Truma Combi E 6

YLIKULJU JARMO 14.03.2010 09:07

Trumaticin sähköpuolen punainen häiriövalo syttyi noin 20 tunnin käytön jälkeen. Olisiko syynä sulakkeen palaminen tai ylikuumenemissuojan laukeaminen? Onko muita todennäköisiä ehdotuksia häiriön lähteeseen? Verkkovirta toimii. Jos kyse on ylikuumenemisuojan laukeamisesta, voiko ja saako sen "kuitata" ja mistä löytyy? Entä sulake? Auto on Hobby Van -08.

ANTTILA JARI 14.03.2010 09:35

Yrittääkö lämmittimesi käyntiin vai syttyykä punavalo heti? Vika voi olla samaa lajia kun meidän lämmittimessä eli sytytysjohdot sellaista materiaalia, joka ei kestä tarpeeksi lämpöä. Kuori oli meillä sulanut toisesta piuhasta kun se oli ottanut kiinni pannuun kuumiin metalliosiin ja sen jälkeen se oli siitä oikkarissa. Saman takuukorjauksen yhteydessä vaihdettiin joku muukin osa josta myös oli huoltotiedote, jonka mukaan tietyt sarjanumerot saattavat olla viallisia. Tämän rempan jälkeen meidän lämmitin on toiminut hyvin, paitsi lämpötilansäätö ei mielstäni anna täysiä tehoja. Siitä kyselin tuossa aiemmin.

YLIKULJU JARMO 14.03.2010 09:57

Punavalo syttyy heti. Kuvaamasi vika saattaa hyvinkin olla kyseessä tässäkin tapauksessa. Oli ensimmäinen kerta kun lämmitin sähköllä näin pitkään. Voiko caravanhuoltoliike tehdä kyseisen työn, vai vaatiiko sähköalan huoltajaa? Takuu vielä voimassa.

ANTTILA JARI 14.03.2010 11:51

Kyllä se ihan caravan kauppiaan huollossa meille tehtiin. En tiedä onko kaikilla trumaticin huolto, mutta olettaisin suunnilleen kaikilla olevan. Siellä lämmittimessä on vielä oma vianhaku systeemi.Siihen on huollossa omat koodit jotka on luettavissa lämmittimessä olevan ledin vilkkumisen mukaan. On mielenkiintoista kuulla millaiset kokemuksesi ovat kun takuuremonttisi on tehty.

YLIKULJU JARMO 14.03.2010 12:46

Kiitos nopeista vastauksista. Täytyy soitella huomenissa huoltoon. Kerron kunhan saan tietää missä vika ja miten hoidettiin.

HYRKÄS KARI 14.03.2010 14:25

Kyselyä vielä ko lämmittimestä: Alkaako kaasua käytettäessä kyseinen lämmitin heti toimimaan kunnolla kun itselläni tahtoo useimmiten punainen häiriövalo syttyä kun alkaa kaasulla lämmittämään ei ole paljon eroa onko pullo vaihdettu, onko ollut pullo suljettuna, tai kaikki auki. yleensä 3-5 kertaan pitää laittaa päälle ja punainen syttyy, sitten alkaa pelaamaan. Onko myös kellään letkurikkoventtiili itsekseen katkaissut kaasuntulon itselläni tuntuisi se ainakin pari- kolme kertaa vuoden aikana on katkaissut kaasun tulon. En ole ollut huoltoliikkeeseen yhteydessä ko:n. takia.

YLIKULJU JARMO 14.03.2010 15:10

Kaasulla ei ole ollut ongelmia, lukuunottamatta tuota letkurikkoventtiilin laukeamista. Sitä tapahtui heti aluksi aika tiheään ja käytin huollossa tarkistuksessa. Ei löytäneet vuotoja eikä muutakaan vikaa. Jostain tuntemattomasta syystä se edelleen aina silloin tällöin laukeaa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 14.03.2010 17:34

Minkälainen letkurikkoventtiili on kyseessä? Meillä tuo SecuMotioniin liittyvä korkeapaineletkunrikkoventtiili silloin tällöin on päättänyt olla antamatta kaasua, kun sitä ei ole käytetty aikoihin. Koskaan se ei ole katkaissut kaasun käyttöä.

http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/SecuMotion.pdf http://www.truma.com/truma05/en/products/detail2_en_78791.html

JALONEN KARI 14.03.2010 18:32

Meidän Hymerin 6 E Combissa sama punavilkkuvika jo uutena eli ei siis toiminut sähköllä lainkaan. Maahantuojalla käytiin. Sanoi vian olleen säätöpaneelissa, mitään osia ei vaihdettu. Kotona toimi kerran, nyt taas sama vika.Soitellaan taas huomenna maahantuojalle... Toinen kumma juttu: kaasulla lämmittäessä asento 3 tuo 24 asteen lämmön. Kun pudottaa 2:een, syttyy lämmittämään vasta 13 asteessa. Jo on milleistä kiinni. Kerran kaasullakaan ei syttynyt lainkaan. Pitkän odottamisen, sulakkeiden heilutuksen ym jälkeen hyrähti. Säätöpaneelin vika ????

ANTTILA JARI 14.03.2010 21:57

Näiden aluksi mainittujen vikojen jälkeen meillä lämppäri on toiminut ja letkurikkoventtiilikään ei ole aiheuttanut mitäänb ylimääräistä. Lämmönsäädöstä olen ihmetellyt, kuten aiemmin tälläkin palstalla kyselin, että millaiselle lämpötila-alueelle termostaatti pitäisi olla. Ennen näitä vikoja lämpötilan säädin oli alle viidentoista pakkasasteen n.4,5, kun nykyään saa nuppi olla aina vitosella ja siltikään 20 astetta ei saavuteta -15 säällä. Kuuluuko automatiikan toimia niin, että jos olen valinnut sähkön sekä kaasun ja verkkosähkö jostain syystä katkeaa, niin tämän jälkeen vilkkuu tiheästi punainen ja pannu on kylmä?

PUURUNEN SAMI 15.03.2010 04:53

Alkuperäinen viesti: Ennen näitä vikoja lämpötilan säädin oli alle viidentoista pakkasasteen n.4,5, kun nykyään saa nuppi olla aina vitosella ja siltikään 20 astetta ei saavuteta -15 säällä.

Kyllä tuossa selvä vian paikka on kun edellisen reissun aikaan pakkasta oli pahimmillaan -17 ja säädin oli 4:lla, sisällä oli +27

AHONEN AULIS 15.03.2010 08:43

Olisikohan siinä säätönupissa vikaa?Jos huolto on irroittanut nupin akselistaan ja onnistunut laittamaan sen väärään asentoon niin se saattaa estää nupin kääntämisen riittävän kuumalle ja lukematkin ovat pois kohdaltaan.Kannattaa ottaa nuppi irti ja akselista pyörittää sormin josko se kääntyisi nyt pidemmälle.Kannattaa kokeilla voi tulla ratkaisu asiaan,toivottavasti.Terv:AA.

HYRKÄS KARI 23.03.2010 08:07

Minulle laitettiin takuuseen maadoitusjohto Combi-6 lämmitimeen, kun punaista lämmitystä aloittaessa vilkutti. On tullut korjauskehoitus tiettyjen numerosarjojen lämmitimille.

JALONEN KARI 24.03.2010 22:01

Kirjoitin aiemmin Hymerini Truman ongelmista, kts yllä. Lämmitin korjattiin tänään Hamina-Trailerissa, sain olla apupoikana ja valonnäyttäjänä. Vaihdettiin osia:

3 johtoa, joiden kuori suli pienelläkin kolvinlämmöllä vaihdettiin kuumuudessa sulamattomiin johtoihin. Johtojen päissä oli koukut, joista kai pietzo sytyttää kaasun vihrea sytytin, muovimötikkä, jonka pohjassa valkea numerosarja, jonka teipin valkeasta väristä ja numerosta paljastui, että juuri tässä syy ajoittaiseen toimimattomuuteen. Yli puolet laitteesta piti purkaa, aikaa meni pari tuntia, kaikki onnexi takuuseen. Nyt skulaa hyvin. Hamina Trailer/Juha Hietala 05-3448480
HYRKÄS KARI 11.04.2010 14:27

Vastaan tässä vähän itselleni ja kysyn toisilta lisää: Minun Combi-6 laitettiin "maajohto" takuutyönä mutta siltikään se ei pelaa mielestäni ihan oikein kun esim. lämmitin on laitettu päälle lämmittämään ja lähdetään ajoon niin kun auton oma lämmitys alkaa myös lämmittämään asuntotilaa ja kytkee termostaatilla kaasulämmityksen useiksikin tunneiksi pois päältä ja kun asuintilat alkavat jäähtyä niin punainen häiriövalo syttyy eikä lämmitin lähde päälle niin kuin pitäisi.(laski käyttövedetkin toissa yönä pois kun viileni alle 4 asteen). Oliskos esim. mahdollista että kaasun syötön mangneettikytkin laskisi kaasun painetta pois(läpi suljettna) ja näin sytytys ei onnistuisi automaattisesti.

YLIKULJU JARMO 24.04.2010 07:16

Ketjun alussa kuvaamaani ongelmaan löytyi viimein syy. Käytin autoa huoltoliikkeessä. Lämmitin kytkettiin testeriin, mikä ilmoitti, että verkkovirtaa ei tule. Tunteroisen etsimisen jälkeen löytyi peilin avulla pannun takasivulta palanut 10A sulake. Hyvin oli piilotettu, ihan käsikopelolla huoltomies sen sieltä sormien välissä sai irrotettua. Onneksi oli kaverilla hoikat käsivarret. Syy sulakkeen palamiseen ei selvinnyt. Täytyy nyt testailla, kun vielä on takuu, että kestääkö pitempi aikaista käyttöä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.