Pakkasvika – ei käynnisty

LINDROOS LAURI 21.02.2010 18:23

Kova pakkanen syö miestä ja autoa. Ilkeä tilanne, kun lähtiessä kuuluu ikävä naks…, auto ei käynnisty. Ihme juttu, joka päivä on käytetty webastoa ja auto on ollut myös johdon päässä. Pari kertaa on käy viikolla kaupassakin… Mutta: onko kukaan muistanut sitä akkuparkaa ?

Lohkolämmitin ei akkua auta. Kylmänä akku luovuttaa vain alhaisia virtoja, eikä pysty enää käynnistykseen. Laturin päässä oleva akku pysyy pakkasellakin lämpimänä, säilyttää tehonsa ja ennen kaikkea käynnistää moottorin. Jos moottori on ollut myös lohkolämppärin päässä, on homma jo hyvin hanskassa.

Starttisakku on sähkövarasto, jota verottavat kuin huomaamatta lisälämmitin, viihde-elektroniikka, navigaattori, penkkien- , lasien- ja peilien lämmitys, sähkölukot ja penkkien sähkösäädöt. Sähköä kuluu myös tietokoneisiin jopa auton seistessä. Suuri ”kuluttaja” talvella on pakkanen, joka pudottaa akun tehoa noin 2% per pakkasaste, eli jo kymmenen asteen pakkanen vähentää akun tehoa 20%, ja -25 pakkasasteen kohdalla tehosta on jäljellä enää puolet. Asiaa pahentaa vielä jäätävä tuuli. Ihme jos käynnistyy.

Alentuneen tehon käytännön tunnuksia: naksuu, sirisee jossain koelaudan takana, mutta ei starttaa. Pyörittää melko hyvin, ei silti käynnisty. Usein ovien kaukolukitus ei enää toimi ja airbagin ja luistoneston valot palavat. Myös virheilmoituksia on tullut näyttöön. Tai sitten ei tapahdu yhtään mitään, ei tule edes virtavaloja mittaristoon.

Vaarana jäätyminen Täysin purkautunut akku jäätyy jo alle -10 asteen pakkasessa. Pahimmillaan vaurio näkyy akun pullistumisena, eikä apuvirtaa parane enää antaa. Eikä myöskään kun jännite on pudonnut kovin alas, sillä se voi johtaa elektroniikkavaurioon. Hyvä apu omatoimiseen mittaukseen on 5-10 euroa maksava yleismittari, joita saa autotarvikeliikkeistä. Jos napajännite alittaa 12V, on varauksesta jäljellä neljännes ja akku on syytä ladata pikaisesti. Akkujen käyttöikä liikkuu (puolesta vuodesta) kahteen - kolmeen. Ne 5 -10 vuoden tarinat ovat menneen talven lumia.

Apuvirralla käyntiin Ellei akku varmuudella ole jäässä, voi käynnistystä helpottaa apuvirralla. Se onkin jo oma juttunsa ja edellyttää kunnon kaapeleiden lisäksi aitoa osaamista. Yksi vinkki on auton oma käsikirja.

Onnistuneita hiihtolomamatkoja t. Lauri

HAAPANEN TIMO 21.02.2010 19:25

Laurilla on huonoja akkuja.

LINDROOS LAURI 21.02.2010 20:04

Oliskin mulla, mutta kun pakkaa olemaan muillakin. Toista oli ennen kunnon lyijypatterien kanssa. Ja silloin sähköäkin kului vain ajossa...

Entinenkin kaveri kertoi autonsa käynnistyvän ihan hyvin: on lohkiksen päässä, iso akkulaturi kiinni ja tonninen keittolevy öljypohjan alla. Lämpimässä tallissa. Ei tartte kuin pari ruiskausta starttipilottia.

Kevättä odotellen t. Lauri

JANHONEN MATTI 21.02.2010 20:06

Tänä päivänä autoja on jo niin paljon, että hyvin suuri osa niiden käyttäjistä ei ymmärrä auton tekniikasta käytännössä yhtään mitään ja auton virrankulutuksesta vielä vähemmän.

Mutta ei näytä ymmärtävän kyllä autojen valmistajatkaan. Väitän, että autojen virrankulutus on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti nopeammin kun laturien teho ja akkujen varauskyky. "Kasvihuonetalvina" virta vielä nippa nappa riitti mutta näin normaalitalvina se ei aina riitä. Vallankin jos autolla ajetaan lyhyttä matkaa aamuin-illoin jolloin akun latausaika jää pakostakin lyhyeksi - liian lyhyeksi.

Itse kyllä suosittelisin, että samalla kun autoon asennetaan lohkolämmitin siihen asennetaan myös riittävän tehoinen ylläpitolaturi akun varaustilan pitämiseksi korkealla. Suhkoht pieni investointi, joka säästää hermoja, akkua ja jatkaa sen ikää.

Siitä olen kyllä eri mieltä, että akut kestää oikein käytettynä vain 2-3 vuotta. Kyllä laadukas virrankulutuksen nähden oikein mitoitettu akku oikein käytettynä kestää huomattavasti pidempään.

Akku on tuote josta voidaan valmistaa joko hyvä tai halpa "tarjousmakkaratuote" ilman, että ulkoisesti tarkastellen eroa edes huomaa. Voihan tietysti olla, että jotkut autonvalmistajat hakevat katetta myös sillä, että asentavat ensiasennusakuksi "tarjousmakkara-akun".

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2010 18:29

Lauri ja Matti kirjoittavat täyttä asiaa. Tosin tuohon akkujen laatuun kommentoisin hieman vastaan, kyllä uusi edullinenkin akku kestää vanhan tekniikan autossa ihan vanhaan tapaan. Suljettu kalsium-akku on nyt ollut museoautossa kuutisen vuotta, ja saa ylläpitolatausta kerran/pari talvessa. Potkua piisaa, vaikka on vain 62Ah versio. Mutta kun pidetään koko ajan vajaassa latauksessa lyhyessä kaupunkiajossa laturi hoosiannaa huutaen niin kyllä sen huomaa akun eliniässä.

NISSINEN KAUKO 22.02.2010 19:42

On lyhyt ja pitkä ikäisiä akkuja. Hiacessa minulla alkuperäinen akku,marraskuusta 2001 alkaen. Tänään webasto 10 minuuttia päällä eikä mitään ongelmia käynnistyksessä,ajoneuvo 4vrk -15-24 pakkasessa.

HAAPANEN TIMO 22.02.2010 19:58

Joo,erilailla kestävät erilaisessa käytössä.

Mulla oli toissakesään asti ruohonleikkurissa -92 alkuperäinen akku. Mutta äärimmäisen hyvissä olosuhteissa. Kesäaikaan ajoa 1-2 tuntia viikossa, aina parin sekunnin starttauksella käyntiin. Talvet 5-10° lämpötilassa tallissa, kerran kuussa pikku töräys laturilla.

Muistaakseni mikään akku ei ole mulla alle viiden vuoden ikään jäänyt.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 22.02.2010 20:41

Paska akku, meni yhdessä yössä! Ja alle 3 vuotta vanhakin vasta!

Noinhan se tapahtuu, autoilijan mielestä? Kerronpa nyt erään tapauksen mitä oikein tapahtui...

Akun merkki ei ole relevantti ettei kukaan ota mollaukseksi kenenkään leipämerkkiä, mutta länsimainen 72Ah ja CCA 640A/EN ja korkillinen lyijy/kalsium-rakenne saattavat olla kiinnostavia tietoja. Navassa stanssattu leima 337 kertoo joko hapotuksen tai myynnin tapahtuneen viikolla 33 elokuussa 2007. Akku sanoi työsopimuksensa irti pari viikkoa sitten toimittuaan kelvosti joulu- ja tammikuun pakkaset. Kuormittavan testerin tulos viiden päivän elvyttävän latauksen jälkeen oli käynnistysteho 60-70% ja jännite huomioon ottaen tuomiona uusittava. Se ei enää ole talviakku. Miksi näin kävi? Meillä auto on ollut kaksi vuotta, ja suurinpiirtein jatkuvassa ajossa. Laturi tehokas ja ehjä. Ei ole ollut tarvetta antaa apuvirtaa tai latailla. Kaikki kunnossa siis? Mutta se puoli vuotta ennen meitä, akun ensimmäiset ajat. Ne olivat se ratkaiseva tekijä. Ja jää usein ajattelematta, etenkin jos kyse on käytetystä autosta jossa akku on jo ostettaessa. Tai jos akku on jo valmiiksi seissyt varastossa joko kaupassa tai maahantuojan varastossa... Tässä tapauksessa historia ja samalla syy ennenaikaiseen kuolemaan on tiedossa. Autoon oli vaihdettu uusi akku katsastusta varten. Vanha oli tyhjä, koska auto seisoi tallissa käyttämättömänä. Ja seisoi taas katsastuksen jälkeenkin. Akku paikallaan, akunkengät kiinni, kello ja mittariston muistipiiri koko ajan hiljaa sitä tyhjentäen. Ennen kuin auto päätyi minulle ladattiin tuo uusi akku, se kun oli taas päässyt niin tyhjäksi että ei pyörittänyt starttia. Ja samalla akku oli pilattu kun se oli päästetty tyhjäksi. Joka tosin kostautui vasta nyt, kahden vuoden päästä. Itse asiassa perhanan hyvä akku, kun kesti peräti kaksi vuotta kitua tappamisensa jälkeen! Ja kesti vieläpä nämä pakkasetkin! Nyt siinä on AGM.

Toinen perheen auto, se vaimon auto. Se jolla ajetaan arkisin töihin ja takaisin. Reilut kymmenen minuuttia jos valot on suotuisat, 20 min jollei. Tosin oikeastaan huonompi jos kestää kauemmin kun se aika seistään liikennevaloissa. Viikonloppuisin ehkä jopa muutama kymmenen km ostosmatkailua. Siis yhteensä, pysähdyksillä ja välistarteilla. Kaksi erimerkkistä akkua (hopeaversio ja korkillinen) kumpikaan eivät kestäneet tuota, vaan parin vuoden jälkeen tarvittiin parin viikon välein talvella apuvirtaa tai kesäisen parin viikon seisottamisen jälkeen apuvirtaa. Mutta kun vika ei ole akuissa, vaan siinä että sähkö loppuu varastostaan jos sitä käytetään enemmän kuin tuotetaan! Etenkin talvella kun akku ei edes lataannu täysillä. AGM on pelastanut tilanteen, se kun latautuu nopeammin. Nyt ei ole tarvinnut olla kaapelit kourissa. Arvatkaapa uskooko vaimo vieläkään että vika ei ole akussa eikä autossa...

LINDROOS LAURI 22.02.2010 21:09

Kiitos ekapostin jälkeen vastaajille, hienoa tekstiä! Kuten huomaatte,akun kanssa pelaaminen on taitolaji. Usein vika löytyy penkin ja ratin välistä. Jotenkin asiaan ei vain osata paneutua. Kirjoittelin kun ajattelin jonkun vinkistä hyötyvän.

Velho juttu, yllätys kävi itsellekin. Tärkeänä aamuna kaikki toimi kuin kello, ajo yli 200 km. Omassa tietysti laatumerkkinen akku, ikä 2½ vuotta. Ja ulkona +25 astetta. Ehtosella ei enää käynnistynyt kuin apuvirralla(!)... ja aamulla oli O,6 volttia. Siis laakista sökö ilman minkäänlaista ennakkovarotusta koko elinaikana.

Uskon edellä kerroituihin esimerkkeihin. JH:n asiantunteva teksti kertoo sen oikean todellisuuden. Monesta on homma kiinni.

Kunnon startteja t. Lauri

LIPPONEN JUKKA 24.02.2010 14:24

Itsesäätyvä saattokaapeli haarottimella lohkolämppäristä akun ympärille ja lähtee ku palamun alta.

ASIKAINEN AKU 24.02.2010 17:30

Itse ratkaisin asian hankkimalla uuteen autoomme lohkolämmittimen, älykkään akkulaturin ja tehokkaan sisätilan lämmittimen (samaa norjalaista merkkiä). Saa nähdä miten selviydyn tulevista koitoksista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.