- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- 2007 ducato 2.3 vaihdelaatikon pultit , jäähd.nestevuoto
2007 ducato 2.3 vaihdelaatikon pultit , jäähd.nestevuoto
Ilmeni outoa hljaista jurinaa kukkamatkalla Hollanttiin. Ilmastointikaan ei enään toiminut. No pohjalevyn päätin ottaa kotiin päästyämme pois , koska mahdollisessa huollossa tiellä ja auttaa moottorin ilmastoinnissa kesä helteillä. Mitä löysinkään - iso n 100mm teräspultti kierreskeli levyn päällä. Mitä ekana mieleen -oliskos miten sinne joutunut. Aikani tutkittuani ,paikka löytyi. Vaihdelaatikonhan takaosan ylin kiinnityspulttihan se puuttui. Saman alempi löysällä. Pultti paikoilleen ja kummatkin niin tiukkaan kuin uskalsin kiertää. Etummaiset oli kiinni eli ei kiristyneet yhtään. Mahtoiko jo vääntää laatikkoa paljonkin ? Kait se taas ilmeenee siellä alueella jonakin tiiviste / laakerivikana ? Tarkastakaahan veljet, vai oliko vain italiaanolla iskenyt kohdallani ruokatauko kesken kiristyksen.
Kuten oli joku muu iskenyt ohjaus tehostimen letkuja asentaessaan. Eipä saaneet Deltassa sitäkään kuntoon. Väittivät aikoinaan kiristyksen korjaavan. No edelleen vuotaa -en jaksanut siitä enää valittaa kun sen huomasin sen edelleen jatkuvan. Oli ihan tarpeeksi muitakin. Tahrii ikävästi , mutta kuitenkin hidas vuoto.
Sitten nuo nesteet vähenneet koko ajan ja kiihtyen nyt syksyn ja talven aikana. Täytin taas reissua ennen ylärajaan. Hollannissa jo pari senttiä alaviivan alla. Eikun nyt tutkiin kunnolla. Onneksi varauduin kunnon oikeanlaatuisin klemmarein. No avasin suojakannen tuohon kuuluisaan keskustelun aiheeseen "lämmönvaihtimen" nesteestä -> ilmaan tilaan. Sieltähän se löytyi vika. Ylempi klemmari vuoti tiputtaen nyt jo alemmallekin ja oli uittanut täyttäen suojaputket osittain nesteellä. Sen alkuperäiset klemmarit ei omilla työkaluilla kiristynyt ( sellainen jäykkä klemmari joka ei ole oikea noille ohuille letkuille ) Uusi klemmari rinnalle ja ainakin sen jälkeen pitänyt. Alempikin piti varmistaa. Suojaputkista valutin nesteet pois ( puhkaisin pienet reijät notko paikkoihin auton alla. Taisi joku aiemmin kirjoitella tuosta " vaihtimen nestevuodosta joka varmaan tarkoitti juuri tämäntyyppistä " . Eka vika mitä voi sanoa Adrian osuudeksi.Ei paha olleskaan. Jos vertaan "rakkaan Fiatin juttuja tänä yhteiselon ja n45tkm aikana. Eikä sitäkään vikaa jos Adria ja muut käyttäisivät eri tyyppistä klemmareita tai uskaltaisivat kiristää hieman yli kiellon päälle. No silloin tietty vaara rikkoa nuo vaihtimen muovirungot. Kun nykyisin täytyy merkki tuotteetkin tehdä niin onnettomasti ja halvalla.
Saas nähdä mitä tuolle Fiatin ilmastointilaitteellekin tehdään tilatussa ilmastoinnin korjaus huollossa? Kesti juuri tuon takuuajan.
Moro Urpo!
Olen itse kerran törmännyt vastaavaan "vikaan" ja siksipä taitaa kannattaa pultit tarkistaa jossain vaiheessa! Tuossa tapauksessa löysällä oli tuo ylempi pultti! Tuo pohjalevystä sanomasi että "kannattaa heittää kesäksi pois jotta tuulettuu paremmin" ei pidä paikkaansa eli suosittelen kyllä pitämään sen levyn paikoillaan, koska se pitää moottorin puhtaana epäpuhtauksia sisältävästä roiskevedestä, tie pölystä jne.ja suojaa myös mekaanisilta kolhuilta mökki teitä ajellessasi eli säästyt noilta kalliilta ja vaikeilta sähkölaite vioilta ainakin pitämällä sen pohjalevyn kiinni ympäri vuoden ja tuon tuuletuksen/jäähdytyksen kanssa et koe ongelmia, kunhan otat vain maskin edestä kaikki suojat pois! Fiiu tuottaa hukkalämpöä vähän ja jäähdytysjärjestelmä on mitoitettu tosi kuumiin olosuhteisiin eli et varmasti törmää missään vaiheessa moottorin ylikuumenemiseen, vaikka auton tärkein varuste eli se pohjalevy onkin paikoillaan! En usko että ehti sinulla aiheuttaa mitään muita vikoja laatikkoon tai mihinkään muuallekkaan, ainoastaan se ylempi pultti, joka oli kiertynyt kokonaan auki, on voinut rikkoa kierrettä heiluessaan , mutta jos sait sen kunnolla kiristymään niin ehkäpä kierre oli säilynyt ehjänä !
Kiitos Pekka lohdutuksen sanoista. No meni ihan ok paikoilleen. No taidan laittaa semn levyn paikoilleen. Tuolla kun oltiin -2007 Alpeilla ja 2009 Norjan oikeissa tuntureissa niin kyllä konehuone oli aika kuuma, vaikka ei mittari noussut kuin Alpeilla hieman normaalista. Kyllä noi kaikki eristeet kuiteskin suli karrelle sen ahtimen yläpuolella jossa huohotin putki eristeineen menee. Nyt kun uskoin, ettei sen kanssa enää kannata leikiä niin laitoin tuota mustaa kylmä niesten käyttämää joka kestää vähintään +150 niin alkanut jos ketään jotensakkin. Noissa alppi nousuissa pitää muistaa aina ne pitkät tasaus käynnit tehdä jotta lämmöt laskee ahtimessa ja on se muutenkin hyvä tapa kovan ajon jälkeen "lepytellä pollea"
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.