Vakionopeuden säädin

VEHMANEN TUULA 26.02.2010 17:22

Vaikuttaako vakionopeuden säätimen käyttö polttoaineen kulutukseen?

Kalevi

TERVO JARI 26.02.2010 18:25

Mutta mukavahan se on . . .

Jos haluaa taloudellisesti ajaa, joutuu pistään "vakkarin" pois päältä . . .

Mutta jos taloudellisesti ajaa meno ei ole tasaista, vastaseen varataan himpan nopeutta ja vastasessa annetaan nopeuden laskea ja taasen myötäsellä otetaan taas nopeus "normaaliin" . . .

Vakkari pistää "pökköä piisiin" vastasella niin paljon että nopeus pysyy vakiona ( jollei ole aivan mahoton vastanen )joten sillon kuluu "löpöökin", myötäsellä se taasen "säästää" . . .

Kokonaisuutena ero ei ole "maata järisyttävä", omassa as-autossa ei ole vakkaria, mutta henkilöautossa on ja siinä käytän sitä aina kuin se vaan on mahdollista . . .

Jari

PALIN MATTI 26.02.2010 20:46

Kyllä vaikuttaa. Vaikutuksen suunta riippuu taas ihan asiakkaan haaroista, eli ajomaisemasta. Tasaisessa maastossa se alentaa kulutusta, kun taas mäkisessä maastossa lisää sitä.

Tämä perustuu ihan puhtaasti fysiikan lakeihin.

AHONEN KAI 26.02.2010 23:41

"Tämä perustuu ihan puhtaasti fysiikan lakeihin."

Pari § kehiin, olen ostamassa Sparcon ajotossuja herkkyyden maksimoimiseksi, mutta jos löytyy lakitekstiä niin säästän taas pitkän pennin ihan vaan lakia noudattamalla.

http://www.rallyshop.it/index.php?main_page=index&cPath=23_17

;))

Ja on säädinkin mukava laite, jälkiasennuksena Veholla 300€

NOUSIAINEN ASKO 27.02.2010 14:00

On ollut käytössä , säästää myös ylinopeus sakot kun nopeuden voi laittaa hyvissä , olosuhteissa juuri haluttuun lukemaan. Ei ole hyvä , jos on jyrkkiä mäkiä paljon. Voi kylläkin polkea mäkiin kaasua lisää , ja säädin pysyy asetetussa nopeudessa , ja nopeus palaa ennalleen.

TENHO TIMO 27.02.2010 19:26

Asko ja Matti puhuvat täyttä asiaan. "Vakkari" on minulla ollut käytössä n.10 autossa (ha ja ma). Pois en anna enkä uutta kalustoa hanki ilman sitä. Siitä on tullut ns. toinen luonto. Ensimmäisen asensin itse oma tekemään matkakulkimeen v.1988 ja sen jälkeen pari kertaa olen joutunut olemaan ilman.

timotee
PASANEN MIKKO 28.02.2010 10:01

Terve! "Voi kylläkin polkea mäkiin kaasua lisää , ja säädin pysyy asetetussa nopeudessa , ja nopeus palaa ennalleen."

Kyllä minun autoissa olleet ja olevat tasanopeus säätimet pitää nopeuden ylämäessäkin. Jos kaasua polkemalla lisää vauhtia, niin kulutus tietenkin lisääntyy.

SUOMI SEPPO 28.02.2010 14:43

Mäet olleet pieniä tai sitten matkailuautossa on ollut vähintään 150 kW moottori. Eiköhän se kulutus lisäänny polkee sitä kaasua ihminen tai säädin ? @seppo

PASANEN MIKKO 28.02.2010 16:04

No kyllä kait tuon nyt ymmärtää jokainen! Ajatuksissani vain oli, että tarviiko sitä ruveta vauhtia kiihdyttämään ja ylinopeuksia ajamaan ennen ylämäkiä?

MANNINEN RISTO 28.02.2010 17:45

Ei tarvi, mutta mitä minulla on ollut käytössä, niin jos autosta on loppunut puhti ylämäessä niin vakkari on hypännyt pois päältä. Sit pitäny napista painaa taas päälle.

ASIKAINEN AKU 02.03.2010 10:38

Uudessa Twinissäni(retkeilyauto) on 120 multijet ja vakoinopeuden säädin. Oma havaintoni on että säädin ainakin säätää erittäin hyvin. Oli sitten alamäki tai ylämäki niin viisari ei heilu silmin havaittavasti edes jyrkissäkään mäissä. Se on hyvä. Samalla jos pidän kulutusmittarin päällä kertomassa hetkellisestä kulutuksesta niin muutokset ovat todella isoja, alamäessä 2(ilmeisesti pienin näyttöarvo)ja jyrkässä ylämäessä lähelle 20. Keskimääräisestä arvosta en voi vielä sanoa kovin varmaa mutta on uskoakseni yli kympin myös 80 nopeuksilla. Kulutusmittari on hyvä vauhdin hillitsijä koska siitä näkee heti selvästi kuinka paljon nopeus vaikuttaa kulutukseen. Ilmanvastuksen vaikutus onkin ylivoimaisesti määräävin tekijä polttoaineen kulutuksessa. Toinen exponentiaalisesti kulutukseen vaikuttava, joskin pieni, tekijä on renkaiden vierintävastus. Mäen nousu sensijaan on puhdasta mekaanista työtä ja sen aiheuttamaan energian kulutukseen nopeudella ei ole merkitystä. Tältä pohjalta arvioitaessa on edullisinta käyttää samaa nopetta sekä ylä- että alamäessä, eli ajaa vakionopeussäätimellä. Asia ei liene kuitenkaa niin yksinkertainen johtuen moottoritekniikasta. Mikäli moottorissa on riittävästi voimareserviä , tarkoitta että se jaksaa pitää helposti halutun nopeuden, sen hyötysuhde kulloisessakin kuormitustilanteessa on kohtuullisen hyvä ja kulutusarvot myös vakionopeudella hyvä= vakionopeus todennäköisesti säästää polttoainetta. Mikäli moottori on tehottomampi jolloin se ei jaksa kaikissa tilanteissa pitää haluttua nopeutta yllä, siitä seuraa että hyötysuhde romahtaa kovassa kuormituksessa, ja se taas johtaa suurentuneeseen polttoaineenkulutukseen. Itse uskon ainakin vielä että omassa autossani vakionopeussäädin säästää koska autossani tuntuu olevan riittäväsi tehoa tarpeeseen verrattuna. Vielä merkittävämpi säästökeino on laskea ajonopeutta koska tyypillisesti matkailuautojen ilmanvastus on todella suuri, varsinkin alkovit. Joskus ihmettelen sitä että automatkailu yhdistetään yleensä lomailuun, mutta kuitenkin monilla matkailuautoilla tuntuu olevan jopa kiireempi kuin henkilöautoilla. Ajattelen näitä asioita insinöörin(en autotekniikan) näkemyksellä, filosofiassa en ole vahva.

MATTILA VESA 02.03.2010 14:23

Keskiverto Karavaanarilla se varmaankin säästää polttoainetta, mutta jos on taloudellisen ja ennakoivan ajon kurssit suoritettuna, niin pienemmällä kulutuksella pääsee kun ajaa manuaalilla.

Aivan kuten edellinen kirjoittaja sanoi, niin ajonopeudella on isompi merkitys eli Norjan mutkaisilla ja mäkisillä teillä kulutus alle 10 litraa kun Saksan moottoriteillä meni yli 12 litraa, nopeudessa eroa n. 60 km / h eli Norjassa mentiin 50 - 60 km / h ja Saksassa 120 km / h. Taittuuhan se matkakin eri tavalla eri nopeuksilla.

Autonvalmistajille olen ideoinut sellaista vakiokulutussäädintä, johon asetetaan kulutus esim. 10 litraa sadalla ja auto liikkuu tällä kulutuksella nopeuden ollessa alle maksimiarvo (esim. 80 km /h). Käytännössä auto saavuttaa maksiminopeuden alamäissä ja ylämäessä menee sitten jo paljon hitaamminkin. Nämä tulevat varmaankin jossakin vaiheessa autoihin...vihreät arvot ovat nyt niin suuressa boomissa. Tällä tavalla säästetään maailmaa....auton valmistajan keskikulutuksen mukaan voisi sitten ajella, mitä vauhtia se nyt sattuisi olemaan, vauhdilla ei karavaanari hommissa ole merkitystä vaan lähinnä päinvastoin, mitä kaueummas matka suuntautuu sen parempi...Hyviä reissuja kaikille!

LINDBLOM ALF 03.03.2010 08:31

Tällainen vakiokulutussäädin ei oikein käytännössä toimi, jää ensimmäiseen ylämäkeen. Jos taas kulutus pitäisi välillä nousta niin palattaan taas vakionopeussäätimeen. Pitää myös muistaa, että ottomoottorin hyötysuhde on parempi suurella kaasulla kuin pienellä. Tästä johtuen nopeuden nostaminen pienellä kaasulla ei säästä, vaan nopeus pitäisi nostaa reippaammin ja sitten pysyä siinä nopeudessa. Kulutusta säästää välttämällä jarrupoljinta, koska jos sitä tarvitaan, on turhaan kulutettu polttoainetta liialliseen tilannenopeuteen. Moottorijarrutus säästää enemmän kuin vapaalla rullaaminen. Nopeuden liiallinen pudottaminen ylämäessä taas on myös kannattamatonta, koska alhainen nopeus lisää keskimääräistä kulutusta. Jos haluaa mahdollisimman edulliseti edetä, on tunnettava kulkuvälineensä tekniikka ja toimintaperiaatetta, kulutus eri vaihteilla ja kaasumäärillä sekä ilmavastuksen vaikutus nopeuden noustessa. Ajotietokoneen seuraaminen antaa hyvän osviitan kulutuksesta eri tilanteissa.

NOUSIAINEN ASKO 03.03.2010 09:37

Vakkari on apuväline pitkillä ajomatkoilla ja hyvissä olosuhteissa. Ei toimi hyvin jos on liikenneruuhka ja joutuu ,pudottamaan hipaisemalla jarrua ja pudottamaan pois päältä.Mielestäni moottorissa pitää olla resrviä , tehoja että toimii kunnolla. Automaatti vaihteisto heittää pienemmelle jos nopeus putoaa määrätyn verran ja se ei ole kannattavaa , kulutuksen suhteen.Meillä ei ole ajotietokonetta joten kulutusta ei pystytä seuraaman , kuin korvakuulolta , kierrosluku mittarista mututuntumalla ja tankatessa . Ehkä paras toimivuus on välillä 80 - 100 km t.Kokemusta on vasta kadelta kesältä.

ASIKAINEN MATTI 03.03.2010 14:18

Vakionopeussäätimen voi pudottaa pois päältä myös hipaisemalla kytkintä (eipähän jarruvalo kulu, hehheh). Näillä uusilla Fiateilla tuntuisi olevan hyvä ajaa 5-vaihteella mäkiset maastot ja 6:lla tasamaat, jos tyytyy 80:n vauhtiin. Näin jää sadan kilometrin matkalla polttoainetta tankkiin parinkymmenen kilometrin ajoon verrattuna satasen vauhtia ajavaan. Ehtii paremmin katsella maisemiakin.

VEHMANEN TUULA 14.03.2010 20:30

Testasin kulutusta matkalla Helsinki-Mikkeli-Helsinki. Menomatkan ajoin vakionopeussäätimellä kuutosvaihteella todellista nopeutta 86 km/h (mittarinopeus yli 90). Säädin piti nopeuden +/- 1 km/h myös vastamäissä. Tuuli oli takamyötäinen. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 11,1 l/100 km

Paluumatkan ajoin ilman vakionopeussäädintä kuutosvaihteella. Pyrin pitämään nopeuden samana kuin menomatkalla. En pyrkinyt tadoudelliseen ajoon vaan ajoin normaalilla omalla ajotavallani. Tuuli oli olematon. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 9,6 l/100 km.

Ajan saman testin uudestaan ja jos kulutusero on yhtäsuuri, joutuu vakionopeussäädin osaltani turhien lisävarusteiden joukkoon.

Auto on integroitu,mottori Fiat 2,3

Kiitos asiallisista ja asiantuntevista kommenteista

kalevi

AHONEN AULIS 14.03.2010 23:26

Kaleville.Kun teet uuden testimatkan niin aja mikkeliin ilman säädintä ja takaisin säätimellä.lukemat voivat olla toisinpäin kun mikkeliin päin on ylämäkeä enemmin.Terv:AA.

HAUTAVIITA ERKKI 15.03.2010 10:02

Moro kaikille. Mielenkiintoinen keskustelu tämä "vakkarin" käyttö, piti laittaa omatkin kokemukset neljän asuntoauton käytön jälkeen, kahdessa vakkari kaksi ilman. Nykyinen Ford Transit 2,4L, 140HV alkovimalli toimii vakkarilla siten, että ilman sitä en enää ajele (eipä tuu ylinopuksia), vauhdit pysyy jämptisti oikein. Aikaisemmat autot kuluttivat miten sattui, paitsi Hobby/Transit puoli-intergoitu, joka myös kulutti vähän. Nykyinen "möhkö" on käytössä kuin purjevene, katellaan tuulen suuntia jos haluaa pienellä kulutuksella mennä tai pudotetaan nopeutta, tämähän kulkee kuin juna, mutta ajotavasta kiinni mitä maksaa. Summa summarum, vakkari on loistava keksintö. PS. Käytön myötä oppii tunnistamaan muissa autoilijoissa esim. kännykän käytön ajon aikana, seuratkaapa vakkarin kera.

Eksu

PALIN MATTI 15.03.2010 20:50

Tuula Kirjoitti: "Ajan saman testin uudestaan ja jos kulutusero on yhtäsuuri, joutuu vakionopeussäädin osaltani turhien lisävarusteiden joukkoon."

Ovatko sitten esim. lisävalot aina turha lisävaruste, sillä niiden käyttökin lisää polttoaineen kulutusta. Omassa Volvossani on tasanopeussäädin (koska auto ei kulje mitään vakionopeutta), joka on ihan puhtaasti ajonautinnon lisäämisvaruste. Siitä autuudesta ihan mielelläni maksan muutaman litran lisää satasella.

Seuraavaksi olen ajatellut hankkia bensamagneetin ja pari hirvipilliä.

)

KILLSTRÖM NIELS 16.03.2010 07:21

Multijet 130 riittää kun hipaisee kytkinpoljinta, ei siinäkään jarruvalo "kulu". Se viiksi toimii hieman fiiumaisen typerästi verrattuna "autoihin".

Kytkeytyy päälle joko vipua ylös tai alaspäin liikuteltaessa, Palaa uudelleen eelliseen nopeuteen painettaessa viiksen päästä? Viiksestä poiskytkettäessä täytyy kiertää kytkin 0-asentoon? Nopeuden muutokset toimivatkin ihan "normaalisti".

Ja autojen vakionopeuden säätimethän toimivatkin fiksummin, niistä ei sen enempää.

KOSKINEN OLLI 16.03.2010 12:28

Mäkisessä maastossa vakionopeussäädin lisää kulutusta, tasamaalla eroa tuskin syntyy. Siksipä mäkisessä maastosssa kytken vakkarin pois.

Polttoaineen kulutukseen liittyvät asiat ei kylläkään ole minulla vakionopeussäätimen hankinnassa päällimmäisenä mielessä.

Jos nyt kulutuksia haluaa selvitellä, eihän siitä haittaa ole. Tietoa se on sekin. Yleensä muutaman sadan kilometrin kulutusmittauksista on vaikeata saada vertailukelpoista tuloksia. Matkalla on niin kovin paljon muuttujia. Jos mittauksessa käytetään takkausmenetelmää, eri tankkauksissa autoon menee erilaisia määriä riippuen auton asennosta jne. 5 litran heitto tankkauksessa vie pohjan koko mittaukselta. Ajotietokoneen näyttämien vertailun uskoisin olevan tankkausmenetelmää luotettavampi lähtökohta vertailulle, vaikka itse kulutuslukema saattaakin olla pielessä. Matkan aikana olosuhteet ovat aina erilaiset, sen olen havainnut että jos haluaa pieniä kulutuslukemia, kannattaa ajaa peesaten autojonoa, jossa useita isokokoisia autoja peräkkäin, edessänäkyvät maisemat vaan eivät tällöin ole parhaat ; )

LAHTI ANTTI 16.03.2010 13:01

Tässä erään noin 800 km:n matkalta saatuja lukemia ilman vaunua. Vakkaria käytetty mahdollisuuden mukaan koko matkan. Auto Volvo S80 Aut. bensakone 170 hv. Lukemat ajotietokoneen mukaan. Toki myös laskettu Ojalan laskuopin mukaan erikseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.