Automaattisulake
NYBERG JYRKI
21.03.2010 12:58
Tällainen palovaurio löytyi sattumalta matkailuautostani. Ilmeisesti maahantuojan toimesta oli viitisen vuotta sitten laitettu autoon KW-mittari, kuten kuvasta näkyy, vasemmanpuoleinen kiristysruuvi on jäänyt löysälle ja todennäköisesti aiheuttanut kuvassa näkyvän palovaurion.
Sulake toimi, eikä kärynnyt, siksi ei aijemmin tapaus tullut esille.
Lennu
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.03.2010 13:49
Tuota kuumentumista tapahtuu jos ruuvi jää löysälle.
Enemmän minua ihmetyttää nuo sulakkeet 16A + 10A.
Minkälainen sähköliityntä sinulla on autossa?
onko kaikki johdot jotka ovat tuon 16A:n sulakkeen perässä vähintään 2,5 mm2?
Tulipalotapauksessa saattaa vakuutusyhtiö olla kiinnostunut noista kytkennöistä ja sulakkeista.
NYBERG JYRKI
21.03.2010 14:03
Nämä sulakkeet on tehtaan jäljiltä eikä mitään KW-mittarin lisäksi ole tietääkseni lisätty.
Seinässä on normaali europistoke sisääntulolle, oisko tuo 16A alden vastuksille, en tiedä?
Kaikki pihatkin on Byrstnerin kokoonpanon jäljiltä, toivottavasti neliöt riittää.
Kyllä 3 kw on voinut käyttää lämmitykseen.
LAUKKANEN MAURI
21.03.2010 15:41
Kyllä siinä menee sille Aldelle se 16A suoraan,ja sitten tuo 10A on muille kodin koneille ja pistorasioille. Kytkentä on kyllä oikein tehty,mutta noin siinä käy kun on kiire ja johdot jää kirimättä;löysälle.
NYBERG JYRKI
21.03.2010 16:04
Näköjään, eipä kannata lähteä etsimään syyllistä, laitoin kuvan vain esimerkiksi ja varoitukseksi.
Vastaavia sähkökytkentöjähän on lähes kaikissa matkailuautoissa ja -vaunuissa, toivottavasti vaan muilla ei ole "ruuvit löysällä."
Lennu
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.03.2010 16:05
Eli autossa voi auton sulakkeiden puolesta kytkeä kuormaa 26A eli noin 6kW .... mielenkiintoista, kun tolpasta saa syöttää maksimissaan 16A eli noin 3,7kW.
Eihän kaikkea tietysti tarvitse kytkeä kerralla päälle, mutta voi joutua talvella hakemaan leirintäalueen huoltomiehen vaihtamaan syötön sulakkeen.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
21.03.2010 16:09
Lennulle:
Aihe on hyvä ja muidenkin tulisi tarkistaa ainakin joskus ruuvien kireys.
TIETYSTIKIN SÄHKÖTTÖMÄNÄ.
Huomioiden kutenkin ettei kiristä niin, että paikat hajoaa.
SUOMI SEPPO
21.03.2010 20:22
Adriasta kärvähti saman moisesti sisääntulopistokkeen (seinässä) johtojen liitos. Onneksi ei muita vahinkoja tullut. Meni jopa takuuseen.
@seppo
HOLMSTRÖM JAN
21.03.2010 21:37
Näistä ne palot alkavat. On ollut johdot löysällä uudesta asti varmaan?
HÄNNINEN PENTTI
21.03.2010 22:17
Mun Solikassa kävi samalla tavalla.
Tarinaa aiheesta.
http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuvaunut_ja_vetoautot/?E26528M=31&x26528=43375852
Pena
HINTIKKA ARI
22.03.2010 09:05
Jokaisessa autoissa pitää on tuon "hässäkän" lisäksi pääsulake joka on 16 A. Jos pääsulaketta ei ole niin kysessä on erittäin laiton asennus.
Nämä alasulakeet on vain sen takia noin isot että kun johto on 2,5 mm^2 niin sulake saa olla 16 A ja jos johto on 1,5 mm^2 niin sulake saa olla 10 A.
Näin jotakin yksittäistä piiriä (lue sulaketta) voidaan kuormittaa jos muuta kuormaa ei ole. Jos muuta kuormaa on niin paukahtaa päänalli.
HINTIKKA ARI
22.03.2010 09:13
Laiton tuo "viritys" on myös 10 A:n pääsulakkeella varustettuna. Pääsulake kun pitää olla suurempi kuin yksikään ryhmäsulake. Ja taasen kytkentäjohto ei salli kuin 16 A:n pääsulakkeen.
HINTIKKA ARI
22.03.2010 09:13
Siis pääsulake 16 A eikä 10 A kuten viestissä lukee.
LAUKKANEN MAURI
22.03.2010 15:11
HINTIKKA ARI
22.03.2010 15:17
ei se ole ensimmäinen (eikä viimeinen) kerta. Mitä teho tähän vaikuttaa/ kuuluu?
Ja kun kyseessä on vaihtojänite niin ei se tehon laskeminen ihan noin yksinkertaista ole. Toki P=UI antaa tehon VA yksikössä vaan se ei ole sama kuin teho W tai kW yksikössä.
HINTIKKA ARI
22.03.2010 15:19
Niin siinä on 2 x 16 A sulake ja 2 x 10 A sulake.
Tämä antaa kuormitusmahdollisuudeksi 52 A mutta ei suinkaan
11440 W.
SIIRILÄ KARI
22.03.2010 15:20
Kuvassa näyttäsi sähköjohtojen olevan MMJ eli yksisäikeinen kupari.Minulle uuteen autoon asennettiin Mikro-uuni. Sähkön asennukset oli tehty MMJ.llä ja huppuliittimillä. Tuttu sähköinssi teki homman uusiksi, monisäikeiset johdot ja lailliset liittimet. Kaveri kertoi, että liikkuvassa kalustossa ei saa tärinän vuoksi käyttää edellä mainittuja juttuja. Mitä mieltä asiantuntijat ovat?
TERVO JARI
22.03.2010 15:54
asennukset tehty useissa uusissa autoissa/vaunuissa, ja sitte ihan laillisesti.
Ne sähköpiuhat kuulemma on koteloitu/kiinnitetty kiinnikkeillä tärinöiden/värinöiden ehkäisemiseksi.
Ajat muuttuu ja vermeet sen mukana.
Tuon kirjoittamani kuulin ammatikseen näitä ruuvaavalta asentajalta, jotta mahtaa paikkansa pitää . . ? ? . .
Vanhemmissa vermeissä nuot johdot on pääosin kiinnittämättä/kannakoimatta/koteloimatta "hujanhajan" kalusteiden alla jne joten silloin pitää olla monisäikeiset kaapelit, nehän "elää" kun kalusto liikkuu . . .
Jotkut valmistajathan käyttää apico liittimiä 230V järjestelmä puolella, kyseenalaista . . . Minun mielestä ainakin . . . Mutta näköjään sallittua sekin . . . Nykyajan ns. Wago liittimet on mielestäni varmoja liittimiä . . .
http://www.sahkokaluste.fi/product/1113/wago-yleisliitin-2-os-222-412-1976300
Jari
HÄMÄLÄINEN MARKKU
22.03.2010 16:39
Kyllä minulla ainakin 2006 tehdyssä autossa on monisäikeisellä vedetty.
Olen jopa nähnyt asetuksen jossa määrätään liikkuvaan ajoneuvoon asennukset tehtäväksi monisäikeisellä kaapelilla, en vain löytänyt sitä tähän hätään.
Kun tuota elektroniikkaa tuli suunniteltua työelämässä ja piti tutustua eri liitosten luotettavuuteen niin sen mukaan puristusliitoa on parempi kuin ruuviliitos.
Liitosten arvostelun pohjana on tietysti aina kunnolla tehty liitos.
Moni säikeinen johto vaatii holkin kun se kiinnitetään ruuvin alle.
TERVO JARI
22.03.2010 16:52
sullahan vanha verme jo, kyseesä on aivan "uunituoreet" joissa on MMJ kaapelit . . .
Itelläni on UkkoNooan aikainen as-auto, 1998 mallia ;-)))
Nuot Wago liittimethän kiristää kokoajan, liitoksen liikehtiessä liitos vain tiukkenee, ei löysty kuin ruuviliitos tekee . . .
Huom. Tuossa antamassani linkissä on toimittu väärin, noita "klipsejä" ei saisi avata kuin yhden kerrallaan . . . Oli suositus jossain, en äkkispäissään muista minkä valmistajan suositus se oli . . .
Jari
Ps. Saksalaiset on edelläkävijöitä, niin hyvässä kuin pahassakin . . .
HÄMÄLÄINEN MARKKU
22.03.2010 18:00
Kyllä siinä Hjyymerin kupeessa lukee Englanniksi Made in Germany ja silti ne olivat tehneet sähkötyöt monisäikeisellä kaapelilla.
Epäilen ettei se ole yksistään liitin ongelma tuo MMJ jotkut voi kuvitella kuparin kovettuvan tärinässä ja johtoon voi tulla katkos muuallekin kun liitokseen.
Kupari kun kovettuu sitä muokattaessa.
Koetin etsiä netistä mitä sanotaan asetuksissa matkailuajoneuvojen sähköasennuksista, mutta nehän on valtiosalaisuuksia = SFS standardeja ja siten maksullisia joten ei niitä netissä saa olla :(
Määräykset löytyy SFS 6000-7-721
Alkoi niin paljon kiinnostamaan, että ostin k.o. standardin (työelämässä ne tuli postissa suoraan pöydälle)
Kyllä standardissa sanotaan vain taipuisien- tai muutamalankaisten johtojen olevan sallittuja.
En uskalla kopioida tietoja tänne kun siitä saa ottaakin vain yhden paperikopion.
KORPPI SEPPO
22.03.2010 18:06
Katsoppa tarkemmin. On aivan selvästi monisäikeistä kaapelia. Suurentamalla kuvaa tarpeeksi saa selvän.
Toiseksi. En usko, että nuo sulakkeet antavat käyttää 16+10= 26amppeeria. Vaan tuo 16A:n sulake on pääsulake, josta on vedetty, ilmeisesti, lämppärille 2,5 mm² kaapeli. Sieltä lähtee toinenkin saman vahvuinen kaapeli, joka menee 10A:n sisäänmenoon. Sen ulostulossa on sitten 1,5mm² kaapeli muulle käytölle.
Näin olen tulkinnut tuon kuvan.
TERVO JARI
22.03.2010 18:09
Huumori se o mullaki . . .
Monisäikeistä on kaapelit, ja apicot jakorasioissa . . .
Muistaakseni huoltomiehen 'liike' myy 'Detskua' ja 'Rystneriä', joten kyse lienee niistä tai jommasta kummasta ? ?
Liekkö Saksanmaalla käytössä omat ja uuvet standartit ? ?
Jari
HÄMÄLÄINEN MARKKU
22.03.2010 18:15
Korpin Sepolle
Kyllä nuo on selvästi monisäikeisiä johtoja.
Kytkennöistä en uskalla sanoa tuon kuvan perusteella mitään pitäisi päästä itse katsomaan, mutta voi olla oikeassakin noista kytkennöistä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
22.03.2010 18:23
Hintikan Arille
Ei siinä ole kuin 16 A + 10A sulakkeet kaksinapaisina.
Tuosta tehosta ajattelin matkailuautossa suurimpana kuormana käytettävän resistiivistä (lämmitys ja kahvinkeitin) kuormaa jolloin cos φ:tä ei tarvitse huomioida.
LAUKKANEN MAURI
22.03.2010 19:05
Monikohan meistä asiaa kommentoinnut on SÄHKÖMIES?,olen ollut alalla noin 30 vuotta,enkä rupea viisatelemaan tuon kytkennän (kuvan) perusteella onko se oikein vain väärin tehty;täytyy todeta kuin se palopäälikkö ennen vanhaan väärin samutettu!
MMJ,kaapelin käyttö liikuvissa ja tärisevissä laiteissa ei pitäisi olla sallitua,mutta esim, kiinteistöjen huippuimurit on kytketty MMJ-kaapelilla,vaikka se puhallin on varmaan pienessä liikeessä kun se pyörii(kumityynyjen varassa;tärinän vaimentajat).
Siitä huolimatta en ole tavannut katkenutta/murtunutta MMJ-kaapelia.
Nykyään ne pitää johdotaa monisäikeisellä kumikaapelilla,mutta ei sääntöa ilman poikkeusta;MMJ-asennuksia löytyy uusistakin kohteista.
Kun on kysymys näistä vahvasähkö kytkenöistä(pienjännite)niin asian tuntijoita tuntuu olevan joka oksalla;vaikka ei ole minkäänlaista alan koulutusta.
Tämän päivän EU-normien mukaan luvat; YLEINEN SÄHKÖTUVALLISUUS,pitää päivitää joka viiden vuosi (5).
MUTTA näitä lupia ei ole päivitetty monellakaan alan ammattilaisella.
Kurssin keskeinen sisältö;
Sähkön vaarat ja tapaturmat.
Sähköturvallisuussäädökset.
SFS 6002 sähkötyöturvallisuus ,2 painos.
-yleist periaateet
-käyttötoimenpiteet
-työskentelykäytännöt
-kunossapitokäytännöt
Allekirjoittanut on päivittänyt ko.todistuksen.
NYBERG JYRKI
22.03.2010 19:26
Senverran jäi vaivaamaan tuo johtojuttu, että kävin äsken hakemassa autolta sen vioittuneen sulakkeen.
Johto näyttäisi olevan monisäikeistä ja holkitettu, joten siltäosin kaikki olisi vissiin oikein, se kiristysjuttu oli vaan tainnut jäädä puolitiehen.
Lennu
HINTIKKA ARI
23.03.2010 13:57
... antaa autonsa sähköasennukset olla miten haluaa.
Eihän siinä tarvitse sitten jälkikäteen kuin tapella vakuutusyhtiön kanssa kun auto paloi. Vakuutusyhtiö erittäin mielellään löytää autosta laittomia kytkentöjä ja asennuksia. He oikein rakastavat niitä kun ei tarvitse maksaa korvauksia.
Ja kyllä... olen sähkömies.
HÄNNINEN PENTTI
23.03.2010 14:27
Niinpä näkyy, puolitiehen on jäänyt kiristys. Ylimenovastus on tehnyt tehtävänsä.
Ja muuten, minäkin OLEN sähkömies. ;o)
Pena
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.03.2010 16:57
Maurille:
Täällä on yllättävän paljon sähkömiehiä :D.
Itse olen heikkovirtahommia tehnyt ja suunnitellut noin neljäkymmentä vuotta lisäksi minullakin on pätevyystodistus vahvavirta sähkötöiden johtamiseen.
Tuosta turvallisuus päivityksen ajankohdasta en uskalla mennä takuuseen kun tuo aika juoksee niin nopeaan nykyään.
Jatkossa päivitys jäänee tekemättä kun työnantaja ei ole enää potkimassa.
TERVO JARI
23.03.2010 17:12
mitä tarkoitat tuolla lausahduksella ?
Jokainen voi toki...
... antaa autonsa sähköasennukset olla miten haluaa.
Jos ostaa käytetyn vermeen ( ja vaikkapa uudenki ), meinaatko että pitäis käydä "sähkösepällä" tarkistuttaan asennukset jotta eliminoitais edellisen omistajan/tehtaan mahdolliset asennus"kyhäelmät" . . .
Jonninmoionen luottamus täytyy olla . . . mihinä tahansa . . .
Ihmettelee
Jari
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.03.2010 17:27
Vastailen Tervolle Hintikan puolesta, häkin toki saa vastata, mutta näin yleisesti.
Jos ostaa käytetyn kulkimen ja selviää siihen lisätyn/muutetun sähkö vermeitä kannattaa, ellei ole itse asiatuntija, käyttää sitä sähkösepällä.
Olen nähnyt niin paljon "asiantuntijoiden" tekemiä viritelmiä, että ihmetyttää kuolleiden vähäinen määrä.
TERVO JARI
23.03.2010 17:46
ihmisestähän tällämenolla tulee vainoharhainen, mihinkään ei voi luottaa yms . . .
Täytyy myöntää että työni puolesta olen törmännyt monenlaiseen "kyhäykseen", mutta on erittäin vaikeaa "tavallisen tallaajan" tietää milloin pitäis "hälyytyskellojen" soida, jotta eiköhän ole aiheellista lopettaa kauhukuvien luominen noista sähköasennuksista ?
Tuollainen täydellinen kytkentöjen tarkastus voi viedä jopa parikin päivää ( jos todella käydään suurenpuoleisen asuntoauton jokainen kytkentärasia/kytkentä läpi, niitä kun sijaitsee "siellä sun täällä" ) joten tulee kallislasku, löytyyköhän maksajaa/ työn tilaajaa . . .
Jari
HÄMÄLÄINEN MARKKU
23.03.2010 17:58
Ei siinä ammattimieheltä mene tuntia kauemmin kun vilkaisee onko muutoksissa/lisäyksissä työt tehty asiallisesti vai purkka virityksellä.
Koko kalusto läpikäyminen toki voi viedä koko päivänkin, mutta se ei yleensä ole tarpeen.
Toki kaupan yhteydessä kannattaa kysäistä kuka ja millä pätevyydellä muutokset on tehty jos muutoksia on ylimalkaan tehty.
Luotan kyllä tehtaiden tekemisiin, siinä mielessä, että periaatteeltaan ne on oikein tehty.
Ruuvien löysälle jäämiset on taas toinen juttu.
Mutta ne viritykset ja lisäykset joissa on ollut jopa nollaamalla kytkettyjä shukoja, hoh hoijjaa.
Kaikkiin kulkimiin suosittelen asennettavaksi henkilösuojan (=vikavirtasuoja ja automaattisulake samassa paketissa) pääsulakkeen paikalle.
TERVO JARI
23.03.2010 18:12
oikealla tiellä, täydellisyyteen pyrittävä, mutta sen saavuttamiseen ei silti kaikkea uhrata . . .
Nykyään kun on saatavissa just saman näköisiä peitelevyjä kuin alkuperäisetkin niin jälkiasennukset on vaikeasti huomattavissa, jopa kokeneemmankin myyjän/asentajankin . . .
Jupsiskupsis . . .
Jari
LAUKKANEN MAURI
23.03.2010 19:56
Empä minä ala mitään uhkakuvia tai piruja seinille maalailemaan ,mutta kyllä meissä jokaisessa on sitä TI-miehen vikaa;Ensin yritetään korjata/asentaa ,vaikka ei vältämättä tieto/taito riitä.
Olen joskus kirjoittanut täällä noista as.autojen heikkovirta johdotuksita,kuinka huolimattomasti ne on tehty;läpivennit ilman eristekumia;kaapeli makaa terävän pellin päällä ja paljon muuta.
Nämä kaikki tehtaan jäljiltä.
Niissä hituvirta kykenöissä ei ole sitä sähköiskun vaaraa,mutta se palovaara on.
EI se näissä sähkötöissä ja asenuksissa ole koskaan liikaa vaadittu jos ne tehdään sillä 200% turvamarginaalilla,ja teetätetään työ alanamattilaisilla.
HINTIKKA ARI
24.03.2010 09:05
Matkailuautossa tai vaunussa on erittäin vähän 230 V asennuksia.
Itse ainakin kävin läpi kaikki. Tosin tein tämän samalla kun asensin autoon kaksi pistorasiaa lisää ja halusin saada kokonaiskuvan siitä miten sähköä autossani kulkee. Piirustuksia kun ei ole.
Näiden sähköasennusten silmämääräinen tarkastaminen esim. huollon yhteydessä ei varmasti maksa kuin kymppejä. Tämä siis jos ei itse sitä pysty tekemään.
Ja se kirjoitukseni pointti:
Oman turvallisuutensa vuoksi jokaisen kannattaisi katsoa itse ettei hänen autossa/ vaunussa ole tuollaisia mustaksi kärähtäneitä sähkövempaimia.
Jos jotain epäilyttävää löytyy tai ei usko itseensä niin tarkastuttaa vaikka seuraavassa huollossa. Uskoisin että suurin osa korjaamoista, joilla on kaasuluvat on myös sähköluvat.
Käyttäähän jokainen auton/vaunun omistaja kulkinettaan kaasutarkastuksessakin vuosittain. Käyttäähän?
Kyllä se sähkö tappaa ihan yhtä varmasti kuin kaasukin.
Samalla tavalla ne sähkövempaimet kuluu/ vikaantuu käytössä kuin kaasuvehkeetkin.
Periaatteessa ammattilaisen jäljiltä asiat pitäisi olla kunnossa. Mutta ei ne aina ole. Valitettavasti. Tämän kirjoituksen aloituskin sen kertoo. Ihminen tekee virheitä.
Tietysti takuu korvaa mutta miten takuu korvaa hengen? Paljonko on hintalappu?
Alle tunnin kestävä silmämääräinen tarkastus, vaikka kerran vuodessa teetettynä, on halpa henkivakuutus.