ET eli offset

LAUKKANEN MAURI 26.04.2010 20:58

Tuli vaihdetua ne aluvanteet as.autoon ja tarkistin vanteitten ET luvun joka on 50,kun se Fiatissa,Ducatossa on 68. Mutta toinen asia on tämä aluvanteitten kantavuus minun vanteilla se 1050kg/vanne.Ei siinä varmaan ole likaa ,kun auto on melkein tyhjänä sen 3,5t painoinen. Että kannataa olla tarkkana kun vaihtelee niitä aluja;riitääkö kantavuus ja enko se ET-luku oikea. Mitkä lie ne oikeat arvot;minunkin tapauksessa vastuu on rengasliikellä vanteitten suhteen,vaikka ei se taida auttaa,jos vanne hajoaa ja henki menee. http://www.vannehaku.fi/site_media/info/et.html?height=400&width=450&TB_iframe=true

LAINE RAIMO 26.04.2010 22:09

Mauri, oletko ottanut huomioon, että autosi taka-akselipaino saattaa olla suurempi, kuin 2100 kg. Se painohan löytyy rekisteriotteesta. Jos akselipaino on yli 2100kg niin vanteesi ovat laittomat ja vaaralliset paitsi itsellesi kuin muillekin?

HAKALA VESA 26.04.2010 22:43

Soommoro!

ET luku todennäköisesti eri sen takia että aluvanne leveämpi?

Olen itsekkin kattellut aluvanteita ja niitä löytyy kyllä myös 1250kg kantavuudella ovat vaan niin apaattisen näköisiä.

Ja valikoima suhteellisen pieni.

VIRTANEN HANNU 26.04.2010 23:48

Tuommoset laiton Burstner/Transitin alle http://www.rautamo.fi/rimdisplay_fi.aspx?rim=R085 Kantavuus 1200kg/kpl, otteessa max. taka-akselipaino 2250 kg.

LÄHTEENMÄKI KARI 27.04.2010 07:48

Hyvä valinta. Samanlaiset pyörii minunkin Solifer/Transit alla. T, Kari

LAUKKANEN MAURI 27.04.2010 07:49

Siis auto on Hymer 524SL,ja COC-RREG 70/156/EWG todistuksessa lukee akseleitten painot;Kohta;14.2=Akseli 1=1100-2100kg ja Akseli 2=1400-240okg siis min/max painot,ja kun auto tuontikatsastettiin niin sen paino oli noin 3200kg. Siis ei ne akslipainot voi olla minusta yli sen 2000kg?. Vanteitten EH lukukin tulee ilmi samaisesta paperista; Felge 6Jx16 ET 68 ja w.wLM-Felge 6 1/2 Jx16 ET 55,elikkä ET luku taitaa olla kohdallaan.

SUOMI SEPPO 27.04.2010 08:41

COC:stahan ne tekniset tiedot ovat Suomessakin otettu, mutta katso kumminkin mitä Osa 1/Tekninen osa (rekisteriote) kohdassa: "Tieliik. sall. kok. massa " on laitettu. Todennäköisesti 1. akseli 2100 ja 2. akseli 2400. Tällöin vanteiden ja renkaiden pitää kestää tuo 1200 kg/pyörä takana ja 1050 kg edessä. Tuo vaihteluväli COC:ssa käsittääkseni koskee sitä että punnitaan auto millaisella kuormalla tahansa, niin tuloksen pitää osua tuohon väliin. @seppo

PALIN MATTI 27.04.2010 08:49

Kyllä vanteitten pittää kestää huomattavasti suuremakki kuormat. Määrätyissä ajotilanteissa voi koko taka-akselimassa olla pelkästään yhen pyörän varassaki. Ja sillon siihen pyörään vaikuttaa samala myös äärimmäinen sivuttaisvoimaki.

Vanteen max. kuormamerkintä tarkottaa sen suurinta käyttökuormaa. Ei siis sen murtolujuutta, mikä voi olla moninkertainen.

SUOMI SEPPO 27.04.2010 09:08

Mitenkähän tuo liittyi ote/vannemerkintöihin? Ihmettelen ? Ei kyse kai ollut siitä mitä vanne kestää vaan siitä onko vanne tarkoitettu ko. akselipainolle? Oletin ? VR:kin testaa parhaillaa junakalustoa 10 % ylinopeudella mutta ei se tarkoita että sitä saisi normaalisti ajaa. @seppo

LAINE RAIMO 27.04.2010 09:12

Mistähän ihmeen todistuksesta Mauri olet löytänyt tollaisen kohdan 14.2 ? Kuitenkin siinähän lukee selvästi, että 2. akselin eli taka-akselin maksimimassa on 2400kg !! Mutta ei asiasta kannata voivotella, vaan ottaa esille se Rekisteröintitodistuksen Tekninen osa. Siinä on ilmoitettu akseleittain "Tieliik. sall. akselimass". Oletan, että siinä on 2.akselin kohdalla 2400kg ja silloin ne aluvanteet ovat laittomat.

PALIN MATTI 27.04.2010 09:55

"Ei kyse kai ollut siitä mitä vanne kestää vaan siitä onko vanne tarkoitettu ko. akselipainolle? Oletin ?"

No ku ei ollu kyse siittäkkään. Alunperin on kyse vanteen offsetistä. Olima siis Sepon kans molemat vähän sivuraiteella.

SUOMI SEPPO 27.04.2010 10:38

Ei kai tässä sivuraiteilla oltu ? Vaihde oli ehkä vähän väärään suuntaan mutta suunta oli sittenkin oikea. Lainaus: Mutta toinen asia on tämä aluvanteitten kantavuus minun vanteilla se 1050kg/vanne.Ei siinä varmaan ole likaa ,kun auto on melkein tyhjänä sen 3,5t painoinen. Lainaus päättyi. @seppo

PALIN MATTI 27.04.2010 10:59

Meinaakko Seppo, että juuri niinku Helsinginratapihala juuri nyt?

SUOMI SEPPO 27.04.2010 15:01

Toivottavasti se ei ajanut sitä 242 km/h. Ainakin se meni väärään suuntaan kun Pietari oli vastakkaisessa suunnassa. Epäilen että kuski totteli navia ja teki u-käännöksen vaikka se ei ollutkaan mahdollista. Nopeatempoista menoa kuitenkin. Toivottavasti tulevassa Allegrossa on pyöreä ratti kun se on jo keksittykin (toista oli ennenvanhaan Morris Allegrossa, se oli neliskulmainen). @seppo

PALIN MATTI 27.04.2010 15:35

Ääni navigaattorista Pendolinon ohjaamossa: "Käänny takaisin heti kun mahdollista".

LAUKKANEN MAURI 27.04.2010 16:07

Kyllä se vastuu tässäkin tapauksessa on rengas liikeellä; kyllä siellä teknilisessä osassa lukee ne painot;2100/2400,eli ne akselien sallitut massat;silloin on paljon laittomia aluvanteita matkailuautoissa,kun niitten mukaan vanteen kantavuus määritellään!,oletan niin.

PALIN MATTI 27.04.2010 16:42

Mites Mauri ku mulla oli piirongisa jo ostaisa semmoset tehtaasa asenetut aluvantteet, ni uskaltaskohan niihin luottaa?

KNAAPI JUHA 27.04.2010 17:15

Minä Mauri eppäilen, ettei se LP lähde rangaistusvaatimusilmoitustaan sinne rengasliikkeesen kirjoittelemaan. Löytävät lähempää...

LAUKKANEN MAURI 27.04.2010 19:08

Kiitoksia asiantuntijoille;kävin rengasliikessä ja tilaavat vanteet jotka kantavat sen 1250kg/vanne,jolloin se 2500kg/akselipaino täyttyy. Elikkä kaikki hyvin;oppia ikä kaikki. Toivottavasti tämä oli opisksi rengasliikeille ja meille karavaanareille,kun ostaa niitä aluvanteita.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.04.2010 19:28

Ei tuo paino-ongelma koske yksin peltivanteita. Vanhan Ducaton vanteet eivät kanna 1000 kg kuormaa joten minulle (ja monelle muullekin) ne eivät käy. Taka-akselin maksimi paino kun on 2000kg

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.04.2010 19:29

Piti kirjoittaman ALUVANTEITA prkl kun ei voi korjata. Eli ongelma on myös peltivanteilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.