Retkeilyauton ovien murtosuojaus
AHJOS TIMO
27.03.2010 21:49
"Matkailu ulkomailla" -palstalla käydystä keskustelusta selvisi, että murtosuojaus on tarpeen ja että etuovet voi ainakin Fiat Ducatossa sitoa toisiinsa kahvoista ketjulla tai kuormansidontaliinalla.
Retkeilyautossa pitäisi vielä ratkaista, kuinka takana olevat suuret pariovet saisi sisäpuolelta turvalukituiksi ja minkälaisen ulkopuolelta käytettävän lisälukon auton sivulla olevaan liukuoveen voisi asentaa. Katsoin jo Reimon ja Vapaa-aika.comin tarjonnan, mutta en löytänyt mitään näihin tarkoituksiin tehtyä.
SUONPURO PAULI
28.03.2010 14:36
Moi,
kannattaisiko pysyä ihan kotona? ;-)
KAUPPI ERKKI
28.03.2010 15:45
Joo rautakanki ulko-oveen poikittain ja yöksi kellariin :-)
MANNINEN RISTO
28.03.2010 16:26
Ei kotona kannata pysyä. Siellä tapahtuu useimmat tapaturmat, ja moni on sinne kuollutkin. :(
AHJOS TIMO
28.03.2010 17:20
Kiitos vain neuvoista. Retkeilyautooni ei ole vielä murtauduttu kertaakaan, mutta aiempaan Saab-henkilöautooni murtauduttiin kaksi kertaa tavaroiden varastamiseksi. Kerran vietiin koko auto ja kaikki irtonaiset esineet tupakansytytintä myöten. Kaikissa tapauksissa olin teon aikana kotona, joten ei se kotona pysyminen lukitusta korvaa.
AHJOS TIMO
28.03.2010 17:31
Täsmennys edelliseen: Kun koko auto vietiin, poliisi löysi sen parin viikon kuluttua. Lukot oli rikottu ja kaikki irtain varastettu. Tavaraa oli melko paljon, kun pidin auton suuressa tavaratilassa perusvarustusta erilaisten tilanteiden varalle.
HAAPANEN TIMO
28.03.2010 17:43
Takaovet on aika helppo tapaus, joku lenkki sinne oveen ja ketjulla kiinni.
Liukuoveen on hankalampi keksiä nättiä varmistusta, jotain joutuu ruuvaamaan, ei taida muuten onnistua.
@timppa
AHJOS TIMO
28.03.2010 19:00
Kaimalle: Poikittainen parisänky on ovissa kiinni, joten lukon pitäisi olla sänkyä korkeammalla, jos se on sisältä avattava. Ruuvaamatta ei sinnekään saa mitään kiinni. Ellei sitten hitsaamalla!
VESTERINEN KARI
28.03.2010 20:08
Päävirtakytkin on varsin varma, eivät ainakaan varasta koko autoa
Liukuoveen porasin 8mm reijät sekä oveen, että karmiin, ovi lukitaan työntämällä reikään pitkä 8mm pultti, ei nouse ovi avausasentoon.
Aurinkoisia ja turvallisia retkiä t kari v
VESTERINEN KARI
28.03.2010 20:11
Edellinen liukuoven lukitus tietenkin sisäpuolelle, eivätpähän tietämättä availe sitäkään ovea!
KATEISTO EERO
28.03.2010 20:13
Miten itse saat oven auki? Kuvailehan paremmin.
AHJOS TIMO
29.03.2010 17:06
Takaovet: Ne voisi lukita lämpimänä aikana siten, että jättää ikkunat alareunastaan raolleen ja sitoo ovet toisiinsa kiinni pehmustetulla ketjulukolla ikkunan karmeista. Jotakin pitäisi vielä tehdä hyttysverkon reunaan jäävän aukon peittämiseksi. Lukituksen voisi ketjulukon pyörityksen jälkeen avata myös ulkoa, millä voi olla merkitystä, jos sisällä palaa ja pitäisi päästä sulkemaan kaasupullo. Kaasupullokaappi on nimittäin toisen parioven takana.
Sivuovi, lukitus ulkoapäin: Voisikohan oveen ja sen karmiin hitsauttaa samantapaiset yksinkertaiset lukkohelat, jollaisia käytetään liitereitten ja kellarikomeroiden ovissa? Siis levyt, joissa on reikä riippulukkoa varten. Tulisikohan sellaisesta ongelmia katsastuksessa, varsinkin jos auton leveys kasvaa rekisteriotteeseen merkittyä suuremmaksi? Täytyypä tutkia, onko auton levein kohta siinä vai esim. etupuskurin reunassa. Sisältyvätkö sivupeilit rekisteriotteeseen merkittyyn leveyteen?
HAAPANEN TIMO
29.03.2010 17:32
No eikö siellä takaovien yläreunassa ole peltiä näkyvissä. Sinne ruuvaat jotkut lenkit, tai pelkästään toiseen oveen, ja toinen lenkki siihen lähelle koriin.
@timppa
NÄRHINSALO ANTTI
29.03.2010 17:49
Moro, vaikuttaa kyllä aika hurjilta suunnitelmilta. Yksi porailee reikiä oviin tappeja varten, toinen miettii pitäiskö autoon ruveta hitsailemaan jotain kiinnikkeitä. Viritellään kettinkejä jne. Huhhhuh! Mihin sotatoimialueelle olette menossa, jos tosissaan tällaisia ratkaisuja mietitään. Eikä taida olla mahdollisessa atuovaihtotilanteessakaan etua reistä ja hitsailuisa.
Harmittaahan se jos vorot käyvät autossa, muttei mulle kyllä tule mieleenkään ruveta moisiin toimenpiteisiin. Ei vaikka auto on kerran ranskalaisella parkkiksella putsattukin. Siistiti oli menty vänkärin ovesta sisään. Jos viritelmiä olisi ollut olisi varmasti jotain hajotettu. En jaksa uskoa, että ne oikeasti ketään pidättelee. Eikös tuollainen panssareiden virittely vain ole kimmoke rosmoille? Kuvittelevat että autossa on jotain todella arvokasta sisällä jos jo ulkopuolella on viritelmiä ja sisällä kettinkejä.
Vakuutuksethan on sitä varten, että voi rauhassa reissata.
HAAPANEN TIMO
29.03.2010 18:00
Nätisti tehdyt lukitusvarmistukset ennemmin nostavat auton arvoa.
HÄNNINEN JUKKA
29.03.2010 18:07
Ehdottomasti kannattaa jättää muille kaikenlainen murehtiminen epätodennäköisistä varkaista maailmalla.
Varsinkin jos on kaikki matkalla mukanaoleva on aikansa elänyttä ja uusimisen tarpeessa.
Matala muistamiskynnys tavaroidensa hankintahinnasta ja arvosta ja väljähkö suhtautuminen riistäjävakuutusyhtiöitä kohtaan on omiaan menetetyn omaisuuden kompensaatioon.
Eikun baanalle ja turvallista matkaa !
SUONPURO PAULI
29.03.2010 18:41
Moi,
kannattaisko jäädä kuitenkin ihan vaan kotiin?
PALIN MATTI
29.03.2010 19:22
Tullee väkisinki mieleen, että voiskohan semmosesta vanahasta rahankuletukseen käytetystä panssariautosta saaha heleposti rakenettua semmosen turvallisen retkiauton.
Pitäs vaan selevittää, että miten verottaja asiaan suhtautuu. Painojensa puolesta mennee varmaan kuorma-autoksi semmonen, elikkä C-kortti pitäs olla.
Mutta olis kyllä sitte turvallista sielä oleskella. Vois ottaa kavereittenki arvoesineitä ja rahoja sinne säilytykseen.
NÄRHINSALO ANTTI
29.03.2010 20:58
Hyvä Matti :)
Ja lisäksi vielä kypärät päähän jos vaikka taivas sattuis putoamaan niskaan.
SILMUNEN HANNU
29.03.2010 22:38
Onneksi ihmisillä on lupa reissata niin kuin ne parhaimmaksi näkee, ja suojata omaisuuttaan niin kuin ne parhaimmaksi näkee, ilman piikiteleviä kommentteja ja ehdotuksia kotiinjäämisestä:)
Olenpahan kuullut karavaanareista, jotka Euroopassa eivät pysähdy minnekään matkan varrelle, vaan vasta leirintäalueelta käsin lähtevät kurkkimaan maailmaa.
Olenpahan kuullut ihmisistä, jotka pysähtelevät muuallekin, mutta autoa eivät voi jättää yksinään edes kaupassakäynnin ajaksi, vaan siellä täytyy aina olla jonkun sisällä vahdissa.
Sitten olen kuullut ihmisistä, jotka jättävät autonsa vaikka Casablancan keskustaan ihan yksikseen, kun asukkaat käyvät tutustumassa kaupungin ihmeisiin.
Kaikki toivon mukaan tulevat omilla metodeillaan onnellisiksi, mutta turvavarustelutkin saattavat olla keskenään eri luokkaa. Kukin tarpeensa mukaan.
Kyllä on kiva kun saa itse päättää miten tekee:):)
Hyviä reissuja kaikille!
t.Kaarina
AHJOS TIMO
30.03.2010 09:07
Tavallisessa Fiat Ducato -pakettiautossa, jossa on seinä ohjaamon ja tavaratilan välissä, keskuslukituksessa on kaksi erillistä piiriä: Yhdestä napista toimii ohjaamon ovien lukot ja toisesta tavaratilan ovien lukot. Sensijaan [ainakin vm. 2005] Adria Twinissä kaikkien ovien lukot ovat samassa piirissä. Jos on sulkenut ovet keskuslukitusta käyttäen ja sitten avaa kuljettajan oven esim. tankkaamista varten, samalla avautuvat myös sivuoven ja takaovien lukot. Silloin parisängyn alla oleva tavaratila on takaovesta helposti ja huomaamattomasti tyhjennettävissä. Ehkä tämä osaltaan selittää asunto-osan lisälukituksen kaipuuta.
MANNINEN RISTO
30.03.2010 14:52
Möisköhän puolustusvoimat vanhoja Paseja. Tai niitä vanhoja neuvostovehkeitä mikä kävi sukellusveneestäkin.
HAAPANEN TIMO
30.03.2010 16:16
Niin se vaan on että tavallinen haravanpiikki-päiväpikamurtautuja ei kanna mukanaan akkurälläkkää eikä voimapihtejä.
Antinkin olisi auto jäänyt tyhjentämättä jos olisi oviketju ollut. Katsoitko oliko viereisissä autoissa?
Mun autossa on keittiön ikkuna aivan oven vieressä, ovessa on tavallinen lukko ja turvalukko. Silti ovi on ikäänkuin avoinna, käsin repäisemällä aukeaa keittiön ikkuna ja siitä ylettyy avaamaan lukot sisäpuolelta.
Rautaputki oven edessä saa murtomiehen ymmärtämään ettei sinne pikakeikkaa tehdä.
Jos auto seisoo yksin yön jossain ei näistä paljon apua ole, mutta päivällä tehtävät kaupanpihamurrot jää väliin näiden näkyvillä lisälukoilla varustettujen autojen osalta.
@timppa
PALIN MATTI
30.03.2010 16:56
Sanosin Ristole, että kannattee pikkusen varovasti heitelä nuita kommentteja täälä. Näitä kirjotuksia ku lukkee myös huumorintajuttomat ja varsinki sarkasmia ymmärtämättömätki.
Panssariauto, Pasi, sukellusvene, tai ees tankkikaan ei korvaa matkailukäytösä kunnon munalukolla varustettua Viiattia!
HAAPANEN TIMO
30.03.2010 18:05
Kyllähän minä Matti sun huumorisi ymmärrän, ja Riston. Mun kommenttini oli jatkoa Antin eiliseen väitteseen lisälukitusten tehottomuudesta.
PALIN MATTI
30.03.2010 18:10
Aivan niin Timo, kyllä me ymmärrämme, mutta kun jossain kulman takana saattaa olla aina joku kytiksessä.
MANNINEN RISTO
30.03.2010 18:38
Sehän se tästä niin "jännää" tekeekin kun ei koskaan tiijä minkä kulman takana se piru kyttää. ;)
AHJOS TIMO
30.03.2010 19:01
"No eikö siellä takaovien yläreunassa ole peltiä näkyvissä. Sinne ruuvaat jotkut lenkit, tai pelkästään toiseen oveen, ja toinen lenkki siihen lähelle koriin."
Kiitos kaima hyvästä yrityksestä, mutta valitettavasti tuokaan ei käy vuoden 2005 Twiniin. Siinä on nimittäin (päinvastoin kuin sitä uudemmissa malleissa) aivan takaovien edessä koko auton levyinen yläkaappi, joka lienee viilutettua lastulevyä ja sellaisena liian pehmeää materiaalia vastakappaleen kiinnityspaikaksi. Kaapin ja oven välinen rako on niin ahdas, että sinne ei käsi mahdu, joten peltikoriin kiinnitetty lenkki jäisi kaapin taakse piiloon.
Takaovet ovat sisältä näkyvissä vain poikittaisen parisängyn yläpinnan ja yläkaapin alareunan väliseltä osaltaan ja melkein kokonaan sisustuslevyn peitossa. Metallia on näkyvissä vain aivan lukon ja salvan ympärillä, sängyn yläpinnan tasalla. Jos siihen saisi jonkin lenkin tarpeeksi lujasti kiinni, vastakappaleen voisi sitoa sängyn metalliseen reunakehykseen. Yhden oven kiinnittäminen tosiaan riittäisi. Kyseisessä ahtaassa paikassa on kuitenkin oven sisällä niin paljon Fiatin tekniikkaa, etten mielelläni lähde siihen mitään ruuvailemaan.
Yksinkertaisin ratkaisu olisi auton ulkopuolelle sijoitettu riippulukko, joka sitoisi ovet toisiinsa. Takaovia ei tässä mallissa saa muutenkaan sisältä auki kuin siten, että avaa ovessa olevan ikkunan ja kurkottaa sängyn päällä maaten ikkunasta oven ulkopuolella olevaan kahvaan.
NÄRHINSALO ANTTI
30.03.2010 19:05
Enhän minä lisälukituksia tehottimiksi väittänyt. Totesin vaan erilaiset hitsaus ja porausviritykset hurjan kuuloisiksi ja ehkä ei niin halutuiksi autoa vaihdettaessa. Itse en kyllä alkaisi sellaisia väsäämään.
Ranskassa taas meidän auto oli ainoa (asuntoaut) ostoskeskuksen pihalla, joten naapuriautoa ei päässyt kurkkimaan :)
Ja -07 Citikassa ja -09 Fiatissa taas on lukitus kahdessa piirissä, etuovet erikseen ja muut erikseen. Joten kaikki ovet ei aina ole auki, jollei erikseen halua.
HAAPANEN TIMO
30.03.2010 20:06
Onhan ne viritykset hurjan kuuloisia, mutta niitä voidaan tehdä keskipeukalolla tai reunapeukalolla.
SUONPURO PAULI
30.03.2010 20:25
Moi,
oletteko nyt ihan varmasti miettineet sitä ihan vaan kotiin jäämistä?
HAAPANEN TIMO
31.03.2010 15:43
Kerrohan Pauli, miksi pitäisi jäädä kotiin? Ja kenen?
@timppa
VESTERINEN KARI
10.04.2010 19:27
Anteeksi, kun en ole käynyt lukemassa palstaa useammin, mutta se sivuoven "pulttilukitus" on tietenkin käytössä nukkuessamme sisällä, ettei voro meitä tietämättä vie! Turvallisuus on tietenkin jokaisen henkilökohtainen asia! Täällä "susirajalla" kiinteissä asunnoissakin on vielä käytössä se luotettavaksi koettu luuta oven edessä -- ja onhan se toiminut ennenkin!
Kyllähän autonkin oviin voisi rakentaa magneettilukon, eikä sen virrankulutus ole kovin iso, ja pysyy varmasti esim takaovi kiinni.Rakennekin tulee varsin yksinkertaiseksi.
KAUPPI ERKKI
10.04.2010 19:43
Turvallisuus merkitsee myös sitä että mahdollisessa tulipalossa teidät kyettäisiin nopeasti pelastamaan se ei varmaan onnistu jos olette panssari ovien takana.
OLLIKKALA PENTTI
10.04.2010 20:56
Voi pyhä Sylvi kun tuli talvi, ja sitten tuli kevät ja lumi suli.Oli aika jatkaa matkaa retkeilijän luonto kun on.Sanoisin lentäen olisitte jo perillä ja asuisitte turvallisesti kivisessä hotelissa ja kättäisitte matkatoimiston ohjattuja retkiä,niin ei olisi turvallista matkustaa muailman merillä ja mantereilla.Oletteko kuulleet koskaan sitä sanomaa jos lukot varkaita pitelisi ei rosvoja vankiloissa olisi. Hyvää matkailu autoilu kesää kuitenkin kaikille caravanareille ,muistuttaisin siitä kun tiedetään mualimassa liikkuu joka päivä miljoonia turisteja,eivät he varmaan kaikki ole skeptikkoja niin kuin osa suomalaisista caravaan matkailijoista näyttää olevan.Eipä tässä tänään muuta kuin
kamat autoon ja matkaan ,muolimassa on vielä monta näkemätöntä paikkaa. Tulee tässä mieleen joskus 50 luvulta erään elinkautisvangin aforismi ,joka kuului suurinpiirtein näin" ce cace cace raa ",mikä lienee tarkoittaa sitä että, kohtaloaan ei voi välttää/ väistää!!!!
AHJOS TIMO
10.04.2010 23:12
"Turvallisuus merkitsee myös sitä että mahdollisessa tulipalossa teidät kyettäisiin nopeasti pelastamaan se ei varmaan onnistu jos olette panssari ovien takana."
Useimpien matkailuautojen asunto-osassa on vain yksi ovi. Retkeilyautoissa niitä on kolme eli sivuoven lisäksi pariovet takana. Jos pariovet lukitaan, tilanne ei muutu pelastajille sen vaikeammaksi kuin autoissa, joissa ei sellaisia ovia ole lainkaan. Tosin ainakin Adria Twinissä nestekaasun pääsulkuun pääsee käsiksi vain pariovesta. Varauloskäynniksi on tehtaalla merkitty WC:n ikkuna.
Riskejä on erilaisia ja on hyvä todeta, mitä riskiä halutaan vähentää, koska samalla toinen riski voi kasvaa.
Minua kiinnostaa eniten sellainen lukitus, että auton voisi jättää huolettomasti kaikkine varusteineen kotitalon P-alueelle tai muualle ilman valvontaa ja pelkoa siitä, että irtainta omaisuutta varastetaan tai sisustusta rikotaan tai sotketaan. Jos autoon kuitenkin murtaudutaan, vakuutuskorvauksen saamiseksi on tärkeää, että siitä jää murron jälkiä.
PALIN MATTI
12.04.2010 14:43
Tämmöstäko se joku täälä tarkotti, ku puhu niitten reikien porraamisesta ovviin?
KUNNAS TAPANI
12.04.2010 19:43
Tai sitten mallia Mr Beanilta:
http://farm4.static.flickr.com/3532/3826922409_6efbe7a017.jpg
OINONEN JUKKA
12.04.2010 20:24