Ducaton Käsijarruvaijerin jäätyminen

HIRVENSALO JORMA 18.03.2010 21:17

Hiljattaim kovilla pakkasin käsijarruvaijeri jäätyi jumiin. Ducato 10 v. 2000 alusta.

Irroitin etuvaijerin pään auton alla olevasta vivusta. Huomasin että takavaijerit toimivat ihan ok. Mutta, etuvaijeri aivan jumissa. Asensin uuden etuvaijerin ja käsijarru alkoi toimia liukkaasti.

N. parin viikon kuluttua auto seisoi, sekalaisissa keleissä ajon jälkeen, viikon pakkasessa ja - yllätys , yllätys - käsijarru taas jumissa. Lämmittelin etuvaijeria ja kohta se alkoi toimia.

Onkohan kellään mitään kokemuksia/vinkkejä millä etuvaijerin jäätymisen voisi estää. ?

JOKINIEMI PETRI 18.03.2010 21:26

älä käytä sitä käsijarrua.sillä siitä selviää helposti.toi on ihan yksi kivoista fiiun ominaisuuksista

JANHONEN MATTI 18.03.2010 21:48

Käsijarrun käyttö on käsijarrun huoltoa. Voit irroittaa suojakotelon käsijarrun juuresta ja ujuttaa sinne vaijeriin öljyn ja lukkosulan sekoitusta pienineulaisella injektioruiskulla. Yleensä siinä vaijerin ja panssarin välissä on sen verran rakoa, että siitä voi painaa sisään ohuen injektioruiskun neulan jolla painaa öljyä panssarin ja vaijerin väliin. Pienen viskositeetin omaava seos alkaa valua vaijerin alempana olevaa päätä kohti. Lukkosula sulattaa ja öljy voitelee. Yksi rutta ei kesää tee mutta kun "rokotuksen" toistaa neljä viisi kertaa niin johan toimii. Jos ei ole injektioruiskua niin sen voi sen tehdä niinkin, että tekee jeesusteipistä vaijerin päähän "ratin" ja kaataa nestettää siihen valumaan. Kyllä se siitä varsin pian valuu vaijerin sisään. Asiaa auttaa jos öljyn ja lukkosulan seon on lämmitetty.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.03.2010 22:07

Esim Biltemassa on moottoripyörätarvikkeena myytävänä vaijerin rasvauslaitetta, se on kanssa kelpo laite. Mutta kun rasvaatte vaijereita niin muistakaa varmistaa millä! Jos sen sisuspunoksen päällä on "muovinen sukka" niin vain ja ainoastaan silikoniöljyä. Jos sisus on paljas metallipunos niin öljyä. Automaattivaihteistoöljy on hyvää, se on notkeaa ja punainen väri näkyy kun vaijeri on rasvattu. Kannattaa tehdä rasvaus ennen asennusta, nuo vaijerit kun ovat kuivia paketissaan. Jo ihan siksikin ettei kukaan halua ostaa vaijeria jonka pakettikin on rasvainen. Lisäksi on syytä varmistaa että vaijerissa on ehjät kumiset kaulukset kuoren päissä. Kaikissa kun ei ole, eikä ole ollut alkuperäisenäkään. Tai sitten irtoavat paikaltaan asennuksessa.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.03.2010 22:12

Niin ja itse en jätä käsijarrua päälle pidempiaikaisessa parkissa talvella. Mutta lyhyesti kyllä, ja usein, sen käytön takaaman toiminnan takia. Siperia opettaa...

AHONEN AULIS 18.03.2010 23:01

Käsijarrua käyttämällä säädetään myös takarumpujarrut.Sopivalla kelillä on hyvä välillä vetäistä jarru päälle vaikka ajosta tullessa pihalla ja sitten taas pois ettei jäädy kiinni.Terv:AA.

HYTÖNEN RAIMO 19.03.2010 10:00

Tyyppivika, arvaa olenko ollut sen kanssa vaikeuksissa? Voit yrittää parantaa toimivuutta suihkuttamalla alla oleva vipumekanismi esimerkiksi silikonilla tai crc:llä. Voi jumittua myös kesällä vipujen jäykistyttyä ruostumisesta johtuen, johon niin ikään auttaa crc tai vastaavan tuotteen suihkuttelu.

SUOKKO OIVA 19.03.2010 10:26

Onko se nyt Fiiiun ominaisuuksia tarpeen mennä muuttamaan :D

JANHONEN MATTI 19.03.2010 10:56

Oivalta oivaltava näkökulma. Sehän on fiiun tyyppihyväksytty rakenne jolla tietty ominaisuus.

HAAPANEN TIMO 19.03.2010 17:12

Joistakin apteekeista saa ruiskuja. Kannattaa selittää mihin tarvitsee. Itse olen käyttänyt halkaisijaltaan pienimpiä, saa enemmän painetta. Öljynä hydrauliöljy, uskoisin kaikkien vaijerien sisuksen sen kestävän, ja hydrauliöljy on erittäin kovaa poikaa kulkemaan pienissä väleissä.

Matkailuvaunuissa olen laittanut halkileikattua vihreätä vesiletkua nippusiteillä vaijerien kuorien ympärille, temppu ei auta enää jos vaijerin muovipinta on jo rikkoutunut. @timppa

ETELÄ PENTTI 19.03.2010 17:50

Fiat`ia puolustelematta voin todeta tämän vaijeriongelman vaivaavan kaikkia merkkejä, joissa on samanlainen rakenne. Kokemusta on jo 45 talven ajalta. Timpalla tuossa edellä oli hyväksi koetut konstit.Niillä pärjää pitkälle.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.03.2010 13:57

Ei kannata ainakaan CRC'n liimaa suihkia käsijarruvaijeriin... Eli CRC valikoimassa on ainakin satoja eri spray-kemikaaleja. Niistä lienee tarkoitettu yleisintä 5-56 monitoimiöljyä, joka ei ole oikein hyvää missään mutta ruiskitaan toivossa moneen paikkaan. Ennemmin se silikoniöljy, kuten jo kirjoitin.

ASIKAINEN MATTI 22.03.2010 15:18

Aikoinaan jouduin uusimaan Renault SG:n jarruvaijerit, joiden muovivaippa oli murtunut ja vesi pääsi turmelemaan vaijerit. Saamani vinkin perusteella kiersin uusien vaijerien ympärille itsevulkanoivaa sähköteippiä ja kyllästin vaijerir öljyllä ennen asennusta. Sen koommin ei ongelmia ollut. Tuo injektioruiskukonsti on myös pätevä Fiatin tapauksessa ja automaattivaihteisto/ohjaustehostinöljy hyvä ratkaisu liukasteeksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.