- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Pakkasvika - öljyt pihalle.
Pakkasvika - öljyt pihalle.
”Pitelee pakkasia” näin hiihtoloman alussa. Pohjois-Suomessa 25 -35 astetta, etelässäkin reilusti yli kaksi- kymmentä. Kova tuuli lisää pakkasen purevuutta. Moni karavaanari ajaa pitkän matkan ja toivoo rattaiden kestävän. Laitoin avuksi vinkin yhdestä pakkasongelmasta, jotta vika ei keskeyttäisi matkaa.
Moottori sylkee öljynsä ulos Vika johtuu pakkaskeleillä yleensä kampikammion huohottimen tukkeentumisesta, kun moottorista ulos hönkyvä vesihöyry ja öljylima jäätyvät putkeen klimpiksi kylmän kohdatessaan. Ellei huohottimen sähkövastus toimi, eikä putkea ei ole suojattu riittävästi pakkasta vastaan, on kylmän ja ajoviiman yhteisvaikutuksen aiheuttama tukos lähes varma. Tyypillinen tämä on pitkillä matkoilla.
Kampikammioon muodostuu luonnollista ylipainetta joka ennen johdettiin putkesta suoraan pihalle, mutta nykyään koneen imujärjestelmän kautta. Saastemääräysten vuoksi moottori tavallaan syö jätteensä vielä kertaalleen. Vettä kertyy ja vesi jäätyy pakkasella, syntyy tukos ja paine nousee. Jos se ei huohotin- järjestelmän kautta purkaudu, paine nousee kampikammiossa edelleen ja tulee varmuudella jostain ulos. Samalla tulevat ulos moottorin öljyt esimerkiksi kampi¬akselin stefasta (huulitiiviste), öljytikun putkesta, venttiilikannen- tai nokka-akselin tiivisteen välistä tai jopa öljyn täyttökorkin irrottua. Heikoin paikka pettää. Pitkillä siirtymillä olisikin hyvä tauoilla vilkaista moottoritilaan ja katsoa öljyn määrä vaikka kaikki tuntuisikin olevan kunnossa.
Peli ei välttämättä ole vielä menetetty Vika voi ilmetä ensin öljyn hajuna, öljyn alle tippumisena ja lopulta öljynpainevalon palamisena. Kun vian heti alussa huomaa, saattaa selvitä tukkeentuneen huohottimen avaamisella (pesu ja paineella puhdistus), öljyn lisäämisellä ja moottoritilan pesulla. Joskus huohotin aukeaa moottorin lämmön johdosta jo ihmettelyvaiheen aikana. Jos öljyvalo syttyy ajaessa tulee moottori sammuttaa heti. Se on viimeinen merkki öljynpaineen vähäisyydestä, tosin moottori on saattanut käydä jo silloinkin hetken vajaalla öljyllä, sillä valo reagoi melko myöhään. Öljyä kannattaa varata mukaan ainakin litra-pari.
Jatkotoimet Ensisäikähdyksen jälkeen on syytä selvittää, onko jokin stefa tai muu tiiviste rikkoutunut. Matkalla homman näkee helpommin öljyn valumisesta. Alkava kytkimen luistaminen on ilmoitus kytkimen puoleisen stefan pettämisestä. Aina on syytä varmistaa huohottimen kunnollinen toiminta jatkossa, eli varmistaa sähkövastuksen toiminta sekä lisäksi suojaamalla kylmän kohtaava putki esim. solumuovilla. Epäselvissä tapauksissa on syytä ottaa yhteyttä merkin korjaamoon, jolla voi olla päivitetty ohjeistus.
Keulan peittämistä eivät monet merkit suoraan salli, koska pelkona on peiton unohtuminen myös lämpimäksi ajaksi. Vuosikymmeniä ovat automiehet autonsa keulan pakkasella peittäneet ja kylmän ajoviiman aiheuttamilta vioilta selvinneet. Konsti pätee vieläkin, mutta edellyttää lämpöjen seuraamista ja käytännön järkeä.
Onnistuneita lomia t. Lauri
Tällasta se. Kollina kun piti ehdottomasti ajaa Coswortilla niin toi oli kovilla pakkasilla ihan tavallinen ongelma.
Ratkasin sen sillä että kun meni 25 kylmemmäksi niin repäsin sen putken huohottimesta putsariin kokonaan pois. Hyvin pelas.
Pakko oli jotain ite heurekekata, kun ekaa kertaa tuli öljyt maantielle niin vetäsin tikkurilan Fordille ja siellä oli pihassa rivi coswortteja musta lätäkkö allaan eikä huollolla ollu aikaa tehä niille mitään.
Mutta ei haittaa, kossu oli ihan menopeli kyllä. Teho/paino suhteet kohallaan. Sai sillä sakotkin eli vikkelämpi kun Ferguson.
Henkilöautossani on A-pilariin kiinnitetyssä tarrassa viisas neuvo: Talvirengasaikana käytettävä viimasuojaa. Eli maskinpeittoa. Ja niinpä olen käyttänyt. Plus täyssynteettistä keliin sopivaa öljyä. Enkä aja pelkästään lyhyttä pätkäajoa. Vaan kerran viikossa tulee pyyhällettyä vähintään 150km. Niinpä se öljyyn muodostuva kosteuskaan ei jää huohottimeen kylmälimana joka jäätyisi, kun moottori SEKÄ öljy lämpeävät kunnolla. Se öljy nimittäin lämpeää huomattavasti hitaammin kuin jäähdytysneste. Eikä ole ollut myöskään akkuongelmia kun se patteri latautuu täyteenkin asti. Eli vaikka autolla olisi taipumus tuohon huohotinongelmaan niin osasyy on kuljettajan käytöksessäkin. Huohotinletkujen poistolla on aina muitakin vaikutuksia, se ei tuo huohotus ole enää semmoinen systeemi että siitä noin vaan otettaisiin jotain pois. Suljettu systeemi, ja yleensä joko kampikammio tai imusarja tulee saamaan raakaa ilmaa sisäänsä jos letkuja irrotellaan. Ja jottei unohtuisi niin huohotinongelmia on melkein merkillä kuin merkillä, myös aikaisemmin kuin nykyautoissa. BMW ja VAG esimerkiksi kärsivät kumpikin huohotinmurheista. Ja aikoinaan jo 240-sarjan Volvo. Taisi vaan silloin olla enemmän oikeita talvia ja useammin huoltoja, joissa jopa tehtiin jotain muutakin kuin valohoitoa. Eli asia ei tullut joka kerta yllätyksenä kun mittariin ilmestyy alle -10° lukemia. Noin Laurin erinomaiseen vastaukseen lisäten.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.