Auton ilmastointilaitteen korjaus

PITKÄRANTA TOIVO 15.04.2010 15:47

Hei, olis kiva saada vinkkejä ilmastointilaitteen korjaukseen.

Tapaus on seuraava. Auto Ducato 130 Multijet, v2007, manuaalinen ilmastointilaite. Todettu, että lauhduttimen korvake on repeytynyt irti (Kiven iskemä sanoo huolto). Onneksi painevahti toimi, eli kompura ei käynnistynyt.

Delta -huolto kauppaa uutta lauhdutinta = n.600€+litkut+työ. Taitava hitsaaja korjaa kyllä paineenkestäväksi tuon lauhduttimen, mutta eikös sen kuljettajanpuoleisessa päässä ole kuivain. Tuo huolto ei tiennyt siitä mitään, kysyttäessäkään.

Onko tuo kuivaimen vaihtoajatus turha?

Saako siihen "ryynit" vaihdettua, kuten teollisuuskuivaimiin?

Tiedättekö Varsinaissuomen alueella olevasta korjaamosta,joka todella tietäisi tuosta ilmastointilaitteen korjauksesta.

Kiitokset tiedoista/vinkeistä/mielipiteistä. Topi

TERVO JARI 15.04.2010 17:19

Kuinka kauan tuosta vaurion sattumisesta on aikaa ? Onko siitä minkäänlaista arviota ?

Paljonko kosteutta on päässyt järjestelmään, sillä on suuri merkitys. Tuo kosteus on saattanut "hapettaa" lauhduttimen pilalle.

( eix tuo lauhdutin ole alumiinia ? ? vaikka omassakin 1998 mallin as-autossakin on ilmastointi ei ole tullut katottua sitä mustaa laudutinta sen vertaa että onko se kuparia vai alumiiniä, mutta veikkaukseni menee alumiinin puolelle )

Kuivaimen vaihto on todellakin aiheellinen toimenpide, ja kertakäyttöinenpä taitaa tuo kuivain olla. Öljyjen vaihto kompuraankin olisi paikallaan ja vacumointi kaiken päälle pitemmänkaavan kautta jotta saadaan kaikki kosteus pois järjestelmästä jolloin voidaan odottaa että "laitos" toimisi kunnolla.

Onko järjestelmässä vielä ylipainetta ? Jos on, tilanne ei ole vielä "katastrofaalinen", olet vielä "niskanpäällä" asian suhteen. Muutoin on kuluja tiedossa, kuten aiemmin kerroin. . . .

Ja noita "ryynejä" ei voi noihin vaihtaa, niinkuin ei teollisuudessakaan käytettäviin kylmälaitteisiin, ilman kuivaimiin voi vaihtaa "ryynit", mutta net on sitten eriasia/maailmansa . . .

Jari

Ps. En osaa suositella senkummemmin mitään/ketään korjaajaa, kun en asu siel päin . . .

PAASO JYRKI 15.04.2010 17:36

ei noita kennoja kannata alkaa hitsauttaan . Öljyt ja paskat palaa putken sisäpuolella ja vie tilaa kuivaimelta. kuivain vaihdetaan yleensä kun vaihdetaan kompura (valmistaja vaatii) 07 on niin uus auto, että kuivainta (mun mielestä) kannata vaihtaa. Ne on muotoonsa prässätyjä, eikä voi eikä saa täyttää uudeleen. ei muuta ko uutta putkeen.

TERVO JARI 15.04.2010 17:44

montako vuotta on takana kylmäasentajan työuraa tai vastaavaa ?

Tuli vaan mieleen kun noin syvällä rintaäänellä tuollaista julistat . . .

Tosin tuossa olet osittain oikeassa hitsaamisen suhteen, mutta tuossakin on tapauskohtaisuutensa, hitsaamisen/juottamisen voi suorittaa suojakaasun kanssa jolloin noista palamisjätöksistä voidaan miltei täysin välttyä . . .

Kuva vauriosta kertois jonkin verran, jotta vois arviota antaa hitsauksen/juottamisen suhteen . . .

Jari

TERVO JARI 15.04.2010 21:11

on minun as-autossa kuparia, joten sen korjaaminen juottamalla ei olisi ongelma . . .

Kävin asiaan tutustumassa . . .

Jari

PAASO JYRKI 15.04.2010 21:47

minun autossa ei oo kuparia lauhduttimen kennossa eikä varmaan oo tuosaa o7 ssa.

topi: mulla löytyy varmaan lauhdutin tuohon sun 07(pikkuvikanen).

HALMEENMÄKI JUHANI 15.04.2010 22:04

KUIVAIN pitää tosiaan vaihtaa joka kerta kun systeemi pääsee tyhjäksi. Jollei sitten autoa ole säilytetty hermeettísesti suljetussa kosteettomassa tilassa. Se kuivain kun nimenomaan imee itseensä kosteutta. Ja sitä vaan on ilmassa, yleensä yli 60% suhteellisesti.

LAUHDUTIN on ollut 90-luvun alusta alumiinia. Ja niitä saa kyllä muualtakin kuin sieltä marmoritiskiltä. Esim ilmastointilaitehuolloista.

Ja tuossa vihje ammattitaitoisesta alan erikoisliikkeestä, joka on pienehkö yrittäjävetoinen eli asiallinen: http://www.pr-varustelu.fi/home.asp

PITKÄRANTA TOIVO 16.04.2010 15:09

Kiitos kommenteista ja erityisesti korjaamovinkistä.

Hieman lisätietoa, vaikka seuraavaksi haluan tuon korjaamon käsityksen. Se lauhdutin on alumiinia. Sen hitsaus ei ammattimiehelle ollut mikään ongelma, tosin jätettiin korvake pois, koska meidän käsityksen mukaan repeäminen oli tapahtunut 4:n kiinnityspisteen jännityksestä, ei kiveniskusta. Olen käyttänyt ilmastointi kuukausittain, talvellakin, hetken. Marraskuussa ei käynnistynyt. Huolto oli joulukuussa, jolloin vika selvisi. Hitsaus tehty välittömästi. Huolto haki vikaa panemalla paineilmaa järjestelmään. Joten hitsauskin koeponnistettiin sillä. Huollon paineilman puhtausesta (öljy/kosteus) en tiedä. Hitsaajalla oli ainakin erottimet järjestelmässä. Huntsin: Eli jos tuo elinikä on 3v. Niin otanko riskin ja täytätän, vai uusitaanko lauhdutin, kompuraöljyt jne. Siihen haen korjaamon mielipidettä.

Kaikesta tulevasta huolimatta, Lämmintä kesää kaikille. ToPi

TERVO JARI 16.04.2010 18:06

on suoritettu paineilmalla, Piiiiitkä miinus firman ammattitaidolle, olis pitänyt käyttää typpikaasua.

Hitsari on käyttänyt jotain jalokaasua "juurikaasuna" ja suojakaasuna hitsauksen yhteydessä ja ne "erottimet" tais olla suojakaasun paineenalennin / juurikaasulle virtausmittari ?

Öljynvaihto ei ole kovinkaan kallis tuossa täytön yhteydessä se kun onnistuu sillä "autokylmälaitteela" samallakerralla.

Ja vaihda se kuivain kaikesta huolimatta, silloin homman epäonnistumisen riski on pienempi, voi jopa onnistua "yli odotusten".

Jari

HALMEENMÄKI JUHANI 18.04.2010 23:45

Tämä Tervo kirjoittaa faktaa, se toinen proosaa.

PITKÄRANTA TOIVO 19.04.2010 21:45

Kiitos tiedoista.

Tiedoksi, Turun jäähdytinkeskus myy myös Fiat'iin sopivia lauhduttimia. Tulen kertomaan, kun korjaus on tehty. Tapahtunee noin kk:n kuluttua ToPi

HALMEENMÄKI JUHANI 19.04.2010 22:35

Vieläkös Turun Jäähdytinkeskus eli nykyisin Nissens Finland myy yksityisille, hyvä tietää jos näin tekee!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.