Sähkötaitoiset karavaanarit, hoi!

MERIKALLIO VELI-PEKKA 06.04.2010 21:00

Nyt on jokin vienyt kuskin puolen äärivaloista loiston, ei pala yksikään kolmesta lampusta. Tarkastelin pikimmiten josko hiiret syöneet, mitään silmin havaittavia vaurioita ei näy. Auto on 2007 Ducato Detsku puoli-integroitu, huoltokirja ei tunne koko äärivalo tai sivuvalo -käsitettä, jotta voisi sulakkeet tarkastaa, ratin vasemmalla puolella olevan sulakerasian kaikki sulakkeet ehjiä. Kaikki muut valot pelaa normaalisti. Kertokaa tietäjät, mistä alan etsiä vikaa!

AHONEN AULIS 06.04.2010 21:10

Maadoitus vika piileskelee jossakin lamppujen ja korin alueella sitä on vain etsittävä.Terv:AA.

LAUKKANEN MAURI 06.04.2010 21:23

Tarkistapa auton alla olevat,jos löytyy ns,jakorasiat,minun Detsukassa oli ne takapäässä 1/2 intergoitu malli ja ne oli vettä täynnä.Normaaleja kalvorasioita,huonosti vettä pitäviä. Johtoja seuraamalla pääsee pitkälle,kun niitten detskun sähkökuvien saatavuus on asentajien päässä,eikä ne osaa Suomea!.

KAUPPI ERKKI 06.04.2010 21:56

Maadoitus vika maadoita asunto-osan alumiinipelti auton runkoon

sieltä auton alta kaivat sen ulommaisen peltin missä ne äärivalot ovat kiinni ja johdon pätkällä maadoitat auton runkoon kiinni.

SAASTAMOINEN REIJO 07.04.2010 09:47

Itse lähtisin ensin kokeilemaan tuleeko sähkö lampulle.12v sähkökynä käy siihen.Hauenleuka johonkin missä on varmasti maata-.Jos sähköä+ tulee lampun kantaan eli sähkökynä palaa on maadoitusvika todennäköinen ja "sulakevian" etsinnän voi lopettaa.(lamppuhan on ehjä?).Vasta sitten kannattaa ruveta etsimään sitä maadoituspaikkaa/vikaa.Tämä näin talosähkö pohjalta;) Muuten!Noihin kytkentärasioihin olen laittanut kaapelirasvaa jota on joskus jäänyt käsiin.Rasia vaan täyteen ja kiinni niin vesi pysyy ulkona eikä hapettumisia ilmene,toiminut hyvin peräkärryssä sekä jopa maakaapelijatkossa sähkörasiassa maan alla jo 15v.

PALIN MATTI 07.04.2010 14:57

Liittimet hapettuneet auton alla olevassa riviliitinrasiassa.

Omasta piirongistani käytin nuo rasiat auki jo heti uutena ja suihkutin kosteussuojalakkaa niihin riviliittimiin. Ei ole vaivannut tuollainen vika.

Yleensä kaapeleitten läpiviennit on tiivistetty huonosti noissa rasioissa. Vesi siis pääsee rasiaan sisään, mutta ei sieltä ulos.

ASIKAINEN MATTI 07.04.2010 15:41

Itselläni oli v. 2004 Dethleffs, ja siinä äärivalot oli otettu ryöstöliittimillä etulyhtyjen kannan läheltä parkkivalojohtimesta. Avasin ne tuoreeltaan ja korvasin juotosliitoksilla. Ryöstöliitin oli katkonut muutamia säikeitä paksusta maajohdosta. Kyseinen paikka voisi tulla kyseeseen myös tapauksessasi, mikäli on jo pahasti hapettunut. Huomautin asiasta saksalaiselle tehtaan edustajalle, mutta ainakin vielä seuraavana vuonna autoissa oli samanlainen johdotusratkaisu.

PALIN MATTI 07.04.2010 16:23

On ainoastaan se Fiatin etulokasuojassa oleva sivuvalo sähköistetty siitä etulyhyn seisontavalon johosta.

Äärivalot on Peffletisä ylleensä siellä ylhäällä takakulmissa ja ne on sähköstetty sieltä piirongin alta jakorasioista, mistä sivuvalokki.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 08.04.2010 13:34

kun tuli vietyä auto erikoisliikkeeseen (Auto-Startti Jyväskylä) sulakkeen vaihtoon, 5 amp.

Näin voi vain käydä, kun ei tunne autoaan, eikä käyttöohjekirja ole ajan tasalla, se kertoo Ducaton pakusta, ei matkailuautosta. Se oikea sulakerasia löytyi kuskin penkin alta. Asentajan oli vaikea pitää pokkaansa naputellessaan koneelle "sulakkeen vaihto, osan hinta 0.20€, työ 50€.

KNAAPI JUHA 08.04.2010 15:29

Kyllä varmaan V-P Sinuakin nauratti?

MERIKALLIO VELI-PEKKA 08.04.2010 19:01

Jep jep, tai jos rehelliseksi heittäydyn, hävetti ja itutti, vein ruuhkaisella korjaamolla jonkun tosiasiakkaan paikan!

LAUKKANEN MAURI 09.04.2010 08:15

Minusta tuo "vika",ei ole vielä selvinyt jos se korjaantui sulakeen vaihdolla!. Mittasiko asentaja paljonko siellä meni virtaa?. Miksi se sulake paloi?. Kyllä ne kytkentärasiat kanattaa tarkistaa onko ne vettä täynnä. Sulake ei pala ilman syytä,se on suoja ylivirtaa/oikosulkua varten,siksi jos se sulake palaa syy pitäisi AINA pyrkiä selvittämään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.