Optimoinnin ja lastutuksen ero?

KNAAPI JUHA 04.03.2010 12:52

Täällä palstoilla kun löytyy näitä tietomiehiä niin olisi tuosta eroavaisuudesta kiva tietää.

Pääasiassa varmaan taitavat termit sekaantua ja tarkoitetaan vähän kumpaakin, tai sinnepäin.

Olen ollut havaitsevinani, että hienosti netissä kuvattu "optimointi" tarkoittaa noin 600 - 900 euron menoerää. Lastuviritys taas jotakin 299 - 600 euroa. Silmin havaittava tuote muistuttaa pippuripurkkia ja kahta johdonpätkää. Optimoinnissa saa vissiin vain lujaa uskoa.

Voikohan noihin firmoihin miten paljon luottaa???

Kysyn kuin M.Laukkanen: Missä on totuus?

HINTIKKA ARI 04.03.2010 13:09

Osa noista varmasti ihan toimivia viritys-/piristyskeinoja mutta ihan kaikkea en niele mitä luvataan. Tosin aika moni lupaakin tyyliin 5-35% lisää tehoa/vääntöä ettei jää kiinni va... eikun harhaanjohtavasta mainostekstistä.

Maalaisjärjellä ajateltuna optimointi tarkoittaisi sitä että optimoidaan eli etsitään parasta hyötysuhdetta millä polttoaine saadaan muutettua tehoksi. Tätä kautta varmaan haetaan lisää tehoa/vääntöä mutta ei täysin polttoainetalouden kustannuksella.

Viritys taas on enemmänkin sellaista mahdollisimman suuren parannuksen hakemista. Siinä ei välttämättä polttoainetalous ole ykköskriteeri. Se kun vaan on niin että jokaisen hevosvoiman tekemiseen sitä polttoainetta kuluu...

JANHONEN MATTI 04.03.2010 15:05

Hei! Juha Alla linkki josta saat asiasta tietoa melkoisen määrän. http://www.powerflash.fi/index.php

Lue tekstit vähän "käsijarru" päällä koska se on alan yrityksen omaa tekstiä. Kuka sitä nyt omaansa haukkuu. Mutta perustietoa sivuilla on asiasta varsin paljon.

Sikaa säkissä ei enää tarvitse ostaa, koska hyvillä alan firmoilla on testeri joissa teho voidaan mitata ennen optimointia ja optimoinnin jälkeen. Optimoinnissahan lisäys voidaan tehdä nopeasti monelle eri viritystasolle.

Tämä ei ole ainostaan tuunig-firmojen hommaa, vaan autotehtaat tekee sitä itsekin - asiakkaalle sitä kertomatta. Näkeehän sen siitä kun samasta autosta on lohkoa ja kantta vaihtamatta myynnissä hyvin monenlaisella teholla varustettuja koneita.

Muistaakseni se sinun uuden auton kone on hieman "nuhanenä" johon ei ole pahitteeksi lisätä vähän tehoja ja ennen kaikkea vääntöä. Koneeseen näyttää saavan lisää vääntöä jopa 100 nm, mikä on jo tosi paljon.

KNAAPI JUHA 07.03.2010 22:19

Kiitokset vaan Janhosen Matille tuosta linkistä.Olen noita muitakin osoitteita kolunnut ja täältä näitä keskusteluja etsiskellyt. Ymmärrys ei vaan oikein riitä ja terve epäluulokin vähän vaivaa.

En valitettavasti kuitenkaan ole vielä edes ymmärtänyt, tarvitaanko kaikissa eri lajeissa se purkki sinne moottoritilaan. Entäs ne hinnat, kun halvimmillaan saa sellaisen purkin 200 eurolla ja kalleimmat ja hienoimmin esitellyt "optimoinnit" maksavat lähes tuollaisen tuhatlappusen.

Mitä eroja (paitsi hinta). Jelppaisitko vähän Halmeenmäki. Juu - luin kyllä hyvän artikkelisi vanhasta (olikohan se 2005) Caravan -lehdestä. Siinähän oli se purkkitapa esitettynä.

KNAAPI JUHA 15.03.2010 15:20

Nostin tämän aiheen tuolta unohduksen suosta ja ajattelin, että jospa tuo Halmeenmäki sattuisi viitsimään jotain helmiä meille vajaatehoisten omistajille heittämään. Itsellä kun on tarjolla 88 hv ja 220 Nm ja mieli tekisi kovasti...

PALIN MATTI 15.03.2010 20:54

"Lastuttaminen" on yksi menetelmä, millä se optimointi suoritetaan.

Optimointi voidaan suorittaa myös ohjelmoimalla uudestaan moottorinohjauskeskuksen olemassa oleva mikroprosessori.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.