Kalluppi ajonaikaisista lämmittimistä

KORHONEN ELISA 10.04.2010 14:55

Meillä on Ranskalaisvalmisteisessa autossa täysdinetessä "ylimääräinen" lämppärikenno joka lämmittää mukavasti ajon aikana keskiosan autosta.Moottorin vesikierrolla sis. Moiseen en ole törmännyt monessakaan kaapissa,moneltakos sellainen löytyy??? Suurin osa varmaan pitää sitten Truman päällä ajon aikana?

Ducato2 puskee vielä lämpöä tarpeeksi asunto-osaankin ja parhaiten/hyödyllisimmin tuo toimisi jos kennon yhdistäisi Trumalle meneviin ilmastointikanaviin. Kaikkein paras tietty olisi jos olisi lattialämmitys nesteellä lämmönvaihtimineen. Matti
LAINE RAIMO 10.04.2010 17:15

Minusta paras on vesikeskuslämmitykseen liitetty lämmönvaihdin, joka pitää ajon aikana koko auton lisäksi myös vesisäiliöt lämpimänä ja jäättöminä. Tuo lattialämmityshän saattaa jättää esimerkiksi jätevesisäiliön lämmittämättä, jolloin sen tyhjentäminen on vaikeaa. Lämmönvaihdinlämpö riittää noin -15 asteeseen asti, mutta pakkaskeleillä pitää keulaan laittaa vähän tuulensuojia.

NÄÄTSAARI JUHANI 10.04.2010 17:45

Minulla on Burstner Solanossa moinen härveli. Takuuseen vaihdettu 3:s versio vuotaa kuten edeltäjänsäkin kylmänä kun lämpötila laskee alle -15 asteen. Olen kytkenyt jäähdytysnestekierron ohitukselle ja päästänyt koko listahinnaltaan 500€:n vakiovarusteen roskikseen, että se siitä!

LAINE RAIMO 10.04.2010 18:07

Tarkoitatko, että Bürstneriin asennettu lämmönvaihdin vuoti? Jos vuoti niin mistä? Itse kennosta? Letkuliitoksesta? Vai mistä? Mulla on ollut 30 vuotta viidessä eri autossa lämmönvaihdin eikä koskaan mitään ongelmia!!

NÄÄTSAARI JUHANI 11.04.2010 10:33

Vuotokohta nestekierron muovinen säätöventtiili tai sen kiinnityslaippa tai molemmat. Täällä ylhäällä pakkas-suomessa paikallisen caravanhuollonkin mukaan ei ensimmäinen tapaus.

LAINE RAIMO 11.04.2010 11:27

Mulla tuo lämmönvaihdin on aina liittänyt toisiinsa moottorin jäähdytysveden ja Alden tai Primuksen vesikeskuslämmityksen. Siinä ei koskaan ole ollut mitään säätöventtiiliä, vaan ainoastaan sulkuventtiili, jossa on muovinen otin. Kun hana on auki siirtyy moottoriveden lämpö lämmityksen veteen. Auton sisälämpötila säädetään kuten muulloinkin termostaatista. Niin, kyllä minäkin olen autoillani pakkasissa ollut. Nytkin olen Levillä ja kaksi edellistä viikkoa olin Saariselällä, kuten viimeiset 10 vuotta joka talvi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.