Öljyvuoto

NYBERG JYRKI 07.04.2010 20:54

Tottakai juttu luiskahti ennenaikojaan sivuille. Olin tänään vaihdattamassa kesärenkaita puoli-integroituun autooni, alustana on rellun dCI 140 -05, ajettu 43000 km. Autoa toiseltapuolelta nostettaessa lirahti moottoriöljyä "pohjapanssarin" reunasta lattialle, huh huh. Alkuhämmennyksen jälkeen poistin muovisen moottorin alustasuojan ja etsin vuotokohtaa, vuotokohta oli öljynputsarin saumassa, vaikka putsarin vaippa oli tiukasti kiinni. Autoon tehtiin huoltoliikkeessä öljynvaihto marraskuussa ja senjälkeen olin ajanut noin 8000 kilometriä,(ihan totta). Rellun kojelaudassa on "sähköinen öljytikku", mutta siitä en huomannut mitään öljyvuotoa olevan. Tarkistin viimeksi pääsiäisreissulle lähtiessäni mittatikusta oljymääran ja kaikki oli kunnossa. Mitään halkeamia ei öljynputsarin vaipassa eikä -jalassa löytynyt, O-rengaskin oli ehjä. Laitoin uuden patruunan ja O-renkaan paikoilleen ja kiristin vaipan momentilla, laittamani merkit osui täysin samaan kohtaan kuin ennen putsarin irroittamista olivat. Uudet öljyt sisään ja kone käyntiin, EI mitään vuotoja missään, käyttelin usempaan kertaan konetta, ei vuotoja. Jätän pohjasuojan toistaiseksi pois, helpompi seurata tilannetta, jos vaikka vuoto uusiutuisi. Sen pohjasuojan kiinnityssysteemi on ihan peestä, täytyy kehittää jotain uutta, kunhan laitan sen muovikaukalon takaisin paikalleen. Kävin jututtamassa öljynvaihdon suorittanutta kaveria, mysteeriksi vuoto jäi, koska ilmaantui vasta noin 8000 kilometrin jälkeen. Kaikenlaista näköjään sattuu, onneksi vuoto ilmeni nyt, eikä tienpäällä, ei viitsi edes ajatella vaihtoehtoja......... Lennu

HALMEENMÄKI JUHANI 07.04.2010 22:11

Ensinnäkään siihen öljymäärän mittariin ei kannata luottaa kuin vihjeenä. Sitten se suodatin. Eikös kyse ole ns sisäpanoksesta, eli "kannen" alle vaihdetaan pelkkä pahvinen elementti? Ja kannessa on rengastiiviste. Tuokin tiiviste pitää voidella, että kiristyy momenttiin ja pitää. Kuiva tiiviste ei kiristy oikein, ja kuivuuden toteaminen jälkikäteen on vaikeaa muuta kuin vuodosta. Uudelleen avattaessa ja kiristettäessä sisäpuolelta tullut öljy sitten jo voiteleekin tiivisteen. Eräänlaista uusavuttomuuta & laiskuutta monelta ammattilaiseltakin jättää voitelematta! Kokovaihtoisen, peltikuorisen suodattimen kanssa noita tiiviysmurheita on tullut esiin kovana viime talvena tavallista enemmän. Ylikiristys saa tiivisteen pois paikaltaan tai "ryppyyn". Kuivana kiristys puolestaan ei saa tiivistettä kiristymään tarpeeksi.

NYBERG JYRKI 07.04.2010 22:29

Joo Juhani, sisäpanoshan siinä on. Voihan se öljy olla valunut pidemmänkin aikaa, en vaan huomannut ennenkuin se lorahti kaukalosta pihalle. Ja ne kaukalon kiinnityssysteemit tuntuu olevan melkein kertakäyttökamaa, toinen rellun omistaja kertoi siinä äheltäessäni, että hänen kaukalonsa vedettiin huollossa raaasti peltiruuveilla uusista kohti kiinni. Halusinkin laittaa tämän jutun vaan esimerkiksi muille karavaanareille, kaikkea voi sattua, kuten ne kärähtäneet automaattisulakkeenkin johdot. Lennu

HALMEENMÄKI JUHANI 07.04.2010 23:47

Siksipä nuo suojamuovit lentänevätkin roskiin melko vauhdilla. Ei saisi, mutta kun kiinnitykset ei kestä, ja jos moisia saa varaosina niin kultaakin kalliimpia. Tulee vaan mieleen miten se maailman vanhin henkilöautovalmistaja ratkaisi asian jo 80-luvun alkupuolella. Eli kun keksivät laittaa nuo ääntä vaimentavat, ilmanvastusta vähentävät ja moottorin lämpöä säätelevät pohjamuovit moottoritilan koteloinniksi niin samalla kehittivät öljyn imuvaihdon huippuunsa. Ja niin että imulla tosiaan päästään öljytilan pohjalle asti, yhtä tehokkaasti kuin pohjapropun kautta. Säästää myös aikaa ja kuluja. Sittemmin tuli ekonomi insinöörin tilalle tuotekehitykseen.

OLLIKKALA PENTTI 08.04.2010 13:19

Hei puhut tärkeää asiaa . Viime juhannuksen alla kävin oljynvaidossa vantaalla isossa rengaslikkeen öjynvaihtohullossa uuden mallisen korin Fiiat asuntoautoon .Homma meni hyvin mutt ,kun laskun aika tuli ihmettelin öljysuodattimen hintaa kun se oli tarvikeliikkeen hinnaston mukaan alle 30 € ja laskussa reilusti yli 70€ korjaamo päälikkö sanoi että ne suodattimet joita tarvikehinnastossa ovat ovat liian matalia ja jäävät vuotamaan .Saattavat olla asiantuntijoita em asiassa ei ole aivan nyrkkipaja.saattavat olla myös omata kantapään kautta hankittua parempaa tietoa.

HALMEENMÄKI JUHANI 08.04.2010 20:42

Tai sitten myymällä oman 70e version kilahti kassaan 50e extraa...

HAATAJA LASSE 08.04.2010 22:24

Mun rellun pohjamuovin pulttien reikiin laitettiin wetterillä öljynvaihdon yhteydessä uudet irtokierteet,tyyliin vähän niinkuin pop-niitit.On pelittäny sen jälkeen oikein hyvin,eikä mitään ongelmia pohjalevyn ja pulttien kans.

NYBERG JYRKI 08.04.2010 23:03

Tuota Lassen rellun systeemiä minäkin ajattelin kokeilla, ei pitäis olla mikään vaikea juttu toteuttaa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.