastukseen. Viimeisen kun toin vuonna 2008 ei vaadittu enää mitään todistusta. Koska oli vaatimustenmukaisuus todistus katsastusmies käytti hyväkseen sitä koska siinä oli kaikki tiedot. Auto oli koko ajan aseman edessä, katsastusmies kävi ainoastaan katsomassa runkonumeron. Nyt jätin kertomatta tullin paperit joka on omansa, mutta myös huomattavasti helpottunut. Kaikki tuomani autot olivat alle vuoden vanhoja, ajettu hieman yli 6000 km ja ollut rekisterissä yli 6 kk jolloin vältyttiin veroseuraamukselta

KATAJISTO VESA 29.04.2010 14:22

Toin loka-marraskuussa 2009 uuden matkailuauton: vaatimustenmukaisuustodistus kattoi sekä sähkö- että kaasuasiat, joten enää ei erillistä hyväksytyn kaasuasennusliikkeen tarkistuspöytäkirjaa kaasuasennuksista ja kaasulaitteista tarvittu.

Vuonna 2006 vielä vaadittiin tuo tarkistuspöytäkirja (kaasuasennukset, laiteluettelo ja koeponnistus), vaikka silloinkin oli esittää vaatimustenmukaisuustodistus. Tuolloin todistus ei vain vielä kattanut ajoneuvojen kaasuasennuksia; nythän on niitä koskeva direktiivi voimassa ja helpottamassa tuontiakin tältä osin. Sähköpuolen osalta jo vuonna 2006 riitti, että niillä oli CE merkintä, jolloin ei tarvittu erillisiä tarkistuksia/todistuksia.

Yllä oleva koskee siis uutena tuotavia matkailuajoneuvoja. Käytetyn osalta on huomattava, että Euroopan laajuinen harmonisointi on edennyt askelittain, joten vanhemman auton tuonnissa voi tulla eteen teknisiä vaatimuksia, jotka ovat olleet alkuperämaassa erilaisia kuin Suomessa (esim. tuo 50 mbar kaasunpaine meidän 30 mbar sijaan). Niinpä jokainen tuontitapaus on tavallaan yksittäistapaus ja vaatii pohjatyön sen selvittämiseksi, mitä mahdollisia muutoksia autoon on tehtävä, mitä se maksaa ja voiko muutokset tehdä jo autoon asennettuihin laitteisiin vai onko laitteet korvattava uusilla.

Matkailuautossa olevat kaasulaitteet ovat kaasulaitedirektiivin alaisia (itse kaasuasennukset eivät ole), joten laitteiden tulee täyttää direktiivin vaatimukset. Direktiivi edellyttää, että kaasulaitteen ja sen pakkauksen päällä olevissa varoitusteksteissä ilmoitetaan mm. laitteelle soveltuva kaasutyyppi ja kaasun paine. Niinpä alkuperäisen laitteen kaasun paineen muuttaminen saattaa johtaa tilanteeseen, jossa laite ei enää ole vaatimustenmukainen (erityisesti, jos valmistaja ei ole alunperin suunnitellut laitteen syöttöpainetta muutettavaksi ja selostanut muutosmahdollisuutta teknisissä ohjeissa; lisäksi kaasulaitte on ollut sertifioitava myös tulle muutetulle paineelle). Hyväksytylläkään kaasuasennusliikkeellä ei ole oikeutta (vaikka olisi teknisesti kykenevä) modifioida kaasulaitteita enempää kuin valmistaja sallii.

Yllä oleva on siis otettava huomioon, jos haluaa tehdä asiat voimassa olevien säädösten mukaisesti. Ihan eri asia on se, voiko laitteita todellisuudessa "tuunata" toimimaan toisin kuin ne alunperin suunniteltiin. Pahimmillaan modifioitu laite voi aiheuttaa vaaratilanteita.

Helpoin tapa valmistautua matkailuauton tuontiin on kysyä suoraan katsastustoimipaikalta, mitkä säädökset tuotavaksi aiottuun matkailuautoon pätevät. Tällä foorumilla tuskin yhtä valmista vastausta voidaan antaa.

LEIVO JUKKA 29.04.2010 16:54

Kopio :Helpoin tapa valmistautua matkailuauton tuontiin on kysyä suoraan katsastustoimipaikalta, mitkä säädökset tuotavaksi aiottuun matkailuautoon pätevät. Tällä foorumilla tuskin yhtä valmista vastausta voidaan antaa. Olisikin, jokaikinen konttori antaa eri neuvot tai olankohautuksen.

HAKALA VESA 29.04.2010 17:08

Soommoro!

Tätä itsekkin tarkoitin. Aika turha kysellä kun vastaus on joka oven takana erilainen.

HAAPANEN TIMO 29.04.2010 17:50

Vesa! Nyt jälkikäteen näet tyyppihyväksynnän rekisteriotteen kohdasta: K "Tyyppihyväksyntänumero" Jos se on tyhjä, auto ei ole tyyppihyväksytetty, ja tälläiselle autolle täytyisi teettää kaasutarkastus ennen konttorin leimaa. @timppa

HAKALA VESA 29.04.2010 18:32

Soommoro!

Kiitokset Timolle tiedosta. Sieltähän se numerosarja löytyi.

HAAPANEN TIMO 29.04.2010 19:10

No niin, Linnainmaan asemalla tiedettiin, Hervannassa oltiin kuutamolla. Nykyään ei mitään asiaa pidä uskoa kertakysymisellä. Just tuolla vakuutuskeskustelussakin minä sain If:istä kolme kertaa väärän vastauksen, neljännellä kerralla vaivautuivat ottamaan selvää omista säännöistään. @timppa

VIRTANEN HANNU 29.04.2010 21:48

Aken ohje: Valmiina matkailuajoneuvoina EY-tyyppihyväksyttyjen ajoneuvojen tehdasasenteisia nestekaasulaitteistoja ei edellytetä valtuutetussa kaasuasennusliikkeessä tarkastettavaksi. Nämä ajoneuvot VOIDAAN hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa tai yksittäishyväksynnässä kaasulaitteistojen osalta, mikäli ne muutoin ovat tämän ohjeen mukaisia.

Itse vein rekisteröintikatsastukseen uutta Saksasta tuotua autoa. A-katsastuksessa vaadittiin ehdottomasti tuotavaksi kaasuasennusliikkeeen todistus mutta saman yhtiön toisella asemalla ei vaadittu. Kai tuo voidaan-sana on ratkaiseva, eli millä päällä insinööri sattuu olemaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.