Onko uusi co2-vero laiton?
JOKINEN ARI
03.04.2010 22:14
Muutamassa paikassa on ollut mainintoja että EU on vapauttanut matkailuautot mittauksista ja niissä käytetään alustan arvoja.Tämä tietenkin on järkevää jos vain Suomessa vaaditaan mittausta ,niitä ei kukaan tee joka mallille erikseen. Pystyykö kukaan löytämään tätä EU-määräystä jos sellainen on olemassa, niin silloinhan asiaa voisi viedä eteenpäin vaikka Liittomme taholta!! Alla lainaus Tuulilasin artikkelista "Matkailuautojen käyttäjien lompakosta puhalletaan rahaa reippaammin. Aniharvassa matkailuautossa on CO2-päästötieto, koska matkailuautojen valmistajat on vapautettu CO2-päästötietojen antamisesta. EU:ssa on ilmeisesti katsottu, että kun matkailuauutot valmistetaan pakettiautojen alustoille, niiden päästötiedot voisivat olla riittävä avain myös matkailuautojen päästötietoihin. Suomessa lakia valmistelleille virkamiehille se ei riittänyt! Nyt 3 500 kiloa maksavan matkailuauton omistaja saa aikaisemman 127,75 euron sijasta maksaa 485,45 euroa vuodessa. " ja Linkki :http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/raju-ajoneuvoveron-korotus-pakettiautoille-ja-matkailuautoille
PALIN MATTI
03.04.2010 22:20
Elä Ari hättäile. Met olema täälä vasta keräneet oikkeen nimilistan tuomittemmaan tuo verotuspäätös laittomaksi ja met vaatimme siihen muutosta.
Nyt vain täsä otteelema, että se nimilista alakaa toimimmaan.
)
TIENHAARA ERKKI
04.04.2010 13:43
Morjens,tutkailin tota LT 35:n rekisteriotetta,jossa totesin au-
ton valmistus maaksi Saksan,jolloin alustan päästötiedot ovat o-
lemassa.Minusta tuntuu oudolta vaatimus auton korittajan velvoli-
suudesta esittää päästötiedot,nythän tulisi mahdolliseksi sellai-
nen käytäntö,jolloin esim lavan rakentajan olisi toimitettava päästötiedot.Tätä taustaa vasten Suomessa verottaja kohtelisi pakettiautoilijoita/matkailuautoilijoita/erikoiskorisia-autilijoita miten tahtoo.
VW LT 35DUE-ERRE
NOUSIAINEN ASKO
04.04.2010 14:56
Me autoilijat ollaan aina valtion lypsylehmiä , on ollut ja
näin vissiin tulee olemaan , laillisesti tai laittomasti.
KYLMÄNEN REIJO
05.04.2010 16:57
Ihme ja kumma? Autoja aletaan verottaa CO² päästöjen mukaisesti. Asia olis yksinkertainen jos katsastuksen yhteydessä ne mitattaisiin. Mutta just niitä ei mitata. Muiden päästöjen mittauksesta kyllä maksamme. Lainsäätäjän pitäisikin vaatia hiilidioksidin mittauslaite jokaiselle katsastusasemalle, jolle katsastuslupa myönnetään. Saisimme päästöarvon rekisteriotteeseen ja päästöihin perustuva verotus toteutuisi. Mutta tuskin se kokoomuksen rahaministerille kelpaa.
JANHONEN MATTI
05.04.2010 18:13
Eihän CO2 arvoja voi katsastusasemalla mitata.
Tai voihan ne mitata mutta arvoilla ei ole merkitystä.
Itse asiassa CO2 päästöjä ei tarvitse mitata lainkaan, koska päästöt on suorassa suhteessa polttoaineen kulutukseen. Eli ainoa oikea ja tapa olisi laskuttaa vero tankkauksen yhteydessä tankattujen litrojen mukaan. Mutta eihän se valtiolle käynyt, koska se olisi ollut kaikille tasapuolinen ja oikeudenmukainen, ja niinpä säädettiin laki jolla vähän ajavat pantiin paljon ajavien l. polttoainetta kuluttavien maksumiehiksi. Siinä ei ympäristönsuojelun periaatteet - joiden mukaan se maksaa joka saastuttaa - painaneet mitään.
Ja samalla saatiin aikaan ns. ohjaava vaikutus, joka ei matkailuautojen 20-25 vuoden elinkaariajatteluun sovi paskan vertaa.
Itseasiassa olen ihmetellyt koko CO2-keskustelun ajan sitä, että kokonaismassaan perustuvan verotuksen tilalle kaivataan henkeen ja vereen rekisteriotteeseen merkityn CO2 päästöarvon mukaista verotusta.
Kyllähän se veroa alentaa - mikä lienee vaatijoiden tarkoituskin - mutta veron epäoikeudenmukaisuutta se ei poista. Miksikö? No siksi kun rekisterikirjaan merkitty arvo perustuu tietyssä testitilanteessa mitattuihin kulutusarvoihin, mutta ei siihen kuinka paljon auto todellisuudessa tuottaa päästöjä ts. kuinka paljon autolla ajetaan ja mitä se kuluttaa.
Tästä seuraa ihan loogisesti se, että minä joka ajan vuodessa m-autolla n. 20.000 km pääsen puolta pienemmällä kilometrikohtaiseksi muutetulla päästöverolla kun se joka ajaa vain 10.000 km vuodessa, mikäli m-autojen kulutus ja konaismassa on sama ja autot on saman ajan liikennekäytössä.
OLLIKKALA PENTTI
05.04.2010 18:37
Nimilistat nousevia autoveroja vastaan?
Ei kai kukaan voi tänäpäivänä niin naivi olla että nämä nimen keruulistat vaikuttaisi asiaan yhtäänmihinkään,niitä listoja on kerätty maailman sivu,ja olen olut niissä ja niiden vaativissa karvalakki lähetystöissä mukana eduskunnassa,
katsokaas kun meidän pöljien valitsemat kansanedustajat tarvitsevat niitä pelimerkkejä jotta ne voivat jakaa niitä hyväveli iloissa tehtavissä sopimuksissa ja siltarumpu päätösissä.Sitä paitsi karanaarit ja heidän tuttavansa ovat markinaaliryhmä tässä meidän perferissa
Karavaan autojen omistajat edustavat sitä sosiaaliryhmää joita ei tarvitse kuunnella , koska olemme eläkeläisiä joilta puuttuu se voima millä pystyisimme vaatimaan mitään tässä meidän demokratiassamme on se hyvä asia että, valita itke ja maksa ,näkyyhän jo kirjoittelua mediassakin,että lopettakaa se autojen ja vaunujen kanssa pelailu!!
Tehän viette meidän perintö rahamme ja syötte nuorisolta vamiiksi tulevaisuuden ja sosiaaliturvan!!!!Että näin!!!
PALIN MATTI
05.04.2010 18:56
"Tehän viette meidän perintö rahamme ja syötte nuorisolta vamiiksi tulevaisuuden ja sosiaaliturvan!!!!"
Ketkä me?
Mistä muuten tulit tuohon niin oivaan johtopäätökseen, että karavaanarit ovat marginaaliryhmä piironkien käyttäjistä?
OLLIKKALA PENTTI
05.04.2010 19:45
Palin Matti , ei ole tainut ymmärtää mikä markinaali ryhmä asunto auto matkailijat on. Vaikka se on yhteiskunnassamme pieni ryhmä .niin se on varteenotettava rahaakirstun täyttäjä
suht,kohtalainen maksukykyinen maksaja ,tämä verojenkorotus saattaa olla vasta alkua varainhankinta kamppanjaa seuraavaksi voi tulla ns "eliittivero" jojoka on ollut käytössä kuusikymmentävuotta henkilöauto verotuksessa. onhan rakkineemme" ylellisyystarvike " saas nähdä? kohta meitä viedään niskasta niin että korvissa vikisee,se siitä että, ketkä me?
PUTERO MERVI
06.04.2010 14:15
Tottakai se on EU:n vastainen!!Mistä sen listan löytää,että meidänkin nimet saadaan siihen?terv. Mervi & Timppa
PAANANEN KAUKO
07.04.2010 09:02
Mekin allekirjoitamme, kun lista löytyy!!
HAAPANEN TIMO
14.04.2010 15:36
No nyt ylettyy mun autoni verokausi 23.3-11 asti.
Verolappu tuli:
-Perusveron osuus 342 päivältä 0,35 euroa/päivä
-Perusveron osuus 23 päivältä 1,120 euroa/päivä
-Käyttövoimaveron osuus 365 päivältä 0,288 euroa/päivä
Pahan näköinen on tuo reilu euron päivätaksa.
@timppa
ps.Auto painaa 3200kg.
AHOLA JARI
14.04.2010 20:01
On tässä minusta sellainenkin "epäkohta" kun tuli aiemmin kuukeloitua tuo ECE/EY/EU-päästömittauksen normi. Siinä kuvattiin tuo mittausprosessit ja -syklit jne.. Mukana on mm. nopeaa moottoritieosuutta. Minusta vaan nuo käytetyt ajonopeudet eivät vastaa Suomen lainsäädännössä matkailu- tai pakettiautoille säädettyä muuta EU:ta alempaa nopeutta (80 tai 100 km/h) - muissa maissa nuo rinnastetaan henkilöautoihin, niin kuin C02-päästömittauksen kohdallakin.
Arvelisin omakohtaisen kulutusvertailun pohjalta CO2-päästöjen tippuva mainittavasti - ainakin 3.5tn alkoviautossa tippuu, kun ajonopeutta tiputtaa 100->80 km/h, saati 120/130km/h -> 80km/h.
PARVIAINEN JORMA
15.04.2010 11:00
On se Minunkin mielestäni EU laiton....
Samoin kuin - Kun Suomi "sössi tullivero asiassaan".
Odotellaan palautuksia.
terv. JP
AALTONEN JUKKA
15.04.2010 12:08
Ei kannata valittaa verosta. Se päivämaksu on kerättävissä maantienojista. Kaksi isoa- ja kaksi pientä palautuspulloa päivässä niin on jo päivän maksu lähes kasassa. Suomi on rikas maa ojanpohjia myöten. Ympäristöteko pidä suomi siistinä.