Fiiatin käyttömaksuvero laski reilusti !

KOIVUPURO PEKKA 18.04.2010 09:26

Vielä tuosta matkailuautojen käyttömaksuveron nelinkertaistamisesta ja sen kohtuullisuudesta vertailua! Kuvan mukaisen "Fiatin " vero tippuu saman uudistuksen myötä 127€:sta 86€:oon /vuosi , no tuleepahan säästöä ainakin tuossa !! Koneena V8 ja päästömäärille ei liene edes olemassa mittaria, jolla mitata niin isoja lukuja eli se siitä veron ohjaavuudesta ympäristö ystävällisiin ratkaisuihin! Toki ajot kesän aikana ovat muutamassa tuhannessa kilometrissä !

HALMEENMÄKI JUHANI 19.04.2010 00:04

Tuolla käyttömaksuverolla tarkoitettaneen ajoneuvoveron perusvero-osaa, joka on sen toinen osa käyttövoimaveron lisäksi? Ferrari F355 oli tuotannossa 1999 saakka. Tuon Ferrarin kokonaismassa lienee jotain 1500kg, kaksipaikkaisena se kun on kevyempi kuin viiden hengen perheauto. Ja tuon ikäisenä perusvero määräytyy kokonaismassan eikä CO2-päästöjen perusteella. Pelkän kokonaismassan pitäminen kriteerinä onkin syvältä, etenkin kun 91-01 autoista olisi saatavana myös tehotieto. Ja aivan kuten moottoripyörissä vakuutusmaksun kohdalla suorituskyvystä, kertoisi tehopainosuhde paljon kulutuksesta tässä tapauksessa. Jos taasen otetaan tuoreemman Ferrarin kuten F430 CO2 päästöt 420 g/km niin johan tuota ajoneuvoveron perusosaakin kertyy. Itse asiassa asteikko loppuu 400 grammaan kilsalla ja 605,90 euroa vuodessa lukemiin. Siihen ei taida päästä piirongillakaan?

VALKAMA MARKKU 19.04.2010 07:44

Minullakin on tallissa pari kahdeksankymmentä luvun ei vähäpäästöistä (toinen jopa kaasarillinen) kulkinetta, molemmissa vero laski koska ovat erittäin kevyitä Myöskään maasturilleni ei käynyt liian pahasti, koska kokonaispainoa hillitysti.

Hölmöinta asiassa on että molempien modernien käyttöautojen vero nousee vaikka ovat vähäpäästöisiä katalysaattoriversioita eivätkä edes mitään jättimoottoreita. ovatten vain siinä määrin uusia että vero menee päästöjen mukaan ja asteikko päästöissä on ihan sairas. Kilopohjainen asteikko on erityisesti vanhoja autoja suosiva koska entisaikoina keskiverto perheauto painoi noin tonnin tai jopa reilusti alle.

M Arkku

KOIVUPURO PEKKA 19.04.2010 11:20

Ojalan lyhyttä matematiikkaa käyttäen tuon veron progressiivisuus ärsyttää koska esim. 1400kg kokonaismassaisen auton ajoneuvovero painoperusteisena on uusien taulukoiden mukaan tuo 86.87e ja jos tuo 1400kg kerrotaan 2.5 niin saadaan 3500kg:n massa ja kun suhteutetaan tuo vero samalla 2.5 kertoimella niin saadaan tulokseksi 215€. Tuo 215€ olisi 3500kg:n matkailuautolle vielä siedettävä taso mutta verottaja panikin sen tuohon verrattuna liki 2.5 kertaiseksi eli rankaisevuutta tuli oikein roppakaupalla!! Eli päätelmänä voisi sanoa että yksi matkailuauto on verottajan mielestä pahempi saastuttaja kuin liki kuusi tuollaista "kevyttä" menopeliä!! Eiköhän asialle oikeasti pitäisi tehdä jotain ja oikaista tuo matkailuautojen kohtuuton verotus pikaisesti!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.