Renault 2.5 dci
SALOMAA MAUNO
13.03.2010 12:21
Haluaisin tietää kokemuksista ko. alustalle tehdyistä matkailuautoista? Tekeekö "rellun tehdas" myös rungon.
Moottori lienee Nissanin. Mm. Adria ja Knaus käyttää
Renaulttia.
Tuntuu tuo laatuvertailu olevan melko hankalaa muihin alustamerkkeihin.
Itselläni ollut aiemmin "vanha" Karman MB100 alustalla
n. 4 vuotta kilometrejä kertyi ongelmitta n. 40000.
Nyt taas pienen paussin jälkeen auton hankinta tullut
ajankohtaiseksi.
TERVO JARI
13.03.2010 13:08
noihin Rellusta kirjoitettuihin juttuihin ?
http://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=Renault+2.5&nickMid=
Jos olet, tuo linkki on aiheeton . . .
Jari
JOKINIEMI PETRI
13.03.2010 13:59
moi vaan osta renu vältyt kaikilta pikku ongelmilta.sähkö ymn ihme violta.viäläkun katsot et alusta on al-ko.siitä ei auto enää parane.ajo ominaisuudet kun henkilö autossa.jos mootori on 2,5cdi se on renun oma kone.on 150 hv
KOSKINEN OLLI
13.03.2010 18:43
Mulla on puoli-integroitu Rellun omalla alustalla. Eli niitä on sekä Rellun omalla että AL-KO.n alustalla.
Hyvin tuo Rellun omakin alusta kantaa kuormansa, ja alusta on matala ja kauttaaltaan sinkitty jo tehtaalla, joustovaraa on takanakin reilusti. Akseliväli 408cm.
Tässä on Rellun oma moottori 2,5 dCi 120, eli 115 hv. Hyvin jaksaa mennä 6-vaihteella, myös venetraileri tai asuntovaunu perässä, mutta tuolloin ylämäkiin joutuu vaihtamaan hieman useammin. Kierroksia on 6-vaihteella 100 nopeudessa noin 2000. 100 litran polttoainetankki ja pienehkö kulutus johtaa siihen ettei tankkaamaan tarvitse pysähtyä kuin tuhannen kilometrin välein.
Minulla on 70 000 km ajettu 2004mallia, ja tuossa Rellun tekniikassa ei vikoja ole ollut. Nokkahihnanvaihto on kyllä kallis, joka neljäs vuosi tehtävä, uudemmissa versioissa taitaa olla ketjulla hoidettu tuo asia.
Lämmityslaite on nopea, mutta vaikeasäätöinen.
Jos talvioloissa säätää lämmönjakautuman siten että ikkunat pysyy kirkkaina, alas ei lämpöä kunnolla tule, ja jos säätää niin että alas tulee lämpöä, sitä tulee liikaa, ikkunat tahtoo huurtua.
Nissanin moottori lienee vain tuo jo aiemmin tuotannosta poisjäänyt 3,0 litran moottori.
Renault Masterin "sisarmalleja" taitaa olla Opel Movano ja Nissan Intestar, ainakin ovat kovin saman näköisiä.?
http://www.opel.de/shop/lcv/movano/index.act
http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetuskalusto/tekniikka_ja_koeajot/pakettiautot/?x137152=1440478
TERVO JARI
13.03.2010 20:25
kolmelitranen ei täyttänyt uusia EU normeja, jäi sen takia pois käytöstä . . .
Kulkee ihan mukavasti sillä pienemmälläkin vaihtoehdolla, kokemusta Nissanin Primastarina ISOlla pakun koipilla ja perässä iso vedettävä henkilönostin . . .
Turhaa pistää euroja jos niitä ei liikaa oo, isoon moottoriin, näillä vermeillähän ollaan lomalla, ei missään kiihytys kisoissa . . .
Jari
KOSKINEN OLLI
13.03.2010 21:15
Niin se on myös tuossa kevyemmässä pakettiautoluokassa Rellu Trafic, Nissan Primastar ja Opel Vivaro hyvin samoja autoja. Tuleekohan peräti samasta tehtaasta?
SALOMAA MAUNO
14.03.2010 09:19
Kiitoksia valaisevista tähän mennessä tulleista tiedoista.
Tietysti ei lisätieto ole koskaan haitaksi.
Mm. alustan käyttäytyminen eri tieolosuhteissa kiinnostaa.
KOSKINEN OLLI
14.03.2010 10:18
Kaikenlaisilla teillä ole ajanut, kesällä ja talvella. Johtuen riittävistä joustovaroista etuvetoisenakin etenemiskyky on melkoisen hyvä hieman vaikeammissakin oloissa. Painosuhde tuosssa lienee jotain edessä 45-48% takana 53-55%.
Riittävä ilmanpaine renkaissa on tärkeä, se antaa hyvän suuntavakavuuden.
Itse ajelen tuolla pitkiä, satojen kilometrien taipaleita mieluimmin kuin henkilöautolla. Korkealla istuminen antaa hyvän näkyvyyden ja pystympi istuma-asentokin sopii minulle paremmin kuin henkilöauton ajoasento.
Ettei mene pelkäksi kehumiseksi, niin lasinpesulaitteen vesisuihku on ainakin tässä yksilössä johdettu kumiletkulla suoraan pyyhkimen sulkiin, sulankelin aikaan tuo on hyvä, pesuainetta kuluu säästeliäästi, mutta talvella kovilla pakkasilla nuo suuttimet ovat kovin jäätymisherkät, pitää käyttää vahvaa seosta, ja ajoittain pitää kädellä sulattaa suuttimen ulostuloreikä.