Adria Twinin jousitus

ASIKAINEN AKU 02.03.2010 12:44

Uutta auto opiskellesa on löytynyt uusi kysymys. Onko muilla samanlaisen auton (Adria Twin 120 multijet vm2009)käyttäjillä samanlaista havaintoa kuin minulla: Takajousitus on kumupuskurien varassa jo pelkällä perusvarustuksella ilman tankkausta vedellä ym. varusteilla. Näin se ei mielestäni saa olla, koska jousitus on erittäin kova ja rasittaa turhaan rakenteita. Hyvällä tiellä se on tietenkin erittäin vakaa ja helppo ajaa , mutta heitot ja kiharat ovat pahaksi. Onko asialle tehty jotain, esim lisäjouset tai jäykemmät sellaiset.

PÄÄKKÖNEN ESA 02.03.2010 16:51

Otapa yhteyttä Vallilan Takomo Teemu Punkka 09-56178815. Itse laitatin viime kesänä roikkuvan takapään 91 mallin LMC autoon. Yllättävä muutos. Rengasmelu- ja tuulen suhinat vaimenivat sekä myöskin kulutus putosi. Hinta-laatu suhde oli tosiaan kohdallaan. Laittavat lisälehden ja säätävät jousituksen. www.vallilantakomo.fi

NÄRHINSALO ANTTI 03.03.2010 10:59

Jep, sama huomio. Alkuperäisellä jousituksella asaisella kiva ajaa, mutta kuopissa tai jäämoukuissa hakkaa ja rytkii aika ikävästi. -a-

SUOKKO OIVA 03.03.2010 11:31

Katsoin tuossa Adria Twinin massojen eroja yhdestä autosta, jossa oli n.450 kg. Tuon kun jakaa suoraan akseleilla niin se tekeen n.225 kg. Tuo painomäärä kertyy nopeemmin kuin ajatteleekaan, joten kannattais varmaan käydä vaakalla punnitsemassa akselipainot.

ASIKAINEN MATTI 03.03.2010 13:55

Itselläni on puoli-integroitu vm. 2008 Dethleffs Fiatin takaa leveämmällä alustalla. Taka-akselilla on kaksilehtinen jousi ja pohjaanlyöntikumin ja jousen välissä on pieni välys. Kävimme viime kesänä katsastuskonttorin puntarissa ja kahden hengen kuormalla ja matkavarustein sekä vesin ja kaasuin paino oli 3435 kg. Kolmas henki olisi nippa nappa voitu mukaan ottaa.

KAAKKOLAHTI ANITA 03.03.2010 16:45

Mulla on "Pösön" alustalla Retkiauto v.09. huomasin saman "vian" vaivaavan myös meitin autoa.kävin päivällä "Pösö" liikkeessä tarkistuksessa,ja tulos oli ,et lepää liikaa joustin kumien (tai mitä materiaalia olikin) varassa. Suositus oli et,lisä jouset tai lisä kierrejouset alle.Etsin ja löyty Kierrejouset 370€ srj lisä jouset 750€ asennettuna. kysymys kuuluukin kummat olis paras laittaa (kokemusta on kierre jousita).Kummatkin liikkeet kehuu omiaan, et on vähän niin kuin pallo hukassa....

ASIKAINEN AKU 03.03.2010 17:20

Kysäisin päivällä asiaa Vallilan takomosta . Siellä asia oli tuttu ja kertoivat että viikoittain monta ducatoa käy jousien muutoksessa. Normaalisti lisätään yksi lehti lisää jolla auto nousee riittävästi. Kustannus on 650 euroa asennettuna. Itse haluan kuitenkin vielä keskustella kuka jousituksen korjaa asialliseksi koska auto on vuoden vanha ja 6000km mittarissa. Takuut on vielä voimassa. Minulla todellakin kumit on jo vastassa vaikka auto on ns. tyhjä ilman vesiä ja muita varusteita. Kiharassa tärinä on todella paha.

HAAPANEN TIMO 03.03.2010 17:38

Minä kuvittelisin peltikuoriautoissa olevan tavallinen pakun jousitus. Maksimipainoilla kun mennään tilanne on näin ajatellen "normaali".
Itse olen vuosien varrella viiteen autoon laitattanut lisälehdet. Hyvin ovat sen jälkeen toimineet. http://www.vuola.fi/?n=15478&Autojousi+Ky

@timppa

KAAKKOLAHTI ANITA 03.03.2010 19:16

Juu takuu asia tuntuu, et kukaan ei ole vastuussa, totesin tämän kun noita takuita kyselin.Palloo pyöritellään sinne sun tänne. Taitaa mennä omaan piikkiin. Jousituksesta vielä ,et pohjaan lyönti kumit kuulemma ei tarvii olla irti taka akselista vaan lähellä akselia.Kuulemma toimii niin.Noi kierre jouset vähän kiehtoo kun ne on helppo laittaa (vaikka ite).(370 €)

JANHONEN MATTI 03.03.2010 19:38

Parhaat on ehdottomasti ilmajouset. On vain aika tyyriit ja vallankin jos ottaa omalla kompressorilla. Itse olen ostanut vain lisäjouset ja henkselit Vallilan takomosta ja asentanut lisälehdet itse. Suhtkoht helppo homma. Kyllä kierrejousetkin käy (valtaosa autoista on kierrejousien päällä) ja myös ne voi asentaa itse. Suuntavakauden antaa kuitenkin ne lehtijouset.

Lisäjouset auttaa selvästi kuorman kantamisessa mutta sivuttaisheilumista ne eivät kokonaan poista. Siihen tarvitaan paremmat iskunvaimentajat ja oikeat rengaspaineet.

SUOKKO OIVA 03.03.2010 20:00

Minulla olisi Boxerin -05 lisäjouset myytävänä. Eivät ole varmaan tuosta muuttuneet. Olleet alla runsaat neljä vuotta. oiva.suokko@pp.inet.fi

HAAPANEN TIMO 03.03.2010 20:16

Lisälehdellä paranee iskunvaimennus jonkun verran aivan kaupanpääliseksi. Selitys: Joustaessaan lehdet liikkuvat pitkittäissuunnassa toisiinsa nähden ja lisälehden ansiosta kitkapinta-ala kasvaa. @timppa

JANHONEN MATTI 03.03.2010 23:13

Joisenlehtien välisestä kitkasta johtuvaa iskunvaimennusta voi toki tapahtua mutta voi olla tapahtumattakin. Jos vaikka toinen jousi on lineaarinen ja toinen onkin tehty progresiiviseksi niin heikoksi jää. Jousien välisellä kitkalla voi olla haittapuolena myös nykäyksellinen jousto jota voi vähentää voitelulla. Henkilöautoissahan tätä ilmiötä on yritetty/yritettiin poistaa mm. muovisilla välilehdillä.

Voi jopa käydä niin, että erilaisilla ominaisuuksilla varustettujen lehtijousien värähtely kasvaa (pahimmillaan heikosta iskunvaimennuksesta johtuen jopa resonoi) ja silloin on kyllä nimismiehenkiharoissa vitsit vähissä. Siinä kaapin ovet aukeilee ja tavarat lentelee. Lisäksi on huomattava, että jäykällä taka-akselilla varustetun auton toisen pyörän jousto vaikuttaa aina myös toiseen pyörään.

Lehtijousi on koeteltu halpa ratkaisu joka toimii matkailuauton eri kuormitustilanteissa parhaisten silloin kun se on on progressiivinen (kuormituksen vaihtelut huomioiva) ja myös kaksitoimiset heilahdusten vaimentajat toimivat samalla periaatteella.

REINI SEPPO 04.03.2010 21:01

Voihan kokeilla ilman niitä makkara kumia, jos jäykkyys häviää!! Itse olen porannu 16mm reiät ristiin ja siten "pehmetänyt" sitä kumia! Vaikka kumit on lähellä jousta ,niin auton lattia kallistaa moottoritilaa kohti paljon( vaatii aina kiilat etupäähän) t.se

KAAKKOLAHTI ANITA 04.03.2010 21:33

Ahaa vai 16 mm reijät kumiin? toimiiko halutulla tavalla.Halpa konstti ainakin on.Meitillä kun katselee sinne auton alle niin jousi on etu silmukan jälkeen ikään kuin väärin päin taipunut.Kalusteet painaa n. 500 kg ja yli kuormitettu ei ole kertaakaa.Kantavuus 3500 kg. Ihmeeltä vain tuntuu.Maahan tuojalle on soitto pyyntö menossa(Auto liike lupas hoitaa).Kuinkahan tässä meitin käy ?????????

REINI SEPPO 04.03.2010 22:08

Anitalle! Siksi kirjoitin ,että voi kokeilla,ottamalla pois ja käy pikku lenkillä ja päättää vasta sitten? Toki en omista noin uusia autoja! Ja voi olla että jousi on Retkuiluautossa vaatimattomampi! Jos jousi on tosiaan luokalla kiinnityksen kohdalla niin eikö se kumi jo makaa jousessa kiinni? t.se

HAAPANEN TIMO 05.03.2010 16:58

Käy Anita punnitsemassa akselipainot, ei sen jousen noin pitäisi olla. Joka tapauksessa lisäjousia tarvitaan, mun ääneni lehtijouselle. @timppa

KAAKKOLAHTI ANITA 05.03.2010 19:41

Joopa joo..Maahantoujalta ei tuu korjausta,sanoivat ,et olis pitänyt tilata jäykemillä jousilla, ja kun on tehty asunto autoksi.Kysyin asunto osan valmistajalta noiden kalusteiden painoja eristeineen ne ovat noin 400 - 500 kg.Tilasin Vallilan Takomolta lisä jouset kaikkine asennus osineen.

rahti. Koko paketti 295€ . Kallistuin lehtijousien kannalle.

Ps:Ihmeeltä tuntuu 400-500 kg painoilla rumahtaa jouset ???? Pitäähän jotkut "remontti" miehet jopa painavampia kourmia koko ajan painona??

PÄÄKKÖNEN ESA 05.03.2010 19:58

Seuratkaapa pakujen kulkua tiellä. Jos ne on ns. kevyessä käytössä ei varmaankaan ole ongelmia jousituksessa. Oman huomioni mukaan suurin osa työkäytössä olevista pakuista kulkee peräpää alhaalla. Matkailu-auto kulkee maksimipainoilla ja se pitäisi huomioda autoa tilatessa. Jos tilaat kevyemmällä alustalla ongelma edessä ja jouset täytyy vahvistaa tavalla tai toisella. Eli vanhan kansan sanonta satasen säästö kahdensadan kulut. Jälkikäteen tehty jousituksen vahvistaminen ja tarkastus kuluineen (650€) on minun mielestä aika halpa hyötyyn nähden.

ASIKAINEN AKU 06.03.2010 08:04

"Pitää tilata alusta riittävän jäykillä jousilla". Kukas sen alustan on tilannut. En ainakaan minä. En ole tavannut yhtään autokauppiasta joka edes tarjoaa sellaista "lisävarustetta", ainakaan minulle.Uskoakseni meidän auton alustan tilaaja on Adria. Minun mielestä auton rakentaja on yksin vastuussa lopputuloksesta. Lisäksi uskoisin että alustan valmistajallakin on vastuu mikäli se on rekisteröity tietylle max. kuormalle. Kysyin A-katsatuksesta paikalliselta inssiltä onko ajoneuvoasetuksissa mitään pykälää joka sanelisi miten jousituksen tulee olla. Ei kuulemma ole. Toki heillä on mahdollisuus arvioida onko auto liikennekelpoinen vai ei mikäli esim jousitus on olematon. Keskustelut meidän auton muutoksesta ovat kesken.

KAAKKOLAHTI ANITA 06.03.2010 19:11

Tilatessa autoa niin tilattiin niin sanotusti"maxi" alustalla eli jäykemmillä jousilla ,muuta ei kyllä tiedä kuin mitä kuvasto sanoo ja myyjä.Taistelen noi lisä lehdet vielä paikoilleen ,niin eiköhän tilanne parane...

REINI SEPPO 07.03.2010 11:21

Kerrottehan lisää kokemuksistanne, kun asiat etenee , se olisi tärkeätä!! t.se

KAAKKOLAHTI ANITA 08.03.2010 17:03

Tietoa tulee ..

KAAKKOLAHTI ANITA 11.03.2010 19:00

No niin ,lehtijouset tuli ja ovat melko jäykkää tavaraa. Maanantaina laitetaan alle ,katsotaan miten muuttuu ajettavuus ja kolinat. Takuut ei näköjään korvaa , et menee omaan pussiin. P...a juttu mut täytyy kärsiä hammasta purren.Kerron sit lisää kun on asennettu.

HAAPANEN TIMO 11.03.2010 19:17

Hyvä tulee, usko vaan.

ASIKAINEN AKU 12.03.2010 07:43

Tilasin eilen myös lisäjouset Vallilasta. Hinta 275€. Asennan ne heti kun tulevat. Olen tilannut myös jäykemmät etujouset. Mittasin akselipainot Katasastusasemalla je ne olivat 1540 kg edessä ja 1300kg takana vaikka autossa oli vain perusvarustus vesitankit tyhjänä. Edessä on marginaali max. rekisteröityyn painoon n. 200kg, joten etupää on varsin kovalla kuormalla myös. Takana max. sallittu on 1900kg, johon on matkaa 600kg ja jousitus on jo nyt kumeissa kiinni. Pitää lopettaa tulokseton kiistely auton tekijöiden kanssa. Adrin maahantuojalle puhuin pitkan puhelun ja kehoitin ottamaan todesta valitukset liian löysästä jousituksesta. Lupasivat ottaa puheeksi tehtaan kanssa. Toivottavasti tulevissa autoissa asia on tehty paremmin.

KOSKINEN OLLI 12.03.2010 09:54

Arvelen, että jousien lepääminen pohjakumeissa voisi olla tehtaalta tietoinen valinta. Voin ymmärtää tuota asiaa siinä mielessä että auto kadunvarteen parkkeerattuna on enemän vaakasuorassa asennossa. Jos auto on huomattavasti perä ylempänä, mukava asuminen edellyttää etupään ajoa korotuskiilojen varaan. Toisaalta korotuskiilojen varassa oleva auto viestittää ulkopuoliselle siitä ettei auto ole normaalissa parkissa.

KAAKKOLAHTI ANITA 15.03.2010 11:33

no niin lisä lehtijouset on alla.Auton perä nousi noin 4 cm korkeamalle. Kokeilu lenkki on ajettu ja tosi hyvälle tuntuu, on taka päässäkin joustoa ja iskarit toimii niinkuin pitääkin.Tossa siikailin myös tota etupäätä onko alhaalla,mut näyttäis olevan nyt ainakin tasassa. Tarkkailaan tilannetta.Kyllä kaluste kolinat lakkas aika totaalisesti.Kyllä toi lehti jousi tuntuu hyvältä ja kiitos vinkkien antajille (vinkit auttoi valintaa).. Hyvä kevättä kaikille.....

T:Topi

WILHELMSSON LEIF 15.03.2010 17:27

Just tulin reissusta, jonkunverran tavaraa autossa ja hyvin mielestäni kulkee ja joustaa. menin polville ja otin kuva jotta näkisin millainen se jousi on, tässä kuvat.

AHONEN AULIS 15.03.2010 18:15

Kuvissa näytti olevan normaali pakettiauton takajousi.1 lehtinen teräsjousi ja progressiivinen polyuretaani lisäjousi.Tämä uretaanijousi kuuluu olla teräsjousen päällä kiinni, kun kuormanpaino lisääntyy niin se litistyy noista uristaan kasaan .kun urat eivät enään jousta niin siitä tulee pohjaanlyöntikumi.Tämä uretaanijousi vastaa käytössä normaalia lisä teräsjousta.Terv:AA.

AHJOS TIMO 15.03.2010 19:54

Mistä tuollaiset uretaanijouset saa ja mihin hintaan?

WILHELMSSON LEIF 15.03.2010 20:09

En ole hankkinut, tää on alkuperäinen Twin 3.0 2009

ASIKAINEN MATTI 16.03.2010 11:13

Leifille. Sinulla näkyy olevan varapyörä auton alla. Kuinka olet ajatellut saada sen pois loskakelissä pimeänä marraskuisena perjantai-iltana Pohjois-Suomen asumattomilla taipaleilla, kun takarengas on tyhjentynyt ja auto makaa lähes maassa ja tunkin varaan nostetun kulkineen alle ei paljon uskalla mennä?

JANHONEN MATTI 16.03.2010 11:33

Hyvä kysymys kaimalta. Ja koskee varmaan muitakin kun Leifiä. Renkaspaineen tarkastuskin tuolla alla on niin mukavaa että. Erityisen mukavaksi sen tekee se, että renkaan teline on usein suunniteltu siten, että renkaan venttiili jää yläpuolelle.

Vararenkaan sijoitusratkaisu on älytön mihin olosuhteiin tahansa ja erityisesti Suomen olosuhteisin. Ei se kuitenkaan mikään älyttömyyden huippu tässä asiassa ole. Vielä älyttömämpää on se, että vararengasta ei laiteta autoon lainkaan.

WILHELMSSON LEIF 16.03.2010 11:45

Minulla ei ole aikomuskaan kajota siihen varapyörään sen hoitaa AL-turva, ei tarvitse kun puhelin soitto. Aika harvoin rengasrikkoja tapahtuu ja varsinkin uusissa renkaissa. http://www.autoliitto.fi/edut_ja_palvelut/al-turva-jasenyys/

ASIKAINEN AKU 16.03.2010 16:02

Samanlaiset ne ovat luultavasti kaikissaa uuden mallin Fiateissa, myös minun. Se on jousi niinkuin kaikki joustava materiaali akselin ja rungon välissä. Jousen pitää olla progressiivinen mutta ei niin voimakkaasti kuin se toimii. Siitä seuraa että pieninkin epätasaisuus iskee todella kovasti koriin. Uskon että lisälehti jousen alle pehmentää joustoliikettä huomattavasti. Kovakin toimii kun on hyväpintainen kestopäällystetie. Mutta ei sitten kun on kiharaa tai teräviä kuoppia. Asun 4km pikitieltä maalla ja soratie on tuskien taival. Tuntuu että kaikki hajoaa vaikka kuinka varovasti ajaa. Lisälehdet on tilattu.

KOSKINEN OLLI 16.03.2010 16:14

Yksi pahimmista kilinän ja kolinan aiheuttajista on sammuttimen liipaisinsysteemi. Ohuella kuminauhalla olen sen liipaisinsystemin "välykset" kiristänyt kilisemättömäksi.

AHJOS TIMO 16.03.2010 18:27

Minulla on Adria Twin vm. 2005. Siinä varapyörän esillesaanti auton alta ei ole yhtä vaikeaa kuin toisentyyppisissä matkailuautoissa. Tutkin sitä kerran kesällä kuivalla asfaltilla ja tein seuraavat johtopäätökset:

Jos takarengas tyhjenee, auto painuu niin alas, että mikään pullotunkki ei mahdu nostokohdan alle, mutta auton oma saksitunkki mahtuu! Sen saa nimittäin hyvin litteäksi ja nostokohta on takapyörän etupuolella.

Kun on löysätty kahta pulttia auton sisäpuolelta ja auton perä on nostettu tunkilla maasta, etureunastaan saranoidun varapyörätelineen takareunan saa laskettua maahan. Varapyörän saa siitä nostettua ilman että tarvitsee mennä tunkin varassa olevan auton alle.

Suurimmat potentiaaliset ongelmat lienevät kiinniruostuneiden pulttien avaaminen, ellei niitä ole voideltu, sekä varapyörätelineen kiinnittäminen takaisin yläasentoonsa. Harjoituksessa se ei onnistunut muuten kuin menemällä maahan pitkäkseen. Varmaankin sen voi tehdä myös käsikopelolla auton alla olevia koukkuja näkemättä, jos tuntee rakenteen ennestään. Joka tapauksessa auto on siinä vaiheessa taas pyörillään eikä tunkin varassa.

KAAKKOLAHTI ANITA 16.03.2010 21:05

Meitillä on myös otettu toi vararengas pois alta ja tilalle ostettu paikkaus aine pakkaus(Kompura ja aine). Ajattelin myös vararenkaan poistolla vähän painoa helpottaa. On muuten aika paha ottaa pois ,vaijerilla lasketaan alas. könytä täytyy.Lisä lehtijouset tuntuu tosi hyvältä ajaa kun noita kilsoja on ajettu lisää. Tuntuu kivan pehmeältä vaikka jäykkyyttä onkin.

KÄRKI KAARLO 17.03.2010 07:48

onkos kukaan asentanut kierrejousia lisäksi? Luulisi niidenkin vakauttavan ja nostavan perää.Myös ne kolinat ja asfaltin halkeamat tuntuu vähemmän..@kk

KATEISTO EERO 17.03.2010 11:08

Minkä nimisiä paikkausaineita niitä on, jotka toimivat tosi tilanteessa renkaan tyhjentyessä. Eli kompura plus aine. Renkaissahan on aikamoinen paine, minulla 4.3 tai 4.4

ASIKAINEN AKU 18.03.2010 16:15

Tänään vaihdoimme Ducatoon (09)uudet iskarit eteen takuuna naputusäänen takia. Samalla laitoimme itse ostamani hevijouset. Nyt auton etupää on samalla tasalla kuin vertailemassani Dethlefsin samakeulaisessa matkailuautosa. Tarkoittaa sitä että retkeilyauton jousitusta ei ole mitoitettu(varustettu) samalla tavalla kuin "oikeissa" matkailuautoissa. Nyt auton asento on ylväs kuin Volgassa, mutta sekin korjautuu kun huomenna lähtee lisälehdet (taakse) tulemaan Vallilasta savoon päin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 18.03.2010 16:28

Minulla on tämän firman mömmöt renkaissa: http://rengasrikko.fi/info.htm

Onko hyvä, en tiedä mutta moottorilehden testeissä ajoivat 8mm piikkiin ja se piti paineet renkaassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.