Nytkö se lakoaa?

LINDQVIST KIRSTI 08.04.2010 19:11

Auto haettu taas kesää varten katon alta ajoon.Huomattiin tuossa ajaessa että 5 vaihde ajoittain putoaa pois päältä.Ei kuitenkaan koko aikaa ja jos sen suht reippaasti tönäsee paikalleen niin ei ongelmaa,pysyy päällä ja auto kulkee.Mutta muutaman kerran putosi ensin vähän ja sitten lotkahti kokonaan.Joko alettava raottaan kukkaronnyörejä vaihteen korjaamiseksi vai voiko olla oire jostain muusta?Kiitos taas etukäteen.Vitostä käytetään vain kun mittarilukema paukkaa 90 ja yli eli ei ole vedätetty.

KINNARI ESKO 08.04.2010 19:24

kuullostaa VIATILTA...

JANHONEN MATTI 08.04.2010 19:30

Suosittelen, että tarkastutat vitosvaihteen heti ja tarvittaessa korjautat. Nyt voit vielä valita ajan ja paikan ja sillä taas on vaikutusta rahanmenon suuruuteen. Tamgearsista löytyy osat. http://www.tamgears.com/

LINDQVIST KIRSTI 08.04.2010 20:45

Vielä lisäkysymys jos tuo vitonen on nyt sitten finito:kannattaako samalla korjaamoreissulle vaihtaa se lyhyt vitonen ja onko kellään viimeaikaista tietoa minkä hintaisesta rempasta on kyse?

SIIRILÄ VEIKKO 08.04.2010 22:56

Vanhaa hinta tietoa on vuodelta 2003 elokuulta auto Fiiu 2,8 idtd, vitos vaihde ei pysynyt päällä. Samalla vaihdettiin joku pallonivel mutta hinta silloin 580€ yhteensä. Autolla silloin ajettu n.75000 km laatikko kesti sen jälkeen seuraavan auton vaihtoon asti ja kilometrejä tuli 158000 km.

HACKSPIK KARI 09.04.2010 01:12

Minulla 2,5 Fiat, jossa ostaessani ei vitonen pysynyt päällä, vaihdettiin 19% tiuhemmaksi samalla vuonna 2007. 5:n rattaat maksoi n.300 ja synkronointi n.240 työ 2h 90, eli 630 yhteensä. Synkronoinnin joutui uusimaan, kun vaihde ei meinannut mennä päälle.

YLINIEMI SEPPO 09.04.2010 07:09

Vuosi sitten 1,9 td fiatin vitos rattaiten vaihto MM-Karavaani oy maksoi töineen 400e.Hitaampi välitys ainakin 1,9 ssä huomattava ero.Käytetyt rattaat myynnissä niitä tarvitseville. Vm- 99 .

LINDQVIST KIRSTI 16.04.2010 21:41

No nyt kävi Viiatti huollossa ja vaihteistoöljyt vaihdettiin.Olivat kuulemma todella mustat.Koeajossa tuntui entistä paremmalta,vaihteet pelasivat pehmeästi ja vitonen pysyi siellä missä pitääkin.Jäädään katsomaan selvittiinkö tällä.Hyvää kesän-ja reissujenodotusta ja kiitos vastauksista:)

TERVO JARI 16.04.2010 21:59

reissun jälkeen vaihdat toistamiseen nuot vaihteistoöljyt ?

Tulis pestyä kaikki "töhnä" pois vaihteistosta, sillä ei kaikki lika ym. tule siinä vaihteistoöljyn valuttamisessa pois, tuolla uudelleen vaihdolla saataisiin miltei kaikki lika ym. pois . . .

Ootko mieltä "mieletöntä" asiasta ? ?

Jari

LINDQVIST KIRSTI 16.04.2010 22:26

Näin voisi olla viisasta tehdä.Itse olen autuaan tietämätön näistä teknisistä asioista ja siksi niitä silloin tällöin täällä kyselenkin "vanhemmilta"ja ehdottomasti viisaammilta.Kiitos vinkistä!

MAJAVA HANNU 16.04.2010 23:24

Onkos tuossa oikeasti mieltä. Öljyjä saiai vaihdella ihan päivittäin. Cam ooon

AHONEN KAI 17.04.2010 00:16

"vaihteistoöljyt vaihdettiin.Olivat kuulemma todella mustat"

Laskettikohan öljynvaihtaja luikuria kertoessaan öljyjen olevan "todella mustat"?

Kun ne nyt ei oikein mustumaan pääse.

Taannoin meillä Transitin laatikkoöljyjä kurkattiin 180tkm:n paikkeilla ja näyttivät uusilta, Viiatissa toki varmaan toisin ;)

LINDQVIST KIRSTI 17.04.2010 07:49

Voihan se olla Viiattikin ja piti oikein käydä huoltolapusta tarkastamassa:"vaihdelaatikon öljyt vaihdettu(vanhat mustat ja metallia)".Niin siinä seisoo oli mahdollista tai ei.....

HAAKSI EERO 17.04.2010 08:22

Jos vaihteisto öljy on "mustaa ja metallista", se on niin selvä merkki vakavasta viasta,että jatkamalla ajoa metallihiukkaset tuhoavat muutkin rattaat ja laakerit. Jos heti korjaat niin säästät.

LINDQVIST KIRSTI 17.04.2010 08:31

Huolto meinasi että koitetaan ensin tällä jos asia korjaantuisi(siis öljynvaihdolla)mutta toki heti jos vähääkään alkaa renaamaan niin painelen vitosen vaihtoon.Jossain keskustelussa täällä oli puhetta että toi öljynvaihtokin voisi auttaa mutta tiedä häntä.

TERVO JARI 17.04.2010 08:51

Kopio:

Jos vaihteisto öljy on "mustaa ja metallista", se on niin selvä merkki vakavasta viasta,että jatkamalla ajoa metallihiukkaset tuhoavat muutkin rattaat ja laakerit. Jos heti korjaat niin säästät.

Kopio loppu.

Tuosta käy ilmi koko totuus . . .

Vaihda huoltoliikettä . . .

Kysy täällä mikä olisi hyvä/luotettava huoltofirma Viiulle, muutoin on vaikea antaa vinkkejä kenekään jollet kerro mistäpäin olet kotoisin . . .

Aiemmin et kertonut että öljyssä on ollut metallia, joten eipä tuota huoltoon takaisin ehdotustakaan kukaan arvannu esittää . . .

Mutta hyvä kun tuli "totuus" esiin . . .

Jari

JANHONEN MATTI 17.04.2010 09:25

Toistan vain mitä sanoin aiemmin. Suosittelen, että avautatte vaihdelaatikon pääkopan ja tarkastatte viitosen kunnon. Silmämäärisesti tarkastelleen näkee kyllä missä mennään. Vaihdelaatikon rattaista irtoaa aina metallia vähän (normaali kuluminen), mutta jos sitä irtoaa öljyyn merkittävästi niin se on aina merkki alkavasta vauriosta. Öljyanalyysillä saadan kyllä selville mistä osasta/osista metallia irtoa, mutta se on kallimpien vaihdelaatikoiden juttu se. Tautihan etenee niin, että ensin öljyyn irtoaa normaalista kulumisesta johtuvaa hienojakoista metallia, joka alkaa nopeuttamaan kulumista (tähän tepsii öljynvaihto) ja kun osat kulumisen johdosta heikentyvät tai eivät kulumisesta johtuen ole enää normaallissa hammaskosketuksessa niistä voi irrota myös palasia ja hammasrattaiden väliin mennessän palaset voi aiheuttaa jopa vaihdelaatikon täystuhon. Kannattaa huomata, että vaihdelaatikon "metallinen" öljy voitelee myös vetopyörästön ts. sekin kuluu tarpeettomasti. Korjaus kannattaa tehdä mieluummin ennemmin kun myöhemmin, koska silloin voi vielä selvitä vitosen synkronipakkojen vaihdolla, mutta metallin irtoamisen jatkuessa menee myös laakerit, kuten tuossa edellä mainittiin. Ehjää on halpa korjata!

KOSKINEN JANI 17.04.2010 09:36

Ja kun ottaa päätykopan auki niin samalla kun katsastaa rattaiden kunnon niin katsoo että rattaiden kiinnityspultit/mutterit on kunnolla kiinni. Niitäkin tapauksia on että ne löystyy ja sen takia vaihteet pomppii pois. Ja lopulta sitten hajottaa rattaiden kytkennät kun ei vaihde ole kunnolla päällä.

KANGASMÄKI REINO 17.04.2010 13:56

Soitappa tolle Jouko Storkille, 0400 642 166 ja kysy missä mennään. Suosittelen kaveria (karavaanaria)muillekkin. Paikka missä korjailee on Keuruu Jukojärvi.

HAAPANEN TIMO 17.04.2010 14:31

Älä nyt Kirsti aja sillä autolla metriäkään, laatikko on hajoamaisillaan, kannattaa uskoa tämä. @timppa

PIIRONEN KARI 17.04.2010 15:19

Ei se laatikko kyllä öljynvaihdolla korjaannu.

LINDQVIST KIRSTI 17.04.2010 16:12

Paljon kiitos kaikille!Käyn heti maanantaina kysymässä josko ottaisivat ja vaihtaisivat sen vitosen ja samalla ilmeisesti kannattaa laitattaa se tiheempi vitonen.Tässä vaiheessa kyllä on kyseenalaista maksanko kaksista öljyistä eli jos turhaan pelkän vaihdon tekivät ja nyt taas joutuvat laittamaan ne uudelleen.Kyseinen huolto on kyllä tehnyt mulle muutkin rempat(AutoFit)ja valittamista ei ole ollut.Tietysti jos jollain on suositella Lahden alueella hyviä huoltopaikkoja niin vinkkejä otetaan vastaan.

TERVO JARI 17.04.2010 16:47

laittaa aikapommin vexelloodaan ?

Ne metallihiukkaset siirtyvät sinne korjattuun vaihdelaatikkoon vanhojenöljyjen mukana ja "jauhanta" jatkuu . . .

Rempanyhteydessä vaihdelaatikko kannattaisi huuhdella hyvin ennenkuin laittaa sinne uudet öljyt, tällä varmistetaan se että sieltä saadaan irtonaiset metallihiukkaset pois.

3 litraa vaihdelaatikkoöljyä ei maksa läheskään niinpaljon mitä jonkin ajan kulutttua vaihdelaatikon uudelleen remmppaus.

Eikä Keuruu ole kaukana, käytä siellä, siellä on moni muukin käynyt ja tyytyväisiä ovat olleet . . .

Vasta lähti "lähi"korjaamosta Fiiun loota Keuruulle, liekkö juuri tuohon osoitteeseen, eivät itse ruvenneet korjaamaan vaikka varmasti osaisivat . . . Liekkö ollut jotain "koneistettavaa" sisuksissa ? ?

Jari

TERVO JARI 17.04.2010 16:49

http://www.tamgears.com/

Tai tarkemmin hammaspyöriähän ehkä tarvitset , , , ,

Jari

LINDQVIST KIRSTI 17.04.2010 18:08

No en toki tarkoittanut että samoja öljyjä siellä säilyttäisin.Jarin linkittämältä sivulta löytyi Keuruulta kaksi firmaa Liimatainen ja Santala?Kumpaa täällä on tarkoitettu vai jotain muuta.Ei kai mun itse tarvi alkaa osia tilailemaan jos sen jonnekin huoltoon vien,vaikka sitten Keuruulle kun en noista osista tajua yht mitään.Joku puhelinnumero tässä ketjussa oli liekö juuri jompi kumpi noista mitä ehdotin?

LINDQVIST KIRSTI 17.04.2010 18:15

Tuolla Tamgearsin sivuillahan oli liuta vaihteistokorjaamoja Lahenkin aluella,onko kenelläkään niistä kokemusta?

NOPANEN RISTO 18.04.2010 10:27

Itselläni kävi "Viiatit" viime syksynä Lapissa. Verstaalla koettiinkin yllätys, vitosen rattaissa ei mitään vikaa! Sen sijaan synkropakan mutterin lukitusprikan lukitus-sakara oli poikki ja mutteri oli kiertynyt auki. Eipä viitonen pysynyt päällä kun synkropakka seilasi edestakaisin akselilla. Akseli oli onneksi kovempaa kamaa,ja vain synkropakka pooreineen meni vaihto kuntoon. Autolla oli ajettu 140000 km. Samalla vaihdettiin viitosen rattaat tiheämpään versioon ja eron kyllä huomaa. Uskallan kyllä suositella operaatiota muillekin. Työnä pikku juttu, omassa tapauksessa koko homma vain 1,5h. Aikaa tosin saattaa kulua osien hankintaan päivä, pari, niitä saa kotimaasta.

LEPISTÖ REIJO 18.04.2010 20:07
kirstille: autohuolto expres service oy kukonkuja 3 hollola (kukonkoivussa) p.037853313 ( erikoistunut Fiat alustaisiin ) renkomäen autoexpert aukeankatu 6 p. 020 7689861 molemmissa matkailuautoille riittävät tilat ja nosturit
HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.04.2010 20:28

Itsellä n. 220tkm:n kohdalla vitonen piti kahisevaa ääntä muutaman kerran. Autoni vakituinen huoltaja sanoi siihen, että nyt lopeta ajot välittömästi, ainoastaan korjaamolle ajo on sallittu. Näin tein laatikosta oli mennyt laakeri, eli sen pinnasta oli lähtenyt kiiltävä osuus osin pois. Muuta vikaa ei laatikossa ollutkaan, rattaat olivat hyvässä kunnossa, jossa ne eivät pitkään olisi olleet jos olisin jatkanut ajoa. Eli laakeri petti, ei rattaat.

LINDQVIST KIRSTI 06.05.2010 20:32

Ja taas on kiitoksen aika kaikille neuvonantajille.Sommarhemmen kävi telakalla,vaihdettiin pallonivel ja 19%tiheämpi viitonen.Auto on kuin eri pakasta otettu,tosi hyvä ajettava ja ei tarvi olla jatkuvasti vaihtamassa.Vanha vitonen oli ihan sökö ei enää edes pysynyt päällä.Vitosvaihteen muutostyö ja osat sekä samalla pistettiin uusi pallonivel eteen(950 eur).Meni siinä muutama leirintä-aluemaksu mutta kunhan kulkee ja perille vie niin meille kelpaa:) Käpälänheilautus kaikille karavaanareille!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.