Kyssäri Dethleffs puoli intekroitu 2,5 Td intercuuler -97

HIRVINIEMI TAPIO 13.03.2010 14:51

Pistän tässä kyssärin autooni vaivanneesta viasta,lieneekö aiemmin moista vikaa käsitelty ?

Eli vika ilmenee siten jos auto seisoo esm. toista viikkoo niin auton oma akku menee tyhjäksi (ei hupi akku) vaikka mitään kulukkeita kelloa lukuun ottamatta ei ole päällä.

Poistin stereoiten pistokkeen ja hälyttimen piuhat,eli kulutusta ei pitäis olla kuin kellolle silti akku menee tyhjäksi noin viikossa,akun kaapelin kun irroittaa ja laittaa taas tarvittaissa kiinni aina lähtee käyntiin hyvin ja akku on uuden verski.

Kuulukohan tuossa mennä (auto käynissä) tuon kellon näytön valon himmeäksi kun laittaa valot päälle ?

Kun sammuttaa auton ja poisttaa kulutuksen niin akun kaapelin irroittamalla ja kokeilemalla navan päähän ei kipinöintiä ilmene, mut kun antaa olla jonkun aikaa kaapelin kiinni ja sit kokeilee niin johan kipinöi,eli jokin kulutus tulee kuvaan viiveellä, en ole vielä saanut inspiraatia tutkia tarkemmin tuota ilmiötä ja onhan tuolla pärjännyt kaapelin irroituksella.

Et tommosta tällä kertaa Tapsa

HYTÖNEN RAIMO 13.03.2010 16:12

Vähän epämääräiseltähän tuo vaikuttaa. Itse veikkaisin, että jossakin on virtavuoto (rikkinäinen johdon päällyste???) tai jokin viallinen laite, joka syö akun tyhjäksi. Jos kaikki on kunnossa, akun ei pitäisi tyhjentyä noin nopeasti.

Kellon valaistus himmenee, kun kytket valot päälle, se näet luulee, että on pimeä ja himmentää sen yövalaistukseen. Suomessahan tuo on hieman hankala, kun täällä on ajovalopakko päivälläkin, jolloin kello himmenee kiusallisesti.

PITKÄAHO JUKKA 13.03.2010 17:41

onhan ne outoja vehkeet, minullakin on yksi Komatzu vm o7 14 tn kaivinkone sinne jää kulutusta päälle vaikka siinä on sähköinen päävirtakytkin.Pari viikkoa kun seisoo niin ei syty juurikaan muuta kun merkkivalot.

JANHONEN MATTI 13.03.2010 18:06

Vuoto voi olla hyvin monessa paikassa ja usein sen löytäminen vaatii mittarin ja autosähköasentajan. Matkailuautoissa on usein tehty jälkiasennusjuttuja ja ne omiaan vaikeuttamaan vian etsimistä. Mitään kaavioita näistä jälkiasennusjutuista ei tietenkään ole tehty.

Itsekin voi tehdä tällaisen karkean testin, joka usein paljastaa usein sen virtapiirin missä vuoto on.

Kuvauksestasi päätellen kyse joko vuodosta tai muusta syystä kulutuksesta vaikka virta on kytketty pois päältä. Matkailuautojen akun +napaan tulee aika usein useampia johtoja (jälkiasennuslaitteet) päävirtakaapelin lisäksi. Laita virta pois päältä ja irroita johdot yksitellen ja katsot mikä johto kipinöi irroitettaessa. Irroita viimeksi +kaapeli ja katso kipinöikö se. Tämä on tällainen karkea testi. Paremmaan lopputuloksen saa tietenkin mittaamalla.

Näin pääset perille onko vuoto jossain auton jälkiasennuslaitteessa esim. radio (väärin asennettu), peruutuskamera, inventteri, jne. Jos kipinöinti tapahtuu vasta kun irrotat viimeksi +kaapelin vuoto on jossain auton laitteista. (Sillä varauksella ettei auton ja asunto-osan johtoja ole sotkettu keskenään jollain ihmekytkennällä.)

Sen seikan selvittämiseksi missä auton laitteissa vuoto on avaa sulakerasia ja katso mittarilla ilmeneekö jonkun sulakkeen "perässä" kulutusta ja jos niin kuinka paljon. Ohjekirjan sulakekaaviosta näkee mitkä laitteet on minkin sulakkeen (numerot) "perässä". (Voi se vuoto olla ennen sulakkeitakin ilman että menee oikoseen.) Lisäksi on huomattava, että autossa on laitteita joille virta ei kulje sulakerasian kautta mm. laturi ja startti.

Jos tällä testillä vuotava piiri paljastuu niin sitten ei auta kun käydä sen virtapiiri läpi ja katsoa mistä virta karkaa.

Usein se on helppoa kun jäniksen pyynti; kerää jäljet koriin ja kun viimeiset on kerätty niin nosta jäniksen takajaloista koriin päällimmäiseksi.

SAASTAMOINEN REIJO 14.03.2010 10:26

Ihmettelin tässä,että miksi vuotoa pitää tihruta jostain kipinästä,aika epävarma ja hankala tapa.Itselläni oli eskortissani-82 virt.. eiku virrankarkailua.Ammattilinen neuvoi irroittamaan maajohdon- laittamaan 12v sähkökynän -navan ja irroitetun -johdon väliin.kynä tarvitsee palaakseen tietyn virran joten se palaa sitä kirkkaammin mitä suurempi vuoto,pieni lampun hehku on normaalia (radion muisti ym)Ensin sammutetaan laitteet,sitten irroitellaan sulakkeet yksitellen kunnes lamppu sammuu.Auttaa ehkä vian hahmottamiseen.Itselläni se ei toiminut koska vika oli laturissa jolla oli yökastelua onhan sillä jo ikääkin.t repe

JANHONEN MATTI 14.03.2010 11:21

Toimii se noinkin, mutta täytyy muista m-auto on eri kun eskortti. Paljon mutkikkaampi virroiltaan ja etenkin jos m-autoon on jälkiasennuksena laitettu suuri määrä sähköä kuluttavia vimpaimia perään, josta osa on kytketty starttiakun perään ja osa hupiakkujen perään.

Sulakkeiden kautta menevän virran "mittaus" kynällä on ok. mutta se ei kerro välttämättä kaikkea, koska auton virtalukon ja sulakerasian kautta ei mene kaikki virrat. Sitten on vielä nämä diodit auton laturissa ja auton akun ja hupijärjestelmän välillä, joiden vioista voi aiheutua, mainitunlaisia ongelmia. Mittaukseen mieluusti kunnon mittari kun yleismittari.

HIRVINIEMI TAPIO 14.03.2010 13:33

Tuohon akun + kaapeliin tulee vain yksi ylimääränen piuha ison irto sulakkeen takaa ja menee uskoakseni hälyttimelle / (mites akkulaturi) hälyltähän menee myös hupiakulle piuha jos jompi kumpi akku tyhjenee niin häly pelaa.

Olen kokeillut ottaa tuon ylimääräsen piuhan + kaapelista irti samoin kuin stereoiden perseestä liitin irti niin vika ei eliminoitu, mitään ylimääräisiä laitteita tuossa ei ole, ainoastaan matkustamon valot on jokin sähkömies laittanut kattoon pienet halokenivalot ja ikkunoita yläosasta kiertämään ledi letkuvalot (kirkkaat)

Tuolta startin päästä en ole katsonut lähteekö ylimääräsiä piuhoja.

Kuitenkaan noi piuhan irrottelut eivät auta, niin vaikuttais siltä et vika menis tuonne auton omaan sähköjärjestelmään..

Täytyy ottaa noi sulake jutut tutkintaan seuraavaks..

Tutkaillaan.. Tutkaillaan..

tapsa

JOKINEN MIRA 14.03.2010 20:36

Moro

Saisitko ketään Aimo Tälliä katsomaan sitä autosi vaivaa oikein yleismittarin kanssa. Kyllä ne viat sieltä löytyy kun tarpeeksi kauan jaksaa etsiä. Itselläni oli samaa vaivaa joka selvisi kuiteskin väärin kytketystä peruutus kamerasta. Oli jatkuva virta ja lämmitys kameralla.(ainakin lämpes) Imasi aika nopeasti akun kuiviin. Edellinen omistaja oli irroitellut miinus napaa muutaman kerran navan kunnosta päätellen. Onnea etsintään.

Jussi

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.