Ducaton lataus

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.03.2010 14:00

Kirjoittelin tuonne karavaani.info sivuille kysymyksen, mutta kun kaikki eivät käy siellä, niin toistetaan sama täällä.

Onko kokemuksia mistä johtuu kun Ducato 2005 latauksen merkkivalo vilkkuu kuin huonossa kontaktissa? Samalla ilmeisesti releet rapisee. Ilmiö tapahtui tasaisella moottoritie ajolla, kuopissa ja auto ravistuksessa ei mitään ylimääräistä ilmene. Vikakoodeistakaan ei löytynyt mitään. Kone käy häiriöttä ja nyt ei taas valokaan ole vilkkunut sataan kilometriin. Takerteleeko hiilet,vai mikä. En viitsisi vain kokeilun vuoksi vaihdattaa laturia. Näin talvella kun ei oikein tuossa kerrostalon pihassa viitsi edes itse koettaa vaihtaa.

JANHONEN MATTI 20.03.2010 15:26

Et kerro kysymyksessäsi ajokilometrimäärää, mutta kuvaus viittaa siihen, että syynä on hiilet tai jännitteensäätäjä. Jos hiilet on loppumassa niin niillä on taipumus ensin varotella ja sitten taas toimia kunnes tulee loppu. Pelkän hiilivian toteamiseen ei mitään mittalaitteita tarvita. Riittää kun irrottaa säästäjän laturista ja katsoo missä kunnossa ja ennen kaikkea kuinka pitkät hiilet on. Minimi hiilien ulostulo on jotain 5-6 milliä. Uusi säätäjä ei hirveitä maksa.

Jos vika on säätäjässä/hiilissä ja se pitää vaihtaa niin samalla kannattaa tarkastaa myös laturin laakerien ja roottorin kokoomarenkaiden kunto. Molemmat vaihdettavissa. Ja samoilla lämpösillä voi vaihtaa laturin hihnankin uuteen.

Ducaton laturin paikasta johtuen työ ei oikein ole pihahommia.

HAAPANEN TIMO 20.03.2010 15:46

Äläs ny Matti. Ei siellä välttämättä ole erillistä säädintä, ainakaan mulla ei ole.

Ja vielä, mulla (-01) se on kymmenessä minuutissa kädessä ja vartissa takaisin. Syksyllä käytin penkissä kun jännite heilui, ei löytynyt mitään vikaa. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 20.03.2010 16:05

Ajokilometrit on n. 55tkm joten ei ne hiilet vielä loppu pitäisi olla, takerrella ne kyllä voi.

JANHONEN MATTI 20.03.2010 19:14

Aatella, erehdyin luulemaan, että laturissa on jännitteensäädin.

Motonetista muuten näyttää saavan Fiatin latureihin jännittensäätimiä ja ainakin Minellin laturiin tinaten kiinnitettäviä hiilisarjoja. Löytyy sisäisiä ja ulkoisia malleja. Säätimiä näyttää olevan hyllytavarana ainakin Bosch:n Valuen ja Minellin latureihin, joita Fiatissa on käytetty. Eikä näytä olevan hinnan kirouksessa.

HAAPANEN TIMO 21.03.2010 12:12

Erillistä, irroitettavaa säädintä ei kaikissa ole. Omaani olisin mielelläni sellaisen vaihtanut, mutta kun ei ole.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 21.03.2010 14:02

Lienee Marelli ja Valeo? Marellin ja Boschin säätimet ovat liki aina ns hiilisäätimiä. Eli niissä laturin hiilet ovat kiinni säätimessä, ja vaihto onnistuu purkamatta laturia. Joskus jopa laturi kiinni autossa paikallaan, jos laturin taakse vaan pääsee käsiksi. Valeolaisessa hiilien ja/tai säätimen vaihto on usein hieman mutkikkaampi operatio. Lisäksi samalla joutuu vaihtamaan kollektorin eli liukurenkaat, ne kun on mitoitettu hiilien pariksi kestoiältään. Eikä 55tkm ole mahdoton ikä hiilille etenkin jos käyttö on raskasta, vaatien laturilta isoa tehoa usein. Tosin kyllä 100tkm on ennemminkin normaalia. Nykyaikana, valitettavasti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.