Pitkäaikainen haave pikkuhiljaa toteutumassa!

ASTALA JANNE 11.03.2010 14:10

Olen jo pidempään haaveillut matkailuautosta ja nyt olisi kiikarissa FIAT DUCATO MAXI 230/Dethleffs vm 2002 ja ajettu on 95. Olsinkin kysellyt ihmisten kokemuksia moisesta pelistä ja paljonko siitä kannattaisi mielestänne maksaa. Se on sillä ALDE- vesikierto lämmityksellä. Siinä on sellainen pitkittäinen kerrossänky takana, jonka alapeti kääntyy ylös ja tuo lisätilaa takatalliin ja keittiö on sivussa. Mihinköhän mielestänne kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota kun menee katsomaan, kun en juuri näistä ymmärrä ja ainakin minulle kyse on isoista rahoista ja en välittäsi saada mitään täyttä pommia käteen. Olisin tosi kiitollinen jos viittisitte hiukan viisata, että pääsen alkuun.

LEIVO JUKKA 11.03.2010 14:25

Kotterosta mitään tedä, mutta alusta on se vanhempi, samaan aikaan tuli 244 joka on kyllä huomattavasti hiljaisempi ja "parempi"?. Joten jos samaa mallia saa 244:lla, pitää tuo olla selvästi halvempi.

ASTALA JANNE 11.03.2010 14:37

Voisitko hiukan avata tota parempi kohtaa?

JANHONEN MATTI 11.03.2010 15:06

Ducaton edellisen mallisarjan elinkaari alkoi jo v. 1994 ja päättyi vasta 2006. Autoa toki uudistettiin vuosien varrella mm. moottorin osalta. Viimeisimmissä pyöreänokkaisissa oli jo JTD kone. 2002-2003 vaihteessa Fiat toi markkinoille Ducatosta ns. kasvojenkohotusmallin. Perusauto pysyi lähes samana, peltejä ja muovia rypisteltiin vain vähän uuteen muotoon, mutta oleellinen muutos oli se, että auto sai paremman vaihdelaatikon. Siinä vanhassa (pyöreänokkainen malli) oli 5-vaihteen vikoja vaikka muille jakaa. Tarkista kumpaa mallia alusta on. Joissakin vanhanmallinen laatikko kesti "isältä pojalle" toiset sai hajalle laatikon jo 50-60 tuhannen paikkeilla. Taisi olla joskus penkin ja ratin välissä. Täälläkin tätä vaihdelaatikkoasiaa käsitelty varsin runsaasti. Uusi malli ducatosta tuli markkinoille vasta 2006.

ASTALA JANNE 12.03.2010 17:56

Ni niinhän siinä sitten kävi, että autossa oli melkoisia kosteusvaurioita, mutta muuten oli kyllä hieno peli eli ei kun uutta etsimään, mutta kiitoksia kommenteista.

ANTIKAINEN ESKO 12.03.2010 20:03

Ei tämä mikään tyhjentävä lista ole, mutta toivottavasti on apua:

Miten on moottorin ja vaihteiston laita? Ovat alustan tärkeimmät osat. Käytetyn auton arvoon vaikuttavat ympäristötarrat. Ainoastaan Euro 3 –luokan autot voivat saada vihreän tarran. Euro 2 –luokan autoihin on hankittava vihreän tarran saamiseksi kallis suljettu hiukkassuodatin. Ennakolta kannattaa selvittää koeajomahdollisuus puhelimella. Ellei koeajo ole mahdollinen, kannattaa asiasta luopua. Vasta pitkä koeajo selvittää kylmäkäynnistysominaisuudet, tehon saamisen, ajomukavuuden, korin äänet ja alustan kolinat. Sammuta radio! Lenkkiin kannattaa sisällyttää myös huonon tien osuus. Kolahteleeko jokin auton sisuksissa? Ovatko pyöränripustuksen tai raidetankojen nivelet kuluneet? Tarkista kytkimen toiminta. Vedä käsijarru ja nosta kytkintä. Moottorin tulisi sammua heti. Ellei niin tapahdu, kytkin luistaa. Tarkasta jarrut. Hiljaisella tiellä tee voimakas jarrutus sen toteamiseksi, jarruttavatko pyörät tasaisesti. Auton paikallaan ollessa tarkasta valolaitteet sekä näkyvät pelti- ja muoviosat vaurioiden ja ruosteen suhteen. Tarkista moottorin ja vaihteiston öljyjen määrät. Ne kertovat jotain edellisen omistajan huolellisuudesta. Jos moottori on äskettäin pesty, se voi olla merkki siitä, että jostain tihkuu öljyä. Tarkasta huoltovihko ja se, onko jakohihna vaihdettu oikeaan aikaan. Tarkasta renkaiden ikä rengasmerkinnöistä, urasyvyys ja onko kuluminen ollut tasaista. Käynnistämisen jälkeen tarkkaile moottorin tyhjäkäyntiä ja savuamista. Tarkasta vaihteiden päälle meno. Tarkasta ohjauspyörän klappi. Yli käden leveys on liikaa. Huoltokirja ja tehdyt huollot. Kaikki ovet ja luukut sekä lukot. Sisustan tarkastus: pehmusteet, tahrat, valot, kaappien ovet, vesihanat, jääkaappi jne. Onko kosteusmittaukset tehty säännöllisesti, ellei ole, vaadi myyjää teettämään.

Muuta: Selvitä tärkeimmät asiat jo puhelimessa. Sovi koeajosta. Varaa paljon aikaa. Ota mukaan haalari tms., matto ja taskulamppu alustan tarkastamiseksi. Tarkasta moottoriöljy moottorin ollessa kylmä, ennen koeajoa.

JANHONEN MATTI 12.03.2010 21:25

Kyllähän tuo Eskon tsekkauslista hyvä on, mutta jos sitä orjallisesti noudatat niin sinusta ei tule onnellista käytetyn matkailuauton omistajaa. Edes kaikki uudet ei selviä kaikista noista 15:sta tsekkauskohdasta kiitettävillä arvosanalla.

Kannattaa muistaa, että on ostamassa käytettyä, joissa aina on enempi tai vähempi vikoja. Piettävä kulluu! Ajattele niin, että auto maksaa x e ja siihen 500-1000 e päälle, jotta voit huoltaa/huollattaa sen omille jälille.

PASANEN MIKKO 12.03.2010 22:21

Olen ja Matin kanssa kyllä samaa mieltä. Vaikka karavaanarit tun- netusti ovat moninaisten asioiden tuntijoita??? ei kaikille kuitenkaan arviointi auton saloihin avaudu noin vain. Autoja tunteva kaveri on arvokas mukana olija, kun osto päätöksiä aletaan tekemään.

ASTALA JANNE 14.03.2010 23:30

Hei kiitos tosi paljon taas tuli paljon asioita joita en ole osannut huomioida, esim kytkimen testit sun muut. Olen nyt katsellut Challenger merkkistä autoa ja se on minulle ainakin täysin vieras merkki koskaan kuullutkaan toinen silmäilemäni vaihtoehto on Dethleffs, mutta todettakoon, että ensinmainittu on huomattavsti tyylikkääpi, mutta mitenköhän on laadun laita? Olisikos kellään kokemusta? _Kiitos jälleen jo etukäteen.

ASTALA JANNE 16.03.2010 19:53

No nyt on sitten Dethleffsin entinen omistaja puhutettu ja senkin puolesta kaikki vaikutti olevan kunnossa, joten huomenna sitten pitäisi varmaan tehdä kaupat, joten kiitos vaan kauhiasti hyvistä neuvoista, tuli kytkimet testattua ja jarruteltua sun muuta ja hyvältä vaikutti.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.